handdator

Visa fullständig version : Fundering på protein


Doggen
2004-07-01, 14:12
Tjena!

Letade men hittade inget.

Hur mycket protein kan man som mest få i sig vid varje tillfälle som kroppen kan avända sig av?

Beror väl lite på vikt och så men säg att man väger 100 kg då och jobbar normalt och så.......

Undrar även samma sak efter träning, när börjar det bli lite överdrivna siffror och vad är ett bra intag efter säg 1 timmes styrke och 20 min cardio?

MVH

King Grub
2004-07-01, 14:25
Du använder allt protein du äter. Man kissar inte ut ett eventuellt överskott. Därmed naturligtvis inte sagt att allt går till muskelbygge. Det är inte frågan om många gram per dag.

Protein används till så mycket mer,och går åt i ämnesomsättningen. Eventuells överskottsenergi, även i form av protein, lagras till slut i form av muskelglykogen eller kroppsfett. Liksom allt annat.

Vad kan vara lagom att få i sig per gång? 35-50 gram kanske? Det behöver absolut inte vara några exakta värden.

Ett par toppar, morgon och efter träningen förslagsvis, ger en anabol effekt.

Efter träningen kan allt från 0.5 till 1 gram per kilo kroppsvikt vara lämpligt. 1 gram är garanterat i överkant, men i alla fall: hellre några gram "för mycket" än för lite, vid det tillfället.

Doggen
2004-07-01, 14:41
Kanon!!!

zXz
2004-07-01, 15:11
Sorry Doggen att jag lånare tråden med en kort fråga men det känns onödigt att skappa en helt ny tråd.

En kompis till mig som börjat träna undrar vad 1dl proteinpulver väger? :smash: Har själv ingen våg :em:

Tack för hjälpen! :bow:

King Grub
2004-07-01, 15:14
Det är olika beroende på vilket pulver det är. Olika pulver väger olika mycket. Säg åt honom att köpa en matvåg. Runt 40 gram kanske. Då är all vikt inte rent protein, förstås.

Numero1
2004-07-01, 15:21
Jag har hört 2-4g per kg kroppsvikt

zXz
2004-07-01, 16:01
King Grub//

Ok. Får väl säga åt honom att skaffa våg. Tack.

Styx
2004-07-02, 19:20
~92% av proteinet vi äter absorberas till kroppen.

Max
2004-07-03, 10:49
Originally posted by Styx
~92% av proteinet vi äter absorberas till kroppen. Detta har jag också läst, lite mindre om de kommer från växtriket, lite mer om de kommer från djurriket.

smalisen
2004-07-03, 21:26
Tro inte att protein bygger mer muskler ju mer ni äter av det. För stort intag kan nämligen lagras som fett.

Max
2004-07-03, 22:02
Originally posted by smalisen
Tro inte att protein bygger mer muskler ju mer ni äter av det. För stort intag kan nämligen lagras som fett.
Komplicerad historia det här med att bygga muskler, krävs träning också.

King Grub
2004-07-04, 06:48
Originally posted by smalisen
Tro inte att protein bygger mer muskler ju mer ni äter av det. För stort intag kan nämligen lagras som fett.

Inte troligt att just proteinet lagras som fett.

Däremot lagras energi från andra nutrienter medan kroppen är upptagen med att förbränna energin från proteinet.

aliquis
2004-07-04, 07:29
Fast när man diskuterar hur mycket protein "kroppen kan använda" så är det väl egentligen rätt ointressant hur mycket den kan förbränna, det man är ute efter är ju den muskelbyggande effekten så det intressanta är ju hur mycket kroppen kan ta tillvara på som aminosyror till diverse kroppsfunktioner och uppbyggnad innan den börjar förbränna överskottet.