handdator

Visa fullständig version : Hur F*N får ni ert protein att räcka?


Man and Machine
2004-06-30, 21:54
Ja, hur lyckas ni? Äter ni verkligen 1 gram protein/kg kroppsvikt? För mig skulle det bli 90 gram efter träning. Det skulle innebära att en burk whey(äter det för tillfället) räcker knappt 2 veckor. (äter vassle till frukost och feter träning) Hur lyckas ni? Hur har ni råd?

Mindek
2004-06-30, 21:57
2-3 kg prottepulver per månad innebär en kostnad runt 500 kr. Mycket om man inte jobbar heltid, men har man en lön efter skatt på över 10 000 så är det inte nån större utgift.

Ervin
2004-06-30, 21:57
nej jag får i mig ungefär 0.5g protein per kg vikt...
väger 75kg o får i mig 32-35g protein. (blir lite mindre än 0.5 men man ska ligga på ungefär 0.5g/kg)

Jag tycker att proteinet försvinner innan man ens har hunnit uppfatta det! Så jävla fort går det.

Man and Machine
2004-06-30, 22:18
För oss med studiebidrag på 1000 kronor blir det desto svettigare. Sen som erwin säger så försvinner det snabbare än kvivkt.

joonah
2004-06-30, 22:38
Ni får spara lite och köpa en större mängd på en gång, då känns det som det räcker längre :)

Ni får väl lite snällt be föräldrarna om sponsring och säg att det är precis som mat, fast lite bättre för era ändåmål, samt billigare än att tokäta äggvita.

Mindek
2004-06-30, 23:30
Ni med studiebidrag på en tusing behöver väl sällan ta mer än 50g efter träningspassen. Ofta ligger man ju då i början av sin träning och att köra fullt ut på kosttillskott kanske inte är så nödvändigt.

Be päronen köpa hem en massa ägg (som ju är "vanlig" mat). När ni efter några veckors högäggsdiet fiser konstant kanske de sponsrar ert pulver istället :D

Man and Machine
2004-06-30, 23:42
Originally posted by Mindek
Ni med studiebidrag på en tusing behöver väl sällan ta mer än 50g efter träningspassen. Ofta ligger man ju då i början av sin träning och att köra fullt ut på kosttillskott kanske inte är så nödvändigt.

Sant. Men nu ska jag bli seriös i ett år och se vad det ger.

AndersHermansson
2004-06-30, 23:47
Inga problem alls att få det att räcka. Jag får i mig 2½ gram protein per kilo kroppsvikt och dag bara genom vanlig mat!

Beast
2004-07-01, 01:17
Tar du bara efter träning? Shit här går det åt 5kg protein på en månad :eating:

z_bumbi
2004-07-01, 06:48
Originally posted by Man and Machine
Ja, hur lyckas ni? Äter ni verkligen 1 gram protein/kg kroppsvikt? För mig skulle det bli 90 gram efter träning. Det skulle innebära att en burk whey(äter det för tillfället) räcker knappt 2 veckor. (äter vassle till frukost och feter träning) Hur lyckas ni? Hur har ni råd?

Jag har aldrig ätit 1 g per kilo efter träningen., testa och kör med 0,4-0,5 g och se vad som händer.
Du ska ju ändå äta innan och efter träningen så just brist på aminosyror lär du inte uppleva, insulinhöjningen klarar ju kolhydraterna av ganska bra själva.

Vasslen till frukosten kan du ersätta med vilken annan proteinkälla som helst.

muskelbyggarn
2004-07-01, 08:12
Att träna kostar pengar.

För att få ut något av sin träning så måste man äta ordentligt och det betyder mer än normalpersonen, ofta råvaror som normalpersonen kanske inte äter så mycket av då de är "dyrare" (ex. kycklingfile m.m).

Så näringen är en del av mer-kostnaden om man vill ha bra resultat av sin träning. Protein är mycket viktigt och en hög nivå (minst 2g/kg kroppsvikt) är vitalt för att kroppen skall kunna återhämta och bygga upp tränad och sliten muskulatur.

90g protein direkt efter träning behöver du nog inte ta, det räcker med 30-50g, men sedan skall du försöka äta minst 1-2 måltider inom 2-3 timmar efter träning som också skall vara proteinrika, kosttillskott eller ej.


Vänl,,,
Tobbe

TCOG
2004-07-01, 09:21
brukar dricka typ 1 kg i veckan ibland mer.

Trytter
2004-07-01, 10:06
Eftersom jag fortfarande bor hemma(:insane: :cryout: :insane: :cryout: )
så funderade jag lite på ekonomin och beslutade mig för att skippa allt vad kosttilskott heter, även vasslet efter träningen.
Käkar mängder med bra mat istället... Märker jag någon skillnad, nepp, noll, inte det minsta....
Om man tänker på att de flesta som bor hemma och förmodligen har maten betald inte har tränat väldigt länge (pga av ålder) så tror jag inte vassle gör någon märkbar skillnad...
Man växer ju mycket lättare i början ändå.
Skippa vasslen och njut av den mat som är gratis medan du fortfarande kan är mitt råd!

(Kommer förmodligen bli bannad för det här men skit samma:D )

Muaytudd
2004-07-01, 10:20
skaffa dig ett jobb :devil:

Man and Machine
2004-07-01, 12:46
Jobb? Skola, träning kompisar vem orkar jobba? SKa testa cirka 50 gram från vassle. Trycker en del annat protein efter träning och innan läggdags ändå. (brukar träna på kvällen)

FyllSkalle
2004-07-01, 15:04
Vassle + kolhydrater efter träningen behöver man inte skippa om man inte har en alldeles totalt katastrofal ekonomi.
Räknade lite på en 80kg:s snubbe som skulle få i sig 40g protein(exell) och 80g dextropur efter sin träning. Då skulle kostnaden landa på den astronomiska summan av c:a10kr.
Eftersom de flesta tränar 3-4ggr/vecka så inser man att det inte handlar om stora pengar.
Men vill man inte så behöver man så klart inte, men att hävda att det ligger ekonomiska motiv bakom ett eventuellt struntande av vassle + dextropur efter ett träningspass har jag lite svårt att förstå.

Trytter
2004-07-01, 17:14
tränar du 5ggr i veckan är det 200kr i månaden..
2400kr i gainerkostad om året.
Allt är utgifter. Är det svårt att förstå att någon har svårt att lägga ut 2400kr/året på något som man kan få gratis hemma (mat) ?

b1ff
2004-07-01, 18:21
Originally posted by Man and Machine
Jobb? Skola, träning kompisar vem orkar jobba? SKa testa cirka 50 gram från vassle. Trycker en del annat protein efter träning och innan läggdags ändå. (brukar träna på kvällen)

Jag orkar. Skola, flickvänn, jobb, fotboll, styrketräning och kompisar. Inte många lugna stunder men pengarna/musklerna kommer inte av sig själva! :bpump:

MunsöHustla
2004-07-01, 23:48
Originally posted by Man and Machine
Jobb? Skola, träning kompisar vem orkar jobba? SKa testa cirka 50 gram från vassle. Trycker en del annat protein efter träning och innan läggdags ändå. (brukar träna på kvällen)

Om du inte orkar jobba så vafan gnäller du för? Där har du ju en lösning på dina problem.

Hoffa
2004-07-02, 10:03
Anledningen till att en del dricker protein drinkar eller äter bars är nog för att det är gott också...:thumbup:

Det är JÄKLIGT svårt att hålla fingrarna borta från min Complete III burk med mint/chocklad smak och min jordgubbs ultra milk whey...det är godare än allt godis och framförallt så är det nyttigt..

Jag menar, många röker ju cigarretter som kostar 40 kr paketet, säg att dom röker ett om dan det är 300 kr i veckan.

Och alltså 1200 kr i månaden, säg att dom räker ett halft paket så blir det ändå 500-600 i månaden så att lägga ned dom penarna på protein tillskott som är mycket nyttigare än cigarretter tycker jag inte är fel, allt handlar om att prioritera det man tycker är viktigt...