handdator

Visa fullständig version : Mat efter träning


MaxDark
2004-06-30, 20:44
Jag äter oftast ett par lingongrova med mjukost 3% på och en tallrik gröt till frukost. Och till middag vad som erbjuds. Och kvällsmat ett par mackor eller nåt i tallrik eller båda två. Sedan ett par frukter under dagen. Men jag brukar inte hinna träna innan middagen är klar så vad är bra och lätt att äta tills kvällsmål när jag har tränat på dan?

Det är väl det mesta med kött?
Hade tänkt köpa hem lite färdiglagade köttbullar och hamburgare eftersom det går lätt och snabbt att tilllaga.

Sen detta hör inte hemma i detta ämnet men tar det i samma tråd ändå för ämnerna hör ihop lite.

Jag motionscyklar eller springer 5 dagar i veckan och tränar styrke 3 dagar i veckan. Hur långt tid ska jag ha mellan träningen och maten?

Idag åt jag frukost 10, åt jag middag 14.15, körde styrke klockan 15.20, cyklade mellan 16-16.30 och åt kvällsmål vid 21.15 och ska ta en tallrik gröt nu vid 22. Är sugen på det hehe.

Till middag var det hamburgare. Då biff med bröd, ketchup och grönsaker.

Och kvällsmålet var sallad med linsröra ,som blivit kvar sen min vegeterian tid, och ett par hårda tacobröd. Linsröran är proteinrik.

Och nu gröt med.

Hur ser det ut och hur lång tid är lagom att ha mellan målen och träningen?

Blev lite mycket och lite rörigt men hoppas nån kan ge mig svar :)

snej
2004-06-30, 20:47
Rent spontant tycker jag du äter på TOK för litet, om det du skrev är allt du äter på en dag.

B-jay
2004-06-30, 21:06
Jag håller med föregående skribent.

dessumton går det aldeles för lång tid mellan träning och ditt första mål efter det! försök få i dig snabba kolhydrater och snabbt protein direkt efter ditt träningspass och käka sedan din kvällsmat 1-2 timmar efter det. sen kompletterar du med något kvällsmål senare. försök få i dig lite mellanmål också.

MaxDark
2004-06-30, 21:42
Originally posted by B-jay
Jag håller med föregående skribent.

dessumton går det aldeles för lång tid mellan träning och ditt första mål efter det! försök få i dig snabba kolhydrater och snabbt protein direkt efter ditt träningspass och käka sedan din kvällsmat 1-2 timmar efter det. sen kompletterar du med något kvällsmål senare. försök få i dig lite mellanmål också.

Hur får man i sig snabba kolhydrater då?

När jag tänker på det åt jag ganska lite idag men är inte hungrig så känns onödigt att äta då. Och tror inte jag tränar så hårt så att jag behöver mycket mer mat. Men ska testa att äta lite mer.

Bokrea
2004-06-30, 21:58
Originally posted by MaxDark


Hur får man i sig snabba kolhydrater då?



skumgodis

B-jay
2004-06-30, 22:03
Originally posted by MaxDark


Hur får man i sig snabba kolhydrater då?

När jag tänker på det åt jag ganska lite idag men är inte hungrig så känns onödigt att äta då. Och tror inte jag tränar så hårt så att jag behöver mycket mer mat. Men ska testa att äta lite mer.

eller vitt bröd, potatismos, druvsocker! listan kan göras lång:thumbup:

MaxDark
2004-06-30, 22:08
Originally posted by B-jay


eller vitt bröd, potatismos, druvsocker! listan kan göras lång:thumbup:

Ok, så ett par rostemackor direkt efter träningen. Något pålägg att rekomendera? Kör lättost 3% nästan alltid. Gillar den. Annars är ost och gurka gott.

Vad tycker du om att köpa färdig lagade grejer? köttbullar och sånt dvs. Är bättre att laga själv och frysa in?

B-jay
2004-06-30, 22:15
Originally posted by MaxDark


Ok, så ett par rostemackor direkt efter träningen. Något pålägg att rekomendera? Kör lättost 3% nästan alltid. Gillar den. Annars är ost och gurka gott.

Vad tycker du om att köpa färdig lagade grejer? köttbullar och sånt dvs. Är bättre att laga själv och frysa in?

efter träning ska du sträva efter att bara få i dig snabba kolhydrater och protein helst inget fett!

Vet inte om du använder dig av något proteintillskott idag, men det är det absolut enklaste.

själv kör jag en prottedrink och ca 120 g godis efter passet, ibland tar jag druvsocker.

försök få i dig ca 1g snabba kolhydrater per kg kroppsvikt du väger och ca 0,5-0,7 g protein per kg/kroppsvikt.


Att laga storkok och frysa in går aldeles utmärkt, dock hade jag nog övervägt att göra köttbullarna själv istället för färdigprodukterna. det blirr även billigare i längden ;)

MaxDark
2004-06-30, 22:26
Originally posted by B-jay


efter träning ska du sträva efter att bara få i dig snabba kolhydrater och protein helst inget fett!

Vet inte om du använder dig av något proteintillskott idag, men det är det absolut enklaste.

själv kör jag en prottedrink och ca 120 g godis efter passet, ibland tar jag druvsocker.

försök få i dig ca 1g snabba kolhydrater per kg kroppsvikt du väger och ca 0,5-0,7 g protein per kg/kroppsvikt.


Att laga storkok och frysa in går aldeles utmärkt, dock hade jag nog övervägt att göra köttbullarna själv istället för färdigprodukterna. det blirr även billigare i längden ;)

OK. Jag tar inga protein tillskott idag, har inte råd att köpa heller. Men typ ägg, mjölk och nåt för att ge de lite smak(oboy eller något) och ett par vita rostemackor. Låter det godkänt? Jag väger 70 kg. Är alla kolhydrater snabba i vitt bröd? Så att man kan läsa innehållsföreteckningen. Mager salami hade kanske passat på brödet med.

acidbl00d
2004-06-30, 22:35
Vi kan inte sitta här och skriva ner allt du måste veta om kost. Rekomenderar du läser runt på forumet det finns redan massor av liknande trådar.

Pauluns böcker är även något att rekomendera där finns massor med bra fakta

Men grundregeln är väl inte mer än 3h mellan målen. Sedan skall det ju vara bra mat också med relativt lite fett och gott om protein

King Grub
2004-07-01, 06:44
Vassleproteinpulver är i de flesta fall billigare än att få motsvarande proteinmängd från mat. Du skall ju ändå ha i dig proteinet då, och när det inte kostar mer, varför inte välja den bästa källan?

Vassleprotein + druvsocker eller maltodextrin blandat i vatten är det bästa efter träningen.

Alla andra mål är det bra, oraffinerad mat som gäller. Då skall du undvika de snabba kolhydraterna.

Zozza
2004-07-01, 09:52
Originally posted by King Grub


druvsocker eller maltodextrin blandat i vatten är det bästa efter träningen.

.

Är det druvsocker eller maltodextrin i skumbananer?

Eller är inte skumbananer optimalt att ta som kolhydratkälla efter träning ?

King Grub
2004-07-01, 09:58
Originally posted by Zozza


Är det druvsocker eller maltodextrin i skumbananer?

Eller är inte skumbananer optimalt att ta som kolhydratkälla efter träning ?

Nej, det är inte "optimalt" med skum- eller gelégodis. Det fungerar, men druvsocker är bättre efter styrketräning.

Druvsocker och maltodextrin har högre GI och ger större och snabbare insulinutsöndring, vilket kombinerat med ett snabbt vassleprotein ger en synergistisk effekt.

Fruktos, som utgör hälften av kolhydraterna i strösocker, är bara bra om du kört något som tömt leverglykogen, t ex konditionsträning.

"Fructose is less insulinogenic than glucose; the lower insulin response to the sucrose than to the glucose polymer drinks may be due to the fructose component of sucrose or may be related to a more rapid gastric emptying of the glucose polymer drink. The former explanation is the most feasible, because the calculated gastric emptying times for 330 ml of 18.5% (wt/vol) glucose polymer and sucrose drinks were 69.8 ± 2.9 and 66.5 ± 2.5 min respectively."

J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, and M. J. 2000, “Effect of different carbohydrate drinks on whole body carbohydrate storage after exhaustive exercise".

aliquis
2004-07-01, 10:21
hårt tacobröd innehåller massa palmolja och lingongrova är inte särskilt grovt och brödet till burgaren lär ju inte ha varit något vidare bröd det heller.

Numero1
2004-07-01, 15:26
Ta en gainer som innehåller det mesta så får du i dig lite extra energi eftersom du äter lite lite...