handdator

Visa fullständig version : Dela ut tidningen


alle
2004-06-30, 12:23
Ska jobba i 3 veckor med att dela ut tidningen, blir ju en hel del cyklande och springande i trappor, hela runan tar ungefär 2,5-3 timmar.

Ungefär hur mycket energi förbränner man under de här timmarna, kan det jäömföras med en promenad på 3 timmar? Känns som om jag kommer få äta ihjäöl mig om jag inte ska tappa all vikt.

MasterChief
2004-06-30, 12:31
Det bästa är om du kunde använda en pulsklocka och få fram en snittpuls du har under arbetet. Då kan man med rätt bra noggrannhet få fram kaloriförbrukningen. Beroende på vilket tempo du har och hur många trappor det är så är det svårt att generalisera för mycket utan att hamna helt fel. Men som en någorlunda snabb promenad lär det innebära. Väg dig nogrannt under ett par veckor och studera viktförändringen.

Fultjack
2004-06-30, 12:39
det är rätt jobbigt, särskillt om det är på natten du ska göra det?
sen beror det på om du har mycket villor eller mycket höghus osv

Kalleh
2004-06-30, 17:03
Du är alltså orolig över en tre timmars promenad? Hur tror du det är för oss som jobbar inom bygg. Då snackar vi tyngre arbetsuppgifter än en promenad och detta i betydligt mer än 3 timmar. Svaret är bara att käka ordentligt. För din del låt säga en rejäl frukost innan rundan och en rejäl lunch efteråt. Ett annat tips är att vänta ett tag mellan jobbet och träningen, det kan bli rätt segt med ett gympass tätt inpå "promenaden".

sipowitz
2004-06-30, 19:55
Originally posted by alle
Ska jobba i 3 veckor med att dela ut tidningen, blir ju en hel del cyklande och springande i trappor, hela runan tar ungefär 2,5-3 timmar.

Ungefär hur mycket energi förbränner man under de här timmarna, kan det jäömföras med en promenad på 3 timmar? Känns som om jag kommer få äta ihjäöl mig om jag inte ska tappa all vikt.

Grattis till ett klockrent sommarjobb, vilket går alldeles utmärkt att kombinera med födointag. Inga arbetskollegor som kollar snett när du drar upp den 3'e burken tonfisk i rad ;-)

Ta med mat och ta helt enkelt nån paus.

Sen beror det helt på vilket tempo Du har, men jag brukar ligga en bra bit över "promenadtempo".

Ps, för att vara petig.. ser att du skrev "dela ut tidningen". Bara så du vet så rör det sig om ca 15 olika tidningar :-)

Numero1
2004-07-01, 15:00
Låter som bra träning!
Sov och käka ordentligt bara!

secce
2004-07-01, 15:05
hehe, kul att det finns fler tidningsutdelare här!
en annan åker ju dock högerstyrd postbil på nätterna (stannar iofs. vid ett hyreshus med 9 trapphus).

svåraste jag upplevt med det här jobbet är att somna när jag kommer hem. nån som har några tips?

Olsson
2004-07-01, 17:44
Originally posted by secce
hehe, kul att det finns fler tidningsutdelare här!
en annan åker ju dock högerstyrd postbil på nätterna (stannar iofs. vid ett hyreshus med 9 trapphus).

svåraste jag upplevt med det här jobbet är att somna när jag kommer hem. nån som har några tips?

att sova alla dina timmar innan jobb. blir ju tidiga kvällar.. eller inga kvällar alls rättare sagt, men andra sidan har du ju hela dagen fri.

Sve
2004-07-01, 18:30
tidningar usch.
när jag delade ut gick jag ner 5kg på 2veckor.

Wilson
2004-07-02, 02:13
fan det är jobbigt att ställa om sig hela tiden..... jag kommer inte hem förrän 6-7 på morgonen efter mitt pass. Det är rätt drygt ifall man sen ska försöka gå upp 12-13 vid resten av dagarna.

Örjan
2004-07-02, 06:50
Jag har haft det som sommarjobb flera gånger. Helt suveränt! Håll med om att det kan kännas märkligt att stå och trampa i gymmet 30-90 minuter utan att få direkt utdelning. Vinsten blir s a s mer direkt när man är tidningsbud och man kan aldrig fundera på varför man egentligen håller på. Har funderat på att skaffa ett sådant jobb igen. En som har svårt att lägga på sig vikt kan nog tvingas kämpa med maten, ja.

Är man helt otränad blir det jäkligt svettigt och flåsigt de första veckorna. Tre timmars jobbig träning 7dgr/v kan till och med bli lite väl mycket, men resultaten kommer ju också desto snabbare. Min kropp blev övertränad i början men hämtade sig; något jag funderat på angående styrketräning.

Se upp för slitna knän! Talade om för chefen att knäna inte gillade springet, och han sade att detta var mycket vanligt.

Sedan kollar man såklart upp var i slutet av rundan det finns en glad bagare som man kan byta tidningar mot frallor med. Det förefaller mig omöjligt att inte kunna äta varma frallor och en liter mjölk efter att ha halvjoggat i tre timmar.