handdator

Visa fullständig version : linfrön för att sänka GI på frukost


B-jay
2004-06-30, 10:31
Vet att detta varit uppe tidigare, men hittar inget som svara på min fråga exakt.

Jag har svårt att få i mig frukost på morgonen.
Därför tar jag 4 dl minimjölk, 2 dl havregryn, en portion vassle (ca 25 g protein) 1,5 msk rapsolja och två tsk krossade linfrön och mixar alltihop.

Nu till frågan, jag har linfröna för att sänka GI något på drinken som väl blir ganska högt när jag mixar grynen.

ger dom en sänkande effekt fast jag mixar dom.
Visst hjälper oljan till att sänka GI något med?

nån som vet hur mycket dom hjälper till att sänka GI på drinken?
:confused:

King Grub
2004-06-30, 10:36
Du får inga exakta svar, eftersom det garanterat inte finns några exakta studier på just det du vill veta. Jag skulle kunna räkna ut det, men det orkar jag a-b-s-o-l-u-t inte. Men du behöver minst 15 gram linfrö för att sänkta GI:t till runt 80. Hade det varit psylliumfrön hade det räckt med hälften. Självklart får du en rejäl kaloriboost med krossade linfrön.

B-jay
2004-06-30, 10:40
hehe, nä det är förståligt att du inte orkar räkna ut det.
jag var mest ute efter att veta om det gör någon större skillnad.
Borde kanske köra på loppfrön istället.

Kaloriboosten är inget jag är rädd för i frukostmålet.
Oftast har jag varit ute och "spatserat" i en timmme innan frukosten. dock har magen vänt sig vid linfröna nu, och då borde den väl klara psylliumfröna ganska bra med?

King Grub
2004-06-30, 10:46
Loppfrön ger ingen rinnande avföring. Det är mängden avföring som ökar. Dramatiskt! Och det är inget du kan vänja dig vid. 15 gram frön om dagen fördubblar storleken på avföringen.

B-jay
2004-06-30, 10:54
det var som F*n!

då får dom nog utöka rören här i Helsingborg! ;)

ska testa i allfall!