handdator

Visa fullständig version : Varför blir man snorig när man joggar?


Tolkia
2004-06-30, 07:23
Ja, rubriken talar väl för sig själv. Jag tycker att jag blir så snorig när jag joggar; måste alltid ha en pappersnäsduk med mig ut för att kunna stanna och snyta mig när det börjar bli risk för "takdropp". Det här händer aldrig när jag går på gympa och aerobics, däremot ibland på spinning (men jag antar att det då till viss del har att göra med att man hänger ganska mycket framåt, så att flimmerhåren får jobba mot tyngdkraften). Allergier är jag lyckligtvis förskonad från, så det är inte pollen eller något som ligger bakom,och nu är det ju sommar och varmt, så det kan ju knappast vara kondens det är fråga om heller. Någon som känner igen fenomenet och har någon teori om vad som är orsaken (eller är det kanske bara min hjärna som börjar sippra ut ...?)?

JJ
2004-06-30, 08:08
Luftflödet (som kanske är något kallare) irriterar slemhinnorna i näsan? Prova längdskidåkning så ska du få se på snor. Själv håller jag bara för ena näsborren och blåser ut skiten, orka hålla på med näsdukar.

MasterChief
2004-06-30, 09:47
Jag tycker att jag blir så snorig när jag joggar; måste alltid ha en pappersnäsduk med mig ut för att kunna stanna och snyta mig när det börjar bli risk för "takdropp".

No offense...Men det här var ju lite sött. :D Kör riktig hardcorelöpning antar jag? Har du skoöverdrag för att skydda dina fina rosa skor från leran också? ;)

Linnet
2004-06-30, 10:08
Originally posted by JJ
Luftflödet (som kanske är något kallare) irriterar slemhinnorna i näsan? Prova längdskidåkning så ska du få se på snor. Själv håller jag bara för ena näsborren och blåser ut skiten, orka hålla på med näsdukar.

Helt rätt, men för att undvika pinsamma situationer, kolla så att träningspartnern, eller andra löpare är ur skottfältet när du snyter till.

JJ
2004-06-30, 11:09
Originally posted by Linnet


Helt rätt, men för att undvika pinsamma situationer, kolla så att träningspartnern, eller andra löpare är ur skottfältet när du snyter till.

Springer du tillräckligt fort kan du göra tvärtom, försöka träffa och sen öka takten:thumbup:

Tolkia
2004-07-01, 09:26
Originally posted by MasterChief


No offense...Men det här var ju lite sött. :D Kör riktig hardcorelöpning antar jag? Har du skoöverdrag för att skydda dina fina rosa skor från leran också? ;)

Nedlåt eder till att lyssna till en usel joggares ödmjuka bön om tillgift för att hon, förslappade individ, inte visste sin plats bättre än att hon begick det oförlåtliga regelbrottet att ställa en fråga i ett forum avsett för Sådana Som Tränar På Riktigt. Man tackar ödmjukast för att ett sådant forums skribenter i sin stora godhet låtit förseelsen passera med endast en smärre verbal reprimand istället för att låta en ammoniakstinkande träningssocka landa på missdådarens hallmatta och lovar att inte upprepa förmätenheten.

Zozza
2004-07-01, 09:58
Originally posted by Tolkia


Nedlåt eder till att lyssna till en usel joggares ödmjuka bön om tillgift för att hon, förslappade individ, inte visste sin plats bättre än att hon begick det oförlåtliga regelbrottet att ställa en fråga i ett forum avsett för Sådana Som Tränar På Riktigt. Man tackar ödmjukast för att ett sådant forums skribenter i sin stora godhet låtit förseelsen passera med endast en smärre verbal reprimand istället för att låta en ammoniakstinkande träningssocka landa på missdådarens hallmatta och lovar att inte upprepa förmätenheten.

:D :thumbup:

MasterChief
2004-07-01, 11:16
Originally posted by Tolkia


Nedlåt eder till att lyssna till en usel joggares ödmjuka bön om tillgift för att hon, förslappade individ, inte visste sin plats bättre än att hon begick det oförlåtliga regelbrottet att ställa en fråga i ett forum avsett för Sådana Som Tränar På Riktigt. Man tackar ödmjukast för att ett sådant forums skribenter i sin stora godhet låtit förseelsen passera med endast en smärre verbal reprimand istället för att låta en ammoniakstinkande träningssocka landa på missdådarens hallmatta och lovar att inte upprepa förmätenheten.

Du är inte bara söt som använder näsdukar i joggingspåret. Du är ödmjuk och intelligent också. Kan man få ringa dig? :naughty:

MasterChief
2004-07-01, 11:21
Ska jag försöka svara på din frågeställning så tror jag det har med draget att göra. Luftdraget som uppstår när du springer torkar ut slemhinnorna som i sin tur ger en "boosteffekt" och en snorig näsa som resultat. Jag tror inte det finns något att göra åt det.

Numero1
2004-07-01, 12:31
Word!

Själv blir jag hostig efter konditionsträning.
Hostar hela kvällen efter dylika aktiviteter...