handdator

Visa fullständig version : Tid att komma tillbaks...


Whey
2004-06-29, 22:00
Låt säga att en regelbundet tränande person som har bra mkt bra kondition och insulinkänslighet, lite underhudsfett samt relativt mycket muskelmassa. Om denna person under ett par veckor inte tränar och äter lite vad som helst (inkluderat onytiga saker som fixar insulintoppar m.m. räkna även med att personen mestadels hamnar på ett energiöverkott). Personen kommer ju garanterat att försämra sin kondition och insulinkänslighet samt öka sin fettmassa, annat vore konstigt.

Min fråga är tar det lika lång tid som första gången att arbeta upp en lika bra form som personen hade innan, eller kommer det att gå lättare i och med att kroppen redan varit vid den nivån vid ett tidigare tillfälle?

Callister
2004-06-29, 22:08
Originally posted by Whey
Låt säga att en regelbundet tränande person som har bra mkt bra kondition och insulinkänslighet, lite underhudsfett samt relativt mycket muskelmassa. Om denna person under ett par veckor inte tränar och äter lite vad som helst (inkluderat onytiga saker som fixar insulintoppar m.m. räkna även med att personen mestadels hamnar på ett energiöverkott). Personen kommer ju garanterat att försämra sin kondition och insulinkänslighet samt öka sin fettmassa, annat vore konstigt.

Min fråga är tar det lika lång tid som första gången att arbeta upp en lika bra form som personen hade innan, eller kommer det att gå lättare i och med att kroppen redan varit vid den nivån vid ett tidigare tillfälle?
Du lär ju inte förlora några muskler direkt(?). Styrka kanske du tappar, konditionen jobbar du upp fort igen, en kompis till mig spelade Hockey för flera år sedan, länge. han har fortfarande kvar den där sjuka konditionen.
Lite fett får du kanske, men det är ju inte direkt svårt att jobba bort sen.

Beast
2004-06-30, 00:51
Varför hade du tänkt skita i träningen?
Klart du tappar kondis, en del muskler och en del styrka.

z_bumbi
2004-06-30, 06:51
Originally posted by Whey
Personen kommer ju garanterat att försämra sin kondition och insulinkänslighet samt öka sin fettmassa, annat vore konstigt.


Kondition ja, insulinkänslighet, kanske.
Fettmassa? Inte om han/hon äter underhållsmängd med kalorier eller mindre än det.

Man tappar inte så mycket på 4-5 veckor och om man är lite smart så äter man i alla fall något så när regelbundet.

Har man just avslutat en deff så är det lite annorlunda men då är man ju rent ut sagt dum om man går över till att leva på skräpmat och slarvar med träningen den första tiden efteråt.

Snubben_25
2004-06-30, 21:03
Originally posted by Whey

Min fråga är tar det lika lång tid som första gången att arbeta upp en lika bra form som personen hade innan, eller kommer det att gå lättare i och med att kroppen redan varit vid den nivån vid ett tidigare tillfälle?

Jag har inte tränat på 5 år. Har vart soff potatis de sista 2 åren.
Har börjat träna den 7 maj 2004. 2 månader sen asså.

Har fått tillbaks 80% av min styrka och ungäfer 60% av min kondis. 1 månad till så har jag min gamla styrka och min gamla kondition. Det tar med andra ord cirka 3 månader att få tillbaks styrkan och konditionen man hade , for my ass so to say:D

Desutom så har jag gått ner från 113kg till 104,9 kg. :hbang:

Sverker
2004-07-01, 05:39
Bra jobbat Snubben_25
:thumbup:

Leve muskelminnet:bpump:

Numero1
2004-07-01, 15:32
Det går förvånansvärt fort att komma tillbaka till samma nivå efter ett uppehåll men ju högre nivå du var på desto svårare blir det nartuligtvis.

Whey
2004-07-01, 15:44
Ungefär hur mycket träning krävs, förutsatt att matintaget är bra, för att bibehålla styrka och kondition - gärna förbättra den något?

ölobrännvin
2004-07-01, 16:37
det finns väl inga exakta svar på tiden det är nog individuellt , Men det går ganska fort ,jag har haft många uppehåll jag så jag vet .....

Kalleh
2004-07-01, 17:08
Originally posted by z_bumbi
Man tappar inte så mycket på 4-5 veckor och om man är lite smart så äter man i alla fall något så när regelbundet.

Man behöver nog inte ens vara smart... Jag har vilat i upp till fyra veckor utan att tänka ett dugg på maten. Då snackar vi 12 timmar mellan målen, chips, godis, snabbmat. Följden? Ett kilo eller två upp eller ner. Förlorad styrka, kondition? Ja, men man är tillbaks på en vecka eller max två. It ain't no thang...