handdator

Visa fullständig version : hur hårt tränar ni


ölobrännvin
2004-06-29, 17:38
När ni tränar hur hårt tränar ni då tar ni i så att det smakar skit jämt. hur många set är optimalt tror ni .

Jag märkte nämligen att jag inte har växt nåt på ett halvår och då har jag tränat korta tunga pass med löpning direkt efter lite mindre fett% bara ...Om jag jämför med förra årets resultat så är det rent ångestframkallande faktiskt, har ätit lite mindre kan jag tillägga.......Vad är era åsikter och resultat här på forumet, har det gått framåt eller bakåt på sista tiden ?
Vad är det som ger resultat hårdare träning eller mer mat?

Medusa
2004-06-29, 17:57
Mer mat, försök periodisera lite och kör inte tungt hela tiden, det går liksom inte du kommer inte bli mycket större av det. Öka repstalet och ge kroppen tid att växa mellan passen.

aliquis
2004-06-29, 18:09
Hårt o hårt, nej, jag kan direkt säga att jag inte tränar hårt i varje pass numera.

Optimalt antal set är naturligtvis så många att du får fart på tillväxten men inte fler så du får slut på energin eller försämrar återhämtningen ;D

Om du har gått ner i fett har du ju antagligen inte ätit tillräckligt och således fanns det ju inte så mycket att bygga av, plus att det känns som man orkar mer om man är full med mat. Går det bakåt är ju något fel, övertränad?

Jag skulle skippa denna tilltro på att köra till max och failure i samtliga set, prova.

Mer mat ger resultat, enda som har gett resultat för min del, hur fan jag än har tränat när jag äter för lite så har det inte blivit några resultat, inte så konstigt egentligen ;)

Allan
2004-06-29, 18:10
Frågan var uppe för ett litet tag sen
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=25778

Vi kan ta det ett varv till eller också fyller ni på i den tråden. Inget elakt ment!

allan

King Grub
2004-06-29, 18:17
Jag kan ju klippa och klistra för den som är för lat för att klicka Allans länk.

"Hårt, men inte dumhårt. Jag tycker hård träning är roligt, men träningen får inte ta över livet utanför gymmet. Vad gäller själva träningen kör jag tills det tar stopp i varje set, men jag använder mig sällan av intensitetshöjande metoder som negatives eller forced reps."

gosh
2004-06-29, 18:37
Det är förmodligen svårt att säga hur hårt man tränar. Lättare att nämna när man inte tränat maximalt hårt. Tänkte därför lista upp några vanliga fel som inte är helt ovanliga:

Fel 1: Bröst skall köras, personen kör bänk, hantelsväng och cablecross. Första settet i bänken tar personen i maximalt, den sista är verkligen seeeeg. Resterande set i bänk är någorlunda hårda. Hantelsväng och cabelcross blir mest petande på, kanske för att kunna inför sig själv säga att man kört ”många övningar”.
Denna person har endast kört ett hårt set!

Fel 2: Personen är trött och har inte sovit bra, ätit dåligt på dagen. Tvekar om den verkligen orkar gå ner till gymmet men gör så ändå. Väl där nere känns det tungt, motivationen är mycket dålig och man tycker inte ens själv att det varit hårt.
Denna person bör stanna hemma och se till att vara utvilad till nästa dag för att då kunna köra riktigt hårt igen. Känns det inte som att man är laddad så ta en promenad istället och preparera dig till nästa dag istället.

Fel 3: Framsida och baksida ben körs på samma dag. Personen kör 9 set på framsida. Knäböj, benspark och benpress. Som alla vet så är det fruktansvärt jobbigt att träna ben om man kör hårt. Kroppen blir full med mjölksyra och totalt utmattad. När man väl skall köra baksida ben så tror man eventuellt att dessa körs hårt men det finns inte en chans att man orkar ta i där om framsida körts bra. Klarar personen att ta i på baksida så har man inte kört framsida hårt.
Dela upp kroppen så att du inte kör två relativt stora muskelgrupper på samma dag (om du har möjlighet att träna fler dagar), det går inte att träna en annan muskel hårt om man är utmattad efter att ha kört framsida ben exempelivs.

Fel 4: Biceps och rygg körs. Personen börjar med biceps, eftersom personen älskar att ha stora armar så körs dessa hårt. När personen väl börjar köra rygg (som inte alls är lika hög prio på) då är dels armarna helt slut vilket gör att den mentala upplevelsen av hur hårt man kört rygg övningar där armar kopplas in blir större. Förmodligen orkar personen inte på grund av att armarna är fulla med mjölksyra.
Kör inte två muskelgrupper där den ”första” muskelgruppen är starkt involverad när den andra skall köras.

Fel 5: Personen är trött och vilar lite innan träningen. Den råkar somna och sover c.a. 45 minuter. Vaknar och det är bara 10 minuter kvar tills man skall bege sig iväg och träna. När personen kommer ner till gymmet så är den seg, sömnen har segat ner hela kroppen.
Sov inte innan träning för det är förödande angående hur laddad man senare kommer vara på passet.

Fel 6: En person har ett jävla tempo. Personen vilar kanske 30 till 60 sekunder mellan varje set. Svetten sprutar och musklerna får sådan pump att man inte vet vad man skall ta vägen.
Personen börjar träna mjölksyretålighet istället för massa. Man bör vila lite mellan setten om man klarat av att köra hårt, detta för att klara av att ta i ordentligt igen.

Fel 7: En person vilar 5 dagar till nästa gång muskeln skall köras. Personen tränar riktigt hårt och bra men brukar känna sig lite sliten. Men den går och tränar ändå, dels så klarar personen inte att vila längre för den uppfattar att musklerna blir något mindre om den vilar fler dagar. Och personen är för skraj för att tappa muskler så den går därför och tränar ofta.
Efter man kört ett hårt pass så är muskeln ”svullen” ett tag efter. Det kan vara från några dagar till en vecka. Känns bra och ser bra ut i spegeln, man känner sig liksom grov. Att träna med denna ”svullnad” är inte bra, ett sätt att se när en muskel är utvilad är när svullnaden gått ner igen och muskeln blivit normal. Man blir då något starkare för en muskel som tränas med viss svullnad känns liksom stel.

Fel 8: Personen kör armar, bröst och lite rygg. Säger att den skall börja köra ben efter sommaren, men att den nu cyklar en del.
No comments! Personen har mycket att lära innan den är i närheten av att köra hårt.


Under mina 23 år som styrketränande så har kan jag nog inte säga att jag sett mer än kanske 3 – 6 stycken som tränat riktigt hårt och bra. De har dels använt hjärnan och tränat smart, de har haft stor vilja och kört hårt eller så hårt så att de fått maximala resultat efter deras förutsättningar och önskningar. En del kan ha perioder då de kör bra, några månader eller kanske till och med ett halvår.
Det är givetvis svårt att lära sig köra hårt, men det är viktigt att man är ärlig mot sig själv och verkligen tänker efter så att man dels utformar träningsprogrammet så man kan ta ut muskeln maximalt när den väl körs. Det är viktigt att man själv inser om man kört HELA passet hårt istället för att man kanske endast lyckats ta i hyffsat i ett set och sedan använder detta som ett ”bevis” för att man kört jävligt hårt.
Även att lära sig att fokusera på sina svagheter, det är lätt att träna de muskler som svarar bra eller som man tycker är coolt att ha stora, men att träna muskler där det inte svarar lika bra eller som inte syns lika bra när man sätter på sig ett linne är inte lika enkellt.

ölobrännvin
2004-06-29, 19:15
ok då förstår jag lite mer och jag kan nog påstå att jag tränar benen fel men annars var den inte så hemsk......träningen alltså
jag får väl äta mer helt enkelt !

gosh
2004-06-29, 19:22
Originally posted by ölobrännvin
ok då förstår jag lite mer och jag kan nog påstå att jag tränar benen fel men annars var den inte så hemsk......träningen alltså
jag får väl äta mer helt enkelt !
Hur är det med din vilja? Du skrev att du "märkt" att du inte växt något på ett halvår(??). Vill du växa.. för vill man det så brukar man ha lite bättre koll än att man efter ett halvår skall märka "oj, jag har visst inte växt".
Det räcker inte med att enbart träna hårt, du måste också vilja bli bra.

Sparrisen
2004-06-29, 19:41
För oss som pga av skada inte kan köra benträning då??? :(


;)

ölobrännvin
2004-06-29, 19:59
Originally posted by gosh

Hur är det med din vilja? Du skrev att du "märkt" att du inte växt något på ett halvår(??). Vill du växa.. för vill man det så brukar man ha lite bättre koll än att man efter ett halvår skall märka "oj, jag har visst inte växt".
Det räcker inte med att enbart träna hårt, du måste också vilja bli bra.

Jo viljan har varit dålig och mycket förkylningar efter nyår + att jag flyttade och sådär men nu har ju viljan kommit tillbaka så nu faaannnnn

gosh
2004-06-29, 20:05
Originally posted by ölobrännvin
Jo viljan har varit dålig och mycket förkylningar efter nyår + att jag flyttade och sådär men nu har ju viljan kommit tillbaka så nu faaannnnn
Så skall det låta och där har du nog svaret på varför du inte ökat heller, det krävs en del ansträngning och vilja för att det skall hända något. :)

b1ff
2004-06-29, 22:26
gosh, angående Fel 6. Nu har jag säkert jättemycket fel men är inte intensiteten väldigt viktig när man tränar? Har för mig detta med det känns väldigt konstigt i och med ditt påstående? Rätta mig nu tack :bow:

gosh
2004-06-29, 22:36
Originally posted by b1ff
gosh, angående Fel 6. Nu har jag säkert jättemycket fel men är inte intensiteten väldigt viktig när man tränar? Har för mig detta med det känns väldigt konstigt i och med ditt påstående? Rätta mig nu tack :bow:
Vet att en del hävdar att man skall köra med intensitet, men jag hävdar att det är klart sämre än att vila ut muskler lite mellan setten.

Att det kan fungera för någon att köra med intensitet har nog mer att göra med att de inte lärt sig ta i. Det är förmodligen bättre att ta i "halvmycket" och köra med hög intensitet än att ta i "halvmycket" och köra med längre vila.

Klarar en person att ta i ordentligt däremot så är det "piss" att köra med hög intensitet. Det är heller inte helt ovanligt att de som kör med hög intensitet ligger på typ 12 set eller mer för en muskel.
Testa och kör 3 stycken knäböjset till att man inte orkar den sista och måste få hjälp. Benen är totalt slut efter det.
Men hur ofta ser man personer köra knäböj till att de "missar" den sista?
Jag har aldrig sett någon bli riktigt stark av att köra som att bussen står och väntar på dem.

b1ff
2004-06-29, 22:47
Du menar alltså på att det är en balansgång? Att man samtidigt får ha lite tempo iaf men ändå vila ut muskeln så pass att man kan prestera så nära som möjligt som förra setet?

Men detta är inte individuellt då? För inom det här med muskler och vikter är det väl väldigt individuellt vad vi "går igång på". Vissa kör militärpress framför huvudet och vissa bakom osv.

Sen en fråga till :) Hur lång vila rekomenderar du mellan seten då? Men när jag byter från en muskelgrupp till en annan kan jag väl gå direkt till den ena utan någon märkvärdig vila?

gosh
2004-06-29, 23:05
Det finns många faktorer som spelar in i antalet set, längden på vilan, hur ofta en muskel skall köras.

Jag tror de flesta kan öka på rätt ok på en massa olika sätt. En kille kan säkerligen komma upp och pressa 110-120 i bänk även om den kör "fel". Men skall man komma upp i 140-150 bänk så bör man nog köra "rätt". Skall man över 150 i bänk så måste man köra väldigt "rätt".

Jag pratar inte nu om genetiska underbarn utan alla oss som måste slita för att bli starka.

Vilar en person 45 sekunder mellan varje set, ja då är man dels anfådd när nästa set börjar köras. Muskeln blir fullare och fullare med mjölksyra. Ok att det blir en jävla pump men pump i sig gör inte att muskeln växer, det är bara massa blod.

Man måste nog testa sig fram för att veta hur lång vila som är optimal. Kör jag riktigt hårt i marken så kanske jag vilar 10-15 minuter (om jag skulle få för mig att köra två set). Ben brukar ligga på 7-9 minuter mellan seten. Armar kanske ligger på 5 minuter, går nog inte under 4 minuter på någon muskel.

Andra vilar förmodligen inte lika mycket och det fungerar säkert men blir det för lite vila så tror jag inte det fungerar. De enda jag sett kunna bli hyffsat grova med kort vila är de som preppar en del, men de växer nästan vad den än gör. De hade iofs växt mer om de tränat smartare.

Tar man däremot inte ut sig så går det att köra tätare, muskeln behöver inte lika mycket återhämtning om den inte fått arbeta så hårt. Men den kommer heller inte växa lika bra.

Jag tror en del kan tycka att de eventuellt inte ökar så bra muskulärt om de börjar vila mer och köra hårdare. men då beror det med nästan 100% säkerhet att de inte vilar tillräckligt till nästa gång. Man får inte glömma att börjar man lära sig ta i ordentligt så behöver muskeln mer tid för återhämtning till nästa pass.

b1ff
2004-06-29, 23:11
Oj det låter som väldigt mycket vila :O

Hur lång tid tar dina pass igentligen? 5 timmar? :confused:

gosh
2004-06-29, 23:22
Det längsta passet för mig är förmodligen framsida ben eller baksida ben och triceps.

Framsida ben brukar ligga på totalt 7 - 9 set. 8 * 8 minuter är 64 minuter så det blir strax över en timma.

Kör jag baksida ben och triceps så kör jag först ett set baksida och sedan ett set triceps, ett set baksida och ett set triceps. Då går det att korta ner passet men det brukar bli en timma där med.

no1fitness
2004-06-30, 01:03
Jag har deffat i långa perioder och trott att jag tränat hårt. Men pga minuskalorier kunde jag inte ta i ordentligt...Det märker jag nu när jag äter som en häst. Jag blir rejält slut i musklerna och träningen går utmärkt.
Det där med vila är också ganska intressant. Under deff vilar jag lite, kanske runt 1 minut. Men nu vilar jag lite mer, men över 2-3 minuter tycker jag känns onödigt...Men det är ju förstås upp till varje enskild person hur mycket man ska vila...

Tror det är många som "tror" de kör hårt, men som bara mesar runt på gymet. Och då låter resultaten vänta på sig också...;)
Men det blir ju naturligt för mig i alla fall att orka lite sämre i de sista repsen för en muskel. Jag tränar så hårt jag kan just då jag är på gymet. Vissa dagar blir "hårdare" än andra...

Blev lite rörigt, men jag jobbar natt och skyller på det...:angel:

-=(WatchTower)=-
2004-06-30, 08:20
Originally posted by gosh

Vet att en del hävdar att man skall köra med intensitet, men jag hävdar att det är klart sämre än att vila ut muskler lite mellan setten.

Att det kan fungera för någon att köra med intensitet har nog mer att göra med att de inte lärt sig ta i. Det är förmodligen bättre att ta i "halvmycket" och köra med hög intensitet än att ta i "halvmycket" och köra med längre vila.

Klarar en person att ta i ordentligt däremot så är det "piss" att köra med hög intensitet. Det är heller inte helt ovanligt att de som kör med hög intensitet ligger på typ 12 set eller mer för en muskel.
Testa och kör 3 stycken knäböjset till att man inte orkar den sista och måste få hjälp. Benen är totalt slut efter det.
Men hur ofta ser man personer köra knäböj till att de "missar" den sista?
Jag har aldrig sett någon bli riktigt stark av att köra som att bussen står och väntar på dem.

Jag själv kör ganska intensivt när jag tränar, ett exempel är knäböjen som jag nyligen lärt mig där jag kör 10set, 8reps varje set och endast 30sekunders vila mellan seten. Det fungerar fin fint tycker jag. Jag skulle säkerligen kunna lasta på ganska mycket mer men känner en viss otrygghet samtidigt som jag är rädd att slita av någon muskel.

Därför väljer jag att vila lite, köra lite lättare än att köra vråltungt och endast några få set med mer vila. Samtidigt känner jag att jag har lättare att göra ett korrekt utförande. Ett till exempel är bicepsträning där vilan också är minimal, där jag kör 2övningar varav den ena vilar jag inget mellan setten och den andra ca 10sekunder mellan varje set.

Jag är inte speciellt stark men satsar heller inte på att bli någon strongman :)

Numero1
2004-07-01, 15:11
Jag periodiserar men försöker att köra mycket och tugnt under 9 månader av året. Under sommaren blir det lättare och explosivare träning.

Vissa pass kör jag tills jag blir svimfärdig och vill kräkas, oftast benpassen, två ggr i veckan.