handdator

Visa fullständig version : Repsfall i chins


JAM
2004-06-29, 13:46
Jag faller alltid så mycket i repsantal mellan chinsseten. Om jag börjar med en sjua kan det bli en fyra i efterkommande set... och i värsta fall bara en tvåa i det tredje! Beror det på dålig teknik, dvs. att jag använder andra muskler än just latsen och att de då tar slut fort?

Jag tycker att det är den enda övningen av alla för hela kroppen, som jag tappar så mycket i för varje set.

Hur är det för er?

henke_in_training
2004-06-29, 13:58
Originally posted by JAM
Jag faller alltid så mycket i repsantal mellan chinsseten. Om jag börjar med en sjua kan det bli en fyra i efterkommande set... och i värsta fall bara en tvåa i det tredje! Beror det på dålig teknik, dvs. att jag använder andra muskler än just latsen och att de då tar slut fort?

Jag tycker att det är den enda övningen av alla för hela kroppen, som jag tappar så mycket i för varje set.

Hur är det för er?

tappar från 12 reps till ca 6 eller 7, men det är bara från första till andra sen brukar jag kunna ligga på 5-7 reps resterande set. Du använder ju en hel del muskler vid chins oavsett hur mycket man försöker "koppla bort" armar och allt vad det heter. Det kan ju faktiskt vara så att du tar slut i armarna först, eller så är det nån sorts teknik fel, även om jag inte kan komma på vad det skulle vara... ähh kör på om du vill köra fler reps så är det bara att fixa nån som passar... :thumbup:

ivandrago
2004-06-29, 14:02
Har samma grej. Kör typ 11, 6, 5, 5, 5

Dvs efter första setet faller jag totalt, men sedan faller det inte mer. Hatar chins just av denna anledning. :insane:

MasterChief
2004-06-29, 14:03
Det där tycker jag verkar vanligt i just chins. Kan det ha att göra med att man inte kör särskilt strikt? Så även om du gör 7 så är det bara de facto de första 4 som är ok. Sen när du ska köra andra setet så är du för trött att "cheata" dig upp 3 reps extra?

secce
2004-06-29, 14:04
vad konstigt, för jag lyckas nästan jämt komma upp i ungefär samma antal de 2-3 första seten igenom, å då kör jag max på varje set. det skiljer som mest 2 reps. å andra sidan vilar jag ca 1.30-2 min mellan seten, kanske är därför? så pröva med mer vila mellan seten kanske.. :)

henke_in_training
2004-06-29, 14:15
Originally posted by MasterChief
Det där tycker jag verkar vanligt i just chins. Kan det ha att göra med att man inte kör särskilt strikt? Så även om du gör 7 så är det bara de facto de första 4 som är ok. Sen när du ska köra andra setet så är du för trött att "cheata" dig upp 3 reps extra?

kan ju vara så att man tar ut sig totalt det första setet, jag kan tänka mig att armarna inte är lika uthålliga som en del ryggmuskler som arbetar vid chins, en del muskler "faller bort" och kan itne hjälpa till i de övriga seten, man kan ju förstås stanna vid 5 för att klara 5 i andra setet också:rolleyes:

Sparrisen
2004-06-29, 14:27
Jag minskar typ med 1 reps per set. Kör kanske 6 set.

stiffler
2004-06-29, 14:29
bara en fråga. När ni tränar så, så har ni samma vikt genom alla set va?

MasterChief
2004-06-29, 14:47
Originally posted by henke_in_training

kan ju vara så att man tar ut sig totalt det första setet, jag kan tänka mig att armarna inte är lika uthålliga som en del ryggmuskler som arbetar vid chins, en del muskler "faller bort" och kan itne hjälpa till i de övriga seten, man kan ju förstås stanna vid 5 för att klara 5 i andra setet också:rolleyes:

Visst kan det vara så. Men han sa i och för sig att det bara hände i chins och inte i några andra övningar. Jag tror att han tar i mycket i alla övningar. Däremot är det vanligt med cheating i chins.

Chris
2004-06-29, 15:07
Jag faller också i reps hur mycket som helst, snackade om det med polarn idag på gymmet faktiskt.. började göra 11, sen 4 andra, sen 2. :(

Krub
2004-06-29, 15:08
Sådär är det för mig i flertalet övningar. Jag tror också att det har att göra med hur mycket man tar ut sig att göra. Jag pressar oftast till max och lite till och då har mina muskler gett sitt.

Du kommer väll till gymmet för att trötta ut dina muskler. Då är det väll bara att vara glad om du kan göra det snabbt ? :)

henke_in_training
2004-06-29, 15:19
Originally posted by MasterChief


Visst kan det vara så. Men han sa i och för sig att det bara hände i chins och inte i några andra övningar. Jag tror att han tar i mycket i alla övningar. Däremot är det vanligt med cheating i chins.

chins är ju en väldigt jobbig övning för vissa muskler, förutom att du gör dina reps så måste du hela tiden hålla dina kroppsvikt över marken... nu vet jag ju inte exakt det är för honom men för mig så känns det en hel del i musklerna runt omkring armbågen och för mig är det de som tar slut först. Kan bero på spänningen på underarmarna.. obs! bara en teori..

Shadow Warrior
2004-06-29, 15:28
Originally posted by henke_in_training


chins är ju en väldigt jobbig övning för vissa muskler, förutom att du gör dina reps så måste du hela tiden hålla dina kroppsvikt över marken... nu vet jag ju inte exakt det är för honom men för mig så känns det en hel del i musklerna runt omkring armbågen och för mig är det de som tar slut först. Kan bero på spänningen på underarmarna.. obs! bara en teori..

brachialis och brachiradialis är det som tar slut först i mitt fall.... kör jag chins sisst i ryggpasset orkar jag bara 1-2set, kör jag det först kan jag fixa 4set men då blir resten utav ryggträningen lidande, alltså passar inte chins in i min träning helt enkelt....

Sen kan det ju vara så att jag och vissa andra är svagare i brachialis osv än andra disco nissar som pumpat biceps flera år innan dom upptäckt att man kanske borde träna rygg med....

henke_in_training
2004-06-29, 15:48
Originally posted by Shadow Warrior


brachialis och brachiradialis är det som tar slut först i mitt fall.... kör jag chins sisst i ryggpasset orkar jag bara 1-2set, kör jag det först kan jag fixa 4set men då blir resten utav ryggträningen lidande, alltså passar inte chins in i min träning helt enkelt....

Sen kan det ju vara så att jag och vissa andra är svagare i brachialis osv än andra disco nissar som pumpat biceps flera år innan dom upptäckt att man kanske borde träna rygg med....

biceps är skitviktigt!!! :nono:

:D

JAM
2004-06-29, 17:08
OK, det verkar som att nästan alla tappar precis som jag. Bra.
Originally posted by stiffler
bara en fråga. När ni tränar så, så har ni samma vikt genom alla set va? Vet inte hur det är med dig, men vi vanliga dödliga hänger inte på oss extraviker. Men om man gör det så så kan man ju plocka av lite från set till set.

Action
2004-06-29, 17:24
I just chins och dips tappar jag en del repsmässigt. Tror det beror på att man gör så många om man gör. Handlar det om en 5-6 reps i en övning tappar jag mex 1reps mellan varje set.

Ett chinspass kan se ut som följande:

26/21/15/12/10/10/10/10/9

Tappar fort ner till runt 10, men sen kan jag ligga kvar där ett tag. Samma i dips så tappar jag ner till 10 men kan sen göra 10 i många set!

JAM
2004-06-29, 18:54
Originally posted by Action
Ett chinspass kan se ut som följande:

26/21/15/12/10/10/10/10/926 reps är fan starkt det! :hbang:

Kör du endast högreppare för tävling skull, eller lastar du på vikter och kör lågreps ibland också?

ivandrago
2004-06-29, 20:26
hm man kanske ska hänga på en vikt så att man bara klarar runt 6 reps i första setet? Att man tappar så mycket kan, som action sa, ha att göra med att det är så många reps. Ska fan testa det nästa ryggpass. Har aldrig kört med vikt förut.. känns inte så motiverat när man bara klarar 11 chins :(

Action
2004-06-29, 21:12
Originally posted by JAM
26 reps är fan starkt det! :hbang:

Kör du endast högreppare för tävling skull, eller lastar du på vikter och kör lågreps ibland också?

Kör aldrig med vikter i chinsen inför tävling. Eventuellt offseason. Det är antalet och uthålligheten som ska förbättras inför tävling, inte styrkan. :thumbup: