handdator

Visa fullständig version : Råa grönsaker/rotfrukter...?


Kalleh
2004-06-28, 16:21
I en tidigare tråd så dissukterades hur mycket näring man kunde tillgodogöra sig ifrån rå potatis. I det fallet presenterade Grub (vem annars?) bevis på att kroppen knappt kunde tillgodogöra sig mer än ytterst marginella delar av näringen i en potatis om den åts rå.

Nu är min fråga, hur är det med andra grönsaker/rotfrukter? Själv är jag rätt förtjust i råa morötter t.ex. Är det bara slöseri att stoppa i sig sånt här utan att koka först?

Callister
2004-06-28, 16:28
Ja fyfan, morötter kokar jag aldrig.
Svårt att tänka mig att kroppen inte kan tillgodogöra sig om det inte är uppvärmt (Undantag potatis) som inte är någon rotfrukt, EGENTLIGEN.

Grahn
2004-06-28, 16:32
ät dem som ni tycker de är godast, huvudsaken är ju att man äter dem.

Sverker
2004-06-28, 17:51
För att komma åt beta-karotenet i moroten måste du koka moroten. Då kokar man sönder de indre delarna ( cellväggarna av cellulosa ) och beta-karotenet blir mer tillgängligt.
Detta om du samtidigt äter något fett som kan lösa i beta-karotenet så att det absorberas samtidigt med fettet.

Stärkelsen i potatis ligger i hårt packade korn som gör det svårare för matspjälkningsenzymerna ( amylaserna ) att komma åt.

Kolhydraterna i morot är enkla sockerarter och absorberas ändå.
Därför den söta smaken på morot.

aliquis
2004-06-28, 20:39
ge mig url till det inlägget, kan inte förstå varför vi inte skulle kunna smälta råa grönsaker? låter ju absurbt, vad gäller morötter vill jag minnas att näringsupptaget ökar i kokta, och baljväxter SKALL kokas.. har för mig det är positivt att koka/bereda de vanliga sädeslagen också, hum...

Kalleh
2004-06-28, 22:22
aliquis: Varsågod!!

Från tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=24500


Originally posted by King Grub


Nahrung. 2000 Feb;44(1):19-22.


Effect of processing on potato starch: in vitro availability and glycaemic index.

Garcia-Alonso A, Goni I.

Instituto del Frio, CSIC, Departamento de Metabolismo y Nutricion, Madrid, Spain.

The content of digestible starch (DS) and resistant starch (RS) in processed potatoes was assessed. In addition, the effect of domestic cooking on the in vitro digestibility of starch in this tuber, which may influence the glycaemic response, was studied. Resistant starch in raw potato is high, however different RS values were obtained when processed, ranging from 1.18% in boiled potatoes to 10.38% in retrograded flour. In general, cooked potatoes have high levels of DS. Starch digestibility is improved after processing and it is affected by the cooking methods. Boiled and mashed potatoes showed the highest rate of digestion, on the contrary raw potato was hardly digested. The estimated Glycaemic Index (GI) from the degree of starch hydrolysis within 90 min was in accordance with the reported GI values, for potatoes processed in the same way.

Sverker
2004-06-29, 06:31
Hur det fungerar mekaniskt står här :
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8718&highlight=kattunge

aliquis
2004-06-29, 06:49
Står ju specifikt stärkelse där, men det kan väl tänka att resten blir svårt att komma åt med när kroppen inte lyckas smälta potatisen, men troligtvis är ju det där ett problem för just potatis eller möjligtvis stärkelserik föda generellt.

Vad gäller grönsaker och rotfrukterna är det väl oftare sockerarter än stärkelse i dem?

Sverker
2004-06-29, 06:59
Resten av näringen i potatis.

Protein, det går för vuxna män att överleva på protein från potatis. Överleva INTE växa. Proteinet bryrs lätt ned.
Kalium, löser sig i magsaften.
C-vitamin + B-vitaminer löser sig i tarmsaften.

Finns det något annat av värde i potatis ?

Tolkia
2004-06-29, 10:40
Originally posted by Sverker
För att komma åt beta-karotenet i moroten måste du koka moroten. Då kokar man sönder de indre delarna ( cellväggarna av cellulosa ) och beta-karotenet blir mer tillgängligt.

Jag håller inte riktigt med där. Jag äter själv mycket morötter och kokar dem ytterst sällan - men min hud har trots detta fått en viss "karotingul" anstrykning, i synnerhet på de klassiska "inlagringsytorna" fotsulor och handflator. Och visst är det väl betakaroten som ger den gula färgen (och därmed nämnet ...)? Däremot kanske man tar upp MER betakaroten fpån kokt morot (fast jag skulle iofs nog hellre se ett tips om hur man kan ta upp MINDRE...).

Max
2004-06-29, 16:17
Originally posted by Tolkia

Jag håller inte riktigt med där. Jag äter själv mycket morötter och kokar dem ytterst sällan - men min hud har trots detta fått en viss "karotingul" anstrykning, i synnerhet på de klassiska "inlagringsytorna" fotsulor och handflator. Och visst är det väl betakaroten som ger den gula färgen (och därmed nämnet ...)? Däremot kanske man tar upp MER betakaroten fpån kokt morot (fast jag skulle iofs nog hellre se ett tips om hur man kan ta upp MINDRE...).
På fotsulorna och handflatorna är jag också svagt gulfärgad, detta trots att jag inte äter mer än en morot om dagen. Jag tror att det mer handlar om tjock hud.

Klein
2004-06-30, 15:31
Vill man ha ut så mycket näringsämnen som möjligt från grönsaker/rotfrukter så ska man göra kallpressad juice av dom.