handdator

Visa fullständig version : Kommentarer och råd tack (veg.)


Skaegg
2004-06-28, 13:45
Tjosan alla glada.

Jag har tänkt börja deffa, jag är ca 1.82 och väger 68kg. Jag är inte så grym på detta med mat och styrketräning och sånt men men..jag försöker. Jag vill bränna mitt fett och gå ner några kilo för att sedan bygga mer muskler, låter detta vettigt?:MrT:

Jag har gjort ett schema som jag vill att ni kunniga ska kritisera och förbättra. (OBS jag äter inte kött men fågel fisk och kyckling går fint)

Ca 10: Morgonpromenad

Ca 11: Havregrynsgröt, mjölk, Grovt bröd med keso eller ägg

Ca 16: Pasta, mjölk och sallad alternativt tonfiskröra eller kyckling.

Ca 17: Styrketräning

Efter träningen: snabba kolhydrater i form av cornflakes eller vitt bröd.

Ca 20: Middag, fisk, fågel eller kyckling med sallad.

King Grub
2004-06-28, 13:50
68 kilo till den längden... och du vill gå ner? :rolleyes:

Hursomhelst är det inget fel på maten du äter. Du äter bara för lite av den, för få gånger. Tre mål om dagen borde bli fem mål.

Efter morgonpromenaden bör du få i dig något snabbt protein: vassleproteindrink.

Efter träningen: vassleproteindrink till de snabba kolhydraterna. Tokviktigt.

Till middagen: mer kolhydrater, lågglykemiska sådana. Pasta, ris, korngryn, gröt, osv. När du har tränat innan skall du inte skära ner på kolhydraterna målen närmast efter.

Fettintaget skriver du inget om, men du bör ligga runt 1 gram per kilo kroppsvikt och dag.

Om du åt 4-5 mål liknande det du äter klockan 16:00, samt lade till protein efter träningen, vore allt frid och fröjd.

Men jag har svårt att förstå varför du skall deffa. Du kommer förresten inte att bli deffad med den vikten och längden. Du kommer att bli mager.

supremo
2004-06-28, 13:53
Du ska inte deffa, du ska ÄTA! :eating:

Skaegg
2004-06-28, 13:54
Ok...det låter väl rimligt men jag har i stort sett inte mycjket muskler alls...mycket fett, hur blir jag av med det? Trodde deffning var det rätta:em:

z_bumbi
2004-06-28, 13:55
[QUOTE]Originally posted by Skaegg
Tjosan alla glada.

Jag har tänkt börja deffa, jag är ca 1.82 och väger 68kg.

---Snip---

låter detta vettigt?:MrT:

Nej inte direkt. Du kan inte ha några mängder fett att deffa bort nämligen och för ett långsiktigt resultat bör du satsa på styrketräningen, det står inte heller hur gammal du är men jag misstänker att du inte är så gammal?

Ca 10: Morgonpromenad

Ca 11: Havregrynsgröt, mjölk, Grovt bröd med keso eller ägg

Ca 16: Pasta, mjölk och sallad alternativt tonfiskröra eller kyckling.



5 timmar mellan dessa mål? Pasta, mjölk och sallad lär inte ge tillräckligt med protein, om du inte dricker en liter mjölk.
Frukosten låter inte heller som någon större proteinbomb men det beror på vilka mängder du äter av allt.

Ca 17: Styrketräning

Efter träningen: snabba kolhydrater i form av cornflakes eller vitt bröd.

Protein?

Ca 20: Middag, fisk, fågel eller kyckling med sallad.

Kolhydrater? Fett?


Det jag saknar rakt igenom hela kosten är fett, grönsaker samt att du har lite långt mellan måltiderna. Proteinmängden är också lite låg i vissa måltider men det är ju svårt att säga något om med tanke på att det inte finns några mängder utskrivna.

Skaegg
2004-06-28, 13:59
Åldern glömde jag...17. Fett har jag ju garanterat :smash:

Skaegg
2004-06-28, 14:00
Om jag inte ska deffa vad ska jag göra då?

aliquis
2004-06-28, 14:07
Originally posted by Skaegg
Ok...det låter väl rimligt men jag har i stort sett inte mycjket muskler alls...mycket fett, hur blir jag av med det? Trodde deffning var det rätta:em:
Problemet är att man bara går från att inte ha några muskler till att inte ha några muskler och se undernärd ut... dvs det blir inte särskilt mycket bättre.

Gör som grub sade, käka oftare och lägg till lite mer protein speciellt efter träningen, hoppas du lägger på dig några kg muskler och eventuellt tappar lite fett på vägen, och sedan kan du deffa och kanske se normal ut men inte ha så mycket fett, så att säga.

aliquis
2004-06-28, 14:07
Originally posted by Skaegg
Om jag inte ska deffa vad ska jag göra då?
Äta oftare och bra mat så du inte lägger på dig onödiga mängder fett, bygga mer muskler under fettet, ta eventuellt bort fettet senare om det skulle störa.

Skaegg
2004-06-28, 14:18
Ok så medecinen är: äta bra och mycket, proteiner, kolhydrater till varje måltid samt träna mycket styrketräning och kanske promenera/jogga då och då?:whipped:

King Grub
2004-06-28, 14:33
Originally posted by Skaegg
Ok så medecinen är: äta bra och mycket, proteiner, kolhydrater till varje måltid samt träna mycket styrketräning och kanske promenera/jogga då och då?:whipped:

:thumbup:

Samt fett! Du blir inte fet av fett i maten i sig.

Ät bra, oraffinerad och naturlig föda, 1 gram fett per kilo kroppsvikt, 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och sedan långsamma kolhydrater (utom efter träningen) tills du når ditt nya energibehov. Svårare än så behöver man inte göra det för sig.

Maten du äter är bra och nyttig, så det är bara att portionera ut den bättre.