handdator

Visa fullständig version : Ersättning till jordnötssmör i recept?


Stenberg
2004-06-28, 06:09
Har hittat ett recept på proteinbars jag tänkte prova. Problemet är att et innehåller jordnötssmör, och eftersom jag inte tål nötter, mandlar, nougat mm så går ju inte det. Finns det något liknande i konsistens och dylikt som man skulle kunna prova att ersätta med? Receptet innehåller också proteinpulver och smör...

Sverker
2004-06-28, 06:26
..hmm... intressant problem.

Jordnötsmöret kan ju ge både smak och konsistens. Lite beroende på hur mycket som är med.

Coccosfett, sådant som man använder till ischoklad är det första jag tänker på.

Messmör kanske.

Proteinpulver av kasein kanske skulle fungera.

Stenberg
2004-06-28, 09:44
mmm kommer inte riktigt ihåg förhållandena mellan ingredienserna just nu. Men det va ganska mycket jordnötssmör i alla fall och proteinpulver med chokladsmak. Har receptet i hemdatorn, ska kolla det sen och lägga upp det...

Stenberg
2004-06-29, 09:08
Så här ser receptet ut:

4 msk smält smör
4 msk jordnötssmör
4 msk proteinpulver med chokladsmak

Tänker nog prova messmör med kolasmak istället för jordnötssmöret och tror ni man kan ta olja istället för smält smör???

Sverker
2004-06-29, 11:07
Inte messmör och olja samtidigt. Det blir bara kladdigt utan motstånd.

Smöret ger lite motstånd och smälter inte SÅ mycket på fingrarna om du äter den kylskåpskall.

Behåll smöret och prova lite mer kasein-proteinpulver.

mangs
2004-06-29, 11:20
Hur blir det en bar av detta?

Är det bara till att blanda ihop allt och kyla ner det?

Ingredienserna låter inte överdrivet nyttiga så det bör vara gott. :em:

Stenberg
2004-06-29, 12:22
Japp, blanda ihop, linda in i typ gladpack och kyl ner.

Nån som har koll så här på rak arm ungefär hur mycket 1 msk smör och 1 msk messmör väger?

Megatuttarna
2004-06-29, 13:17
Går det inte att lägga kikärtor i blöt och sedan mala ner dem till en fin gegga som de gör falafel av senare och ha den i prottet och sedan "krydda" med messmör och prottepulver?