handdator

Visa fullständig version : alldelles för viktkåt..!


Jompi
2004-06-28, 00:42
Är oft altie för viktkåt.. tom svårt att hålla mig på 6 reps.. känns som om jag komemr öka mer ju tyngre vikt jag har även fast jag bara orkar 3 reps då..
Kan inte nån skriva nåt som övertalar mig att skärpa mig:/..
Borde ju va effektivare egentligen hålla sig på 6 reps? ungefär.. för känns som mitt maxlyft inte kommer öka då.. dum grej egentligen men ändå.. blir ju så mkt starkare i maxning vid lågreps:S

Tricklev
2004-06-28, 00:45
Originally posted by Jompi
Är oft altie för viktkåt.. tom svårt att hålla mig på 6 reps.. känns som om jag komemr öka mer ju tyngre vikt jag har även fast jag bara orkar 3 reps då..


Klart du blir starkare av färre reps, vart ifrån har du hört tvärtom:confused:

Jompi
2004-06-28, 00:52
ja men ska väl inte va så bra ligg apå lågreps pga hög skaderisk osv? Och 6 reps lär ju ge lite mer uthållighet och kontakt också än låga? eller?

Tricklev
2004-06-28, 01:09
Originally posted by Jompi
ja men ska väl inte va så bra ligg apå lågreps pga hög skaderisk osv? Och 6 reps lär ju ge lite mer uthållighet och kontakt också än låga? eller?


Självklart ökar skaderisken osv men du blir starkare av lägre.


Och ser på detta inlägget att du är ute efter stora muskler och inte styrka (finns samband jag vet) så vad spelar styrka för roll?

Jense
2004-06-28, 03:39
Det är ofta när man lyfter "lätt" man skadar sig. varför?


Man koncentrerar inte sig speciellt mycket då, man bara "kör på"


vill du stark, dvs lyfta tungt i bänkpress EN gång, ETT reps, så ska du träna nästan på samma vis, dvs max femmor i bänkpressen, ibland treor, och ibland maxningar för att vänja dig

gosh
2004-06-28, 06:12
Att vara viktkåt kan bli ditt öde. Det är svårare att känna när muskeln är återhämtad och du kan köra igen om du ligger på låga reps. Ett maxlyft kan sitta i länge. Är muskeln inte återhämtad och det smäller så kan det smälla rejält. Inte så kul med avsliten muskel.

Det är en stor konst att känna kroppen så bra att man vet när det går bra att träna nästa gång och kroppen har återhämtat sig. Men ju snabbare man lär sig det desto bättre. Det är alltid bättre att vila en dag för mycket än en dag för lite.

Annars så om du gillar att köra lågreppare så fungerar det förmodligen bäst för dig, det man gillar brukar fungera bäst. Personligen så ligger jag nästan aldrig under 10 rep. Ibland blir det nästan 20. Det verkar fungera bäst för mig :D

Beast
2004-06-28, 19:17
Sålänge du håller dig inom 4-6 reps ibland kankse nåt mindre så spelar det ingen roll.

Svarten81
2004-06-28, 21:00
preformence is nothing with out control

Axel
2004-06-28, 21:42
Originally posted by Svarten81
preformence is nothing with out control
english is nothing without spelling :notme:

bubbe
2004-06-28, 21:52
Originally posted by Axel

english is nothing without spelling :notme:

:laugh:

sista spiken i kistan.....

Jag gillar styrka mer och riktar därmed in träningen mer
på det. tycker helt enkelt det är roligare att se ökningar
på plattorna än ökningar i spegeln. (fast ökningarna ligger
nära varann)

Karl_alfred
2004-06-28, 21:53
Varför skriver folk jämt att de tappar kontakten vid lågrep? Kastar ni och studsar med vikterna när det blir tyngre eller?

muddler
2004-06-28, 23:40
Originally posted by Karl_alfred
Varför skriver folk jämt att de tappar kontakten vid lågrep? Kastar ni och studsar med vikterna när det blir tyngre eller?

Mmm håller helt klart med där! kör själv bänk med runt 4-6 reps som standard och lyckas få grym pump i bröstet varje gång, kanske jobbar folk för dåligt i den negativa delen av rörelsen?? hmm