handdator

Visa fullständig version : Gainer innan träning ?


Bengt82
2004-06-27, 16:49
Vet att gainers är till att ta efter träning men undrade om det skulle kunna finnas ngn fördel med att ta en strax innan också.

Fettförbränningen går ju åt skogen och ens uthållighet blir sämre men i gengäld håller man ju musklerna helt fulla under träningen och minskar nedbrytningen antar jag vilket kan vara positivt om man är ute efter mer massa.

De gånger jag har sett folk avråda så är det just med hänvisning till fettförbränning och uthållighet men aldrig hört ngt om muskelökning så tänkte kolla om ni har ngn koll på det. Annars funderar jag på att testa ett tag, i värsta fall tappar man väl en del muskler och blir rysligt fet men man vet ju inte innan man testat.

Ngn som vet hur det ligger till ?

King Grub
2004-06-27, 16:54
Drusocker+vassle både direkt före och efter passen fungerar alldeles utmärkt, så länge man håller passen korta (30-45 minuter, kanske), så man inte inte får något blodsockerfall mitt i. Vassle och druvsocker innan träningen ger en väldigt anabol miljö i kroppen under passet.

Du får massivt insulinsvar från druvsockret (högre II än mjölk) och vasslet; sedan utnyttjar du den toppen anabolt under passet, med höga nivåer av glukos och aminosyror i omlopp.

Bengt82
2004-06-27, 19:26
Sry för att jag postade på fel ställe, måste ha vandrat iväg för att läsa ngt inlägg, deffar nu så mer trött än vanligt i huvudet (inte lite).

Var precis vad jag hade tänkt det där faktiskt, ska testa exell den här gången och blanda ut med dextropur. Blir billigare än att köpa färdigt och eftersom jag gärna käkar en riktig lunch ngn halvtimme efter träningen så vill jag gärna ha snabba grejer, inget behov av att jämna ut insulinkurvan.

Får tacka, har svårt att lägga på mig muskler men tror inte jag är ngn hardgainer, inte hittat min grej bara, kanske är det så här jag ska göra.

Halvoo
2004-06-27, 22:43
Originally posted by King Grub
Drusocker+vassle både direkt före och efter passen fungerar alldeles utmärkt, så länge man håller passen korta (30-45 minuter, kanske), så man inte inte får något blodsockerfall mitt i. Vassle och druvsocker innan träningen ger en väldigt anabol miljö i kroppen under passet.

Du får massivt insulinsvar från druvsockret (högre II än mjölk) och vasslet; sedan utnyttjar du den toppen anabolt under passet, med höga nivåer av glukos och aminosyror i omlopp.

Om man kör lite längre pass över 1 timme kan man då ta lite till druvsocker mitt i passet för att hålla blodsockernivån uppe och därmed kunna utnyttja effekten under en längre tid? :confused:

King Grub
2004-06-28, 09:16
Det finns många som börjar smutta på gainern innan passets slut, ja. Om man har ätit vettigt och tillräckligt innan passet brukar de flesta dock inte ha några problem med fallande blodsocker, även under lite längre pass. Detta förutsätter emellertid att man inte toppat med glukos alldeles innan passet, utan ätit en normal måltid med lågglykemiska måltider någon timme innan.

tokke
2004-06-28, 16:37
lånar tråden lite åh hör med er...om ni kör 30min pass, delar ni 1 gainer på två tillfälle då eller tar ni med er dubbla satsen alltså 2??

Zozza
2004-07-18, 10:26
*bump*

Hur många Gram per kroppsvikt ska man ta innan ett pass, av Vassle och druvsocker, för att det ska ge en anabol effekt?

Samma som efter passet, 0.5 - 1 g protein per kroppsvikt och 0.8 - 1.2 gram kolhydrater ?

King Grub
2004-07-18, 10:32
Du kan dela upp den drinken på två, en före och en efter, förutsatt att du äter vanlig mat både en timme för och en timme efter passet.

Zozza
2004-07-18, 10:34
Okej, så jag blandar en drink med Vassle och druvsocker med cirka 1 g protein och 1 g kolhydrater, och dricker halva före passet och halva efter ?

joa
2004-07-19, 09:52
Spinner vidare på denna tråden med en fråga.
Hur skulle mitt upplägg med bracketing kunna se ut? Väger 67-70 kg.
Äter middag (husmanskost) en timme innan träning.
Tränat max 45 minuter och tar direkt efter en Gainer beståenden av ca 40 g protein och 70 g malto.

Om jag vill köra bracketing, hur kan det vara lämpligt att lägga upp det? Dvs hur mycket före och hur mycket efter.
Eller är det onödigt med en drink före om jag "nyss" ätit?
Fast den anabola miljön kanske inte är den bästa efter en middag med mest långsamma kolisar!?

//Jocke

King Grub
2004-07-19, 10:00
Om jag vill köra bracketing, hur kan det vara lämpligt att lägga upp det? Dvs hur mycket före och hur mycket efter.

Du kan också dela upp den på två. Det behöver inte vara några mängder, när både kolhydraterna och proteinet duggar så tätt. Studierna som visat på anabol respons av "gainer" före träning baseras på ett intag av mindre än 10 (!) gram protein vid det tillfället. Och att ta den före träningen påverkar inte responsen av efterträningsdrinken negativt.

Fast den anabola miljön kanske inte är den bästa efter en middag med mest långsamma kolisar!?

Jodå; glukos trycker upp insulinet i alla fall, och vasslet ger lätt åtkomligt protein.

joa
2004-07-19, 12:35
Tackar!
From nu så blir det till att splitta på drinken.
Och tänk hur många år man slarvat med drinken efter träningen i början av sin träningskarriär :smash:
Inget att gräma sig över nu. Tur man blev lite klokare på äldre dar.

//Jocke