handdator

Visa fullständig version : hur deffad kan man bli?


bmwjohan
2004-06-27, 11:06
jag är i slutet på min deff nu. jag brukar alltid deffa på våren så att man blir fin till stranden(om det nu blir nå varmt nån gång i år).
jag blir dock aldrig riktigt nöjd med min mage när jag deffar . känns alltid som att man vill ta bort mer fett på den.
min fråga är därför som så här. när man är riktigt deffad, som byggare och fitnesskillar som är i tävlingsform, hur tunt har man då på magen? (ni som stått på scen får gärna svara. ) alltså om man klämmer lite på fettet mellan fingrarna på magen tex mitt på magen nån cm ovanför naveln. om jag gör så och håller ett måttband och mäter tjockleken så blir det ungefär 7mm (blev lite mer än jag hade trott nu när jag mätte för jag trodde att det skulle va under halvcentimetern)
om jag gör samma grej på tex underarmarna så blir tjockleken ungefär 3mm. där är det bara hud. finns inget fett alls. kan man ha som mål att bli så deffad att man bara har typ 3mm tjockt på magen, alltså i princip bara hud, eller är det orealistikt?
jag vill bli klart hård men jag vill inte ha orealistiska mål heller för då lär det inte bli mycket muskler kvar.

jag väger och mäter mig direkt när jag går upp ur sängen på morgonen och då väger jag 76,5 kg, är 181 lång, har 39 i biceps och 77 i mage(helt avslappnad. suger inte in eller spänner magen ens för fem öre). jag har en sån där elektronisk fettmätare som man håller i händerna. den säger att jag har 6,3% fett på kroppen.

hur mycket mer deffad tror ni att jag kan bli ungefär. jag skulle väldigt gärna vilja ha under 75 i magen (helt avslappnad) och hålla kvar 39 i biceps. tror ni att detta är orealistiskt?

Zozza
2004-06-27, 11:39
Mr Olympia vinnarna brukar väl ha 4% i kroppsfett har jag hört.

Stämmer det?

Diana
2004-06-27, 15:24
de där elektroniska mätarna kan man inte lita på dom kan påverkas av tex vattenmängd och muskelmassa osv, mät me riktig kaliper istället om du vill va säker..

bmwjohan
2004-06-27, 15:31
Originally posted by Diana
de där elektroniska mätarna kan man inte lita på dom kan påverkas av tex vattenmängd och muskelmassa osv, mät me riktig kaliper istället om du vill va säker..

nä jag vet att man inte kan lite på dom, men jag har en som jag brukar mäta lite med och då tänkte jag att jag kunde skriva den siffran bara. jag har tex uppmätt 6,3% fett och sen käkat och pizza och godis och sen visar den att jag har 7,4% fett nästa dag. ungefär som att man skulle ha gått upp 600gram fett på en pizza och godis. det innehåller ju inte ens så mycket fett.

Sparrisen
2004-06-27, 22:33
Originally posted by Diana
de där elektroniska mätarna kan man inte lita på dom kan påverkas av tex vattenmängd och muskelmassa osv, mät me riktig kaliper istället om du vill va säker..

så måste man se till att personen som gör mätningen kan sin sak... annars kan det gå helgalet!

Bokrea
2004-06-28, 20:44
Originally posted by bmwjohan
alltså om man klämmer lite på fettet mellan fingrarna på magen tex mitt på magen nån cm ovanför naveln. om jag gör så och håller ett måttband och mäter tjockleken så blir det ungefär 7mm (blev lite mer än jag hade trott nu när jag mätte för jag trodde att det skulle va under halvcentimetern)


Satt du ned eller stod du upp?
När jag satt ner: ca 1,5 cm
När jag stod up: 1 cm

Kom hem ifrån Turkiet förra veckan. där man åt fett mat. för att inte tala om chips. en påse per dag var standard (!!)
började med "nu blir det fint väder, så jag bränner fram rutorna o ryggen" deffen idag. 20-40 min 110-140 puls tränning.

har också undrat på varför det e så hiskeligt tunt vid tex biceps.
konstigt det där.

bmwjohan
2004-06-29, 00:49
jag satt ner

Wilson
2004-06-29, 03:12
Jag tror jag har lärt mig hur man ska mäta sig själv med en kaliper.... i dag fick jag fram ett svar på 8-9% bodyfat, vilket låter mer realistiskt än mina tidiagre svar på mellan 5-7%. Det gäller att vara väldigt lätt på mätningarna. Inte trycka för hårt. Dessutom mäta lika långt ner på vecket (som man greppat med fingrarna) som ens fingrar. Det gäller att vara NOGRANN.