handdator

Visa fullständig version : Korpulens=ökad styrka?


RobbeliRobban
2004-06-26, 18:47
Har märkt att nu när jag är stolt innehavare av en klädsamt välstoppad fysik har maxstyrkan ökat rejält, helt utan att jag lagt på mig muskelmassa. Tycker att maxstyrkan ökat mest i mark, bänk, militärpress. Varför lyfter man mer för att man är korpulent?

Allan
2004-06-26, 18:55
Därför att det finns en korrelation mellan ökad kroppsvikt, vätskeretention och ökad styrka.

allan

RobbeliRobban
2004-06-26, 18:59
Allan: Skulle man då kunna räkna ut, att fläskar jag på mig en viss mängd kg, så ökar maxstyrkan med en viss mängd kg?

Allan
2004-06-26, 19:24
Det kan man säkert göra, men det finns för många koeffecienter att räkna med för att det ska gå att göra på ett enkelt sätt. Kolla in FinnPower - där har du ett praktexempel på ökad kroppsvikt och dramatiskt ökad styrka!

allan

stahlberg
2004-06-30, 17:57
Jag ska inte desto mera blanda mig i denhär tråden. Men jag ska ändå framhålla att ökad massa INTE alltid är till fördel i MARKLYFT. Det kan mycket väl gå tvärtom : den som får en drastisk ökad massa kan få problem i marklyft, resultatet kan t.om bli sämre fastän maxstyrka, massa, och kroppsvikt ökar. Orsakerna ids jag inte gå in på här, jag bara konstaterar att det är så.

Månne inte också Finnpower är ett bra exempel på det. Hans resultat i knäböjning och bänkpress har ökat massor, men marklyftet hänger inte med (sorry att jag tar dig som exempel Kenta, men det är Allans "fel").

Grahn
2004-06-30, 18:01
Maggen torde ju vara ivägen mer i mark....

Allan
2004-06-30, 18:28
Jag håller med dig fullt ut Stahlberg. Men eftersom jag kommer från OL-sidan ursprungligen och själv har "vuxit" in i klasser vet jag att det finns ett samband mellan massa och styrka. Men det finns fler faktorer som spelar roll.

allan