handdator

Visa fullständig version : Öka i muskler - GÅ UPP I VIKT!


Allan
2004-06-26, 17:44
NU tänkte jag skriva av mig lite efter att ha svarat på sjuttielva PM om hur man ska få större a)armar b)bröst och c)axlar Men inga som handlar om rygg eller ben....?

Fråga 1. kommer från Per Påfågel i Discoby, som frågar hur han kan få större biceps, eftersom han (som han skrev i nästa PM) gärna vill gå omkring med kortärmad tröja i sommar. Per är arton år, 184,5 cm lång (halvcentimetern verkar vara viktig) och väger 75 kg. Han har tränat i åtta månader och har tidigare spelat fotboll. Han har också ett BF på 12 %.
Eftersom jag svarade Per tänkte jag delge er mina tankar kring det här. För det första består överarmen till två tredjedelar av triceps. Det gör att om man vill ha en krallig arm ska man träna triceps också. Och gärna mer än biceps eftersom triceps är en större muskelgrupp. För det andra behöver inte Per specialträna armarna eftersom han tränat så kort tid. För det tredje - vad Per behöver göra är att ÄTA och gå UPP i vikt. Man kan inte öka centimetrar på överarmen utan att samtidigt gå upp i total kroppsmassa.
Och för att göra det måste man öka sitt födointag dramatiskt. Det kommer att vara praktiskt jobbigt, eftersom Pers mamma tycker att hon har annat att göra än att laga kycklingfilé åt honom, och dessutom dyrt, eftersom Pers pappa anser att deras matkonto är anpassat efter att man äter skolmaten.
Svaret är att man får äta skolmaten i varje fall. Och mycket av den. Folk med potential inom BB ska vara mattanternas favoriter.

Fråga 2 kommer från Birger Burgare i Beachstad. Han tycker inte att det hänt något på bröstfronten under de senaste tre månaderna. Birger är 19 år, har precis slutat skolan, är 178,5 cm lång och väger 81 kg. Han visste inte om sitt BF (vilket jag är glad för). Han har tränat i tre år och har gjort 127,5 i bänk.
Hans träningsprogram omfattade arton till tjugo set bröst och tio (!) set rygg. Han är medveten om den felaktiga proportionen men hävdar att han "svarar så lätt på ryggträning".
Till Birger svarade jag att ingen ökar proportionerligt under sin träningstid. Det som svarar först är oanvända muskler - typ bröst och rumpa. Men bara till en viss gräns. Det verkar finnas en inbyggd spärr mot alltför stor galenskap i byggandet.
Man kan likna det vid att man inte kan få en lika stor biceps som nån som har femtiotvå i överarm utan att också träna triceps. Bägge delarna måste med.
Birger struntar i om han blir fet men äter allt han kommer över, vilket inte heller är bra. Majonnäs, chips och snask är okey emellanåt men man ska inte tro att det blir nån barnlek att få bort de där kilona en gång i framtiden. Erfarenheten säger oss att folk som blir feta i gymet kommer att fortsätta vara feta.
Birger har klippt och klistrat ett träningsprogram från en av de mer kända sidorna, och fått bra resultat när det gäller bröst och axlar. Men energin tog tydligen slut när det kom till rygg och ben.
Han har fått rådet att träna hela kroppen i fortsättningen - få se om han lyder det rådet.


Fredrik Flaska får ont i axlarna av att träna axlar. han är 21 år, jobbar i "butik" och bor hemma hos mor och far. Han är 186 cm lång, väger 79 kg och tycker själv att han är smal. Just därför vill han få bredare axlar. Han har tränat i fyra år. Och han har skickat bilder som gör att jag är benägen att hålla med. Han är smal.
Fast Fredrik vill bli bredare utan att bli "tjockare". Och här har vi problemet. Fredrik tränar redan nu en massa pressövningar med ryggstöd, och har ofta en polare som hjälper till.
När jag föreslog att han skulle köra sittande hantelpressar utan ryggstöd fick han halvera sina vikter (!). Och det var ju inte kul. Jag är övertygad om att hans överlastning i axelövningarna är det som gett honom problem, och det enda som hjälper är ett korrekt utförande och lägre vikter.
När det gäller "grovheten" måste även han börja äta. Ordentligt. Han har faktiskt råd eftersom han bara betalar symboliska pengar hemma. Men det handlar om prioriteringar. Vill man kunna slänga massa stålar på kläder och party får man acceptera fakta - då blir det svårt att öka.

Alla ovanstående finns men jag hoppas de inte blir avslöjade av det här. Och att de inte blir förbannade över det jag skriver, men de sammanfattar på nåt vis en del av problematiken som yngre förmågor möter.
Man kan inte bli större utan att äta. Mycket. That's it!
Man kan inte träna bara delar av kroppen.
Man kan inte träna över gränsen av sin förmåga under längre tid för då går man sönder.

Nån som har nåt att tillägga?

allan

Arne Persson
2004-06-26, 17:47
Originally posted by Allan
NU tänkte jag skriva av mig lite efter att ha svarat på sjuttielva PM om hur man ska få större a)armar b)bröst och c)axlar Men inga som handlar om rygg eller ben....?

Fråga 1. kommer från Per Påfågel i Discoby, som frågar hur han kan få större biceps, eftersom han (som han skrev i nästa PM) gärna vill gå omkring med kortärmad tröja i sommar. Per är arton år, 184,5 cm lång (halvcentimetern verkar vara viktig) och väger 75 kg. Han har tränat i åtta månader och har tidigare spelat fotboll. Han har också ett BF på 12 %.
Eftersom jag svarade Per tänkte jag delge er mina tankar kring det här. För det första består överarmen till två tredjedelar av triceps. Det gör att om man vill ha en krallig arm ska man träna triceps också. Och gärna mer än biceps eftersom triceps är en större muskelgrupp. För det andra behöver inte Per specialträna armarna eftersom han tränat så kort tid. För det tredje - vad Per behöver göra är att ÄTA och gå UPP i vikt. Man kan inte öka centimetrar på överarmen utan att samtidigt gå upp i total kroppsmassa.
Och för att göra det måste man öka sitt födointag dramatiskt. Det kommer att vara praktiskt jobbigt, eftersom Pers mamma tycker att hon har annat att göra än att laga kycklingfilé åt honom, och dessutom dyrt, eftersom Pers pappa anser att deras matkonto är anpassat efter att man äter skolmaten.
Svaret är att man får äta skolmaten i varje fall. Och mycket av den. Folk med potential inom BB ska vara mattanternas favoriter.

Fråga 2 kommer från Birger Burgare i Beachstad. Han tycker inte att det hänt något på bröstfronten under de senaste tre månaderna. Birger är 19 år, har precis slutat skolan, är 178,5 cm lång och väger 81 kg. Han visste inte om sitt BF (vilket jag är glad för). Han har tränat i tre år och har gjort 127,5 i bänk.
Hans träningsprogram omfattade arton till tjugo set bröst och tio (!) set rygg. Han är medveten om den felaktiga proportionen men hävdar att han "svarar så lätt på ryggträning".
Till Birger svarade jag att ingen ökar proportionerligt under sin träningstid. Det som svarar först är oanvända muskler - typ bröst och rumpa. Men bara till en viss gräns. Det verkar finnas en inbyggd spärr mot alltför stor galenskap i byggandet.
Man kan likna det vid att man inte kan få en lika stor biceps som nån som har femtiotvå i överarm utan att också träna triceps. Bägge delarna måste med.
Birger struntar i om han blir fet men äter allt han kommer över, vilket inte heller är bra. Majonnäs, chips och snask är okey emellanåt men man ska inte tro att det blir nån barnlek att få bort de där kilona en gång i framtiden. Erfarenheten säger oss att folk som blir feta i gymet kommer att fortsätta vara feta.
Birger har klippt och klistrat ett träningsprogram från en av de mer kända sidorna, och fått bra resultat när det gäller bröst och axlar. Men energin tog tydligen slut när det kom till rygg och ben.
Han har fått rådet att träna hela kroppen i fortsättningen - få se om han lyder det rådet.


Fredrik Flaska får ont i axlarna av att träna axlar. han är 21 år, jobbar i "butik" och bor hemma hos mor och far. Han är 186 cm lång, väger 79 kg och tycker själv att han är smal. Just därför vill han få bredare axlar. Han har tränat i fyra år. Och han har skickat bilder som gör att jag är benägen att hålla med. Han är smal.
Fast Fredrik vill bli bredare utan att bli "tjockare". Och här har vi problemet. Fredrik tränar redan nu en massa pressövningar med ryggstöd, och har ofta en polare som hjälper till.
När jag föreslog att han skulle köra sittande hantelpressar utan ryggstöd fick han halvera sina vikter (!). Och det var ju inte kul. Jag är övertygad om att hans överlastning i axelövningarna är det som gett honom problem, och det enda som hjälper är ett korrekt utförande och lägre vikter.
När det gäller "grovheten" måste även han börja äta. Ordentligt. Han har faktiskt råd eftersom han bara betalar symboliska pengar hemma. Men det handlar om prioriteringar. Vill man kunna slänga massa stålar på kläder och party får man acceptera fakta - då blir det svårt att öka.

Alla ovanstående finns men jag hoppas de inte blir avslöjade av det här. Och att de inte blir förbannade över det jag skriver, men de sammanfattar på nåt vis en del av problematiken som yngre förmågor möter.
Man kan inte bli större utan att äta. Mycket. That's it!
Man kan inte träna bara delar av kroppen.
Man kan inte träna över gränsen av sin förmåga under längre tid för då går man sönder.

Nån som har nåt att tillägga?

allan

Endast följade: :bow: :bow: :bow:

Tricklev
2004-06-26, 17:49
Har inget vettigt att tilläga, men äskar namnen på personerna och vart dom bor:D


För övrigt :bow: :bow:

Yankeee
2004-06-26, 17:49
Originally posted by Allan

Nån som har nåt att tillägga?

allan

Det enda jag kommer på är att man ska träna för sin egen skull, inte för andras som ovanstående verkar göra. Annars :thumbup:

pellepedal
2004-06-26, 17:52
Originally posted by Allan
Fråga 2 kommer från Birger Burgare


:laugh:

gosh
2004-06-26, 17:54
Jag har någon sak att tillägga.

Promenader eller liknande:
Det är givetvis viktigt att träna hårt när man väl tränar. Då man inte tränar så återhämtar sig musklerna. För att få en bättre återhämtning så är modest aktivitet bra. Man vilar inte speciellt effektivt genom att sitta hemma och spela XBOX. Bättre att ta en promenad. Promenerar man ofta så kan man äta ännu mer och på så sätt få än bättre förutsättningar till att öka i muskelmassa, och detta utan att bli fet.

Kebab-Arne
2004-06-26, 17:56
:thumbup:

Alla dessa discofrågor (förutom c då) fick mig att tänka på min jävla handled igen. :furious:

Allan
2004-06-26, 17:56
Gosh ! :thumbup:

allan

Nitrometan
2004-06-26, 18:44
Så sant!

Övriga kommentarer egentligen överflödiga - men jag vill bara ytterligare en gång betona att man måste ÄTA ordentligt.

Det finns många som vill bli större som TROR att de äter ordentligt.

pelle
2004-06-27, 09:20
Originally posted by Allan
När jag föreslog att han skulle köra sittande hantelpressar utan ryggstöd fick han halvera sina vikter (!).
allan


Då förutsätter jag att du menar pressar i smith bakom nacken.
Sedan kommer ju diskussionen om man ska göra pressarna bakom eller framför. Vilket tycker du ?

Jorgen
2004-06-27, 09:24
Originally posted by pelle
Då förutsätter jag att du menar pressar i smith bakom nacken.
Sedan kommer ju diskussionen om man ska göra pressarna bakom eller framför. Vilket tycker du ?
Det står ju klart och tydligt "sittande hantelpressar utan ryggstöd" hur kan du då få det till press bak nacke i smith??? :confused: Man kör hantelpress/militärpress/press bak nacke utan ryggstöd.

//Jörgen

Allan
2004-06-27, 09:34
Jag tyckte han skulle köra sittande hantelpressar utan ryggstöd, för att kompensera upp den felträning han utsatt sig för tidigare. Genom att använda hantlarna skapar han ytterligare ett produktivt moment för motoriken vilket på sikt ger bättre utveckling (nu är jag lite kontroversiell men det struntar jag i), och han får en bättre inbyggd belastningsspärr. Man kan inte överlasta lika lätt med hantlar om man kör utan ryggstöd.

allan

pelle
2004-06-27, 09:34
Originally posted by Jorgen

Det står ju klart och tydligt "sittande hantelpressar utan ryggstöd" hur kan du då få det till press bak nacke i smith??? :confused: Man kör hantelpress/militärpress/press bak nacke utan ryggstöd.

//Jörgen

mjo, när man är nyvaken och inte satt in linserna så läser man fel :smash:

Allan
2004-06-27, 09:36
Originally posted by pelle



Då förutsätter jag att du menar pressar i smith bakom nacken.
Sedan kommer ju diskussionen om man ska göra pressarna bakom eller framför. Vilket tycker du ?

Om du menar Fredrik Flaska så har han kört alla pressvarianter som finns. Och själv förordar jag sittande militärpressar med fri stång som absolut förstaval. Den passar mig bäst.
Alla pressvarianterna har sina fördelar, om man kör dem korrekt och inte lassar på för tungt. Vi snackar små muskler här...

allan

30cm
2004-06-27, 10:29
Har aldrig tänkt på att ryggstödet vid axelpress kan vara av ondo. Är det någon skillnad av betydelse på stående och sittande?

henke_in_training
2004-06-27, 10:41
sticky!!

shifty
2004-06-27, 10:59
Väldigt bra läsning! :bow: :bow: :bow: :bow:

Chris
2004-06-27, 11:06
Jag vill bara tillägga att man MÅSTE inte äta enorma mängder mat, bara man äter lite mer än vad man är van vid. Så har det funkat för mig. Jag har gått upp ca 23kg under dom tre-fyra år jag tränat (utan att sköta kosten), så jag anser att jag ändå har lyckats någolunda. Jag käkar absolut inte kycklingfile med ris och broccoli till varje måltid. Jag käkar vitt bröd på morgonen och chips under kvällen, och jag har ändå ökat såhär pass bra. Allan säger väl att det beror på att jag växer naturligt i min ålder, men säkert mer än hälften av viktökningnen beror på gymmet.

Grejen är väl att jag säkert hade ökat 30kg istället under den här tiden om jag ätit exemplariskt, men jag är nöjd över det tempo jag ökar i nu! :thumbup:

spas
2004-06-27, 15:14
Originally posted by Chris
Jag vill bara tillägga att man MÅSTE inte äta enorma mängder mat, bara man äter lite mer än vad man är van vid. Så har det funkat för mig. Jag har gått upp ca 23kg under dom tre-fyra år jag tränat (utan att sköta kosten), så jag anser att jag ändå har lyckats någolunda. Jag käkar absolut inte kycklingfile med ris och broccoli till varje måltid. Jag käkar vitt bröd på morgonen och chips under kvällen, och jag har ändå ökat såhär pass bra. Allan säger väl att det beror på att jag växer naturligt i min ålder, men säkert mer än hälften av viktökningnen beror på gymmet.

Grejen är väl att jag säkert hade ökat 30kg istället under den här tiden om jag ätit exemplariskt, men jag är nöjd över det tempo jag ökar i nu! :thumbup:

Vänta ett par år och skriv sen om den där posten. Ju längre man tränar desto svårare blir det att öka, då krävs det att man skärper till maten lite om man vill få fortsatt bra resultat.

z_bumbi
2004-06-27, 15:49
Originally posted by Allan
Genom att använda hantlarna skapar han ytterligare ett produktivt moment för motoriken vilket på sikt ger bättre utveckling (nu är jag lite kontroversiell men det struntar jag i),

allan

Du får ingen kontrovers med mig i alla fall, jag ser det som självklart att bra motorik är en stor fördel om man ska bygga.

Hnke
2004-06-27, 17:22
allan: :bow: :bow: :bow: mycket trevlig och kul läsning.

aliquis
2004-06-27, 17:25
Originally posted by Nitrometan
Så sant!
Övriga kommentarer egentligen överflödiga - men jag vill bara ytterligare en gång betona att man måste ÄTA ordentligt.
Det finns många som vill bli större som TROR att de äter ordentligt.
Problemet är ju bara när det skrivs att man inte skall bulka överallt, att man bara ökar 1kg/år (de gamla rävarna) och kanske 3kg annars, att det räcker med ett måttligt överskott på 200kcal och så stämmer ju inte det där.
Flera av er, dock ej allas vår hjälte TCOG, verkar ju tala emot er själva när ni diskuterar maten.


Generellt:
Kan ju ta fallet med me, myself and I som är trött på att både armar o ben ser ut som pinnar månad ut och månad in, men likförbannat äter jag inte tillräckligt, jag verkar ha fått för mig att det går bra att öka på dessa mått men ligga på ungefär samma vikt, problemet är ju bara att för att det skulle fungera måste ju någonting annat minska, och när jag nu vill ha större kropp överallt och inte har några stora fettdepåer blir det knepigt.
Ska jag öka med 2-3cm jämt fördelat över hela kroppen lär det ju motsvara 2-3kg, kanske mer?
Men man är ju så förbannat rädd att äta för mycket o bli ur form o inte öka ett skit i positiva mått och bara få en massa fett som måste tas bort med minskad mängd muskler som följd.
Sedan är jag väl expert på att dra ner storleken på måltiderna mest hela tiden, vore så praktiskt med en riktig fetbulkdiet och bara klämma allt eller ABCDE-diet o käka massor några dagar o sedan käka som vanligt några.

Nåja, idag blev det iaf potatismos med falafel som middag, en gnutta extraenergi får man väl hoppas. Brukar ju undvika potatis av näringsmässiga skäl ;/

(blir väl enklare att äta i augusti också då jag slipper oroa mig över att jag kanske kommer bada en gång eller två i sommar... så jävla idiotiskt egentligen att förstöra månader av träning för att man kanske visar kroppen 3 timmar...)

Grahn
2004-06-27, 17:34
aliquis: Äta mycket nyttig mat brukar inte betyda så extremt mkt överskott. Tror knappast Allan menar att folk ska tvångsmata sig som gödgåsar direkt.

Allan: Bra skrivet, kul läsning! :)

HenrY
2004-06-27, 17:57
Bra skrivet Allan! (en tumme upp här, men datorn är fuckad så det går inte)
Vill också tillägga min irritation mot dom som inte förstår att man måste äta om man vill få muskler.
Självklart blir jag inte irreterad om dom är nybörjare och inte förstår det.
Men ta fallet med min kompis, han säger att han äter jätte mycket och bra...Då frågade jag en gång vad han ätit efter sitt gym pass "Direkt när jag kom hem så kokade jag 2 (!) paket nudlar och åt det tillsammans med 2 rostade mackor"
Det kallar han bra!!
Sen när jag säger att han måste ligga på energi överskott för att ens gå upp i vikt säger han att han inte vill förlora sina magrutor...
Herregud!
Vet inte varför jag skrev detta, men villa bara skriva av mej lite! :)

Mvh

aliquis
2004-06-27, 18:22
Originally posted by HenrY

Sen när jag säger att han måste ligga på energi överskott för att ens gå upp i vikt säger han att han inte vill förlora sina magrutor...
Herregud!

I just det fallet är det väl bara att acceptera att en del faktiskt kanske inte tycker det är värt att tappa formen under perioder för en potentiell extra tillväxt...

Grahn
2004-06-27, 18:58
Originally posted by aliquis

I just det fallet är det väl bara att acceptera att en del faktiskt kanske inte tycker det är värt att tappa formen under perioder för en potentiell extra tillväxt...

Javisst alla gör sina val, men då bör de ju få veta att de får lite svårt att öka dramatiskt då med.

Allan
2004-06-27, 19:25
Jag ska citera vad den gode Jwzrd skrev i en annan tråd

"Hur många gånger hör man inte om folk som säger "jag tränar hårt", och det dom menar är: jag tränar rattar och armar hårt. Eller hur många gånger man hör: "jag äter mycket", och det betyder: Jag åt åt en stor portion igår. "

Jag är fullt på det klara med att vi alla har olika mål, och jag hoppas ingen fått intrycket av att mitt ideal skulle vara Jay Cutler eller nån liknande. Jag tycker att det är roligt att så många olika människor tränar styrketräning, och jag formligen älskar de här diskussionerna kring olika träningssätt och metoder.
Men....
Man måste vara på det klara med det grundläggande - och det innefattar bl a att man måste äta för att växa. Vill man öka i muskelmassa utan att tappa formen så OK - pröva det då. Det måste ju funka för någon nån gång.
De tre brevskrivarna i den här tråden har alla fastnat i den där jättevanliga fällan - nämligen att det som funkade för ett par månader sen funkar inte längre. Och då räcker det inte med ett byta träningsprogram. Ligger man på kaloriunderskott kommer det inte att hända något.
Och allvarligt - hur många här klarar av att ligga "200 kcal i överskott" varje dag utan att väga och mäta maten? Gör ni det - räknar kalorier och liknande?
Jag gör det emellanåt - och det är skittrist men nödvändigt. Ingen av ovanstående gjorde det - jag bad att de skulle kaloriberäkna sitt energiintag under en vecka och återkomma. Och det har ingen av dem gjort.
Jag vet hur mycket mat 3000 kcal per dag är, speciellt om det är bra mat, och det är ett jävla lass. Rena plågan att få i sig. När jag dessutom måste ligga på ytterligare 1500 kcal per dag under delar av året börjar ni kanske förstå.

allan

Chris
2004-06-27, 21:41
Originally posted by spas


Vänta ett par år och skriv sen om den där posten. Ju längre man tränar desto svårare blir det att öka, då krävs det att man skärper till maten lite om man vill få fortsatt bra resultat.

Känns lite onödigt för jag vet att om några år så kommer jag sköta kosten betydligt bättre än nu, det jag ville få fram med min förra post var att där jag ligger NU i utvecklingen så behöver jag inte äta megaseriöst hela tiden.

Var ju inte direkt riktat till alla gymveteraner heller, utan till nybörjare. Det är precis som du säger, det blir svårare att öka sen. Men dom första åren så är inte kosten ALLT.

Assazel
2004-06-27, 21:42
Allan: ligg inte bara på bra mat då? Jag tycker det bästa är att käka så bra mat man kan och resten kan bestå lite av skräp. Fett är egentligen en väldigt bra tillgång. Sen vill det bara till det magiska tricket att deffa.

aliquis
2004-06-27, 23:10
Vad är bra med extra fett förutom att man kan lyfta tyngre vikter?

Linnet
2004-06-28, 12:26
Skydd av inre organ, och isolering mot kyla för att nämna några. Kanske blir det lättare att spöa sina småsyskon också (förutsatt att de inte springer iväg de små lymlarna) :D

z_bumbi
2004-06-28, 13:47
Originally posted by Chris


Känns lite onödigt för jag vet att om några år så kommer jag sköta kosten betydligt bättre än nu, det jag ville få fram med min förra post var att där jag ligger NU i utvecklingen så behöver jag inte äta megaseriöst hela tiden.

Den stora frågan är ju vad man kallar att sköta kosten seriöst också, äter man bara någorlunda regelbundet och i lagom mängder spelar ju inte innehållet så stor roll.

Många har fått för sig att de måste väga varenda gnutta mat hela tiden, äta lågt GI, lågt II, undvika fett till varje pris osv.
En hel del äter bara kyckling, torsk och/eller tonfisk kombinerat med ris (Självklart paraboiled] samt grönsaker, sen lägger de om man har tur till en sk "nyttig" fettkälla från Udos eller något annat svindyrt tillskott och då några få gram av denna superprodukt.
Skulle jag leva på en sådan diet skulle jag lägga av direkt, först och främst skulle det bli sådana mängder mat att man skulle få tugga i sig att man aldrig skulle lämna matbordet, sen är det så erbarmligt tråkigt att äta så året runt.
Det är ju inget som säger att maten måste vara tråkig bara för att man äter bra mat, fettfattigt är ju inte heller någon synonym till bra mat osv.

Chris
2004-06-28, 14:34
Originally posted by z_bumbi


Den stora frågan är ju vad man kallar att sköta kosten seriöst också, äter man bara någorlunda regelbundet och i lagom mängder spelar ju inte innehållet så stor roll.

Många har fått för sig att de måste väga varenda gnutta mat hela tiden, äta lågt GI, lågt II, undvika fett till varje pris osv.
En hel del äter bara kyckling, torsk och/eller tonfisk kombinerat med ris (Självklart paraboiled] samt grönsaker, sen lägger de om man har tur till en sk "nyttig" fettkälla från Udos eller något annat svindyrt tillskott och då några få gram av denna superprodukt.
Skulle jag leva på en sådan diet skulle jag lägga av direkt, först och främst skulle det bli sådana mängder mat att man skulle få tugga i sig att man aldrig skulle lämna matbordet, sen är det så erbarmligt tråkigt att äta så året runt.
Det är ju inget som säger att maten måste vara tråkig bara för att man äter bra mat, fettfattigt är ju inte heller någon synonym till bra mat osv.

Håller med helt och hållet! Bra skrivet :thumbup:

gosh
2004-06-28, 14:40
z_bumbi: :bpump: :thumbup:

Jag orkar heller inte väga mat eller hålla på och räkna, kör på en höft. Sedan är mat något av livets höjdpunkter, det är ju en njutning och göra god och nyttig mat. Sitta och äta råvaror förstår jag inte hur man fixar, när det är så lätt att få smak.

Har varit mer "fixerad" och räknat och vägt men märker ingen skillnad eller rättare sagt så går det bättre nu även om jag inte äter helt perfekt.

Det viktiga är jämnheten som z_bumbi skriver, om det är 20 gram protein vid ett mål eller 50 gram vid ett annat jämfört med att ha 30-35 gram varje mål spelar nog mindre roll.

JAM
2004-07-06, 12:47
Originally posted by z_bumbi
Det är ju inget som säger att maten måste vara tråkig bara för att man äter bra mat, fettfattigt är ju inte heller någon synonym till bra mat osv. Nej, verkligen inte. Det är ju vår goda Grub ett levande exempel på. Bara för att jag just nu är lite småhungrig måste jag klistra in lite från denna tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17070) med titeln "vad doftar det i ert kök?":Originally posted by King Grub

Inom kort kommer det att dofta lammstek med dillsås, kokt potatis och ångkokta grönsaker.Originally posted by King Grub

Här doftar det plankstek på oxfilé med smörstekta champinjoner och rosépepparsås, som strax skall serveras med färska grönsaker och gratinerad Duchesspotatis.Originally posted by King Grub

Det börjar bli dags för kvällsmålet, och den angenäma doften av örtbakad bergtungafilé börjar sprida sig från ugnen, medan citronsåsen står på spisen och vildriset puttrar i en kastrull lite hemtrevligt småmysigt, medan snöstormen yr utanför fönstret.

cVi
2004-07-06, 14:09
Var du tvungen o skriva mitt riktiga namn? "Birger Burgare"?
:furious:

Popeye
2004-07-06, 16:12
Kan bara ge tummen upp Allan... :thumbup:
Du är min idol, det vet du väl :love:

Clyde
2006-12-07, 23:39
En liten Bump på den här kanske vore en smart idé?

flenders
2006-12-07, 23:46
Best-of 4sho

Tuniz
2006-12-08, 00:26
Riktigt kul läsning, tack för att du förgyllde min tråkiga kväll, Allan :laugh:

:bow: to you

pragmatist
2006-12-08, 01:28
Det här med "bra mat"....

Jag tycker så här: så länge man inte äter fullständigt vansinnigt och så länge man får i sig vettigt med protein och vitaminer så spelar kosten mindre roll så länge man ligger på ett rimligt energiöverskott. Det är överskottet som gör susen för anabolismen. Äter du 4,000 kcal nyttig mat eller 3,000 kcal nyttig mat och 1,000 kcal godis, glass och hamburgare så kommer du bygga i stort sett likvärdigt. För många kan det faktiskt vara väldigt svårt att öka i vikt om man försöker ligga på överskott genom att äta mycket dietmat och energifattig mat typ havregryn. De mättar helt enkelt för mycket, och då kan energitätheten i "skräpmat" vara till stor hjälp. Mer muskler har byggts med hamburgare och pizza än med torsk och ris genom åren, vill jag påstå.

Anonym112
2006-12-08, 02:42
Det här med "bra mat"....

Jag tycker så här: så länge man inte äter fullständigt vansinnigt och så länge man får i sig vettigt med protein och vitaminer så spelar kosten mindre roll så länge man ligger på ett rimligt energiöverskott. Det är överskottet som gör susen för anabolismen. Äter du 4,000 kcal nyttig mat eller 3,000 kcal nyttig mat och 1,000 kcal godis, glass och hamburgare så kommer du bygga i stort sett likvärdigt. För många kan det faktiskt vara väldigt svårt att öka i vikt om man försöker ligga på överskott genom att äta mycket dietmat och energifattig mat typ havregryn. De mättar helt enkelt för mycket, och då kan energitätheten i "skräpmat" vara till stor hjälp. Mer muskler har byggts med hamburgare och pizza än med torsk och ris genom åren, vill jag påstå.


Jag håller med dig lite på den här.

Speciellt dom som har svårt att gå upp i vikt, kan nyttja cheeseburgers till god fördel. Oboy light (maltodextrin som fyller på glyco) gör också susen i mjölken.

Men bästa är ju såklart om man klarar av att gå upp mha enbart nyttig föda, att man kör på den.

Eddie Vedder
2006-12-08, 07:18
En sund å bra inställning till träningen, kul som fan å läsa. Bästa av allt måste jag säga är titeln. De finns ju ungefär 10 000 trådar som heter typ "Bygga muskler-bränna fett?" lr "Öka i muskelvikt-tappa i fettvikt", lika bra å inse att man får käka på ordentligt. Att söka efter den optimala proteinsyntesen livet ut känns bara som slöseri.

Pulsaxe
2006-12-08, 09:59
Var försiktig med fett, det är tillväxthormonets värsta fiende.
Läste det någonstans, har det betydelse kanske;)

Rhino
2006-12-08, 10:06
Jag håller med dig lite på den här.


Skämtar du nu? Det var ju du som i går i den uppslitande tråden påstod att innehållet i kosten var så extremt viktigt så att man till och med skulle gå upp i vikt (trots energiminus) om man åt "dålig" mat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1953183&postcount=294

Jacksatan
2006-12-08, 11:02
Den stora frågan är ju vad man kallar att sköta kosten seriöst också, äter man bara någorlunda regelbundet och i lagom mängder spelar ju inte innehållet så stor roll.

Många har fått för sig att de måste väga varenda gnutta mat hela tiden, äta lågt GI, lågt II, undvika fett till varje pris osv.
En hel del äter bara kyckling, torsk och/eller tonfisk kombinerat med ris (Självklart paraboiled] samt grönsaker, sen lägger de om man har tur till en sk "nyttig" fettkälla från Udos eller något annat svindyrt tillskott och då några få gram av denna superprodukt.
Skulle jag leva på en sådan diet skulle jag lägga av direkt, först och främst skulle det bli sådana mängder mat att man skulle få tugga i sig att man aldrig skulle lämna matbordet, sen är det så erbarmligt tråkigt att äta så året runt.
Det är ju inget som säger att maten måste vara tråkig bara för att man äter bra mat, fettfattigt är ju inte heller någon synonym till bra mat osv.

Exakt. Jäkligt bra skrivet, Bumbi. Skillnaden mellan järnkoll på kosten och att ha vettig koll(ät kaloriöverskott, koll på proteiner och hyggligt med vitaminer o mineraler) är minimal om ens märkbar. Alla dyra tillskott och näringstajming kan man slänga åt helvete, det handlar ju inte direkt om att kapa en hundradel i OS-finalen på 100meter...

Anonym112
2006-12-08, 13:29
Skämtar du nu? Det var ju du som i går i den uppslitande tråden påstod att innehållet i kosten var så extremt viktigt så att man till och med skulle gå upp i vikt (trots energiminus) om man åt "dålig" mat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1953183&postcount=294

Det är ju skillnad på om du har ätit bra mat sen slängt in en cheeseburger för att nå kalorierna du behöver för att bygga, när du är en Ectomorph-- mot att BARA äta tjockisföda och inget annat. men men. *screwy*

Tolkia
2006-12-08, 13:52
Det är ju skillnad på om du har ätit bra mat sen slängt in en cheeseburger för att nå kalorierna du behöver för att bygga, när du är en Ectomorph ...
Men det är ingen skillnad om man är endomorf eller mesomorf?

Akilles
2006-12-08, 16:51
Han är 186 cm lång, väger 79 kg och tycker själv att han är smal. Just därför vill han få bredare axlar. Han har tränat i fyra år. Och han har skickat bilder som gör att jag är benägen att hålla med. Han är smal.

Är man verkligen smal om man är 186 och väger 79?

jwzrd
2006-12-08, 16:56
Är man verkligen smal om man är 186 och väger 79?

Hur långt är ett snöre?

Akilles
2006-12-08, 16:56
Hur långt är ett snöre?

Exakt min mening!

Anonym112
2006-12-08, 17:02
Men det är ingen skillnad om man är endomorf eller mesomorf?

om en endomorph trycker rejält med vanlig mat + massa snabbmat, blir han tjock.

jwzrd
2006-12-08, 17:03
om en endomorph trycker rejält med vanlig mat + massa snabbmat, blir han tjock.

Oberoende av hur mycket han eller hon tränar cardio?

Anonym112
2006-12-08, 17:18
Oberoende av hur mycket han eller hon tränar cardio?


Såklart inte.

jwzrd
2006-12-08, 17:21
Såklart inte.

Var skulle du säga att gränsen går? En endomorph som ligger +-0 baserat på vanlig mat + en massa skräpmat kommer att gå upp i vikt?