handdator

Visa fullständig version : Är bulk nödvändigt ?


pelle
2004-06-26, 16:34
Tjena tjena...

har tränat i snart 1½ år med varierande resultat.

Är det verkligen nödvändigt att tokbulka som folk gör ? Jag vill helt enkelt inte gå runt o vara "fet" mestadelen av året.

Får man resulaten snabbare om man bulkar ?

OBS: Jag är ej ute efter att tävla eller något liknande. Vill bara ha en snygg kropp som jag är nöjd med.

Zozza
2004-06-26, 16:36
http://www.musclemedia.com/training/abcde/v58_abc1.asp

EDIT: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=25354&perpage=15&pagenumber=2

Grahn
2004-06-26, 16:37
Tokbulka är rätt förlegat om man inte kurar.

TCOG
2004-06-26, 16:38
nej du behöver inte tokbulka.

men det är ok att ligga på ett +kaloriintag.

fettet går ändå att ta bort sen.

King Grub
2004-06-26, 16:39
Nej!

Det är helt onödigt.

Du växer inte bättre på ett överskott av 2000 kcal per dag än ett överskott av ett par hundra kcal. Inte dina muskler i alla fall.

Ligger du på ett måttligt överskott, tränar tung och progressiv styrketräning och lagom med konditionsträning, ser till att få tillräckligt med vila, samt ser till att din kost består av bra, oraffinerade livsmedel med tillräckligt av alla näringsämnen, ätna vid rätt tidpunkter - då ger du maximala signaler för muskeltillväxt, utan att bulka upp dig i onödan.

Tokbulk leder bara till försämrad insulinkänslighet och försämrade förutsättningar för muskelbygge.

pelle
2004-06-26, 16:42
Originally posted by King Grub
Nej!

Det är helt onödigt.

Du växer inte bättre på ett överskott av 2000 kcal per dag än ett överskott av ett par hundra kcal. Inte dina muskler i alla fall.

Ligger du på ett måttligt överskott, tränar tung och progressiv styrketräning och lagom med konditionsträning, ser till att få tillräckligt med vila, samt ser till att din kost består av bra, oraffinerade livsmedel med tillräckligt av alla näringsämnen, ätna vid rätt tidpunkter - då ger du maximala signaler för muskeltillväxt, utan att bulka upp dig i onödan.

Tokbulk leder bara till försämrad insulinkänslighet och försämrade förutsättningar för muskelbygge.

Tack, det är precis detta jag försökt säga till mina vänner!

Karl_alfred
2004-06-26, 23:56
Bulk är till för dem som inte orkar ta hand om sin kost. En bortförklaring egentligen.

Officer
2004-06-26, 23:59
Originally posted by Karl_alfred
Bulk är till för dem som inte orkar ta hand om sin kost. En bortförklaring egentligen.


Så jävla RÄTT!

:bow:

Halldin
2004-06-27, 09:17
Not quite, finns ju folk som är undernärda :)

pelle
2004-06-27, 09:28
Originally posted by Karl_alfred
Bulk är till för dem som inte orkar ta hand om sin kost. En bortförklaring egentligen.

Jag kan inte tar han om min kost helt perfekt, dvs äter var 3:e timma osv. Dock så är jag noga med vad jag äter.

Eftersom jag har en inbyggd "äckling" av feta saker och godis så blir det ofta rätt sorts mat.

Big Will
2004-06-27, 10:30
Umm... vet ni vad bulk är för nåt? När man bulkar går man upp i muskelvikt under en period och ökar gradvis kaloriintaget för att uppnå detta.

Jag fattar inte,

Bulk är till för dem som inte orkar ta hand om sin kost. En bortförklaring egentligen.

ligger du på maintainance året om eller? :confused:

Grahn
2004-06-27, 10:39
Frågan är väl snarare om du vet vad bulk betyder Big Will, numer a används oftast bulk om moderat överätande men orginalmeningen var ju svulla ordentligt.

aliquis
2004-06-27, 16:36
Och hur lätt är det att veta att man ligger på 200kcal extra? Och det ligger väl inom kroppens förmåga att reglera sin egen förbränning?

no1fitness
2004-06-28, 04:08
Vad räknar ni som bulk egentligen ?
Jag har gått upp runt 10 kg från tävlingsvikten nu och det är väl en rejäl bulk tycker jag. Men jag anser inte att jag har det som ursäkt för att jag inte sköter min kost...
Jag har stor koll på min kost offseason också, men äter utöver bra mat det jag vill vilket resulterar i viktuppgång trots intensiv träning.
Folk som inte har tävlat under en längre period kanske tycker att man är lite dum som går upp så mycket offseason, men personligen tror jag det är mycket nyttigt för mig som har deffat i runda tal ett år att låta kroppen lägga på sig lite och "stabiliseras". Men jag tycker också att runt 10 kg över min tävlingsvikt håller gott och väl för att träningen ska gå kanon och jag ska må bra.
Skulle inte orka att ha 100% koll på min kost året om...:eating:

Big Will
2004-06-29, 09:04
Att bulka kan mycket möjligt ha olika betydelser - inom olika områden. Inom bodybuilding så betyder det dock att gå upp i vikt - muskelvikt - genom att äta mer kalorier än vad man bränner.

Grahn
2004-06-29, 09:08
Originally posted by Big Will
Att bulka kan mycket möjligt ha olika betydelser - inom olika områden. Inom bodybuilding så betyder det dock att gå upp i vikt - muskelvikt - genom att äta mer kalorier än vad man bränner.

Tja det är knappast orginalbetydelsen, däremot används ordet ofta så nu och här. Likt folk säger att de "deffar" när de dietar etc.

Sverker
2004-06-29, 11:29
Originally posted by no1fitness
Men jag tycker också att runt 10 kg över min tävlingsvikt håller gott och väl för att träningen ska gå kanon och jag ska må bra.
Skulle inte orka att ha 100% koll på min kost året om...:eating:

Vad är 10 kg över tävlingsvikt ? Det är ingenting. Även för en tjej. Då håller man en form som gör andra avundsjuka.

no1fitness
2004-06-30, 03:11
Originally posted by Sverker


Vad är 10 kg över tävlingsvikt ? Det är ingenting. Även för en tjej. Då håller man en form som gör andra avundsjuka.

:)
Tack Sverker, det var snällt sagt. Men jag är inte direkt stolt av min form nu. Har väl blivit skadad av allt deffande...:rolleyes:
Håller med om att en kille som går upp 10 kg är ingenting, men jag som tjej tycker i alla fall 10 kg känns och ser ut som lite för mycket. Men förhoppningsvis lägger jag på mig ett par gram muskler som inte försvinner nästa gång jag ska deffa...:D