handdator

Visa fullständig version : lutande bänkpress


aliquis
2004-06-26, 16:16
Bara en kort fundering, på bl.a. Bryans sida om HST går det att läsa rekommendationer om att köra lutande bänk, vilket i det här fallet blir bara lutande bänk för bröst eftersom det bygger på ett begränsat antal övningar/pass.

Hur har ni resonerat och hur kör ni? Baserar ni de flesta pressarna på rak eller lutande bänk? Om det nu verkligen behövs lite extra träning av "övre bröst" så borde det ju vara vettigt, men missar man inte lite nedre istället då? Kopplas inte axlarna in mer?

Jag har inte kunnat köra lutande bänk förr men gör det nu, lutande hantelpressar däremot har gått, tycker dock det känns som jag fick bättre kontakt med bröstet i den lutande varianten tycker mest spänningen har legat på armarna tidigare. Jag fick dock sänka vikten litegrann så nu ligger jag på ännu lägre vikter men det spelar inte så stor roll då jag tränar för mig själv och inte för andra ;D

Och så en fråga om liggande .. errr... nu försvann det vad övningen hette, jaja, man ligger på rygg och håller en hantel eller dylikt ovanför kroppen och för den bakåt över huvudet med raka armar (som i liggande tricepspress ungefär) men lyfter upp vikten med bröstet, inte triceps. Finns det någon som kör den regelbundet och tycker att det finns någon mening med den? Eller är den som alla andra övningar onödig och det räcker med pressövningarna? Blir ju en helt annan vinkel iaf.

Sedan simmade jag lite i Onsdags, det tar ju en del på bröstet också, trots att vinkeln och kraften inte alls rör sig på ett sätt som liknar någon övning jag har kört för bröst på gymmet.

TCOG
2004-06-26, 16:54
den man ligger på heter Pullover

jag har börjat med den i mitt bröstschema och har kört i ungefär lite över 1 månad och den funkar helt ok.

brukar ha den som sista övning då den sträcker ut hela bröstet.

Chris
2004-06-26, 16:55
Numera kör jag nästan bara lutande pressar, vilket mest beror på att det går bättre för mig i dom övningarna. Dom övningarna man gillar att köra bygger mest muskler!

Sen kan man ju inte direkt få för stora övre bröst, jag har då aldrig sett nån. Hela bröstet tränas ju även fast du kör med sned bänk, så man lär knappast få nån "konstig form" på brösten bara för man inte kör en rak pressövning. Sen är det ju självklart bra att byta övningar då och då.

Övningen du snackar om låter som pullovers, har själv ingen vidare bra erfarenhet av såna.

pellepedal
2004-06-26, 17:22
Jag tror inte du kan få för mycket sneda pressar. Kommer själv gå över till bara sneda pressar och dips en tid framöver.