handdator

Visa fullständig version : Överdosera B12?


Zlin
2004-06-24, 22:09
Hejsan!
Paranoid som jag är, så köpte jag en burk MittVal-Vegetarian, för att se till att jag verkligen får i mig allt. Jag läste dock på burken att den innehöll 12 mikrogram B12, vilket enligt ett mjölkpaket är 12 ggr så mkt som RDI av B12 ligger på. Dessutom så dricker jag ju mjölk, och även om det är sällan, så äter jag ägg i maträtter.

Jag borde alltså, få i mig en del B12 utöver det jag får från MittVal, vilket gör att jag hamnar på över 12 ggr RDI. Finns det en risk förknippat med detta?

Zodd
2004-06-24, 22:49
Originally posted by Zlin
Överdosera B12?

Finns ingen hälsorisk med det :)

Man and Machine
2004-06-24, 22:52
Maila recip. JAg gjorde det angående mitt "Mittval-Sport" och fick svar ganska omgående. I svaret sades det att RDI:n är satt med god marginal och inte är något att oroa sig för (i mitt fal gällde det A oxh D vitamin) fast får du i dig 12 gånger så mycket som RDI bör ett mail ti8ll dem övervägas.

Styx
2004-06-24, 22:56
Nej 12ggr RDI gör ändå inte nån större dos och finns inga risker med överdosering av den vattenlösliga vitaminen.

aliquis
2004-06-25, 06:44
Till att börja med är RDI i Sverige satt till 2 eller om det är 2.5mcg, inte 1. 1 är det dock i USA.
För det andra stämmer det att B12-vitamin är ett vattenlösligt vitamin, men det skiljer sig ändå från dessa. De vattenlösliga brukar man behöva få i sig varje dag men så är inte fallet med B12-vitamin, därför kan man exempelvis vara vegan och inte ta något tillskott men ändå ha ok b12-vitaminvärden efter 3-4 år, vilket beror på att kroppen har stora lager b12-vitamin. Förr eller senare tar ju dock dessa slut om man inte äter något b12-vitamin och då kan det gå illa.

Vidare vad gäller din fråga så är upptaget av b12-vitamin väldigt varierat beroende på tillgången. Om man inte äter något b12-vitamin tas nästan allt b12-vitamin upp igen i tarmen, och å andra sidan om du äter mycket b12-vitamin tar kroppen inte upp några större mängder. Jag vill minnas att man hellre skall dela upp dosen på flera måltider än en måltid för ett bättre upptag.

Sedan finns det personer som saknar ett enzym som heter något och förkortas IF, saknar man detta enzym minskar upptaget dramatiskt och det är dessa personer som brukar drabbas av b12-vitaminbrist. Och eftersom de saknar eller har väldigt lite av detta enzym behöver de få i sig i runda slängar 100ggr mer B12-vitamin.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=111856&DocTypeID=7
1mg, dvs 500-1000ggr dagsbehovet.

Om du har b12-vitaminbrist kan du få sprutor med b12-vitamin, hade fått för mig att det var 4gram totalt på dessa men det borde det ju inte kunna vara... tror hursomhelst man ligger på tusentals ggr dagsbehovet dagligen under 2 veckors tid då.

Så nej, du ligger nog inte i riskzonen trots tablett och mjölk :)

Sverker
2004-06-25, 07:14
Att överdosera vit-B12, Cobolamin är näst intill omöjligt.

Cobolamin är faktiskt ett B-vitamin med mineralet cobolt bundet till sig. Molekylen är gigantisk ( som molekyl vill säga:D ) och behöver hjälp för att absorberas i tarmen. Annars är den för stor för att komma in.
Denna hjälp får den av ett litet protein som kallas Instrict-Factor, IF.
IF och Cobolamin absorberas till sammans.

Tvärtom är det ofta brist på vit-B12. Inte det att det inte finns i maten utan att sår och inflamationer stör upptaget.

Zlin
2004-06-25, 10:38
Tack alla för svaren!
:bow:

Man and Machine
2004-06-25, 14:45
1 liter mjölk ger 5 gånger dagsbehovet. Gissar att hela kollo överskrider dagsbehovet rejält.

acidbl00d
2004-07-01, 00:28
Originally posted by Sverker
Att överdosera vit-B12, Cobolamin är näst intill omöjligt.

Cobolamin är faktiskt ett B-vitamin med mineralet cobolt bundet till sig. Molekylen är gigantisk ( som molekyl vill säga:D ) och behöver hjälp för att absorberas i tarmen. Annars är den för stor för att komma in.
Denna hjälp får den av ett litet protein som kallas Instrict-Factor, IF.
IF och Cobolamin absorberas till sammans.

Tvärtom är det ofta brist på vit-B12. Inte det att det inte finns i maten utan att sår och inflamationer stör upptaget.

Kan du förklara skillnaden på Cobolamin och niacin båda är väl vitamin B12? Jag förstår inte

Sverker
2004-07-01, 05:21
Niacin kallas ibland B3.

Används i energiomsättningen av alla näringsämnena, protein, fett och kolhydrat ( deltager som NADH i citronsyracykeln ).

Dagsbehovet 15 - 20 mg och niacin finns i princip i all mat.
Det B-vitamin som vi behöver mest av i mg räknat.



B12, Cobolamin. Deltager när kroppen bildar blodkroppar ( tillsammans med folsyra/folacin faktiskt ).
Finns i animalisk mat dvs kött och mjölk.

Dagsbehovet betydligt mindre, 2 - 4 mikrogram.