handdator

Visa fullständig version : Frivändning vs styrkevändning!


Maaattias
2004-06-24, 15:52
hallå...

jag undrar hur mycket mera vikt man bör klara i en frivändning jämfört med en styrkevändning?

Jag förstår att det är svårt att svara exakt men 80 % av vad man klarar i en frivändning är väl vad man borde klara i en styrkevändning???

kommentarer...

Fors
2004-06-24, 16:50
Vi borde kanske reda ut vilken skillnaden mellan de båda är...

Det lämnar jag dock åt någon annan eftersom jag inte har en aning :)

emmzan
2004-06-24, 17:53
Originally posted by Fors
Vi borde kanske reda ut vilken skillnaden mellan de båda är...

Det lämnar jag dock åt någon annan eftersom jag inte har en aning :)

Grovt förenklat:
I styrkevändningen vänder du upp stången till axlarna och böjer max 90 grader i knäleden när du "fångar upp" stången

I frivändningen vänder du upp stången och går ner djuuupt och fångar upp stången, dvs en djup frontböj.

Alexiev
2004-06-24, 18:20
Originally posted by Maaattias
hallå...

jag undrar hur mycket mera vikt man bör klara i en frivändning jämfört med en styrkevändning?

Jag förstår att det är svårt att svara exakt men 80 % av vad man klarar i en frivändning är väl vad man borde klara i en styrkevändning???

kommentarer...

Beror på många faktorer. Främst hur duktig du är med din teknik och hanterar frivändningen och även explosiviteten.

Jag personligen har frivänt 115kg och styrkefrivänt 107,5kg. Det är inga 80% skillnad där inte. I mitt fall beror det på explosiviteten och svaghet i benen(quadriceps) som grundar den stora skillnaden.

Men låt gå då, 80% låter som en rimlig siffra för "dödliga" ;)

/ A

Jax
2004-06-24, 18:35
Någon som har bra animation på hur en frivändning och en styrkevändning ser ut?

RobbeliRobban
2004-06-24, 19:02
Är det bara jag som är så vek att jag styrkefrivänder mer än jag frivänder? Orkar inte böja upp vikten(i botten) när jag frivänder.

Alexiev
2004-06-24, 19:30
Originally posted by RobbeliRobban
Är det bara jag som är så vek att jag styrkefrivänder mer än jag frivänder? Orkar inte böja upp vikten(i botten) när jag frivänder.

Du är inte vek. Förmodligen bara lite rädd för vikter. Du ska veta att det är en normal reaktion som nybörjare att göra så, speciellt om man "stark".
Svårt att lära sig tekniken när man är stark. Bäst vore om man var 12år utan några muskler :)

Nils
2004-06-24, 19:32
Originally posted by RobbeliRobban
Är det bara jag som är så vek att jag styrkefrivänder mer än jag frivänder? Orkar inte böja upp vikten(i botten) när jag frivänder.
Bara du?? Det måste väl vara rätt få här som kan frivända bra nog för att inte styrkevända mer??
Mindre än 5% av de som är på forumet skulle jag tro. Kanske tom mindre än 1% med tanke på hur få som klarar av riktiga frivändningar.

norlund
2004-06-24, 19:48
Originally posted by Jax
Någon som har bra animation på hur en frivändning och en styrkevändning ser ut?


Styrkevändning

http://athletics.colgate.edu/powerperformance/Instruction/Exercises/ExerciseTechnique/PC.htm

emmzan
2004-06-24, 19:53
Originally posted by Alexiev


Du är inte vek. Förmodligen bara lite rädd för vikter. Du ska veta att det är en normal reaktion som nybörjare att göra så, speciellt om man "stark".
Svårt att lära sig tekniken när man är stark. Bäst vore om man var 12år utan några muskler :)

Håller fullständigt med..
Att styrkevända vikten är ju ju en sak, men att våga på ett snyggt sätt kasta sig under stången och gå ner i en djup böj när man får upp stången på axlarna kräver en hel del minst sagt.

Var skitskraj när jag testade frivändningar med min naprapats överineseende (OL-tränare) - fick till dem till slut på den förnämliga vikten 30kg :D

Yankeee
2004-06-24, 20:05
Originally posted by norlund



Styrkevändning

http://athletics.colgate.edu/powerperformance/Instruction/Exercises/ExerciseTechnique/PC.htm

Bra, då vet jag vilken av dem det är jag gör :bpump:
Fast jag står axelbrett och böjer inte benen lika mycket :)

Allan
2004-06-24, 21:40
Det är alltid vanskligt att jämföra styrkeproportioner mellan olika moment. Det finns för många variabler som spelar in. Jag lärde mig guschelov tekniken innan jag hade några muskler men mina toppnoteringar har ingen vidare korrelation med varandra.
Sittvändningen (vilket är det uttryck jag använder) har långt mer med benstyrkan att göra än med dragstyrkan, som styrkevändningen (eller pressvändningen som det också kallas) är beroende av.
Man drar alltså igång rörelsen likartat i bägge fallen, men....i sittvändningen dyker man in under stången så fort som möjligt för att kunna dra nytta av den uppåtgående rörelseenergin. Har man ett tillräckligt bra drag kommer man att få en lättare resning än om man blir nedslagen av stången.
Det är därför OL-lyftare måste vara snabba och explosiva. Ju fortare man kommer in under stången desto mer vikt kommer man att kunna få upp. Och när man blir gammal går det långsammare. Tyvärr.

allan