handdator

Visa fullständig version : slutat "växa"?


xman
2004-06-24, 13:06
Nu får jag nog svar på min fråga :rolleyes:

Har tränat nu i 6 månader och dom tre första månaderna märkte man ju att musklerna började synas och att man blev större....
men nu ca efter 6 månader verkar det som om musklerna enbart formas och att muskeldelarna (t.ex. armarna) växer inte... enbart formas.. visst formning är också bra.. men lite större armar vill man ha....

vad är det för "fel" som jag gör eller vad är det jag bör göra..

180cm lång och väger 82kg...

målet är inte att bli biffig men däremot lite större "kroppsdelar/muskeldelar" än nu...

just nu har jag normal storlek.. inte smala om det nu lät så.. :smokin:

supremo
2004-06-24, 13:08
Äter du ordentligt med mat då?
För att växa måste du äta ordentligt!
Och hur menar du att musklerna formas egentligen?

lauria
2004-06-24, 13:12
Så dära ha ja oxå kännt nån gång, men om du testar och som sagt äta mera, variera övningarna mer och ökar/sänker reps antalet..Så brukar de fixa sig:bpump:

King Grub
2004-06-24, 13:21
Eftersom du inte kan forma om musklerna, men ändå ser skillnad, måste det bero på att de antingen växer trots att du inte ser det med blotta ögat, eller att ditt kroppsfett minskar, så musklerna syns bättre.

Sparrisen
2004-06-24, 14:55
Alla hamnar på platåer ibland. Sedan så ökar man snabbast i början.

Metal_boy_
2004-06-24, 18:29
mitt tips är ät mycket, variera och våga vila

testa o kör 12-14reps i 10veckor och variera i mellan med 4-6reps
så kör jag nu och testar hur det blir..testa du me:thumbup:

xman
2004-06-24, 19:23
tack för hjälpen grabbar.... det var som jag trodde.. som ni säger så tror jag det "hängande" fettet minskar vilket resulterar i att musklerna syns mer...

och sen det där med att äta... jag har ju bra matvanor .. dvs fisk, kyckling etc.... och även potatis...
men det kan ju hända att jag inte äter tillräckligt...
kanske ska prova på att käka mer... men vill inte bli "stooooor" som sagt.. :smokin:
men vad ska man äta då för att växa "fint"... mycket kolhydrater eller mycket protein.. eller mer kolhydrater än protein...
är lite rädd också att kolhydraterna ska sitta runt midjan också.. men det kanske det inte gör...

jag tränar ca 4ggr per vecka.. vila gör susen..

vad säger ni?

King Grub
2004-06-24, 19:40
Det är inte så besvärligt eller svårt.

Ät runt 2.5 - 3 gram protein per kilo kroppsvikt så har du garanterat tillräckligt för att tillfredsställa behovet och mer därtill, och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt för hormoner, hälsa och förbränning. Resten av matintaget låter du bestå av kolhydrater, långsamma förutom efter träningen, tills du når ett par hundra kcal över din +-0 nivå. Svårare än så behöver man inte göra det för sig. Kombinera den kosthållningen med progressiv styrketräning, ett par tre kondispass i veckan och tillräckligt med vila... ja, då är det svårare att misslyckas.

aliquis
2004-06-24, 22:03
Som sagt, om du inte växer äter du ju för lite, inte svårare än så. Sedan hur mycket man kan växa i muskelmassa/år råder det ju lite delade meningar om.

Om du dessutom alltid ligger och kör till failure och inte lyckas öka vikterna längre så skulle iaf jag ta 2 veckors vila och gå på det igen.