Visa fullständig version : VAd är nyttigast, potatissallad eller strips i ugn ?
hortberg
2004-06-23, 21:55
ja vad är nyttigast egentligen ?
en normal portion vanlig potatissallad, inte light inte fet.
eller en vanlig portion strips alt. pommes frites gjorda i ugn ?
tacksam för svar och ev. utläggningar och förklaringar till det eventuella svaret !
detta är för övrigt min första post, och jag hoppas på ett positivt intryck av detta forum.
tack på förhand /hortberg
Jag skulle tippa på potatissalladen, eftersom den har mycket lägre GI än pommes frites.
Detta i det fall att det ska ätas till en vanlig måltid och inte efter ett träningspass, då ett högt GI är att föredra...
Jag skulle vilja säga att GI in spelar den minsta jävla roll, inte för jag har läst tabeller. Men en måltid som inehåller potatissallad eller pommes plus kanske något kött är inte dålig ur GI synpunkt. Men ni som avgudar Grub(även fast ni gör tvärt emot vad han säger) får väl fortsätta tycka vad ni vill ;)
När det gäller själva frågan så antar jag att det som har lägst fett procent är "nyttigast" eftersom båda två är rätt feta. Vilken som är bäst får någon med en lista över matvaror säga.
Det är ju oftast mer fett i en potatissallad än i frysta pommes som man kör i ugnen utan att tillsätta fett. Dock är det mestadels icke mättat fett.
Potatissallad helt klart!
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=23837&highlight=potatissallad
King Grub
2004-06-24, 06:36
Originally posted by Trance
Men en måltid som inehåller potatissallad eller pommes plus kanske något kött är inte dålig ur GI synpunkt
Den ena ligger på över 100 (även med köttet) och den andra på 50, grova siffror.
Potatissalladen är överlägsen.
Den ena ligger på över 100 (även med köttet)
Det måste innebära att köttet knappt har nån inverkan på GI alls eftersom GI på strips ligger strax över 100?
King Grub
2004-06-24, 11:12
Protein saktar ner magsäckstömningen, men inte alls lika mycket som fett, så pratar vi magert kött kommer det inte att inverka avsevärt. Fettet i stripsen är redan medräknat i GI:t.
GI:t är dessutom satt vid ett intag av 50 gram kolhydrater, och jag tror att de flesta äter mer Pommes eller strips än så till ett mål, och då blir GI:t motsvarande grad högre, vilket även ger måltiden som helhet ett högre värde.
Potatissallad är sjuk mycket godare! :thumbup:
Jag skulle vilja säga att GI in spelar den minsta jävla roll, inte för jag har läst tabeller. Men en måltid som inehåller potatissallad eller pommes plus kanske något kött är inte dålig ur GI synpunkt. Men ni som avgudar Grub(även fast ni gör tvärt emot vad han säger) får väl fortsätta tycka vad ni vill ;)
De människor som "avgudar" Grub har väl ingen som helst anledning att till punkt och pricka följa en lista som, för övrigt, inte ens existerar, eller?
Kunskap är en väldigt lätt börda att bära, kom ihåg det!
När det gäller själva frågan så antar jag att det som har lägst fett procent är "nyttigast" eftersom båda två är rätt feta. Vilken som är bäst får någon med en lista över matvaror säga. [/B]
Jag tycker det låter som om du borde lyssna och ta till dig lite mer av alla de inlägg och rapporter som dyker upp lite här och var av grub!
När det gäller själva frågan så antar jag att det som har lägst fett procent är "nyttigast" eftersom båda två är rätt feta. Vilken som är bäst får någon med en lista över matvaror säga.
Sen när blev den fettsnålaste måltiden nyttigast?
Pommes man köper och gör själv i ugn brukar ligga på ~3% fett. Mycket?
När han inte köper light potatis sallad vad är då oddsen på att han köper "light" pommes.
Jag blir bara så trött allt GI snack som inte kommer ha närheten av den effekt som folk tror. Det här "Nej jag äter inte potatismos för det har så högt GI" och "Va, mjölk vet du hur högt II det ger!"
Så om man inte baserar sina måltider varje dag på pommes eller potatissallad så kan han nog lugnt skita i vilket GI det har.
Dessutom, om han vill gå ner i vikt eller äta nyttigt(som oftast betyder mindre fett) så spelar antal fett procent större roll än GI.
Om man baserar sin vanliga kost på normal mat med ganska mycket fibrer(om man kan äta fibrer) så kommer GI naturligt.
Frågor som: "Grub om jag fryser ner havregrynsgröten och slickar i mig den samtidigt som jag sniffar frön, går GI under 30 då!" är bara onödiga och folk borde ta en extra portion och ett extra set istället.
Detta är förståss bara min åsikt som enbart är baserad på vad jag har lust att kunna, så nej jag har inte läst massor om kost.
När han inte köper light potatis sallad vad är då oddsen på att han köper "light" pommes.
.
I princip all pommes man köper har låg fetthalt. Det finns inga "light"
Förstår dock vad du menar. Det är överdrivet med alla GI / II frågor. Vad skulle de göra om inte kolozzeum fanns? :)
King Grub
2004-06-24, 18:52
Jag försöker få fram i mina svar att det är onödigt att fixera sig vid tabeller och siffror. Det är hjälpmedel, inga regler.
Information är alltid bra. Hur man använder den är en annan sak.
Trance det är inte Grub som gjort folket obalanserat fixerade vid GI och II. ;)
Undrar om hemmastrips eller potatisklyftor verkligen har lika illa GI som tex McDs strips, det är ju inte riktigt samma sak med hårdfriterade och ungsvärmda.
Grahn det är det jag menar.
Om Grub skriver något liknande som det här
"Mjölk ger väldigt högt II, men det spelar ingen roll att dricka ett glas mjölk till maten"
Så kommer detta någon vecka senare från någon:
"Jag tycker mjölk är jättegott och brukade alltid dricka det när jag åt, men nu dricker jag vatten för grub sade att mjölk är dåligt"
Folk är väldigt selektiva :-)
Trance, läs min signatur andra raden. ;)
shadowfire
2012-03-06, 17:06
Fantastisk tråd, hade rentav glömt bort hur hypeat GI var ett tag.
Vad jag egentligen var ute var info om fettmängd (och transfett) i friterad mat, men får söka vidare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.