handdator

Visa fullständig version : Kardio?!


Hoffa
2004-06-23, 17:49
Jag har börjat springa mer nu och röra ännu mer på mig för att klara av att gå ned mer i fettvikt nu när jag hamnat på en platå igen...

Min fråga är vad som är bäst.

Jag har antingen tänkt att springa 5 dagar i veckan (30 min,75% /maxpuls)
och sen ta ledigt på helgen helt.

Eller om jag ska springa 3 dagar och sen dom två dagar jag styrketränar så, går jag bara morgonpromenad/eftermiddagspromenad..

Eller så springer jag 3 dagar och vilar helt från kardio när jag styrketränar.

Eller så promenerar jag 5 dagar i veckan.

Jag klarar av alla dom här alternativen, det handlar bara om vilja MEN jag undrar vad som är bäst och mest värt?

Eller om ni har något alternativ?

Jag vill som sagt tappa fett och behålla maximalt med muskler, maten har jag koll på men måste köra kardio nu också.

cez
2004-06-24, 00:54
Den allmäna åsikten verkar vara att lågpulsaktiviteter bränner procentuellt mer fett än högpulsaktiviteter.

Vad jag också hört är att insulinkänsligheten sänks om man kör mycket högpulsgrejer och det kan ju vara en fördel också.
Har även hört talas om gynsamma hormonutsöndringar osv, annars kan du testa HIIT, även fast jag tycker det är lite väl jobbigt :)

Om du inte pallar det, så är det mycket effektivt med morgonpromenader, jag kör morgonpromenader ā 50min varje morgon och sen ca 20min cardio efter gymmet och det verkar fungera bra för mig så testa det!

Johan
2004-06-24, 07:27
Jag brukar kombinera lite, springer ca 2 dagar i veckan.
Gymmar 3 dagar, avslutar med 15 min HIIT, kör morgonpromenader på helgerna om jag inte är allt för sliten.
Man kan testa sig fram till vad som passar en själv.

aliquis
2004-06-24, 10:28
cez: insulinkänsligheten HÖJS, inte sänks, vilket dock är positivt.

Jag skulle springa tre ggr/vecka, gå är tråkigt, springa med iofs, men springer man får man iaf upp konditionen och bättre insulinkänslighet och förmåga att bygga som sagt.

z_bumbi
2004-06-24, 10:34
Originally posted by Johan
Jag brukar kombinera lite, springer ca 2 dagar i veckan.
Gymmar 3 dagar, avslutar med 15 HIIT, kör morgonpromenader på helgerna om jag inte är allt för sliten.
Man kan testa sig fram till vad som passar en själv.

Låter utmärkt.

En stora fördelen är att man bränner mer fett vid samtliga aktiviteter om man har en bra kondition, alltså bränner en promenad mer fett om man håller konditionen uppe med annan träning samtidigt.

Man bränner även mer kalorier (Vilket antagligen är viktigare i längden) under samma tidsperiod om man kör lite hårdare konditionspass.

Johan
2004-06-24, 11:31
Anledningen till att jag bara kör morgonprommenader ibland är att jag går rätt så mycket när jag jobbar, och jag vill inte slita allt för mycket på knän genom att överanstränga dom.
Låter kanske konstigt men i vintras så var jag arbetslös ca 1.5 månad och då gick jag varje morgon 1 timme för frukost, sen gick jag ner till gymmet efter frukost, ca 6 km t&r , och hem så klart :)
Samtidigt som jag körde väldigt mycket löpning och HIIT på bandet, jag tror jag fick nån slags inflammation eller något liknande i knäet, för jag hade ont i knävecket liksom när jag gick helt vanligt men inte när jag sprang.
Det låter lite konstigt jag vet, men sen åkte jag till Thailand i 2.5 månader och då försvann det :) (konditionen med..)

Men man märker snabbt när man hittar ett vinnande koncept.

Hoffa
2004-06-24, 14:58
Okej..tack för hjälpen!

Då ska jag nog köra 3-4 "spring-pass" i veckan..då jag springer i en halvtimma på 75% av maxpuls...

Det är väl inte för mycket muskelnedbrytande om jag laddar med kolhydrater innan?

Ska man ta något snabbt protein/snabba kollisar efter som när man styrketränar?


Målet är ju som sagt att bränna fettet och behålla maximal muskelmassa...
Har ca 12-13 BF...

Wilson
2004-06-25, 04:34
Originally posted by Hoffa
Okej..tack för hjälpen!

Då ska jag nog köra 3-4 "spring-pass" i veckan..då jag springer i en halvtimma på 75% av maxpuls...

Det är väl inte för mycket muskelnedbrytande om jag laddar med kolhydrater innan?

Ska man ta något snabbt protein/snabba kollisar efter som när man styrketränar?


Målet är ju som sagt att bränna fettet och behålla maximal muskelmassa...
Har ca 12-13 BF...

du kan ju planera in det så att du käkar nån bra mat direkt efter springandet. Så ifall du börjar springa 2,5 h efter ett mål mat, så är du klar lagom till nästa mål. get it?
Lite snabba kolhydrater (behöver ju inte lika mycket som vid efter ett styrkepass) + nån bra proteinkälla.