handdator

Visa fullständig version : Slita av muskelfästen?


Trytter
2004-06-23, 17:45
Har sett en del exempel nu på folk som fått blödningar, bristningar och till och med lyckats slita av muskelfästen när de tränat..
Jag är i princip livrädd för att råka ut för samma sak själv.
Hur lyckas man egentligen med sånt?
Är det för att man tar i för hårt?
Kass teknik?

Hade gärna vetat i förebyggande syfte om man säger så.

MAXX
2004-06-23, 17:51
värm upp ordentligt och strecha innan varja pass så ska du se att du klarar dig.

felaktig teknik och att man är ouppvärmd kan leda till att man sliter av en muskel.

Styrkebyggare
2004-06-23, 18:08
Bristningar kan, enligt ett antal artiklar jag läst, ofta vara ett tecken på mineralbrist.

Hnke
2004-06-23, 18:29
Slita av muskelfästen det är väl alla rädda för... iaf jag! fast å andra sidan har jag inga muskler :D :D

Desto tyngre desto lättare är det att fästena ryker.

Arne Persson
2004-06-23, 21:05
Kör massor av set med låga reps (med andra ord tunga vikter) så stärker du senor och fästen på ett suveränt sätt.

Trytter
2004-06-23, 23:17
Originally posted by Arne Persson
Kör massor av set med låga reps (med andra ord tunga vikter) så stärker du senor och fästen på ett suveränt sätt.

Är det inte det som kan få dem att ryka också?

Eller det är där uppvärmningen kommer in kanske?

Arne Persson
2004-06-24, 00:03
Originally posted by Trytter


Är det inte det som kan få dem att ryka också?

Eller det är där uppvärmningen kommer in kanske?

Jag brukar köra tre 10:or i pyramid som uppvärmning sedan höjer jag succesivt och sänker repsen allt eftersom vikten höjs.

RobbeliRobban
2004-06-24, 07:13
Skall vara lite kontroversiell och slänga ur mig påståendet att det inte är så lätt att slita av muskler, med undantag av hamstrings och biceps som verkar gå sönder titt och tätt.

Åse Columbus
2004-06-24, 07:48
Originally posted by RobbeliRobban
Skall vara lite kontroversiell och slänga ur mig påståendet att det inte är så lätt att slita av muskler, med undantag av hamstrings och biceps som verkar gå sönder titt och tätt.

Jepps..de musklerna är mest utsatta i en hävarmsrörelse.

Numero1
2004-06-24, 07:50
Hur länge har du tränat?
Är du nybörjare ska du inte lyssna på Arne...
Ta det försiktigt och träna teknik på lätta vikter så att kroppen vänjer sig vid rörelsen och belastninen.
När du har lika grova armar som Arne, då kan du lassa på och köra så att det ryker.

Är du fortfarande osäker prata med el. anlita en instruktör på gymmet.

Åse Columbus
2004-06-24, 07:55
att köra rörelserna i strikt teknik ..i "full range of motion"..med lagom vikt som gör att du blir trött i muskeln efter önskat antal reps.

oslagbart!!!

Numero1
2004-06-24, 07:56
ÅSE: Hur menar du då?

Att baksidan av lår ofta brister har mycket med obalansen i styrkeförhållandet med framsidan att göra i kombination med att du är ovan att slapna av i framsidan när du arbetar med baksidan. Arbetar båda samtidigt är det lätt att räkna ut vilken det är som ger vika. Detta gäller framförallt vid sprintlöpning.
Själv ådrog jag mig en lättare kramp/bristning/sträckning i baksidan i går när jag spelade fotboll


:(

Åse Columbus
2004-06-24, 08:16
Hävarmseffekten är störst på de 2 kroppsdelarna...om du tänker efter...alltså är de mest utsatta för ansträngningar...och om de då är trötta...och man sträcker de så blir det väldigt lätt bristningar o dyl.

Massivf tränade hårt för att få upp lårbiceps ...sen sträckte han efter det hårda passet...PANG!!!

det tog ca 6 månader innan det gick att träna lårbiceps igen..han har blivit kortare i den skadade muskeln ..men oxå starkare!! (Ärrvävnaden har en tendens att förstärka ett skadat område)

Numero1
2004-06-24, 08:23
Vad säger du om hävarmen för bröstet vid rak arm, vid t. ex flies?
Jag tycker att ditt resonemang haltar lite...

Har anatomi Arne något vettigt att tillföra, tro?

Åse Columbus
2004-06-24, 08:27
Jag ser det från mina erfarenheter med rehabträning hos skadade människor......

det finns säkert fler erfarenheter som andra har....

vidhåller fortfarande att de 2 musklerna utsätts hårdast för en hävarmseffekt.

:angel:

Numero1
2004-06-24, 08:41
Gäller dina erfarenheter byggare eller "vanliga" dödliga?

Min teori är att de få som kör ben överhuvudtaget kör knäböj och benspark betydligt oftare än de kör baksida av lår och att de lassar på tok för tugnt när de kör bicce och kör ostrikt...

Jobbar du som sjukgymnast? Är det kul?

Arne Persson
2004-06-24, 08:48
Originally posted by Numero1
Hur länge har du tränat?
Är du nybörjare ska du inte lyssna på Arne...
Ta det försiktigt och träna teknik på lätta vikter så att kroppen vänjer sig vid rörelsen och belastninen.
När du har lika grova armar som Arne, då kan du lassa på och köra så att det ryker.

Är du fortfarande osäker prata med el. anlita en instruktör på gymmet.

Är du nybörjare skall du visst lyssna på Arne! Dock får du då helt andra råd! Jag svarade bara på frågan ang. att förebygga avslitande av muskler.

Numero1
2004-06-24, 08:52
Nja. Svaret hade ju tydligen blivit ett annat om du hade tagit reda på bakgrundsinformation...;)

Peter
2004-06-24, 08:52
"99% av dom som sliter av bröstmuskeln är dopade" fick jag förklarat för mig under en föreläsning för några år sen.

Tror faktiskt inte den siffran är helt åt skogen.

Numero1
2004-06-24, 08:53
Arne: Vad har du att tillägga ang. min och Åses diskussion?

Numero1
2004-06-24, 08:55
Hmmm...inte för att jag är för doping men hur skulle dopingen påverka menar du?

Peter
2004-06-24, 09:09
Man blir helt enkelt för stark för sitt eget bästa eller vad man ska kalla det.

Notera att det här var just brötmuskeln som föreläsaren (som för övrigt är en väldigt duktig sjukgymnast som jobbat med elitidrottare i många idrotter och länder) hävdade var nästan omöjligt att slita av ren. Med andra muskler är det "lättare att lyckas" med detta.

Dom i min omgivning som slitit av bröstmuskeln är jag säkra på kurat. De man läser om i tidningen är ju svårare att yttra sig om. Men jag berättade om föreläsarens teori för en kille med goda kontakter inom elitbyggningen i sverige och han trodde också på siffran eftersom den även stämde på alla de fall han kände till.

z_bumbi
2004-06-24, 09:23
Originally posted by Numero1
Min teori är att de få som kör ben överhuvudtaget kör knäböj och benspark betydligt oftare än de kör baksida av lår och att de lassar på tok för tugnt när de kör bicce och kör ostrikt...

Det här stämmer ganska bra, framför allt är de för korta i baksida lår (Gäller även för biceps iofs) och när de anstränger sig max så kan det gå illa.
Man har testat att styrketränar baksida lår på fotbollspelare och sett att skadfrekvensen i just baksidan sjunker, även knäskadorna minskade och det är ju också positivt.

Peter: Jag har hört samma teori om bröstmusklerna men det är ju inte otroligt att de uppgifter härstammar från samma källa på något sätt.

Numero1
2004-06-24, 09:25
Jag har en vän som (miss)lyckades med att slita av bröstmuskeln som är 100% ren. (Elit mångkampare) han tillhör nog den resterande procenten. :D
Nu har han en grop i bröstet efter skadan...

Peter
2004-06-24, 09:27
Var nog ingen slump att han valde att säga 99 istället för 100. Dels kan man ju aldrig vara 100 och dels är det ju skönt att det inte blir ett lika uppenbart personangrepp på dom som gjort det då...

Arne Persson
2004-06-24, 09:32
Originally posted by Numero1
ÅSE: Hur menar du då?

Att baksidan av lår ofta brister har mycket med obalansen i styrkeförhållandet med framsidan att göra i kombination med att du är ovan att slapna av i framsidan när du arbetar med baksidan. Arbetar båda samtidigt är det lätt att räkna ut vilken det är som ger vika. Detta gäller framförallt vid sprintlöpning.
Själv ådrog jag mig en lättare kramp/bristning/sträckning i baksidan i går när jag spelade fotboll


:(

Du har två utsatta punkter vad gäller hamstringsmusklerna. Dels deras gemensamma huvudursprung på sittbensknölen (Tuber ischiadicum) samt M. biceps femoris fäste på vadbenshuvudet. Skador vid sittbensknölen drabbar inte allför sällan hoppare.

Arne Persson
2004-06-24, 09:36
Originally posted by Peter
Var nog ingen slump att han valde att säga 99 istället för 100. Dels kan man ju aldrig vara 100 och dels är det ju skönt att det inte blir ett lika uppenbart personangrepp på dom som gjort det då...

Precis! Det finns alltid undantag. Tveklöst så har huggisarna betydelse vid avslitningar. Observera hur sällsynt det var under tex 70 talet bland byggarna jmf med nu. Kan bara komma på Ken Waller som drog av ena tricepsmuskeln. Sedan tror jag knappast att tex alla, om ens någon, motionstränande badmintonspelare som slitit av sina hälsenor har kurat.

Trytter
2004-06-24, 10:03
Jag är nybörjare eftersom jag bara varit seriös i stryketräningen 1,5 år så vad skulle rådet för förebyggelse vara för mig?

Sen slänger jag in en fråga till eftersom det var ni som började snacka om baksidan av låret:smokin: .
Jag har en tendens att lätt få kramp i baksidan av låret, någon som vet vad det kan bero på.
Har nog varit lite slarvig med att specifikt träna baksidan.
Trodde det räckte med knäböj.
Stretchar hela kroppen gör jag däremot varje dag..

Numero1
2004-06-24, 10:56
Kramp kan ha med vätskebrist i kombination med utmattning att göra. Drick, värm upp och träna förnuftigt så kommer det nog att gå bra. Får du krampkänningar, avbryt!

Mitt tips är att inte oroa dig i onödan och inte träna för tugnt. Inte nu eller i framtiden. Jag tycker att styrketräning är en av de absolut minst skadeframkallande idrotter jag har hållit på med!

(Då har jag spelat pingis, handboll, fotboll, kampsportat och friidrottat...)

gosh
2004-06-24, 11:04
Originally posted by Peter
Dom i min omgivning som slitit av bröstmuskeln är jag säkra på kurat. De man läser om i tidningen är ju svårare att yttra sig om. Men jag berättade om föreläsarens teori för en kille med goda kontakter inom elitbyggningen i sverige och han trodde också på siffran eftersom den även stämde på alla de fall han kände till.
jag har en kompis som slitit av brösmuskeln, inte helt och hållet men det tror jag är sällsynt, den spricker delvis på de flesta va?
Det jag vet om min kompis till 100% säkerhet är att han inte kurade. Däremot hade han fått för sig att köra bänken med brett grepp. Idag ser hans ena bröstmuskel lite "krum" ut.

Ironbabe
2004-06-24, 11:24
Jag slet av min långa bicepssena och delvis supraspinatusfästet vid ett fysiskt test på skolan, i det sk "harres testet" där man testar sin snabbhet, explosivitet och smidighet. Halkade till när jag skulle ta sats under en av häckarna och crash, knak o brak sa det i axeln...Dålig uppvärmning skulle man kunna tänka sig men oxå en stor portion otur!!:(

Numero1
2004-06-24, 11:30
Aj!

Hur går harres testet till?

Jag har haft 5-6 bristningar i baksidan av låter. (Vardags mat för en sprinter...)

Har du problem med axeln fortfarande?

Ironbabe
2004-06-24, 11:45
Originally posted by Numero1
Aj!

Hur går harres testet till?

Jag har haft 5-6 bristningar i baksidan av låter. (Vardags mat för en sprinter...)

Har du problem med axeln fortfarande?
Ja..ajaj var det :( Men nu känns det bra eller rättare sagt ok. Vissa dagar gör det ont men för det mesta så funkar det alldeles utmärkt :D

Harres testet går till på följande sätt: Man ställer ut tre häckar(som man kan krypa/huka under) och en matta, så de bildar en kvadrat, i mitten ställer man en kon eller nåt som man kan runda. Du börjar vid mattan där du gör en kullerbytta för att sen runda konen och hoppa över första häcken för att därefter krypa/slänga dig under densamma och sen runda konen igen osv.. Allt detta ska du göra på tid och så snabbt som du bara kan! Jobbigt men ack så kul..

Hoppas du förstod min beskrivning av testet.

Har oxå haft en hel del bristningar i baklåren..(gammal fotbollsspelerska) Känner fortfarande av dem ibland i benträningen. Men det hindrar INTE mig *s*

Wayfaerer
2004-06-24, 16:48
Originally posted by Ironbabe

Harres testet går till på följande sätt: Man ställer ut tre häckar(som man kan krypa/huka under) och en matta, så de bildar en kvadrat, i mitten ställer man en kon eller nåt som man kan runda. Du börjar vid mattan där du gör en kullerbytta för att sen runda konen och hoppa över första häcken för att därefter krypa/slänga dig under densamma och sen runda konen igen osv.. Allt detta ska du göra på tid och så snabbt som du bara kan! Jobbigt men ack så kul..


Låter som "koordinationstestet" man gör när man söker till Polishögskolan. Eller har jag fel?

z_bumbi
2004-06-24, 17:38
Originally posted by Wayfaerer


Låter som "koordinationstestet" man gör när man söker till Polishögskolan. Eller har jag fel?

Helt rätt, även kustbevakning använder sig av det.

Numero1
2004-06-28, 06:48
Hej!

Tack för beskrivningen. Det testet känner jag igen.
Kör hårt!