handdator

Visa fullständig version : Lätt styrketräning


Forest
2002-03-31, 19:32
Jag läste om en framgångsrik styrkelyftare som tränar ofta men lätt, men med hög hastighet!
Tex. Bänkpress. Uppvärmning, sedan 60% av maxvikt, 8 set, 3 repetitioner, 20 sek. vila mellan varje set. Metoden bygger på att sänka vikten med normal hastighet och att upp den explosivt med så hög hastighet som möjligt. Man blir inte helt slut och risken för överträning är inte stor och man kan träna ofta.

Jag testade detta på dagens bröst/axelpass just på bänken. Väldigt lätt pass kändes det som, ändå viss annorlunda känsla i bröstet och en del pump. sedan körde jag övriga övningar normalt.

Kommentarer?

hulken
2002-03-31, 22:09
Du har så rätt Forest,för att aktivera dom snabba muskelfibrerna så bör man ha fart på lyften,och då gäller det att ha fart även ner,man ska i stort sett slita ner vikten markera på bröstet och sen explodera upp,varför man bör ha även snabba nertagningar är för att nervimpulserna i musklerna ska bli snabbare,och då kan man änvända energin fortare,man blir explosivare.Vill man öka i styrka fort så bör man sluta med sega lyft,det hämmar styrke utvecklingen.

gasoliner
2002-03-31, 22:12
jag anar en viss inriktning på 110 kg:s bänken Forest? :D

Loco 2
2002-03-31, 22:17
Hulken, hur ofta kör du sån träning? Man kan väl inte ha så mycke vikt på när man kör så... Du måste väl köra mest singlar och lågreps eller? Periodiserar du träningen med ibland tungt och få reps och ibland såndär träning?

hulken
2002-03-31, 23:08
Det är lite olika men man bör köra det minst 1 gång/vecka,just nu så kör jag som mest 3 reps och minst 1 rep,det beror lite på vart i upplägget man är,nära tävling så bör man konsentrera sig på 1 rep hela tiden,så man kan väl säga att jag periodiserar träningen,angående vikten då man kör explosivt,den bör varieras från 60% till ca 75%,ok man är aldrig lika explosiv när man kör på 75% men försök hela tiden att trycka på för fullt,ett annat sätt som jag upptäckt ha gett stora framsteg är att ta ca 1,5 sekunds stopp på bröstet före man trycker upp stången,vikten bör då sänkas lite så att man behärskar den,man blir då betydligt starkare i starten.

Forest
2002-04-01, 17:16
Gasoliner, jo 110 kg hägrar ju så småningom. Som det känns nu så är frågan om det kommer före sommaren eller i september-oktober. Det blir ett slkags uppehåll i skärpan under semestermånaden och sedan tar det ett litet tag tills jag är tillbaka igen.

Jag skall lyfta på detta viset när/om jag känner att jag kör för ofta, då gör det nytta utan att jag sliter ut mig. Annars så håller jag fast vid tunga 3-8 reps.

hulken
2002-04-01, 21:26
Faan Forest vad är det för snack :D Du gör ju redan 100 kg,kan nästan garantera att du skulle göra 110 kg om 3 veckor om du ville ;)

stifko
2002-04-01, 22:25
Hej!

Upplägget med mycket lätt explosivitetsträning funkar väldigt bra! Både jag & Farbror Hulken har ökat rejält i styrka sedan vi började med detta! Andra övingar man kan rekommendera är negativ bänkpressträning på en vikt som motsvarar ditt 1 reps max, 1or / 2or 2-3 set eller vanliga bänkpressar med långa stopp på bröstet. Negativ träning bör dock inte köras allt för ofta då det bryter ned rejält...

[ 01 April 2002: Inlägget har ändrats av: Steve ]