handdator

Visa fullständig version : Kolsyra


andersw
2004-06-23, 14:41
Tänkte på en sak idag, vad har kolsyra egentligen för påverkan på kroppen och på de livsmedel (drickan) den finns i?

pelle
2004-06-23, 14:43
Originally posted by andersw
Tänkte på en sak idag, vad har kolsyra egentligen för påverkan på kroppen och på de livsmedel (drickan) den finns i?

om jag inte minns helt fel så är det koldioxid som finns i diverse läskprodukter och därmed helt ofarligt :) finns ju överallt

Anki
2004-06-23, 15:33
Originally posted by andersw
Tänkte på en sak idag, vad har kolsyra egentligen för påverkan på kroppen och på de livsmedel (drickan) den finns i?

Kolsyra (H2CO3, bikarbonat) gör drickan lite surare. Det finns en hel del studier kring kolsyra och dess effekter på kroppen. Kika till exempel på

Eur J Clin Nutr. 2004 Feb;58(2):270-6.

Influence of a mineral water rich in calcium, magnesium and bicarbonate on urine composition and the risk of calcium oxalate crystallization.

Siener R, Jahnen A, Hesse A.

eller

J Hypertens. 1996 Jan;14(1):131-5. Related Articles, Links

Effect of sodium chloride- and sodium bicarbonate-rich mineral water on blood pressure and metabolic parameters in elderly normotensive individuals: a randomized double-blind crossover trial.

Schorr U, Distler A, Sharma AM.

Det handlar om små studier och de kan knappast betraktas som heltäckande av ämnet, men de utgör två exempel på studier om bikarbonat man faktiskt har gjort.

Jag har inte stött på några artiklar där bikarbonat anses ha någon hälsovådlig effekt.

Sverker
2004-06-23, 16:26
Lite mer att läsa:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21803&highlight=kolsyra

Styx
2004-06-23, 21:40
Kolsyra och bikarbonat har viktiga roller i blodets buffertsystem mot pH-förändringar. Detta kan regleras av andning och av njurarna så det är knappast nån fara. Tror ändå de mängder som förtärs inte har nån större möjlighet att påverka blodvärdena nämnvärt.
Den svaga syran kolsyra gör det ju däremot lite surare i munnen och skadar därmed tänderna.

smalisen
2004-06-25, 23:27
Originally posted by Anki


Kolsyra (H2CO3, bikarbonat) gör drickan lite surare. Det finns en hel del studier kring kolsyra och dess effekter på kroppen. Kika till exempel på

Eur J Clin Nutr. 2004 Feb;58(2):270-6.

Influence of a mineral water rich in calcium, magnesium and bicarbonate on urine composition and the risk of calcium oxalate crystallization.

Siener R, Jahnen A, Hesse A.

eller

J Hypertens. 1996 Jan;14(1):131-5. Related Articles, Links

Effect of sodium chloride- and sodium bicarbonate-rich mineral water on blood pressure and metabolic parameters in elderly normotensive individuals: a randomized double-blind crossover trial.

Schorr U, Distler A, Sharma AM.

Det handlar om små studier och de kan knappast betraktas som heltäckande av ämnet, men de utgör två exempel på studier om bikarbonat man faktiskt har gjort.

Jag har inte stött på några artiklar där bikarbonat anses ha någon hälsovådlig effekt.

H2CO3 är väl knappast bikarbonat? Snarare NaHCO3!

Sverker
2004-06-26, 06:03
Originally posted by smalisen


H2CO3 är väl knappast bikarbonat? Snarare NaHCO3!

Kanske ett bra sett att avdramatisera kemispråket och föra ned det på en mer vardaglig nivå. De flesta har en burk bikarbonat hemma.

Anki
2004-06-26, 11:00
Originally posted by smalisen


H2CO3 är väl knappast bikarbonat? Snarare NaHCO3!

Bikarbonatanjonen betecknas HCO3-.

"Vätekarbonatjon" skulle, om jag inte misstar mig, vara ett lika riktigt namn, eftersom CO3 2- är karbonatjonens formel.

H2CO3 skulle då kunna kallas divätekarbonat, som jag har fått lära mig också får kallas bikarbonat.

NaHCO3, om man ska vara riktigt petig, borde väl i så fall rätteligen heta natriumvätekarbonat? Ett annat namn för denna förening, eftersom HCO3- kallas bikarbonatanjon, borde vara natriumbikarbonat utan att verka frånstötande för ens den renlärigaste kemist.

Har jag rätt, eller har jag missuppfattat något här?

Sverker
2004-06-26, 12:24
Ni har båda rätt:D



Men aldrig i mitt liv att jag skulle kalla kolsyra för divätekarbonat eftersom ändelsen -at indikerar en jon-form:D

Anki
2004-06-26, 12:35
Originally posted by Sverker
Ni har båda rätt:D



Men aldrig i mitt liv att jag skulle kalla kolsyra för divätekarbonat eftersom ändelsen -at indikerar en jon-form:D

Tack för svaret! :)