handdator

Visa fullständig version : Köttelfeber??


the OnE
2004-06-23, 11:15
Min doktor ringde igår o berättade att ja har köttelfeber, det är därför jag har mått dåligt i 1månad... någon som vet hur lång tid det tar innan man kan få börja träna... Jag känner hur jag tynar bort varje dag!! jag har hört extremfall där det har tagit ett halvår för en polare att börja träna. är detta normalt??

kan man göra något för att påskynda min friskningstid!!?

visste inte vart ja skulle lägga den här så ja chansade=):(

King Grub
2004-06-23, 11:19
Körtelfeber.

Saxat från NetDoktor:

Sjukdomsförlopp

Körtelfeber varar normalt i 2-4 veckor och är oftast helt okomplicerat.

Får jag motionera när jag är sjuk?

Teoretiskt sett kan det vid hård fysisk aktivitet, såsom sport med kroppskontakt, uppstå skador på mjälten, om denna är påverkad. Man rekommenderar därför avhållsamhet från sport till 4 veckor efter tillfrisknandet.

På grund av uttalad trötthet går det vanligtvis flera månader innan man är helt återställd efter att ha haft körtelfeber.

Luken
2004-06-23, 13:56
en polare till mig hade körtelfeber. Han var sjuk i ca. 2 och en halv månad, då låg han bara i sängen.. så jag har ingen aning

Beef_Cake
2004-06-23, 16:23
har själv haft det, vare värsta jag varit med om fyfan. Hade 40 graders feber i en månad, var inte mej lik på kanske 4 månader.. dock kan de bli skonsammare för vissa.

Fatalist
2004-06-23, 16:28
Också haft det, i sammanband med ett brutet ben och det tog cirka 3 månader innan jag kände mig helt återställd, se till och vila mycket och är det inte så att man absolut inte ska dricka alkohol?

racePete
2004-06-23, 19:48
Även jag har lidit....
Hade mellan 39,5 och 40 graders feber i fyra veckor och var naturligtvis helt orkeslös. Kände mig risig i någon vecka efter dom fyra första fast jag var feberfri, men sen började jag repa på mig. Nu tror jag på "aktiv läkning" så det är nog inte fel att försöka göra någon aktivitet så länge den inte gör att du känner dig sjukare. Undvik alkohol, men se till att dricka mycket vatten. Annars är det som skrivits tidigare ganska okomplicerat. Man blir frisk men det tar ett tag.
Ni vet väl förresten hur körtelfeber smittar? Den kallas ju också för kyssjukan...;)
Stämde på mig i alla fall.

PDS
2004-06-23, 19:56
jag har haft körtelfeber och det tog drygt 2 ÅR innan det gick över så var beredd på att det kan ta lång tid! jag hade givetvis inte feber i 2år men halsen var igengrodd varje morgon men det gick upp och ner i perioder, enda trösten är att man kan bara få det en gång i livet.

Hnke
2004-06-23, 20:40
jag har haft det för ett antal år sedan , för snart 5 år sedan rättare sagt. Men då tränade jag inte ngt så jag vet ej när du kan börja igen.

Du ska vara väldigt försiktig iaf, för din mjälte är speciellt ömtålig när du har körtelfeber. Ett hårt slag så kan det bära av till sjukhus (mjälten sitter vid/under revbenen på vänster sida om du inte visste det)