handdator

Visa fullständig version : Vaddå vätskevikt?


RobbeliRobban
2004-06-23, 10:48
I ett antal trådar som handlar om deff, vikt o annat blaj så ser jag ofta referat till att man bär runt på en massa vätska, musklerna är fyllda med våtska, gått upp 5kg ren vätska etc.

Siffrorna är väl inte direkt exakta...
En människokropp håller väl en 70% av vikten vatten, säg då att musklerna håller en 60%. Överskottsvätska pissas/svettas ut, om man inte går på Kortison eller annan vätskebindande medicin (eller vätskebindande som biverkning typ rispedal, ) eller lider av typ gikt, hur kan man då hålla flera kg överskottsvätska som ett normaltillstånd, annat än i blåsan redo att pissas ut?

Förutsatt att man inte tappar muskelmassa under en liten diet, hur kan man då resonera om att tappa vätska? (Då borde man vara i vätskeobalans-dehydrerad), om man deffar sig "torr" då gäller väl inte det, men då har man ju som sagt vätskebrist.

Förklarar jag underligt? Jag finner detta underligt.

King Grub
2004-06-23, 10:52
Oftast drar man ner på kolhydraterna, och eftersom varje gram kolhydrat binder mer än tre gram vatten, är det inte så konstigt att en minskning av kolhydratintaget leder till vattenförlust.

RobbeliRobban
2004-06-23, 10:56
King Grub: Kroppen gör ju sig av med överskottsvätska hur kan man då ligga på "håller väl en 5-10kg vatten" extra, som frisk, som normaltillstånd.

King Grub
2004-06-23, 10:58
Nej, det kan man inte.

Jag pratar om vattnet som försvinner i och med att man skär ner på kolhydraterna vid början av en diet, men 5-10 kilo vätska binder man inte om man inte har någon sjukdom eller *host* använder mediciner.

Action
2004-06-23, 11:14
Originally posted by King Grub
Nej, det kan man inte.

Jag pratar om vattnet som försvinner i och med att man skär ner på kolhydraterna vid början av en diet, men 5-10 kilo vätska binder man inte om man inte har någon sjukdom eller *host* använder mediciner.

*host* Mediciner typ Kreatin.. ;)


Jag är ändå nyfiken på vad det är som kan göra att vissa håller mer vätska än andra. Vissa har lättare att dra på sig vätska om man äter mer kolhydrater än vad andra gör. Då menar jag vätska som man binder under huden!!

Grahn
2004-06-23, 11:16
5-10kg vätska bundet till kreatin? Heh nu skojjar du väl ;)

Action
2004-06-23, 11:19
Originally posted by Grahn
5-10kg vätska bundet till kreatin? Heh nu skojjar du väl ;)

Ja det kanske är i överkant. Den enda gång jag testat kreatinmonohydrat gick jag upp 4-5kg i ren vätska. Den viktuppgången tappade jag på 1-2 veckor efter att jag slutat med Kreatinet.

Grahn
2004-06-23, 11:23
Min erfarenhet är väl snarare 1-2kg uppgång vid kreatin, fast alla är vi ju olika. :)

Snubben_25
2004-06-23, 12:10
Kreatin äger , kan knappt vänta att börja bulka igen med kreatin , och förresten så är dagens kreatin säkert 10 ggr bättre än 1998

cez
2004-06-23, 17:35
Snygg mage :S