Logga in

Visa fullständig version : Nackdelar med att käka Protec som långsamt protein

Zozza
2004-06-22, 22:38
Jag funderar på att byta ut min långsamma proteinkälla tonfisk mot Protec, blir både billigare och godare.

Men finns det några nackdelar med att käka Protec istället för tonfisk?

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=44

Big_Vik
2004-06-22, 22:52
Det är ju långsammare protein i protecen...

Jag tänkte lägga tonfisken+ ett äpple som näst sista mål ch protec som sista då jag kör igång med bulken. så jag undrar också..bör man ta med en matsked olja av nåt slag? raps eller linfrö? för att få med lite nyttiga fetter och sänka det lite mer.

[ZipX]
2004-06-22, 22:52
Det ger en kraftigt större insulinutsöndring och om du är rädd för II:t som det medför så bör du väl använda tonfisken.

Big_Vik
2004-06-22, 22:54
Originally posted by [ZipX]
Det ger en kraftigt större insulinutsöndring och om du är rädd för II:t som det medför så bör du väl använda tonfisken.

har faktiskt för mej Grubben nyss sa att det var tvärtom? :confused:

Zozza
2004-06-22, 22:54
Nu blir jag förvirrad :D

Action
2004-06-22, 22:56
Hm.. ursäkta om jag lägger mig i diskussionen. Om ni nu är på bulk så är ett tips från min sida att inte tänka så mycket på vad man äter och när man äter. Det är rätt skönt att ha lite distans till det hela och inta vara allt för inrutad...

Kör du en drink som sista mål, själv blandar jag Kassein, vassle och lite minimjölk som mitt sista mål. Enkelt och gott. :thumbup:

Big_Vik
2004-06-22, 22:56
Originally posted by Zozza
Nu blir jag förvirrad :D

läste de nyss, men kan ha varit trött. Vi får ta och hoppa i säng. Sen imorgon om vi tittar här innan man drar iväg på sommarjobbet så har han nog kört sina 30 set böj, dratt i sig sin protteshake, ätit sina skumbananer och svarat. :D :hbang:

Zozza
2004-06-22, 23:02
Originally posted by Action
Hm.. ursäkta om jag lägger mig i diskussionen. Om ni nu är på bulk så är ett tips från min sida att inte tänka så mycket på vad man äter och när man äter. Det är rätt skönt att ha lite distans till det hela och inta vara allt för inrutad...

Kör du en drink som sista mål, själv blandar jag Kassein, vassle och lite minimjölk som mitt sista mål. Enkelt och gott. :thumbup:

Jag åt en påse bullar idag till fotbollen, så visst har man distans under bulken, lite för mycket distans ibland :eating:

Men jag undrade om det, för om jag ska äta det även under diet.

EDIT: " Tar man 40 g protein från protec får man ju dessutom bara 8 g vassle så det lär inte ställa till något med insulin eller liknande. " zbumbi skrev så i någon tråd.. things is looking good!

Action
2004-06-22, 23:12

Jag åt en påse bullar idag till fotbollen, så visst har man distans under bulken, lite för mycket distans ibland :eating:

Men jag undrade om det, för om jag ska äta det även under diet.

EDIT: " Tar man 40 g protein från protec får man ju dessutom bara 8 g vassle så det lär inte ställa till något med insulin eller liknande. " zbumbi skrev så i någon tråd.. things is looking good!

Under tävlingsdiet så brukar jag i början av dieten dricka en blandning av Kassein och Vassle med minimjölk. Skippar lite senare i dieten mjölken för att minska kolhydratintaget.

Ännu längre in i dieten så kör jag en omelett på ca 10äggvitor stekt i olivolja. Detta för att ha så lite kolhydrater som möjligt i kroppen när jag ska sova och vid morgonens promenad... Brukar ge bra effekt i fettförbränningen!

King Grub
2004-06-23, 09:02
Originally posted by Big_Vik

har faktiskt för mej Grubben nyss sa att det var tvärtom? :confused:

Nej, det har jag inte sagt. Protec innehåller 25% vassle och 75% kasein, dvs nära vanligt mjölkprotein, så det kan du lita på ger en rejäl insulinutsöndring.

Det är inte bara vassle som ger insulinutsöndring, utan kombinationen vassle+kasein är ännu mer potent.

Om jag till äventyrs verkligen har sagt det, länka gärna till tråden du läste det i, så jag kan rätta till den malören.

Zozza
2004-06-23, 09:36
Originally posted by King Grub

Nej, det har jag inte sagt. Protec innehåller 25% vassle och 75% kasein, dvs nära vanligt mjölkprotein, så det kan du lita på ger en rejäl insulinutsöndring.

Det är inte bara vassle som ger insulinutsöndring, utan kombinationen vassle+kasein är ännu mer potent.

Rejäl insulinutsöndring även vid ynka 40 gram ?

King Grub
2004-06-23, 09:38

Rejäl insulinutsöndring även vid ynka 40 gram ?

Jämfört med 40 gram protein från fisk, fågel eller kött, javisst.

dude
2004-06-23, 09:54
Men kaseins stösta användningsområde är väl på kvällen?

Är inte kasein kvar längre i kroppen än tex tonfisk, då man brukar kalla det ett långsamt protein?

supremo
2004-06-23, 09:54
Det är inte så att ni förväxlat att King Grub sagt att proteinet är långsamt, men att insulinutsöndringen ändå är stor?
Alltså så ni trodde att han menade att när proteinet är långsamt så är insulingutsöndringen låg? Alltså parallellt med GI. Iaf så är inte fallet här...

King Grub
2004-06-23, 10:01
Originally posted by supremo
Det är inte så att ni förväxlat att King Grub sagt att proteinet är långsamt, men att insulinutsöndringen ändå är stor?
Alltså så ni trodde att han menade att när proteinet är långsamt så är insulingutsöndringen låg? Alltså parallellt med GI. Iaf så är inte fallet här...

Mycket möjligt. Kasein är ju låååångsamt... men det hindrar inte II. Plus att vi talar vassle/kaseincombo här, inte rent kasein.

dude
2004-06-23, 10:03
Visste att det gav ett insulinpåslag, men är det inte värt det om protein tas upp långsammare av kroppen och där med mera antikatabol under natten?

Inte för att det spelar så stor roll men vad kan det liknas med då, ger till ex 40g kaseinprotein lika stort påslag som om jag skulle dragit i mig 40g socker?

All denna GI och II hysterin:D

King Grub
2004-06-23, 10:07
Visste att det gav ett insulinpåslag, men är det inte värt det om protein tas upp långsammare av kroppen och där med mera antikatabol under natten?

Jag tror du överlever. ;) Glöm inte att insulin också är ett väldigt anabolt hormon, inte bara fettinlagrande. Dock ger kött, fisk, fågel, skaldjur och hela ägg också långsamt protein... utan matchande insulinutsöndring.

Inte för att det spelar så stor roll men vad kan det liknas med då, ger till ex 40g kaseinprotein lika stort påslag som om jag skulle dragit i mig 40g socker?

Ungefär, ja. Fast värdelöst strösocker kan ju inte jämföras på några andra vis.

Zozza
2004-06-23, 10:56
Men om man kör HIIT 4-5 gånger i veckan, kan det vara "ok" att käka Protec som proteindelen i ett mål som är ungefär 1 timme efter träning och att käka Protec i sista målet man käkar?

"Den verkliga "hemligheten" är att intensiv cardio förbättrar insulinkänsligheten" sa King Grub i någon tråd.

EDIT: 40gram tar jag som max kanske jag ska tilläga.

Zozza
2004-06-23, 20:43
Jag cyklar även ungefär 1 timme och 30 minuter om dagen, om det har någon betydelse ^_^

*Det här var absolut ingen BUMP!*

Zozza
2004-06-24, 09:51
Dock ger kött, fisk, fågel, skaldjur och hela ägg också långsamt protein... utan matchande insulinutsöndring.

Mm, men det är svårt att få sig så mycket protein man vill ha, utan att få i sig för mycket Kcal ?

Vore det helt åt h*lv*ete att ta protec som prottedel i ett mål som är 1 timme efter träning och målet innan man går och lägger sig?

JLL
2004-06-24, 10:56
men det är svårt att få sig så mycket protein man vill ha, utan att få i sig för mycket Kcal ?

kyckling exempelvis är ju i princip bara protein så det blir ju inte mer kcal än om du får i dig proteinet i pulverform

Zozza
2004-06-24, 11:42
Originally posted by JLL

kyckling exempelvis är ju i princip bara protein så det blir ju inte mer kcal än om du får i dig proteinet i pulverform

Det har du rätt i :hbang:

100g kycklingfilé ger 115 kcal, 21.5 protte och 3.1 fett.

30g Protec ger 112 kcal och 25.2 protte.

Passar 100g kycklingfilé som prottedelen i ett mål, målet innan man går och lägger sig?

EDIT: Sen är frågan vilket som är ekonomigast, är det dyrt med kycklingfilé, att käka runt 200g/dag ?

Kanske kan köpa Protec och äta målet innan jag går och lägger mig, för att få lite variation. ?

King Grub
2004-06-24, 11:47
Passar 100g kycklingfilé som prottedelen i ett mål, målet innan man går och lägger sig?

Allt kött, fågel, fisk och skaldjur passar. Alla magra varianter av dessa är i princip rent protein och ger inte mer energi än 100-120 kcal per 100 gram och runt 20 gram protein.

Zozza
2004-06-24, 11:51

Allt kött, fågel, fisk och skaldjur passar. Alla magra varianter av dessa är i princip rent protein och ger inte mer energi än 100-120 kcal per 100 gram och runt 20 gram protein.

Ok. Tackar

Ulf A Big
2004-06-25, 16:07
:angel:
King Grub jag har läst till mig att du är lärd i ämnet så det går säkert att få i gång en tråd som handlar om insulinets anabola effekter som ger en ny syn på insulintoppars inverkan/påverkan vid deff och bulk. Det finns flera undersökningar som pekar på att lättsmälta proteiner skapar insulintoppar som ger ett extremt anabolt gensvar i mitokondrierna tre timmar efter insulintoppen. Det bör vara något att ta fasta på vare sig man deffar eller inte.

Tar tillbaks det sista eftersom jag inte kan referera till någon riktig fallstudie på det.
När det gäller katabolt tillstånd händer det egentligen bara då man inte är i energibalans dvs när kroppen inte får tillgång till tillräckligt med energi. Vad som egentligen är antikatabolt är troligen bara då du är i balans i energin. Insulinkickar som är uppbyggande/nyttiga är då du vaknar efter en nattssömn (vid morgonfastan) och efter träningspasset då snabba näringsämnen som 100 % vassle isolat + Glukos ger det bästa påslaget. Efter de här ggr med preparat är det bästa för kroppen vanlig mat med F 20-30E P 25-35E K 40E%. Kolhydraterna ska vara en bra mix av långsamma och medelsnabba och lite snabba för att få en jämn blodsockerkurva som ligger bra under hela dagen.

z_bumbi
2004-06-25, 17:53
Originally posted by Ulf A Big
[BI motsats att hamna i katabolt tillstånd med långsamma proteiner efter samma tid?
:rolleyes: [/B]

Man blir väl inte katabol?

Edit: Mer uttömmande svar..

Insulin = anabolt, vad man än äter ger insulinpåslag men frågan är hur ofta man vill ha ett högt insulinpåslag.

Sen får man väl även tänka på att den sk anabola signalen man fått fram bara gäller om man har tom mage samt är i fastande tillstånd. De förutsättningarna har man förhoppningsvis bara en gång per dag dvs när man går upp ur sängen, om ens då.

Det gäller ju även bara om man tar vassle (-hydrolysatet)självständigt eller tillsammans med en väldigt lättsmält kolhydratskälla, så fort man blandar in fett (Utom MCT.) i måltiden så är ju effekten en helt annat.

Grahn
2004-06-25, 17:56
Varför skulle man bli katabol av långsamma proteiner?Tynade alla bort innan man uppfann vasslehydolysat eller?
;)

30cm
2004-06-25, 19:17

Det kan väl inte betyda att vassle+kasein är sämre än vassle som mellanmål. Om jag har förstått rätt:

Vassle: Snabba proteiner, högt insulinpåslag
Vassle+kasein: Långsamma proteiner, hööögt insulinpåslag

King Grub
2004-06-25, 19:33
Originally posted by 30cm

Det kan väl inte betyda att vassle+kasein är sämre än vassle som mellanmål. Om jag har förstått rätt:

Du får väl bestämma vilket du prioriterar. Men jag skulle hellre ha ett långsamt protein, även om det nu råkar ge insulinpåslag. Det ena är anabolt, det andra anti-katabolt.

Jag skulle helst ätit mat förstås.

z_bumbi
2004-06-25, 19:52
Originally posted by 30cm

Om du väljer mellan 30 g protein från vassle eller 30 g protein från en kasein/vassle blandning så skulle jag nog välja den senare som mellanmål även om jag nu inte tror det gör så stor skillnad i längden.

30 g protein är inte så stor mängd och eftersom man självklart inte bara dricker protein som ett mellanmål så är effekten på den kombinerade måltiden inte så stor.

30cm
2004-06-25, 20:36

Jag skulle helst ätit mat förstås.

Ska bara ta mig i kragen å torka kött:rolleyes: