Visa fullständig version : Majsgrynsgröt/Grits
Detta har diskuterats i ett antal trådar. Vore mycket intressant om det går att få tag i i Sverige.
Majsgrynsgröt har enligt Paulun ett GI på 57. Näringsinnehållet enligt www.quakergrits.com är:
Nutrition Facts
Serving Size 1 Packet (41g)
Servings Per Container 1/4 cup
Amount Per Serving
Calories 140
Calories from Fat 5
Total Fat (g) 0.5
Saturated Fat (g) 0
Cholesterol (mg) 0
Sodium (mg) 0
Total Carb (g) 32
Dietary Fiber (g) 2
Sugars (g) 0
Protein (g) 3
Calcium 0% Iron 8%
Thiamine 15% Riboflavin 8%
Niacin 8% Folic Acid 15%
Grub frågade om det är samma som Polenta, men jag tror inte det då Polenta medför en produkt som mer kan ses som Majsgröt som har ett mycket högre GI. Det ska vara hela Majsgryn.
Nu finns quaker i Sverige, men jag har inte kunnat hitta generalagenten i Sverige. Så fyll på med mer information. Vore kul att variera frukosten lite. :D
Läser mera om Grits och det är grovmalda korngryn som borde likna Polenta. Frågan är om det håller så lågt GI.
King Grub
2004-06-22, 13:52
57? Majsgrynsgröt har ett GI på 150+...
Om den är kokt på vatten, vill säga.
King Grub
2004-06-22, 13:55
Originally posted by Action
Läser mera om Grits och det är grovmalda korngryn som borde likna Polenta. Frågan är om det håller så lågt GI.
Korngryn? Enligt Grits.com och andra källor är det majs, inte korn.
Originally posted by King Grub
Korngryn? Enligt Grits.com och andra källor är det majs, inte korn.
Lost in translation.. :D
King Grub
2004-06-22, 13:58
Lost in translation.. :D
Jag fattade det i samma ögonblick som jag tryckte på "Sumbit reply". :D
57? Majsgrynsgröt har ett GI på 150+...
Om den är kokt på vatten, vill säga.
Enligt Paulun så har majsgrynsgröt ett GI på 57. Men det är möjligt att Polenta är framställt på annat sätt så det har högre GI...... Tex mera malt än produkten Grits??
Majsgrynsgröt ligger under Pima Indianlivsmedel.
Majsgröt ligger på +150 i GI...
Vad som exakt skiljer majsgrynsgröt och majsgröt har jag ingen aning om
King Grub
2004-06-22, 14:04
Enligt Paulun så har majsgrynsgröt ett GI på 57. Tror han har rätt där. Men det är möjligt att Polenta är framställt på annat sätt så det har högre GI...... Tex mera malt än produkten Grits??
Majsgrynsgröt ligger under Pima Indianlivsmedel.
Majsgröt ligger på +150 i GI...
Vad som exakt skiljer majsgrynsgröt och majsgröt har jag ingen aning om
Majsgrynsgröten som har ett GI på under 60 är kokt på mjölk, enligt Pimaindianernas vis, vilket Paulun också anger. Endast ett par matskedar gryn till flera deciliter mjölk. Alltså blir det minst lika mycket långsamma kolhydrater från mjölken som från de snabba grynen.
Och då är det ju inte grynen som gör rätten långsam, utan mjölken.
Diabetes Care. 1993 Jan;16(1):369-71.
The traditional Pima Indian diet. Composition and adaptation for use in a dietary intervention study.
Boyce VL, Swinburn BA.
Clinical Diabetes and Nutrition Section, National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, National Institutes of Health, Phoenix, Arizona.
Majsgrynsgröten som har ett GI på under 60 är kokt på mjölk, enligt Pimaindianernas vis, vilket Paulun också anger. Endast ett par matskedar gryn till flera deciliter mjölk. Alltså blir det minst lika mycket långsamma kolhydrater från mjölken som från de snabba grynen.
Och då är det ju inte grynen som gör rätten långsam, utan mjölken.
Diabetes Care. 1993 Jan;16(1):369-71.
The traditional Pima Indian diet. Composition and adaptation for use in a dietary intervention study.
Boyce VL, Swinburn BA.
Clinical Diabetes and Nutrition Section, National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, National Institutes of Health, Phoenix, Arizona.
Aha.. då vet man det.. Står inte något om det i tabellen jag kikade i. Men det förklarar ju saken lite.. Kan man lugna ner sig igen då, trodde jag hade hittat ett schysst frukostalternativ. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.