handdator

Visa fullständig version : Tips?


Tjuckot
2004-06-22, 12:42
Så, jag är ny här på forumet, har spanat in lite och tycker det verkar både bra o intressant :p Jag hoppades på lite hjälp med vad för mat jag ska äta osv, mitt mål är att gå ner i vikt. Lite fakta om mina träningsvanor dådå.

173 cm lång
18 år
Tränat styrka: ca 7 mån.
Startvikt: ca 91-92 kg

I dagens läge..

Tränar styrka 3 ggr i veckan.
Simmar ca 1 km 2 ggr i veckan (precis börjat med)
Morgonpromenad i princip varje dag i veckan, om vädret tillåter. 40 minuter raskt tempo. Efter det så tar jag en tallrik med havregrynsgröt och mjölk.

Jag väger nu ca 81-82 kg, behöver bränna bort en del fett och tror att jag fått träningsgrunderna rätt? Men maten vet jag inte så mycket om. Kan inget om allt med kalorier osv. Men äter nog nyttigt iaf.. inget godis, ingen läsk, inga chips, ingen skräpmat. Men jag behöver tips på vad för sorts maträtter man kan äta? Så man vet vad man ska säga till morsan o köpa ;)

Övriga tips tar jag gärna emot :D

Tack på förhand =d

Tjuckot
2004-06-22, 12:43
en sak till.

Är det lite overkill att köra morgonpromenad, simning och styrka på samma dag?

Och.

Ska jag ta proteindrinker osv när jag vill gå ner i vikt?

King Grub
2004-06-22, 14:01
En tråd av den här typen svarar säkert på de flesta frågor:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21674&highlight=kolhydratk%E4llor

cez
2004-06-22, 18:55
Tjuckot av egen erfarenhet kan jag säga så här, det skadar inte att göra allt samma dag, men det kan bli jobbigt i längden, anpassa matintaget till om du gör allt det där så ät mer, gör du inte allt ät mindre osv :) Bästa sättet tror jag är att hitta ett sätt att deffa på som inte är för jobbigt.

Jag har själv kommit in i min deff nu ordentligt efter ca 3 veckor och det känns som om jag skulle kunna hålla på i år :) Och kilona rasar, bara hitta din egen takt och följa basic grejerna som inte är svåra, t ex inga kolhydrater på kvällen, sov mycket, drick mycket vatten :)

Tjuckot
2004-06-22, 23:01
Tror jag klarar att göra det i längden med, hoppas det iaf. Vi får se hur det utvecklar sig. kan ändå inte simma så många gånger till, simhallen stänger ju i juli =p Fast då blir det väl stranden :)

Förresten, av ren nyfikenhet varför ska man dricka mycket vatten?

Funderade sen på maten, eller snarare tidpunkterna. Vet att man ska sprida ut målet under dagen. Men om man kan få lite mer exakt hjälp?

Om man utgår från vad jag gör nu (ungefärligt)

Vaknar runt 11 (sommarlov för fan ;) ) går morgonpromenad i ca 40 min. Tillbaka 12, käkar 1 prt havregrynsgröt med mjölk.

Insikt, äter inget därmellan till gymmet (kl 5) Ok.. där får man slänga in något då.. men när, och vad?

Efter gymmet kl 7 så blir det käk, vettigt nyttigt, hemmalagat men jag äter nog lagom ändå. Har ingen koll på kcal o allt :/

Någon som kan hjälpa mig att slänga upp ett litet minischema för dagen?

Sorry om jag frågat några nybörjar"oh-så-självklart-ditt-pucko-frågor" ;)

Tjuckot
2004-06-22, 23:21
uhm.. satt och kladdade lite med ett schema. Har ingen direkt aning om vad jag ska äta under dagen.. chansade lite här väl =p
är jag helt fel ute eller vad? :s För övrigt kan jag itne gå till gymmet tidigare, de öppnar vid 5 :/ ifall ni undrar =o

10 morgonpromenad

11 Frukost

12

13 frukt

14

15 frukt

16

17 macka inför gymmet

18

19 Mat efter gymmet.

pettan85
2004-06-22, 23:40
Originally posted by Tjuckot
uhm.. satt och kladdade lite med ett schema. Har ingen direkt aning om vad jag ska äta under dagen.. chansade lite här väl =p
är jag helt fel ute eller vad? :s För övrigt kan jag itne gå till gymmet tidigare, de öppnar vid 5 :/ ifall ni undrar =o

10 morgonpromenad

11 Frukost

12

13 frukt

14

15 frukt

16

17 macka inför gymmet

18

19 Mat efter gymmet.

Det där håller inte kan jag säga! Frukt är inget mål du behöver protein, fett o kolhydrater i alla mål. En macka innan gymmet är inte heller tillräkligt ät något ordrentligt ca 1-1½ h innan typ middag med kolhydrater, protein och fett! Se till att få i dig något var 2-3 timme och då inte BARA frukt. Ät gärna frukt också det är bra men inte bara frukt! Sen är det bara att lägga sig å en lagom kcal-nivå så ska du se att det ordnar sig

Tjuckot
2004-06-22, 23:53
Ok, försöker göra om lite då, se om det duger nu =)

10 morgonpromenad

11 Frukost (alltid 1prt havregrynsgröt med mjölk)

12

13 Macka med banan (grovt bröd) (osäker på vad jag ska äta här?)

14

15
15.30 Pasta med korv/kötbullar/dyl till
16

17 gym.

18

19 Mat efter gymmet.


blir det bättre, eller är det mer förändringar jag ska göra?

supremo
2004-06-23, 00:05
Du bör äta mycket mer om du ska träna så mycket som du sa i första posten!
Framförallt; Mer protein!

B-jay
2004-06-23, 08:17
Originally posted by Tjuckot
Ok, försöker göra om lite då, se om det duger nu =)

10 morgonpromenad

11 Frukost (alltid 1prt havregrynsgröt med mjölk)

12

13 Macka med banan (grovt bröd) (osäker på vad jag ska äta här?)

14

15
15.30 Pasta med korv/kötbullar/dyl till
16

17 gym.

18

19 Mat efter gymmet.


blir det bättre, eller är det mer förändringar jag ska göra?

Det håller fortfarande inte

mitt förslag är:

Frukost. havregrynsgröt med mjölk, till det antingen 3-4 kokta ägg eller en proteindrink.

mellanmål: ett äpple eller ett päron. en burk lättkesella med funlight, eller grovbröd med rikligt med keso. en msk rapsolja

15:30 pasta (byt ut korv och köttbullar mot något bättre, tex kyckling, nötkött eller fisk. ät grönsaker till.

efter gymmet bör du få i dig snabba kolhydrater och snabbt protein. det bästa är ett vassleprotein med vatten blandat med dextropur.

lägg sedan till ett mål mat till närmre sängdax, bestående av mestadels protein. tex en burk tonfisk el liknande.

detta var bara ett lite förslag från min sida, ni andra får gärna komplettera och kritisera. :thumbup:

Tjuckot
2004-06-23, 09:11
Finns det nåt annat än ägg man kan äta? Spyfärdig bara tanken på dom :| eller en proteindrink då, så man har lite alternativ bara =o

Detta är optimerat för att gå ner i vikt då? För ja vill inte bygga muskler först o främst :o

Var kan jag köpa proteindrink och vad för någon ska jag ha? har absolut ingen aning om det :/

rapsolja, svälja raktupponer utan något annat?

vassleprotein, sett det nämnas ett par ggr :P och sett ett par såna med väl, i webbshoppen. Men vad ska jag ha? :s

jag är inte bra på sånt här, tack för hjälpen =D

B-jay
2004-06-23, 09:27
du lär inte gå upp i vikt när du äter detta.

äggen går att byta ut mot massor av saker.
tonfisk, någon form av kött, kyckling, makrill mm. det är ju proteinet man är ute efter.

proteinpulver hittar du i webshopen här på kolo.

Kan rekomendera excells whey protein, bra och billigt.

rapsoljan kan du blanda i proteindrinken om du vill.
dock inte direkt efter träning.

du kan även byta ut rapsoljan mot avokado, nötter eller någon form av fet fisk (lax el makrill)

Tjuckot
2004-06-23, 09:45
ok, lite pinsamt nu kanske :x hittar ingen excells whey protein? jag är väl blind, vilken avdelning o så finns den under?

Hums, ja ska sitta o tugga på en kottlett till frukost då eller? ist för ägg? :P

nötter nötter.. då får man leta nötter med =o

z_bumbi
2004-06-23, 09:49
[QUOTE]Originally posted by Tjuckot
ok, lite pinsamt nu kanske :x hittar ingen excells whey protein? jag är väl blind, vilken avdelning o så finns den under?

I webshopen. www.kolozzeum.com

Hums, ja ska sitta o tugga på en kottlett till frukost då eller? ist för ägg? :P

Ja varför inte?

Tjuckot
2004-06-23, 09:51
hittade inte där, fast jag kollade väl på fel sak eller nåt?

LunaSpice
2004-06-23, 09:55
Omöjligt att missa.

http://www.kolozzeum.com/index.php?manufacturers_id=13

Tjuckot
2004-06-23, 09:57
stirrade mig kanske blind på o hitta nåt som hade whey i namnet då? hum hum.. =o

får lite smått panik här över att lägga upp vad man ska äta osv.. men men, det går väl =o

B-jay
2004-06-23, 10:01
Originally posted by Tjuckot
stirrade mig kanske blind på o hitta nåt som hade whey i namnet då? hum hum.. =o

får lite smått panik här över att lägga upp vad man ska äta osv.. men men, det går väl =o

plus att jag stavade fel till exell :MrT:

det här med kosten är inga konstigheter egentligen, så länge du inte bryr dig om exakta kalorier på dag.

du kan komma långt genom att bara förändra din kost såsom att undvika onyttigheter och äta bättre mål än tidigare.

ditt första schema var ingen höjdare, men nu har du fått många matnyttiga tips som du kan använda.

kolla rundor så mycket du kan här på kolo, det är som en bibel för oss tränande. här finns massor av bra tips.

ett annat tips är att kolla lite i Best of avdelningen, där finns mycket bra info för det mesta rörande träning och kost.

kämpa på:thumbup:

Tjuckot
2004-06-23, 10:10
har lite smått panik nu.. men, jaja :/
Sitter o grejjar med excel nu, lägger upp protein, kolhydratkällor och allt. Så jag kan se det framför mig ltie bättre..

ang, proteindrinken grejjen, jag ska ha exell kreatin 500gr/1kg då eller?

hoppas det här går bra, att gå ner i vikt har varit ett mål för mig typ hela livet :/ aldrig riktigt lyckats, o detta med träning osv är det närmaste jag har kommit, men jag lyckas inte riktigt helt :s

Tjuckot
2004-06-23, 10:18
ok.. jag vet inte riktigt nu, en bit på vägen. har inget vassle eller något sånt än, så kan inte börja med det ännu :/

är detta en bra början?

Frukost
Havregrynsgröt
grovbröd med mager mjukost

Mellanmål
ett äpple eller ett päron.
kassler (stekt, rå?)

15.30
pasta
kycklingbröst

mer mål sen såklart, men jag har panik nu och vet inte riktigt vad jag ska göra :P

supremo
2004-06-23, 10:18
Originally posted by Tjuckot

ang, proteindrinken grejjen, jag ska ha exell kreatin 500gr/1kg då eller?


Kreatin är ett helt annat kosttillskott än protein. Bara för att du har ett proteintillskott så behöver du inte ha ett kreatintillskott...

Tjuckot
2004-06-23, 10:19
jag har då ingen aning :(:(

Tjuckot
2004-06-23, 10:20
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?manufacturers_id=13&products_id=38

den då?

supremo
2004-06-23, 10:20
Originally posted by Tjuckot

mer mål sen såklart, men jag har panik nu och vet inte riktigt vad jag ska göra :P

Såja, ta det lugnt nu och läs tråden som King Grub tipsade om igen, för du har väl läst den?

Här är den igen:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21674&highlight=kolhydratk%E4llor

supremo
2004-06-23, 10:21
Originally posted by Tjuckot
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?manufacturers_id=13&products_id=38

den då?

Där har du ett proteintillskott ja.
Exell vassleprotein är det där. Det som nämnts tidigare i tråden...

B-jay
2004-06-23, 10:21
Originally posted by Tjuckot
ok.. jag vet inte riktigt nu, en bit på vägen. har inget vassle eller något sånt än, så kan inte börja med det ännu :/

är detta en bra början?

Frukost
Havregrynsgröt
grovbröd med mager mjukost

Mellanmål
ett äpple eller ett päron.
kassler (stekt, rå?)

15.30
pasta
kycklingbröst

mer mål sen såklart, men jag har panik nu och vet inte riktigt vad jag ska göra :P

det är fortfarande aldeles för lite protein vid frukostmålet.
vassle är inget måste utan det är bara protein i pulverform, det går lika bra att käka "vanlig" mat.
käka en burk tonfisk till frukosten med, billigt och en bra proteinkälla.

ang kreatinet så är det inget du behöver för viktnedgång och har inget att göra med vassleproteinet i sig.

Tjuckot
2004-06-23, 10:22
jodå, jag kollar i den :P
har laggt upp bra kolhydratkällor och bra proteinkällor i excell med hjälp av hans post, och försöker från den fixa till frukost, mellanmål osv. Väldigt bra hjälp den posten =o :bow:

Tjuckot
2004-06-23, 10:23
Originally posted by B-jay


det är fortfarande aldeles för lite protein vid frukostmålet.
vassle är inget måste utan det är bara protein i pulverform, det går lika bra att käka "vanlig" mat.
käka en burk tonfisk till frukosten med, billigt och en bra proteinkälla.

ang kreatinet så är det inget du behöver för viktnedgång och har inget att göra med vassleproteinet i sig.


tror jag får börja med det, bara idag. Måste hinna köpa in allting osv. Har inte ens tonfisk, som jag nog tror är svinäckligt =s

Tjuckot
2004-06-23, 10:26
Originally posted by supremo


Där har du ett proteintillskott ja.
Exell vassleprotein är det där. Det som nämnts tidigare i tråden...

tack, tack :)
jag är nybörjare med panik, ha tålamod med mig? :/

B-jay
2004-06-23, 10:31
Originally posted by Tjuckot



tror jag får börja med det, bara idag. Måste hinna köpa in allting osv. Har inte ens tonfisk, som jag nog tror är svinäckligt =s

varför så bråttom?
att nå toppformen är inget du gör på några veckor, utan det är ganska långsiktigt.

ta det lungt och kör igång så smått och förbättra din livstil så smått redan nu.

när du knåpat ihop ett hyfsat program, så kör du igång.

kom ihåg att det är lika viktigt att röra på dig mycket som att äta bra.

börja med lite morgonpromenader, börja jogga osv.

Tjuckot
2004-06-23, 10:33
Originally posted by B-jay


varför så bråttom?
att nå toppformen är inget du gör på några veckor, utan det är ganska långsiktigt.

ta det lungt och kör igång så smått och förbättra din livstil så smått redan nu.

när du knåpat ihop ett hyfsat program, så kör du igång.

kom ihåg att det är lika viktigt att röra på dig mycket som att äta bra.

börja med lite morgonpromenader, börja jogga osv.


tar morgonpromenader varje dag :x förrutom idag, då jag fick panik med all mat och en hemsk träningsvärk i benen :x

B-jay
2004-06-23, 10:35
kämpa på, lungt och fint.
så ska det nog ordna sig om några månader ska du se. ;)

Tjuckot
2004-06-23, 10:45
ok.. kolhydratkällor är nog den lätta delen tror jag :p
för pasta har jag i överflöd och kan äta hur mkt som helst av ;)
proteinet blir väl lite knepigare, får köpa hem sånt där vassle.. sen så får man väl säga till morsan o köpa hem lite av allt det där ;)


poooh.. får lugna ner mig nu =)

ok.. får köpa in lite vassle dådå, så kanske man kan börja fint sen dådå =) Yes, yes..

Tack för all hjälp :D coolt att jag inte dödade nån med mina plågsama nybörjarfrågor ;)

jag återkommer nog med mer frågor och funderingar ;)

King Grub
2004-06-23, 10:49
Vassle är bara snabbt upptaglig proteinmat i pulverform. Det skall du bara äta efter träningen och möjligen till frukost. Det är inget du skall basera ditt proteinintag på.

Till alla övriga mål är det mycket bättre om du väljer vanlig proteinrik mat i stället: kött av alla de slag, alla fiskar, fågel som kyckling, kalkon eller höns, och alla slags skaldjur.

Tjuckot
2004-06-23, 11:01
Ahh, tänkte det.. till frukost o så. Men inte sen under dagen =o
Ska kommendera morsan o länsa ica på kött, fågel o firre ;)

Hmm.. får hoppas detta går bra nu =o

King Grub, tack för länken där, hjälpte mig ganska så mycket =) :bow:

supremo
2004-06-23, 11:18
Tänk bara på att ta det lugnt i början.
Ha alltid en högre växel att lägga i vad beträffar förbränningsträningen, striktheten med maten osv...

Tjuckot
2004-06-23, 15:25
Nu har man varit nere och storshoppat =D köpt lite pulverprotein och råris. Så får vi se vad som händer, känner mig lite nervig ;)

supremo
2004-06-23, 15:41
Originally posted by Tjuckot
Nu har man varit nere och storshoppat =D köpt lite pulverprotein och råris. Så får vi se vad som händer, känner mig lite nervig ;)

Hehe, nervig?
För vad egentligen?
Följer du bara de riktlinjer som du kan hitta på forumet så bör det inte bli så svårt. Vet ju inte hur mycket fett du har att göra av med, men det är inte jättesvårt, så länge man inte svävar ut för långt från grunden att om man äter mindre än man gör av med, går man ner i vikt.

Tjuckot
2004-06-23, 16:55
tror jag har ett bmi på 27-28. 173 cm kort och väger ca 82 kg. Tränat i 7 månader, liite muskelmassa hoppas jag väl det är ;) men en del fett jepp.

Ah, jag stirrade nog upp mig en del :)

Men nu när jag köpt proteinpulver dåådå, men hur mkt ska jag ta åt gången? 27.5 mg tror jag att jag läste nånstans, men jag vet inte? tänkte ta det som kompleterande frukost, till gröten, samt direkt efter träningen, då slänger ja i mig nå russin eller nåt med =)

Låter de vettigt?

supremo
2004-06-23, 18:57
Originally posted by Tjuckot
tror jag har ett bmi på 27-28. 173 cm kort och väger ca 82 kg. Tränat i 7 månader, liite muskelmassa hoppas jag väl det är ;) men en del fett jepp.

Ah, jag stirrade nog upp mig en del :)

Men nu när jag köpt proteinpulver dåådå, men hur mkt ska jag ta åt gången? 27.5 mg tror jag att jag läste nånstans, men jag vet inte? tänkte ta det som kompleterande frukost, till gröten, samt direkt efter träningen, då slänger ja i mig nå russin eller nåt med =)

Låter de vettigt?
Det låter hyffsat vettigt såvida du menar 27.5 GRAM protein, och inte 27.5 mg ;)
27.5 gram protein tycker jag dock är i underkant efter träning...

Hermes
2004-06-23, 19:19
Känn lugnet, läs alla trådar på best of, så du får lite bättre översikt :thumbup:

Tjuckot
2004-06-23, 19:42
Originally posted by supremo

Det låter hyffsat vettigt såvida du menar 27.5 GRAM protein, och inte 27.5 mg ;)
27.5 gram protein tycker jag dock är i underkant efter träning...

hur mkt ska jag proppa i mig då? =p
kan det vara lagom till frukost? =o

yeess.. det var tryckfelsnisse som var framme :o

King Grub
2004-06-23, 19:47
Säg en 0.5 gram per kilo kroppsvikt eller lite till efter träningen.

Till frukost räcker det du tänkt dig alldeles utmärkt, eftersom då är det väl inte den enda proteinkällan i målet?

Tjuckot
2004-06-23, 22:09
nope, 1 prt havregrynsgröt med mjölk oxå. då blir det tillräckligt?
ska börja med det imorgon =D

0,5 gram per 1 kg, så ja ska ha i mig 40 gram dådå? (väger ca 80) ujj, låter mkt, men vad vet jag :P efter träning then that is.. yes, de kör vi på :p

supremo
2004-06-23, 22:58
Originally posted by Tjuckot
nope, 1 prt havregrynsgröt med mjölk oxå. då blir det tillräckligt?
ska börja med det imorgon =D

0,5 gram per 1 kg, så ja ska ha i mig 40 gram dådå? (väger ca 80) ujj, låter mkt, men vad vet jag :P efter träning then that is.. yes, de kör vi på :p

Menar du 27,5 gram pulver eller pulver motsvarande 27,5 gram protein?
Menar du det senare tycker jag det blir lite snålt med protein. Jag tycker för övrigt att frukosten ser lite liten ut...

cez
2004-06-24, 00:46
[Vatten behövs för att transportera alla mineraler och vitaminer i kroppen, när du gör det till en vana att dricka vatten när du är törstig är det lättare att strunta i att dricka Juice, läsk o sånt för att man är törstig



Om du har en måltid du ska klara dig på säg 4h så kan du först äta halva portionen och sen äta andra halvan efter 2h för att hålla blodsockret på jämn nivå.
Om man utgår från vad jag gör nu (ungefärligt)

En typisk lunch för mig kan se ut som att jag först äter varm mat (liten portion) och sen en halvtimme-timme senare äter jag protec eller lättyoghurt(typ 1l :P)



Typ en timme innan du ska träna kan du välja antingen att käka ett riktigt mål mat, med långsamma kolhydrater, t ex pasta, ris etc.
Jag tycker man får bäst blodsockernivå genom att först äta ett mellanstort mål mat med pasta eller ris och sen småäta produkter med lågt kolhydratinnehåll, det är kanske bara inbillning men jag uppmanar alla att testa det för man känner sig väldigt balanserad i kroppen energi mässigt och känns som blodcirkulationen är sådär riktigt härlig så man kan köra på ordentligt :)
Efter gymmet kl 7 så blir det käk, vettigt nyttigt, hemmalagat men jag äter nog lagom ändå. Har ingen koll på kcal o allt :/

Direkt efter gymmet är det bra att äta snabba kolhydrater, t ex, banan, skummgodis, maltodextrin om du har tillgång till liknande och snabbt protein om du har tillgång till det (vassle protein varierar i pris men kan vara en bra investering se andra trådar för priser och märken)

Ett schema kan se ut så här: tar din morgonpromenad kl 11, äter ca kl 12:00, koka lite ris(koka inte för länge) och dra en kycklingfilé med lite salsasås eller sweetchilisås(favoriten), tycker det är gott med lite ordentlig mat efter morgonpromenaden, kan vara värt att prova istället för gröten!
Ät maten i lugn och ro framför teven t ex, ta det lugnt till ungefär kl 17:00 då du ska till gymmet, är alltid skönt att bara koppla av efter morgonpromenaden för att hitta orken.
MEN INNAN! ca 16:00-16:20 Kan du käka din gröt så du har ordentligt med energi för gymmet

Ca 18:00 bör du vara hemma eller på väg hem från gymmet, om du kan så kan du som sagt svepa lite vassle med snabba kolisar direkt efter, annars ta det när du kommer hem.

Ca kl 20:00 (brukar vara skönast för mig) eller senare, 21:00 tex. Kan du äta ett ordentligt mål mat, fast försök undvika kolhydrater, bra och goda grejer kan vara stekt kött, fisk eller fågel med sallad, babyspenat, vanlig spenat eller sparris med någon god sås

Precis innan du går och lägger dig kan du försöka hälla i dig lite minimjölk för att kroppen ska vara så antikatabol som möjligt (icke muskelnedbrytande) annars kan jag rekommendera att du köper protec eller liknande kasein drink som är mycket godare och bättre :)

Hoppas du fått något vettigt svar var rätt trött när jag skrev ;/

Tjuckot
2004-06-24, 10:08
totalt spöregn nu när man ska ta morgonpromenad :| ajja, väntar ltie sen blir det att dra på sig regnställ eller dyl :/

cez, ja fattar nog det där lite senare ;) vaknade för 5 min sen, heh =d men de verkar skitbra iaf :D min skalle har bara inte vaknat ännu =o

Callister
2004-06-24, 10:18
Vad är det för degisar här.
Själv är man igång vid 8.30-9.00 snåret och går. Frukost direkt efter, lunch 3-4 timmar efter. :D

Tjuckot
2004-06-24, 15:43
Originally posted by Callister
Vad är det för degisar här.
Själv är man igång vid 8.30-9.00 snåret och går. Frukost direkt efter, lunch 3-4 timmar efter. :D

nej usch usch här har man sommarlov =o
blev gröt, proteindrink och en macka grovt bröd med lite köttbullar på ;) och före gymmet så blev de kassler med nudlar.

nu får man skynda ner o lyfta lite skrot =o

B-jay
2004-06-24, 16:45
Originally posted by cez
[

Ca kl 20:00 (brukar vara skönast för mig) eller senare, 21:00 tex. Kan du äta ett ordentligt mål mat, fast försök undvika kolhydrater, bra och goda grejer kan vara stekt kött, fisk eller fågel med sallad, babyspenat, vanlig spenat eller sparris med någon god sås

Precis innan du går och lägger dig kan du försöka hälla i dig lite minimjölk för att kroppen ska vara så antikatabol som möjligt (icke muskelnedbrytande) annars kan jag rekommendera att du köper protec eller liknande kasein drink som är mycket godare och bättre :)

Hoppas du fått något vettigt svar var rätt trött när jag skrev ;/

Fattar inte varför man undviker kolhydrater i kvällsmålet, och varför det äts så långt efter träningen riktigt.

Käka långsamma kolhydrater här så är det ingen fara.

jag käkar lite långsamma kolisar innan jag går och lägger mig med tillsammans med en burk tonfisk, inte fan blir jag fet för det! ;)

B-jay
2004-06-24, 16:46
Originally posted by Tjuckot


nej usch usch här har man sommarlov =o
blev gröt, proteindrink och en macka grovt bröd med lite köttbullar på ;) och före gymmet så blev de kassler med nudlar.

nu får man skynda ner o lyfta lite skrot =o

kötbullarna och nudlarna hade jag skippat om jag hade gått på diet. utgår från att du käkat typ mamma scans köttbullar eller nått

Tjuckot
2004-06-24, 18:24
e nudlar inte bra? =o oho.. det som går så fort o göra :/ :P

King Grub
2004-06-24, 18:29
Originally posted by Tjuckot
e nudlar inte bra? =o oho.. det som går så fort o göra :/ :P

Näringsurlakat vetemjöl. I och för sig långsamma kolhydrater, men när detta beror på den stora mängden dåligt fett vete katten om det är något positivt.

Koka vanliga makaroner i stället. Också vetemjöl, men betydligt bättre för dig.

Tjuckot
2004-06-24, 19:36
makaroner it is, sir yes sir! :p
blir till efter helgen, nu blir det nyttig midsommar :o

tog proteindricka ida, kändes ganska bra tror ja, kunde smakat lite bättre ;) direkt efter träning med lite russin :o

King Grub
2004-06-24, 19:47
Naturligtvis bör du variera pastan för maximal näringstillförsel. Korngryn, parboiled fullkornsris, fullkornspasta, matvete är alla egentligen bättre alternativ än vanliga Barilla.

Callister
2004-06-26, 17:09
El dorado nudlar innehåller typ 4xx kcal per 100g, och ett paket är 85g, man kommer på cirka 400 för ett paket, det är riktigt uselt. :nono:
Lycka till, med det du nu tänker göra. :cheers:

supremo
2004-06-28, 09:37
Originally posted by Callister
El dorado nudlar innehåller typ 4xx kcal per 100g, och ett paket är 85g, man kommer på cirka 400 för ett paket, det är riktigt uselt. :nono:
Lycka till, med det du nu tänker göra. :cheers:

Jo, men det är ju snabbnudlar det.
Det finns ju andra nudlar också. Exempelvis äggnudlar och glasnudlar...

Tjuckot
2004-06-28, 10:06
det vaaar.. uhm, ica äggnudlar tror jag bestämt.
nu blir det en proteindrink, botten upp! ;)

Max
2004-06-28, 10:44
Äggnudlar brukar ha en ok sammansättning, läs på innehållsförteckningen. De har minst lika lågt GI som makaroner, men precis som Grub sa är de något näringsfattiga. Lätt och snabbt att laga om man inte är mästerkock ;)

Tjuckot
2004-06-28, 14:50
Ok.. hur är detta nudå, som kommer att bli dagens måltider.

frukost kl 11 (efter promenad 40 min)
havregrynsgröt m. mjölk och sedan en proteindrynk.

makaroner med en kasslerbit kl 14

nu kl 4 ska jag ta lite pastagratäng rester, fast jag känner mig fortfarande lite mätt från makaronerna?

kl 5 blir det gym, efter det en proteindrynk och när jag kommer hem kl 7 så blir det käk. Vad nu morsan gör.

Vettigt? Känns som det är jevla mkt, men jag kanske bara är ovan?

Tjuckot
2004-06-29, 21:06
förlåt om man e tjatig ;) men schemat precis över, verkar det bra? Eller ska jag byta ut den där måltiden vid 14, mot typ.. grovmacka med keso som jag tror ngn nämnde? Känns som jag äter ihjäl mig :s

Mindek
2004-06-29, 23:25
Sluta hänga upp dig på detaljer som vad du EXAKT ska äta vid ett visst klockslag... håller du på sådär så orkar du knappast köra länge och det är viktigast ;)

B-jay
2004-06-30, 08:02
Originally posted by Tjuckot
förlåt om man e tjatig ;) men schemat precis över, verkar det bra? Eller ska jag byta ut den där måltiden vid 14, mot typ.. grovmacka med keso som jag tror ngn nämnde? Känns som jag äter ihjäl mig :s

käka något som dom i övriga trådarna tipsat dig om.
det känns kanske jobbigt att äta mer än du är van vid i början.
Men efter några veckor så har du vanti dig och kommer känna dig hungrig om du av någon anledningen missat ett av dina mål.

Tjuckot
2004-07-07, 11:57
ook, jag är tillbaka :o
se om denna dagens mat är bättre än innan :o

det är ca 2-3 timmar mellan måltiderna. Började kl 11.00

frukost

1 port havregrynsgröt (225 gram)
1 proteindryck
1 äpple

mellanmål (2 st uppdelade)

1 port havregrynsgröt
1 äpple

nr2

1 tallrik lättfil med ca 80 gram kellogs special k

lunch
200 gram kycklingfilé
225 gram pasta

Efter gym

proteindryck

Middag (efter gymmet)

155 gram kassler
225 gram pasta

Säg gärna om det är för mkt av något/för lite, eller om jag ska byta ut nåt mot något annat, osv.

B-jay
2004-07-07, 12:38
Originally posted by Tjuckot
ook, jag är tillbaka :o
se om denna dagens mat är bättre än innan :o

det är ca 2-3 timmar mellan måltiderna. Började kl 11.00

frukost

1 port havregrynsgröt (225 gram)
1 proteindryck
1 äpple

mellanmål (2 st uppdelade)

1 port havregrynsgröt
1 äpple

nr2

1 tallrik lättfil med ca 80 gram kellogs special k

lunch
200 gram kycklingfilé
225 gram pasta

Efter gym

proteindryck

Middag (efter gymmet)

155 gram kassler
225 gram pasta

Säg gärna om det är för mkt av något/för lite, eller om jag ska byta ut nåt mot något annat, osv.

Du äter fortfarande inget protein till dina mellanmål, och sen äter du inga snabba kolhydrater efter träningen.

annars ser det ganska bra ut!

Edit: du borde nog äta något mer kvällsmål innan läggdax!

Tjuckot
2004-07-07, 13:08
Har faktiskt ätit keso på mina mackor, tänkte testa flingor idag. Vet inte varför? Men tar macka med keso ist då, det är väl bra protein? keso, grovmacka o skinka..?

kommer hem från gymmet vid 20 idag kanske, äter halv 9. Typ.. jag lägger mig iaf typ 1. ska jag äta nåt mer därmellan?

Tjuckot
2004-07-07, 13:11
slut på keso :o
jag har en burk med lätt kessella?
kan jag göra något med den? =p

supremo
2004-07-07, 13:48
Originally posted by Tjuckot
slut på keso :o
jag har en burk med lätt kessella?
kan jag göra något med den? =p

Blanda i koncentrerad Fun Light. ÄT!