handdator

Visa fullständig version : Simma vid ljumskont?


framelake
2004-06-21, 21:50
Jag har fått ont i ljumskarna, och är övertygad om att jag kommer få mer ont om jag går ut och springer. Jag vill ändå fortsätta med min konditionsträning - är bröstsim ett bra substitut till löpningen? Och i så fall - hur långt/ofta borde jag simma? Om det gör ont då kommer jag givetvis avbryta simningen, men utifall smärtan skulle vara minimal eller obefintlig borde jag väl kunna fortsätta?

King Grub
2004-06-22, 06:55
Simning är en alldeles utmärkt form av konditionsträning och ett bra substitut för konditionsträning på torra land.

Känner du ingen smärta borde det vara fritt fram.

Men... om du inte redan har gjort det, borde du inte ta reda på varför du har ont? "Fått ont i ljumskarna" låter lite diffust, och inget man vill gå omkring att ha utan att veta varför man har det.

framelake
2004-06-23, 14:43
Jag har haft problem med ljumskarna i kanske ett halvår nu (jag har haft flera veckor jag inte tränat på, så det har inte med det att göra). Nu hade jag tänkt vila från träning i några dagar, och om det inte förbättras så blir det läkaren för min del. Jag tänkte bara om det var tillräckligt skonsamt för ljumskarna att simma om jag har ont där (istället för löpträning)?

Tack för svaret förresten! Jag visste inte att det var så effektivt rent konditionsmässigt. Nu vet jag vad jag kan ägna mig åt i sommar om jag inte skulle ha ont. :thumbup:

Max
2004-06-23, 19:47
Simningen är bra mycket skonsammare för ljumskarna än löpningen, men har du haft ont ett halvår utan att ta kontakt med läkare? Ta kontakt direkt.