handdator

Visa fullständig version : Ryggen/Röven


stybb
2004-06-21, 19:01
Small till i ryggen sista setet, sista reppet i marklyftet idag.. Första gången jag någonsin skadar mig under mina 2 år jag tränat... och vikten var inte speciellt hög..

Jag avbröt passet och har strecthat och töjt sen det hände men det gör ruskigt ont.. har pillat i mig en ipren nu och funderar på sängen..

Det är till höger och det strålar ner i röven. Någon som har en anning om det kan vara..blir värre om jag lutar på höger benet också..

värdelöst.. fy fan vad jag e deppad nu

Langster
2004-06-21, 19:26
Lite känning i nån nerv. Kan kännas ordentligt när det händer. Går säkert över av sig självt om några dar. Om inte, gå till en naprapat eller en doktor. Håll INTE på att stretcha benet/ryggen nu, låt det bara vara, vila.

Det har hänt mig ett par ggr, och det är störigt nog alltid vid låga vikter det händer.

Zozza
2004-06-21, 19:27
Marklyft är den styrkeövningen som det är högst skaderisk på?


Blir mer och mer fundersam på att fortsätta med marklyft, med tanke på skaderisken :MrT:

henke_in_training
2004-06-21, 19:27
nästan exakt samma symptom som du fick jag erfara förra onsdagen när jag körde knäböj. Det var bara en sträckning som tur var, om det bara är en sträckning som du råkat utför vilket jag hoppas så borde smärtan ge med sig eftersom, självklart så kan det ju vara idé att gå till farbor doktorn om det fortsätter göra ont, nu 5 dar efter kunde jag köra ett normalt bröstpass i alla fall..

stybb
2004-06-21, 19:29
nu såhär 1,5h efteråt sitter jag och inbillar mig att högerbenet är kallare än vänsterbenet.. är det vanligt vid smällar på nerverna

nisnom
2004-06-21, 19:42
har också varit med om precis samma sak som du beskriver. första gången efter en misslyckad maxning i böj, andra gången när jag drog en motorspruta som tippade framåt och senast när jag böjde mig fram för att inspektera en kaka :em:

det brukar göra så in i helvete ont i ryggen och precis som du säger stråla ut i röven. som tur är har det aldrig smärtat i mer än några dagar.

Jax
2004-06-21, 19:50
Originally posted by nisnom
... och senast när jag böjde mig fram för att inspektera en kaka :em:

Haha, det är känt för att anstränga musklerna kraftigt. :hbang:

spas
2004-06-21, 20:47
låsningar i ryggen ska man kolla upp så snabbt man kan. Hitta en legitimerad kiropraktor/naprapat och kila dit. Jag gick utan vettig behandlig i över 6 månader med mitt och har kvar problem efter 5 år.

Hobbes
2004-06-21, 23:23
Originally posted by stybb
Small till i ryggen sista setet, sista reppet i marklyftet idag.. Första gången jag någonsin skadar mig under mina 2 år jag tränat... och vikten var inte speciellt hög..

Jag avbröt passet och har strecthat och töjt sen det hände men det gör ruskigt ont.. har pillat i mig en ipren nu och funderar på sängen..

Det är till höger och det strålar ner i röven. Någon som har en anning om det kan vara..blir värre om jag lutar på höger benet också..

värdelöst.. fy fan vad jag e deppad nu

kan vara ett ryggskott, då du beskriver den strålande känslan nedåt.

Håller även med SPAS att man bör kolla upp sådant, jag gjorde de inte (klarade mig i och för sig). Klantade mig i benböjen i augusti förra året, det bara small till och jag önskade att någon kommit in och skjutit mig så ont gjorde det. Konstaterade att det var ryggskott, när allt var över började jag träna just ryggen lite mer allsidigt, ländryggen exempelvis...

Den enkla huskuren för ryggskott är annars att röra sig, då man får lite blodcirkulation oxå.

Numero1
2004-06-22, 13:40
Det bästa är att uppsöka läkare istället för att söka svaret på detta forum.

wormskin
2004-06-22, 14:55
Jag skadade mig en gång för ca 10 år sedan när jag höll på med taekwondo. Hade samma smärta i ryggslutet som strålade ner i baksidan av ena benet och gick till naprapat efter några månader. Det visade sig sedan efter magnetröntgen att jag hade ett litet diskbråck som i sin tur låg och tryckte på Ichiasnerven, därav rövsmärtan...
Lösningen för mig följande 5 månader var:
- Ingen styrketräning
- Motionssimning