handdator

Visa fullständig version : Greppschema


Svedberg
2004-06-21, 16:41
Tänkte ta och fixa mitt träningsschema lite, då 2 nya greppövningar kommer lägggas till.
Först hade jag bara grippers, sen när jag började träna lite 2hands pinch så vart gripperträningen lidande, då man aldrig kände sig riktigt pigg för ett pass, och nu har jag börjat köra enhandsmarklyft, dessutom är jag snart stolt ägare av en riktig V-bar.

Så jag skulle vilja ha lite idéer på hur jag ska mixtra till mitt schema med den vanliga träningen + grippers,v-bar, enhandsmark och pinch från er seriösa grepptränande

CoC
2004-06-22, 00:42
Det är helt normalt att gripperstyrkan sjunker initialt när du lägger till fler greppövningar, eftersom du saknar allround styrka och förmåga att acceptera varierad högvolymträning. Det är en sak att trycka en #3. Det är en helt annan att kunna trycka en #3 + att kunna tvåhandspincha 80kg + att kunna v-bar lyfta 140kg + att kunna dra över 200 kg i enhandslyft + att kunna böja saker svårare än en "blue nail" på en och samma dag. Speciellt bending tar hårt på grippers initialt. Jag började köra bending i december och är fortfarande inte lika stark med grippers som jag var innan december. Träna v-bar och enhandslyft (med David Hornes handtag) max en gång i veckan eftersom bägge övningarna är brutalt tunga för hela kroppen. Pinch kan man köra oftare. Var glad om du kan trycka en #2 de första veckorna med ett program som innehåller alla LGC grenarna. Jag skulle även rekommendera stående underamscurl, platecurls och Rolling Thunder eller liknande "Thickbar" träning. Första steget mot allround greppstyrka är att acceptera att gripperstyrkan går åt helvete innan kroppen klarar av all annan träning som krävs för ett starkt grepp i alla aspekter.

Svedberg
2004-06-22, 11:10
Ok, kanske skulle ha skrivit att det var ju inte precis oväntat att jag skulle minska i styrka i grippers efter jag började med pinch.

Men har du nått förslag på Schema som jag kan köra efter ett tag och prova? gärna med lite förslag på var jag ska stoppa in dom olika grenarna i mitt vanliga schema om det nu spelar nån roll?
Hur många set bör jag köra? som jag kört hittils har jag kört pyramid upp till det att jag inser att det blev för tungt med den sista 1.25kgs vikten, vilket kan resultera i väldigt många set ibland :)

Jag brukar köra underarmscurls, tänkte även börja med platewristcurls. Ett handtag från horne ska jag beställa så fort jag får lite pengar över, ska man ha typ en 15" loading pin från ironmind till det? Rolling thunder har jag inte tänkt så mycket på sedan dom bytte ut den mot enhandsmark i lgc, får väl införskaffa ett RT handtag också framöver antar jag.
Bending har jag inte ens funderat på att börja med, mest för att det bara verkar tråkigt :D

Nils
2004-06-22, 11:54
Originally posted by Svedberg

Bending har jag inte ens funderat på att börja med, mest för att det bara verkar tråkigt :D
De flesta som börjar verkar faktiskt tycka bending är riktigt kul. Jag med, men jag har allvarligt börjar fundera över om det verkligen är en bra träningsform för händer och handled iom att man oavsett stil ligger och gör extrem stretching på något eller några ligament.
Nils

Svedberg
2004-06-22, 12:06
Heh mest tråkigt bara för att dom få saker jag har provat böjja sedan jag "upptäckte" bending varit helt omöjliga att böjja ens en mm, nån som har tips på bra nybörjar saker att böjja?

Jense
2004-06-22, 12:24
Bending gör bara ont i början =P armbåg och handled fick jag ont i , kalle lane fickont i sina armbågar, men nu är det bra med mig, tror inte han tränar bening så mycket, ska snacka med han på fredag tro jag, om han står vakt.


min gripperform är inte som innan sen jag började köra v-bar, så vist tar det musten ur greppet att göra fler än en övning, såklart =)

Arne Persson
2004-06-22, 20:53
Originally posted by Svedberg
Heh mest tråkigt bara för att dom få saker jag har provat böjja sedan jag "upptäckte" bending varit helt omöjliga att böjja ens en mm, nån som har tips på bra nybörjar saker att böjja?

Kan du ringa mig igen så fixar vi det där med V-baren samt att jag skickar med lite trevliga nails du kan känna på.

Svedberg
2004-06-23, 13:03
Visst arne, försökte både igår och förgår runt 21 tiden men :confused:

Lite offtopic, snodde massa spik hos farsan igår, och det var riktigt kul att böjja, men det var ingenting som gav nått större motstånd, den tyngsta tar typ 5 sekunder att knyckla ihop med tävlingsregler när jag fick till tekniken lite.