handdator

Visa fullständig version : Att passera alla gränser...Och sen försvinna...


MasterChief
2004-06-21, 13:36
Tänkte jag kunde dela med mig av en del livserfarenhet och träningskunskap som jag erhållit under sisådär 15 år. Det var ett tag sen jag skrev i forumet men tråden "Att passera alla gränser..." fick mig att vilja skriva av mig lite.

Jag känner igen mig i Medusa och många andra unga killars träningsiver. Det är stora drömmar och stora planer. Allt det här är härligt. Det är med dedikering, inspiration och ambition man tar sig någonstans här i livet...DOCK:

Lägg inte alla ägg i en korg

För cirka 4 år sedan var jag i riktigt bra form. Jag var inte redo för någon scen (..och hade inget intresse för det), men befann mig på seriös fitnessnivå. Trots att jag var rätt stark ( +550) hade jag även rejäl kondition (jag vet...jag skryter nu, men slutet är inte lika lyckligt...). Jag hade under mina år tränat med flera olika träningssystem såsom HVT och HIT. Min kropp svarade dock bäst på HIT (Gör nu inte denna tråd till en diskus om detta!).

En tidig lördag skulle jag köra tunga basövningar. Först lite lätt rodd ett par km, därefter ett par uppvärmningset. Först ut var marklyften. Jag hade kört marklyft i många år. Hade inte haft några problem med skador. Kände mig stark och frisk. Var genomvarm och utvilad. Vikten var lätt och jag siktade på att göra en strikt 10:a. **PANG**. Helt utan förvarning small det till i ryggen efter 4:a reps. Smärtan var obeskrivlig. Jag ramlade ihop på golvet och hela ryggen gick in i kramp. Kunde inte göra någonting utan låg där helt hjälplös och svag som en död fisk. Efter ett tag kom ambulansen och hämtade mig. Ett dygn senare var jag opererad, orsak: Totalt diskbråck med cauda equina syndrom. Det innebar att hela underlivsfunktionen blev utslagen. :(

Efter ca 3 månader kunde jag börja träna lite lätt (som en halvdöd pensionär). Efter 6 månader kunde jag avancera och köra lite mer som en gammal pensionär. Efter ca 2 år kände jag mig nästan fullt återställd och kunde börja köra mer seriös träning, dock hade jag blivit manisk när det gällde säkerhet.

Nu efter ytterligare ett par år så har ryggen kollapsat. Frånvaron av en disk mellan två kotor har skapat kraftiga broskbildningar som gör djävulsk ont. Jag går på tunga smärtstillande för att klara jobbet och sköta familjen. Jag kan inte träna, utan är glad om jag orkar gå till tunnelbanan. I höst väntar en fusionsoperation (steloperation). Ortopedkirurgen gissar att det kommer att ta ca två år innan jag är på banan...om jag har tur. För vissa ger operationen inget fördelaktigt resultat.

Så det jag vill säga är att man ska inte bli förblindad av ambitionen. Lägg även tid på andra intressen och utbilda dig.
Någon dag så kanske du inte kan träna längre. Vad tror du händer då med psyket? De flesta uppger ju tydligt och klart här på forumet att de inte skulle palla att vara borta i två veckor.

Muskler växer tamefan inte snabbare bara för att man tänker träning dygnet runt. Lägg upp ett program, kör det seriöst. Ät vettigt. Sov bra. Resten av tiden bör du fokusera på något annat. Då blir träningen roligare, mer givande och du har inte alla ägg i samma korg om något skulle hända dig.

Hoppas budskapet har gått fram.

Mvh

MC

TCOG
2004-06-21, 13:39
bra skrivet :thumbup:

Herkulez
2004-06-21, 13:40
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Går mycket efter måttot : "Skynda långsamt" själv

Tricklev
2004-06-21, 13:41
Bra skrivet:bow:

Karl_alfred
2004-06-21, 13:48
Bra:thumbup:

Fatalist
2004-06-21, 13:49
Jätte bra skrivet! Verkligen!

Det stämmer så bra det du sa om att skynda långsamt och inte tänka träning hela tiden

bubbleman
2004-06-21, 14:02
Nu blev jag rädd för marklyft:MrT:

Grisen
2004-06-21, 14:12
Väldigt bra skrivet!

Trytter
2004-06-21, 14:16
Originally posted by bubbleman
Nu blev jag rädd för marklyft:MrT:

Ja skojar du!
Kanske skulle börja köra disco istället:bpump:

Väldigt bra skrivet däremot!:thumbup:

pellepedal
2004-06-21, 14:16
:thumbup:

Glenner_84
2004-06-21, 14:29
Fan man blir ju uppskrämd ju, men skit samma...väldigt bra skrivet. Hoppas allt ordnar upp sig för dig,

swiftin
2004-06-21, 15:23
Väldigt bra skrivet! :thumbup:

Hoppas ditt liv ordnar sig till det bättrei framtiden!

(Nu blev även jag lite rädd för att köra tungt i marken. )

Jorgen
2004-06-21, 16:15
Mycket bra skrivet Chief. :thumbup: Väldigt tråkigt att höra om dina problem med ryggen. Håller alla tummar jag har för att det skall ordna upp sig på bästa sätt.

//Jörgen

snej
2004-06-21, 16:33
Fyfaaan ruggig historia... Funderar på att aldrig mer köra marklyft! Mycket är träningen värd, men inte underlivsfunktionen!!

Hoppas du mår bra idag! (så bra man kan må vill säga)

Big_Vik
2004-06-21, 16:41
lider med dej :( hoppas på det bästa!

Originally posted by swiftin

(Nu blev även jag lite rädd för att köra tungt i marken. )
10 reppare är väl inget tungt? Men kanske lägger lite mer tid på uppvärmning nu och slutar slarva med låsen på stången.

MasterChief
2004-06-21, 16:57
Tack för all respons. Blir rörd. :kinky:

Det var inte meningen att skrämma bort någon från marklyft. Det dör folk i trafiken också, men det hindrar ju inte er att köra bil...

När det gäller framtiden har jag inte på något sett gett upp. Är det något jag lärt mig av träningen så är det jävlaranamma. Det tror jag skiljer oss träningsdårar från mängden. Vi är inte rädda att leva obekvämt för att uppnå något. Jag ska kunna köra normalt någongång i framtiden. Men kanske jag skippar marken...

FYI kan jag nämna att det tog 6 månader efter olyckan innan min lilla vän funkade normalt igen (känselbortfallet var totalt i 3 månader...Tänk er själva att vara assugen och det finns inte en sportslig att man kan göra något åt det...http://community.the-underdogs.org/smiley/misc/bawling.gif

Nåja...Den funkar nu. :D

Grisen
2004-06-21, 17:03
Tur :D

Lycka till med operationen!

raZmus
2004-06-21, 17:11
Bra skrivet! :thumbup:

Axel
2004-06-21, 17:31
Bra skrivet

Det e en sak att leva utan träning men utan lillfjong funkar det inte :cryout:

Medusa
2004-06-21, 18:27
Bra skrivet Big Chief, du vet att jag verkligen lyssnar när du talar :thumbup:

Skönt att se dig här igen!

Krub
2004-06-21, 18:48
Genomvarm, 10 rep, strikt, utvilad ...?
Gjorde du inte något fel eller hade kört ostrikt tidigare eller nått?

Zakath
2004-06-21, 19:12
:(


Blir ju rädd för mark nu.....!
Var det något genetiskt som gjorde att du skadade dig eller var det ren och skär otur?

Hoppas du kommer kunna träna "normalt" någon gång inte allt för långt in i framtiden!

lauria
2004-06-21, 19:36
Läskigt...Hoppas att det blir bra med dig iaf!!!

Nu ska jag dra ner vikte på marklyft litegrann

Styrkebyggare
2004-06-21, 19:37
Känner några f.d. lyftare som pajat till ryggen en del. Några i böj och några i mark.

Det skumma är att skadorna i stort sett uteslutande kommit till på lätt/medeltung träning. Det vanliga scenariot är att en lyftare som gör t.ex. 250 i böj skall bolla igång med 120-140 kg när nåt smäller.

Min teori är att man undermedvetet kör mindre koncentrerat och fokuserat när det handlar om vikter som man inte har någon som helst respekt för. 140 kg räcker ju mycket väl för att knäcka till ryggen ordentligt, men det tänker man ju inte på när man maxar det dubbla och vikten känns som papper. Speciellt farligt tror jag det är när man börjar bli stark - kotor och diskar har ju inte direkt tredubblat sin hållfasthet bara för att styrkan dragit iväg...

Min lösning på det hela är att jag aldrig kör lätt :cool:

MasterChief
2004-06-21, 20:10
Kul att se dig också Medusa...Jag vet att du lyssnar när jag talar...;)

Jag vet inte om jag hade någon "defekt" i ryggen. Det var inget som läkaren berättade om i alla fall. Det ryggkirurgen sa när jag berättade vad jag gjort var: "Vet du om att det finns maskiner att träna i nuförtiden...?"
Jag är lite inne på "Styrkebyggarens" resonemang. Vikten var inte tillräckligt respektingivande för att jag skulle koncentrera mig till max. Kanske drog jag till lite för snabbt och tappade linjen i ryggen...Det är grymt viktigt att ha tankarna på rätt ställe.

Mitt första inlägg var dock inte menat som "marklyftens vara eller icke vara". Jag ville belysa att många tränande snöar in sig så att när de väl inser att det helt plötsligt inte finns någon träning längre kan det vara bra att ha något annat i bagaget!

Det är inte nödvändigt att bli fixerad för att nå toppen. En sund inställning där du kan koppla bort träning och ägna din fullständiga uppmärksamhet åt något annat är bara produktivt.

Karl_alfred
2004-06-21, 20:20
Det kan väll bli så att vikten känns som papper, men det är ju fortfarande en relativt tung belastning som fortfarande är lika farlig för kroppen om man gör fel som det var när man hade problem med vikten.

gosh
2004-06-21, 21:05
Jag håller med de andra här. Mycket tankeväckande och bra skrivet!!

Tycker också det är viktigt att budskapet inte försvinner genom att skrämma upp folk från att köra marken. Marken är förmodligen den bästa övning man kan köra för att undvika ryggskador, alla borde köra marklyft. Skador uppstår av olika anledningar. Det kan vara obalans i kroppen (en muskel är starkare än någon annan), man trött och tappar utförandet, slarvig vid uppvärmningen, inte är stretchad, övertränad o.s.v.
Givetvis går det att skada sig i marken precis som alla andra övningar. Men ingen annan övning bygger upp ryggmuskler och därmed stärker ryggen som marklyft.

Hård träning innebär alltid att man ligger på gränsen av vad kroppen klarar av, det är ett risktagande. Man måste vara noga med att lära sig hur kroppen reagerar och kunna känna efter när det är dags att vila lite extra för att man är sliten.

Men som "MasterChief" skrev, byggning är inte allt. Det går utmärkt att kombinera byggning med andra målsättningar. Ofta är det säkerligen så att de som slutar att fokusera 100% på byggningen och börjar utveckla andra tallanger (som karriär i jobb m.m.) får bättre resultat i träningen. Den stress som "sjuklig fokusering" ger upphov till försvinner, man kan exempelivs missa en måltid utan att bli deprimerad. Det finns en "reserv" som ger trygghet då träningen inte går som på räls.

Runda Grodan
2005-09-10, 10:54
Jag bumpar denna tråden då den är väldigt tänkvärd. Efter att ha läst vad du råkat ut för så känns min egen ryggskada inte lika jobbig längre. Hur har det gått med din rehabilitering?

rememberence
2005-09-10, 11:04
jag vill också bumpa den här tråden, jag börjat styrketräna seriöst på gym när sommaren började ungefär, och sen dess att jag började med marklyft har min rygg fått en hel del massa och den mår bättre än någonsin just nu, för efter att ha övat tekniken så förstår man hur svanken är viktig i allt man gör nästan..för det hjälper en att sitta rakt (vilket många inte gör i min ålder) och att lyfta saker rätt tycker att marklyft är den bästa övningen för rygg om man gör den kontrolerat och rätt

allt jag hade att säga

MasterChief
2005-09-10, 11:33
Jag bumpar denna tråden då den är väldigt tänkvärd. Efter att ha läst vad du råkat ut för så känns min egen ryggskada inte lika jobbig längre. Hur har det gått med din rehabilitering?


Det var ju en rätt gammal tråd du hittade. :D
Tackar som frågar...Ryggens hälsa har gått upp och ner men sista halvåret har den fungerat perfekt! Så jag hoppas att problemen har vuxit bort nu.
Min ortopedkirurg hade bokat in en steloperation i våras men det ställdes in eftersom ryggen hade blivit så stark igen och smärtorna hade upphört.

Vad har du för problem med ryggen?

skaparn
2005-09-10, 11:34
Då passar jag på att fråga MC:
Hur funkar cyklingen efter operationen? Du har ju bevisligen kunnat sitta upp i sadeln igen (tillräckligt mycket för att krocka). Har du förändrat träningen på något sätt? Kortare-, färre-, längre-, tätare pass?

Sonny
2005-09-10, 11:36
Bra skrivet! (ja, jag är sent ute)

Yes
2005-09-10, 11:38
Upptäkte precis hur gammal tråden var... Hur funkar ryggen idag, MasterChief? Hoppas du blivit bättre. :)

Angående marklyft är jag lite rädd för den övningen, och det blir inte bättre av att läsa om sådana här skador. För mig känns det rätt obehagligt i ryggen nästan oavsett vilka vikter jag kör på(oftast blir det dock ganska lätt, just för att jag inte vill skada mig). Känns nästan som några kotor i ryggen sitter fel, och vill "knäppa" på plats när jag markar. Och jag har räknat ut att det absolut inte är något jag vill vara med om, när jag belastar ryggen ordentligt. Jag försöker alltid värma upp med riktigt lätta vikter, sträcka och töja lite på ryggen och köra så bra teknik jag kan, men det är alltid den där känslan av att snart smäller det till i ryggen. Rätt obehagligt, och det enda som lugnar mig lite är att dom flesta skador brukar komma helt utan förvarning.

MasterChief
2005-09-10, 12:29
Då passar jag på att fråga MC:
Hur funkar cyklingen efter operationen? Du har ju bevisligen kunnat sitta upp i sadeln igen (tillräckligt mycket för att krocka). Har du förändrat träningen på något sätt? Kortare-, färre-, längre-, tätare pass?

Cyklngen funkar utmärkt och har till och från alltid funkat bra. Men sen i våras funkar den helt klockrent! Däremot var jag rädd att ryggproblemen skulle dyka upp igen efter krocken. Men än så länge funkar den.

Får min nya cykel nästa vecka. :D

MasterChief
2005-09-10, 12:33
Upptäkte precis hur gammal tråden var... Hur funkar ryggen idag, MasterChief? Hoppas du blivit bättre. :)

Angående marklyft är jag lite rädd för den övningen, och det blir inte bättre av att läsa om sådana här skador. För mig känns det rätt obehagligt i ryggen nästan oavsett vilka vikter jag kör på(oftast blir det dock ganska lätt, just för att jag inte vill skada mig). Känns nästan som några kotor i ryggen sitter fel, och vill "knäppa" på plats när jag markar. Och jag har räknat ut att det absolut inte är något jag vill vara med om, när jag belastar ryggen ordentligt. Jag försöker alltid värma upp med riktigt lätta vikter, sträcka och töja lite på ryggen och köra så bra teknik jag kan, men det är alltid den där känslan av att snart smäller det till i ryggen. Rätt obehagligt, och det enda som lugnar mig lite är att dom flesta skador brukar komma helt utan förvarning.

Se till att en erfaren kille studerar hur du lyfter även när det börjar ta emot. Marklyft utsätter ryggen för enorm belastning och det är en övning som det gäller att skynda långsamt i. Generellt är det en ganska riskfri övning men sen kan det ju hända den bästa (bevisligen ;) ) att man drar på sig en skada. Om du däremot går runt och är rädd för att köra en viss övning så ställer jag mig tveksam till om man verkligen ska köra den.

The_RobRoy
2005-09-10, 12:53
Som i alla andra rygg-trådar (även om detta inte var det från början) vill jag rekomendera ryggkliniken i strängnäs, bästa ryggkliniken ni kan hitta!

Masterchief vilka grejer du gått igenom, starkt psyke :hbang:

Yes
2005-09-10, 13:07
Se till att en erfaren kille studerar hur du lyfter även när det börjar ta emot. Marklyft utsätter ryggen för enorm belastning och det är en övning som det gäller att skynda långsamt i. Generellt är det en ganska riskfri övning men sen kan det ju hända den bästa (bevisligen ;) ) att man drar på sig en skada. Om du däremot går runt och är rädd för att köra en viss övning så ställer jag mig tveksam till om man verkligen ska köra den.
Jag har fått lite tips från folk som kan det där, så jag tror inte min teknik är helt bedrövlig, fast tyvär har jag ingen som kan passa(den enda polare jag har inom 30 mil som har någon erfarenhet av träning har inga fungerande armar för tillfället, och dessutom gillar han inte marklyft). Fast jag försöker passa mig själv så gott jag kan, ser alltid till att vara riktigt fokuserad och kollar i spegeln hur jag lyfter.

Ett problem för mig tror jag är att jag har en riktig datornörds-hållning och min rygg är nog den svagaste delen på kroppen, även om jag börjar få lite fason på den nu. Därför gillar den nog inte riktigt tunga övningar. Men jag tar det försiktigt.
Tyvär känns det som marklyft är det enda som ger något för nedre ryggen. Jag har provat lite ryggresningar(eller vad det kallas) på såndär... öhm... brädmojäng som man hänger utför(bra förklaring va? :D ). Med bara kroppsvikten blir det för många reps och med extra vikt gör det ont... så...
Marklyften tar däremot ordentligt och det har aldrig gjort ont, så om jag vill bygga en stark rygg är det nog det jag behöver köra.

Jag funderar på om jag skall låta en naprapat undersöka ryggen lite, och kanske bryta den på plats. Det vore kanske en bra idé. :)

Tolkia
2005-09-10, 13:36
... jag hoppas att problemen har vuxit bort nu.
Min ortopedkirurg hade bokat in en steloperation i våras men det ställdes in eftersom ryggen hade blivit så stark igen och smärtorna hade upphört.
Tur. TUR. Jag menar inte att dissa steloperationer helt, men den slutsats jag drar baserade på ett antal sjukhistorier (dock inga träninsgsskador, utan mer "vanliga" ryggproblem) är att man skall passa sig för steloperation så länge som det går. Det KAN bli bättre, men det kan också inte, och i många fall går det inte att förklara varför det inte fungerade just den här gången. Och detta är ju inte en situation där man vill både äta kakan och ha den kvar, precis.

donum_dei
2005-09-10, 13:38
"Tyvär känns det som marklyft är det enda som ger något för nedre ryggen. Jag har provat lite ryggresningar(eller vad det kallas) på såndär... öhm... brädmojäng som man hänger utför(bra förklaring va)."

Testa att lägga dig på andra hållet i den där ... öhm ... brädmojängen och lyft på benen i stället. Blev själv rekommenderad av en snubbe där jag tränar och jag tycker att den tar grymt bra vid nedre ryggen. Krävs ett gäng reps bara.

MasterChief
2005-09-10, 15:06
Tur. TUR. Jag menar inte att dissa steloperationer helt, men den slutsats jag drar baserade på ett antal sjukhistorier (dock inga träninsgsskador, utan mer "vanliga" ryggproblem) är att man skall passa sig för steloperation så länge som det går. Det KAN bli bättre, men det kan också inte, och i många fall går det inte att förklara varför det inte fungerade just den här gången. Och detta är ju inte en situation där man vill både äta kakan och ha den kvar, precis.

Visst ska du dissa steloperationer. Det är en värdelös lösning för desperata människor. Jag har läst mycket om människors öden efter denna typ av operation (finns lite olika varianter) och det är väldigt slumpartat vem som blir bra. Även att jag blev symtomfri innan operationen påvisar ju med all önskvärd tydlighet hur mycket kirurgen var ute och cyklade. Han hade egentligen inte en susning om varför det gjorde ont eller hur man skulle kunna lösa problemet. Hans enda förslag var ju kniven. Men har man som drabbad provat allt så är man ju beredd själv att testa detta sista alternativ. Jag vet inte riktigt varför ryggproblemen upphörde. Jag har ju gradvis blivit starkare men om det är hela svaret har jag ingen aning om. En sak är dock säkert; min kirurg har ännu mindre aning om varför ryggproblemen försvann. Jag har inte ett helt vattentätt förtroende till läkare numera...

The_RobRoy
2005-09-10, 15:21
Visst ska du dissa steloperationer. Det är en värdelös lösning för desperata människor. Jag har läst mycket om människors öden efter denna typ av operation (finns lite olika varianter) och det är väldigt slumpartat vem som blir bra. Även att jag blev symtomfri innan operationen påvisar ju med all önskvärd tydlighet hur mycket kirurgen var ute och cyklade. Han hade egentligen inte en susning om varför det gjorde ont eller hur man skulle kunna lösa problemet. Hans enda förslag var ju kniven. Men har man som drabbad provat allt så är man ju beredd själv att testa detta sista alternativ. Jag vet inte riktigt varför ryggproblemen upphörde. Jag har ju gradvis blivit starkare men om det är hela svaret har jag ingen aning om. En sak är dock säkert; min kirurg har ännu mindre aning om varför ryggproblemen försvann. Jag har inte ett helt vattentätt förtroende till läkare numera...

somsagt läs min post en bit längre upp

Smilfink
2005-09-10, 15:50
Grymt bra skrivet MasterChief :thumbup:

Dav0d
2005-09-10, 15:59
Det var jäkligt synd, men detta ska jag tänka på defenitivt... Tackar.

stahlberg
2005-09-10, 16:35
Historien är tragisk.

Men som MasterChief skriver i början ska man inte fixera sig vid vilka träningssystem han tränat efter - och inte vilka övningar han gjort heller. Självfallet är marklyft en övning som belastar ryggen mycket. Men från det till att råka ut för samma öde som MasterChief är det faktiskt långt. Däremot finns det människor som ALDRIG RÖRT EN SKIVSTÅNG och ÄNDÅ råkat ut för motsvarande ryggproblem.

Det är som MasterChief skriver : riskerna från att skada sig allvarligt (eller dö) i en trafikolycka hindrar oss inte från att köra bil. All styrketräning - och annan träning - är förknippad med olika typer av risker. Bara ATT LEVA är riskabelt i sig. Risken att råka ut för verkligt allvarliga skador orsakade av styrketräning är dock mycket liten. T.om om man utför övningarna (en aning) felaktigt är risken för ALLVARLIGA skador liten, och koncentrerar man sig på att lyfta med bra teknik är risken MINIMAL.

Jag tror nog man lugnt kan styrketräna. Jag tycker en annan aspekt med MasterChiefs skriverier är viktigare. Nämligen den, att också om man styrketränar för att nå verkligt långt, så är det viktigt att se styrketräningen som EN DEL av livet (som också innehåller annat) OCH INTE BLI FANATISK, eller leva så, att styrketräningen är DET ENDA viktiga i livet.

MasterChief
2005-09-10, 18:06
Som i alla andra rygg-trådar (även om detta inte var det från början) vill jag rekomendera ryggkliniken i strängnäs, bästa ryggkliniken ni kan hitta!

Masterchief vilka grejer du gått igenom, starkt psyke :hbang:

JAg har hört en del om det men nu behövs förhoppningsvis aldrig tipset. :thumbup:

MasterChief
2005-09-10, 18:07
Grymt bra skrivet MasterChief :thumbup:

Tack!

MasterChief
2005-09-10, 18:08
Historien är tragisk.

Men som MasterChief skriver i början ska man inte fixera sig vid vilka träningssystem han tränat efter - och inte vilka övningar han gjort heller. Självfallet är marklyft en övning som belastar ryggen mycket. Men från det till att råka ut för samma öde som MasterChief är det faktiskt långt. Däremot finns det människor som ALDRIG RÖRT EN SKIVSTÅNG och ÄNDÅ råkat ut för motsvarande ryggproblem.

Det är som MasterChief skriver : riskerna från att skada sig allvarligt (eller dö) i en trafikolycka hindrar oss inte från att köra bil. All styrketräning - och annan träning - är förknippad med olika typer av risker. Bara ATT LEVA är riskabelt i sig. Risken att råka ut för verkligt allvarliga skador orsakade av styrketräning är dock mycket liten. T.om om man utför övningarna (en aning) felaktigt är risken för ALLVARLIGA skador liten, och koncentrerar man sig på att lyfta med bra teknik är risken MINIMAL.

Jag tror nog man lugnt kan styrketräna. Jag tycker en annan aspekt med MasterChiefs skriverier är viktigare. Nämligen den, att också om man styrketränar för att nå verkligt långt, så är det viktigt att se styrketräningen som EN DEL av livet (som också innehåller annat) OCH INTE BLI FANATISK, eller leva så, att styrketräningen är DET ENDA viktiga i livet.

Egentligen skulle jag inte kalla det tragiskt. Jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv på vägen. Kunskap jag kanske inte skulle vilja vara utan idag.

Lillgrabben
2005-09-10, 18:11
Tack!



Även om vi haft våra debatter, jag & du så är det trevligt att veta att du börjar känna dig bättre i ryggen!!


( jag tänker på min fina tråd om småpåvar & allvetare :D )


Jag själv vet hur överjävligt besvärligt det kan vara att ha ont i ryggen. Under min uppväxt hade jag periodvis otroliga problem med ryggen - jag kunde inte vara med på skolgympan halva 7an & 8an. Det skar som knivar......



Cykla på mopedfria vägar framledes!! :)


MVH / Stefan

MasterChief
2005-09-10, 18:29
Även om vi haft våra debatter, jag & du så är det trevligt att veta att du börjar känna dig bättre i ryggen!!


( jag tänker på min fina tråd om småpåvar & allvetare :D )


Jag själv vet hur överjävligt besvärligt det kan vara att ha ont i ryggen. Under min uppväxt hade jag periodvis otroliga problem med ryggen - jag kunde inte vara med på skolgympan halva 7an & 8an. Det skar som knivar......



Cykla på mopedfria vägar framledes!! :)


MVH / Stefan

Den fina tråden ska jag leta upp! ;)

Tack för de värmande orden. Då vet du, precis som jag, hur en dålig rygg verkligen kan pajja tillvaron. Hur kommer det sig att du hade såna problem i så unga dar?

Det kommer bli ännu mer cyklande framöver så man får hoppas att turen vänder...

Lillgrabben
2005-09-10, 18:59
Den fina tråden ska jag leta upp! ;)

Tack för de värmande orden. Då vet du, precis som jag, hur en dålig rygg verkligen kan pajja tillvaron. Hur kommer det sig att du hade såna problem i så unga dar?

Det kommer bli ännu mer cyklande framöver så man får hoppas att turen vänder...


Jag tror att det berodde på att jag växte ganska snabbt något år & kroppen hann inte med att bygga upp styrkan i ryggen.

Jag provade flera sorters behandlingar ( massage, kiropraktor osv), men inget hjälpte. Jag var t.o.m. in på magnetröntgen av ryggen då läkarna trodde jag hade diskbrock. De fann inget sånt problem utan sa att jag var hyfsat bra i ryggen förutom en lätt skolios som inte skulle påverka mig på det sättet.

Jag har en liten teori om vad som felade mig. Som jag tidigare nämnt växte jag ganska snabbt & jag tror musklerna i ländryggen blev försvagade under den perioden. Dessa försvagade muskler fick arbeta otroligt hårt för att orka hålla upp min nyvunna kroppslängd & orkade tillslut inte med detta varvid de krampade ihop. Detta ledde till en ond spriral kramp->ont->mera kramp->ännu ondare-> jävulsk kramp.... etc

MasterChief
2005-09-10, 19:12
Jag tror att det berodde på att jag växte ganska snabbt något år & kroppen hann inte med att bygga upp styrkan i ryggen.

Jag provade flera sorters behandlingar ( massage, kiropraktor osv), men inget hjälpte. Jag var t.o.m. in på magnetröntgen av ryggen då läkarna trodde jag hade diskbrock. De fann inget sånt problem utan sa att jag var hyfsat bra i ryggen förutom en lätt skolios som inte skulle påverka mig på det sättet.

Jag har en liten teori om vad som felade mig. Som jag tidigare nämnt växte jag ganska snabbt & jag tror musklerna i ländryggen blev försvagade under den perioden. Dessa försvagade muskler fick arbeta otroligt hårt för att orka hålla upp min nyvunna kroppslängd & orkade tillslut inte med detta varvid de krampade ihop. Detta ledde till en ond spriral kramp->ont->mera kramp->ännu ondare-> jävulsk kramp.... etc

Låter ju som en rimlig förklaring. Det är egentligen anmärkningsvärt hur lite de vet om ryggar fortfarande. Var glad att ingen skärglad kirurg opererade dig. Då vet man ju inte hur det hade slutat.

shadowfire
2007-02-27, 23:14
Gammal tråd ja, men goa visdomsord som gav mig kvällens tankeställare (jag ökade i marklyft från 60kg till 170kg på mindre än 11 månader förra året). Tror jag missade det där med att "skynda långsamt"-kapitlet.

Utan tvekan så kommer jag nog ha en extra fokus på tekniken nästa gång jag marklyfter, oavsett vikt.

MasterChief
2007-02-27, 23:20
Gammal tråd ja, men goa visdomsord som gav mig kvällens tankeställare (jag ökade i marklyft från 60kg till 170kg på mindre än 11 månader förra året). Tror jag missade det där med att "skynda långsamt"-kapitlet.

Utan tvekan så kommer jag nog ha en extra fokus på tekniken nästa gång jag marklyfter, oavsett vikt.

Det är just "sådana som du" (ursäkta ordvalet) som faktiskt ligger i riskzonen enligt mig. Musklerna blir så starka att övrig vävnad som inte stärks lika snabbt lättare råkar ut för skador. Det kan hända i vilken övning som helst och poängen är väl att träna vettigt och få bra coaching. Ser man på unga SL-killar verkar det som många får seriös coaching medans vi som styrketränar (och alltså inte har det som en sport) missar många råd som är guld värda.

shadowfire
2007-02-27, 23:28
Det är just "sådana som du" (ursäkta ordvalet) som faktiskt ligger i riskzonen enligt mig. Musklerna blir så starka att övrig vävnad som inte stärks lika snabbt lättare råkar ut för skador. Det kan hända i vilken övning som helst och poängen är väl att träna vettigt och få bra coaching. Ser man på unga SL-killar verkar det som många får seriös coaching medans vi som styrketränar (och alltså inte har det som en sport) missar många råd som är guld värda.

Yes, jag är villig o hålla med. Sedan är det kanske svårt o leva som man lär, den där viktkåtheten och strävan efter att hela tiden höja är tuff, särskilt då man föddes i en kuvös som det stod "tävlingsmänniska/baby" på. :)

Jag ser helt klart vinningen i att ta det lugnt med ökningarna framledes i marklyft och låta kroppen komma ikapp mina erectors.

Yes
2007-02-27, 23:29
Gammal tråd ja, men goa visdomsord som gav mig kvällens tankeställare (jag ökade i marklyft från 60kg till 170kg på mindre än 11 månader förra året). Tror jag missade det där med att "skynda långsamt"-kapitlet.

:eek:

Jävlar, det är inte nådiga ökningar du har gjort(och det syns verkligen på din avatarbild, det ser rent ut sagt skitbra ut!). Riktigt imponerande! :thumbup:

Jag ökade själv hyffsat i marklyft i början(långt ifrån så bra dock) men började efter ett tag bli rädd för att skada mig(jag vet inte om min teknik idag kan kallas bra, den är väl kanske okej, men i början var den rent dålig). Det jag gjorde var att sänka vikterna, vilket jag har gjort i några omgångar för att sedan öka lite igen. Nu markar jag kanske lite mer(minns inte riktigt vad jag körde på för vikter) men med betydligt mer kontrollerad rörelse(en lustig sak jag märkt är också att jag lyfter lite mer när jag lyckas få till det strikt). Så det är väl ett litet tips. Samma vikt fast i bättre/striktare utförande är ju också en ökning. :)

krilleh
2007-02-27, 23:40
:thumbup: Budskapet gick fram perfekt

Raggis
2007-02-27, 23:54
Riktigt bra skrivet!

Fartman
2007-02-28, 00:04
Jag känner igen mig i Medusa och många andra unga killars träningsiver.

Ja vad hände egentligen med Medusa?

MasterChief
2007-02-28, 00:10
Ja vad hände egentligen med Medusa?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36536&page=2

Hoppas han börjar skriva igen. Han var skön! :)

Fartman
2007-02-28, 00:13
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36536&page=2

Hoppas han börjar skriva igen. Han var skön! :)

Jo, kommer ihåg att han var motiverad till tusen och ökade riktigt bra. Dock var det ingen överaskning att den där axelskadan kom..
Risken är väl iofs att han lessnade på träningen när han var tvungen att börja harva på mycket lägre vikter..

MasterChief
2007-02-28, 00:16
Jo, kommer ihåg att han var motiverad till tusen och ökade riktigt bra. Dock var det ingen överaskning att den där axelskadan kom..
Risken är väl iofs att han lessnade på träningen när han var tvungen att börja harva på mycket lägre vikter..

Jepp, och på något sätt känns det som om kommentaren: "Vad var det jag sade" passar in...

Jag skapade ju denna tråd lite pga av Medusas tråd som började så här...
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=489244&postcount=1

tano
2007-02-28, 00:43
Mycket bra skrivet!

Men som sagt finns så mycket att veta om kroppen. Vad som gör att en skada som denna dyker upp är inte lätt att veta.
Troligtvis har det grund i förslitningar, muskulär obalans, eller annat som jag inte har någon anning om.
Man får väl göra det bästa av den information man har och även hoppas på det bästa.

Men att ta det lungt med vikterna och titta över vars man befinner sig, och vars man är på väg, är nog ett så bra råd som man kan få!

nutz
2007-02-28, 15:46
När kommer snelhest?

snelhest
2007-02-28, 16:32
När kommer snelhest?
Tja vad ska jag säga?
Uppenbarligen kommer jag och trådskaparen från två vitt skilda träningsideologier. Jag anser att träning är det enda som betyder något här i livet och han tycker att träning är ett komplement till livet. Detta är givetvis värdering som bygger på känslor och som sådana är de svåra att argumentera emot och om i skulle börja debattera mot varandra skulle det bara bli en oändlig diskussion utan att någon av oss ändrar åsikt.

I alla fall är det glädjande att trådskaparen har blivit bättre!

tano
2007-02-28, 16:40
Tja vad ska jag säga?
Uppenbarligen kommer jag och trådskaparen från två vitt skilda träningsideologier. Jag anser att träning är det enda som betyder något här i livet och han tycker att träning är ett komplement till livet. Detta är givetvis värdering som bygger på känslor och som sådana är de svåra att argumentera emot och om i skulle börja debattera mot varandra skulle det bara bli en oändlig diskussion utan att någon av oss ändrar åsikt.

I alla fall är det glädjande att trådskaparen har blivit bättre!

ålder?

Brooklyn
2007-02-28, 16:50
grymt bra skrivet, helt klart en "tankeställare"!

FreCKo
2007-02-28, 18:24
Hum, nu vart jag orolig, brukar själv tycka att mark är lite obehagligt... Får nog ta det lite lugnt för säkerhets skull...

JÄVLIGT bra skrivet för övrigt! :thumbup:

Mr. Moose
2007-03-01, 13:01
ålder?

Undrade själv samma sak.

Skulle tro "snelhest" föddes ungefär samtidigt som "Masterchief" började träna.

Man får lite mer distans till saker o ting "på ålderns höst".

Menar inte att det är fel att satsa helhjärtat men man inser att det finns en värld även utanför gymmet.

Nimille
2008-02-12, 16:46
Den här borde hamna i best of tycker jag, väldigt bra för nybörjare som mig att läsa.

KlopFer
2008-02-12, 17:59
Får man fråga hur du mår idag? hur pass bättre är ryggen?

MasterChief
2008-02-12, 19:55
Ja jävlar. Det var en gammal tråd som hittades.

Ryggen är i princip helt symtomfri. Precis innan andra operationen så blev den helt plötsligt bättre. Ortopedkirurgen kunde inte förklara varför utan hans svar var väldigt svävande: "Tja, sånt händer".

Jag tränar på och det mesta funkar bra. Däremot kör jag inte marklyft på några tyngre vikter och löpningen är inte heller något som funkar jättebra.

Men för övrigt så är det inga smärtstillande och jag är i hygglig form. Jag kommer nog aldrig bli så tung, stark och muskulös som jag var då men det gör inget. Jag trivs precis under 80.

CoKEmaN
2008-02-12, 20:13
skönt att det löst sig, och jag är glad att nån hittade den här tråden igen :)
hade glömt hur bra den var ;p
får hoppas på att du kan fortsätta träna i rimlig mån och att ryggen inte gör sig påmind idet vardagliga livet :)
det du sa om att man inte ska bli helt insnöad på just träning är ju sant, gymmet är inte allt. men å andra sidan vet jag inte vad jag skulle ta mig till om jag inte kunde motionera på något vis. Jag blir rastlös om jag är hemma 2 dagar..

Tabbe
2008-02-12, 20:14
Ja jävlar. Det var en gammal tråd som hittades.

Ryggen är i princip helt symtomfri. Precis innan andra operationen så blev den helt plötsligt bättre. Ortopedkirurgen kunde inte förklara varför utan hans svar var väldigt svävande: "Tja, sånt händer".

Jag tränar på och det mesta funkar bra. Däremot kör jag inte marklyft på några tyngre vikter och löpningen är inte heller något som funkar jättebra.

Men för övrigt så är det inga smärtstillande och jag är i hygglig form. Jag kommer nog aldrig bli så tung, stark och muskulös som jag var då men det gör inget. Jag trivs precis under 80.

Nu blev jag glad :D

Totte på slottet
2008-02-12, 20:22
Väldigt tänkvärd tråd, gäller bara att komma ihåg orden "skynda långsamt" även i gymmet och inte bara nu när man sitter här hemma vid datorn... Men du har med säkerhet planterat många små fina frön IOM den här tråden! Best of material helt klart, en tråd alla bör läsa!

Skönt att höra att ryggen är bättre :)

MasterChief
2008-02-12, 20:22
skönt att det löst sig, och jag är glad att nån hittade den här tråden igen :)
hade glömt hur bra den var ;p
får hoppas på att du kan fortsätta träna i rimlig mån och att ryggen inte gör sig påmind idet vardagliga livet :)
det du sa om att man inte ska bli helt insnöad på just träning är ju sant, gymmet är inte allt. men å andra sidan vet jag inte vad jag skulle ta mig till om jag inte kunde motionera på något vis. Jag blir rastlös om jag är hemma 2 dagar..

Någonstans finns ju fortfarande en liten oro att ryggen ska börja krångla. Men samtidigt gör det mig en aning mer noggrann och jag försöker minimera riskerna. Allt från att jag köpte en mycket bra säng (vilket nog är min bästa investering någonsin) till valet av kontorsstol osv.

För mig har faktiskt ryggproblemen skapat nya möjligheter. När man inte kan träna eller ens vill tänka träning så frigörs mycket tid. Har man bara viljan så finns det mycket man helt plötsligt hinner med.

Nu blev jag glad :D


Väldigt tänkvärd tråd, gäller bara att komma ihåg orden "skynda långsamt" även i gymmet och inte bara nu när man sitter här hemma vid datorn... Men du har med säkerhet planterat många små fina frön IOM den här tråden! Best of material helt klart, en tråd alla bör läsa!

Skönt att höra att ryggen är bättre
Tack. :cheers:

Chrillee
2008-02-12, 20:40
Beundrar helt klart ditt starka psyke, många skulle gå ner sig totalt där utan tvekan.
Fruktansvärt bra kämpat, och att du har återhämtat dig trots allt!

Men stämmer in så bra på det du säger, träningen har för mig just nu tagit över lite väl mycket känner jag, är mitt nyvunna intresse och som med mycket annat när det är nytt så vill man ju göra det hela tiden ungefär.

Har fått ont i handleden nu t ex, men fortsätter trots att det gör ont i den, ska nog sluta och gå till doktorn istället...

Gäller att uppskatta att vara frisk, för varje dag som går som man inte har ont, speciellt i ryggen, ska man vara glad för och inte ta för givet.

Den sundaste inställningen är helt klart att träningen är en del av livet, en krydda precis som vilket annat intresse som helst och hålla det på en sund och bra nivå men ändå vara fokuserad på vad man vill få ut av det och hugga i när man tränar på ett smart sätt.

Har precis börjat köra marklyft och älskar övningen verkligen, men av det här, som de flesta andra här, blir man ju rädd av det här.

Måste öva in tekniken på lätta vikter och aldrig tappa fokus på hållningen, skynda långsamt som sagt!

Nåja, over and out och denna borde utan tvivel ligga i Best Of eller vara klistrad här, vilken tankeställare det är!

_Darkstar_
2008-02-12, 22:01
Man blir helt klart berörd. Tråkigt att höra men är mycket tacksam för att du posta.

Du lyckades skrämma skiten ur mig iaf.

Koloftw
2008-02-12, 22:06
Jag beklagar verkligen vad som hänt dig :(

MasterChief
2008-02-12, 22:17
Nej, jag vill inte skrämma skiten ur någon. Men att lära sig reflektera över vad man gör i gymmet är ju aldrig fel. Med rätt guidning är inte marklyft farligt. Sen finns det ju alltid de som kommer drabbas i all fall, men att gå runt och tänka på sånt är meningslöst. Det gäller ju allt...Man kan ju bli påkörd när man är ute och springer. Men med reflexväst och sunt förnuft minskar risken. Likaså med styrketräning (inte reflexvästen då...eller ja, kanske för att slippa bli nertrampad av Krampus). Poängen med denna tråd är ju att många unga killar blir för fixerade och tappar liksom all verklighetsuppfattning. I längden är det produktivare att ha en mer avspänd attityd till träning. Det är min absoluta övertygelse.

Det finns ingen anledning att beklaga. Jag är stark och hel nu.

joriice
2008-02-12, 22:34
Jag kör inte marklyft, heh...

Chrillee
2008-02-13, 00:54
Nej, jag vill inte skrämma skiten ur någon. Men att lära sig reflektera över vad man gör i gymmet är ju aldrig fel. Med rätt guidning är inte marklyft farligt. Sen finns det ju alltid de som kommer drabbas i all fall, men att gå runt och tänka på sånt är meningslöst. Det gäller ju allt...Man kan ju bli påkörd när man är ute och springer. Men med reflexväst och sunt förnuft minskar risken. Likaså med styrketräning (inte reflexvästen då...eller ja, kanske för att slippa bli nertrampad av Krampus). Poängen med denna tråd är ju att många unga killar blir för fixerade och tappar liksom all verklighetsuppfattning. I längden är det produktivare att ha en mer avspänd attityd till träning. Det är min absoluta övertygelse.

Det finns ingen anledning att beklaga. Jag är stark och hel nu.

Väldigt bra mening.

jorice, kändes det där bra lr? =)

kimozabe
2008-02-13, 08:42
Jag har skadat mig 2 ggr i marklyft pga fel utförande, men det har läkt, troligen sträckning... Men jag kan känna efter ett tugnt marklyft där jag ökat vikt 1-3 dagar efteråt i sista kotan typ... Ovanhet eller skadad ?

Puss

Solve
2008-02-13, 17:41
jaha.... hade precis tappat teknikrädslan i mina marklyft nu!
kul o gåner o köra biceps ryggpasset ikväll :O

larkan
2008-03-18, 21:59
Mycket bra skrivit av trådskaparen. Dock ska inte ni vara rädda att gå och köra marklyft pga marklyft stärker ju ryggen, som tex mig som är byggare behöver det och det kommer ju säkra min rygg, alltså bara minska skador.

Att det händer såhär i marklyft är inte speciellt vanligt, och därför kan man inte sätta någon gräns på hur farligt det är.


Så kör marklyft nu för fan, var inte rädda!

747
2008-03-18, 22:10
Det känns ju tryggt att är just du som berättar det här för mig, larkan.

Spene
2008-03-18, 22:16
Bra att den här tråden kom upp igen. Jag tror jag behöver läsa sånt här för att lugna ner mig ibland. Jag blir lätt för ivrig och vill göra framsteg snabbt. Bra skrivet och med egna erfarenheter. Lycka till i fortsättningen!

alindvall
2008-03-18, 22:20
Otroligt bra skrivet, man får sig verkligen en tankeställare! Man tror verkligen att man är odödlig och oövervinnerlig.

Mantus
2008-09-18, 12:54
Det här var ju ett riktigt läsvärt inlägg, en del optionanimänniskor kan nog behöva läsa det här och få sig en tankeställare, träning är inte allt i livet.

BUMP!

jaosef
2008-09-18, 13:58
Som ivrig "nybörjare" vill man inte läsa sånt här... man vill ju gymma 10 ggr/veckan och helst öka 2 Kg i varje övning varje vecka. Bra tankeställare, och mycket bra skrivet!

mangs
2008-09-18, 15:02
Visst är det bra skrivet och jag vet inte om det är en slump att jag i ungefär samma veva som detta skrevs gick från att tänka kost/träning 24/7 till att mer ha det som en rolig hobby vid sidan om. Visst har det gjort att jag inte får lika bra resultat men å andra sidan har jag fan så mycket annat kul att leva för och framför allt så har träningen blivit roligare. Förr kunde jag lipa efter ett pass eftersom jag inte klarat vad jag skulle klara på det passet medan jag idag direkt är på benen och redo för nästa pass.

Siktar man på att nå toppen eller bli elit inser jag att man måste satsa stenhårt men då de flesta här bara är motionärer känns det dumt att offra allt som en elitsatsning innebär för att bara kanske få marginellt bättre resultat. Inte kul att om 20 år tänka att man försökat stora delar av sitt liv men att man minsann nu tar 10 kilo mer i bänkpress jämfört med vad man gjort annars. I många fall är det nog tvärtom med, att man får bättre resultat när man inte är uppe i det hela tiden. Äter man vettigt och tränar kontinuerligt med ett bra schema så räcker det mycket långt.

Hank
2008-09-18, 15:35
Nej nu är det lite väl vek mentalitet i den här tråden. Kötta på för fan, 2 månader stenhårt kött och några veckors skadeuppehåll ger mer än att träna som en kärring under hela perioden.

jwzrd
2008-09-18, 15:42
Nej nu är det lite väl vek mentalitet i den här tråden. Kötta på för fan, 2 månader stenhårt kött och några veckors skadeuppehåll ger mer än att träna som en kärring under hela perioden.

Sätt det i ett 10-årsperspektiv och berätta vad du har för mål i det läget. Orka lyssna på vad en 14-åring utan mål har att säga i det här sammanhanget.

mangs
2008-09-18, 15:52
Precis, jag kan fortfarande kötta på på mina pass men jag sitter inte i 8 timmar före och laddar mentalt innan för att kunna prestera max utan jag lever ett normalt liv vid sidan om. Känns ganska onödigt att skal a bort, familj,vänner ,barn, andra hobbys bara för att lyfta något kilo extra.

Ligger man på tävlingsnivå så kan jag förstå det men för en vanlig motionär så kommer de små förändringarna resultatmässigt inte på länga vägar vara värt mödan. Dessutom kommer du förr eller senare tröttna eller gå sönder och vad har du då att leva för?

jwzrd
2008-09-18, 15:54
Precis, jag kan fortfarande kötta på på mina pass men jag sitter inte i 8 timmar före och laddar mentalt innan för att kunna prestera max utan jag lever ett normalt liv vid sidan om. Känns ganska onödigt att skal a bort, familj,vänner ,barn, andra hobbys bara för att lyfta något kilo extra.

Ligger man på tävlingsnivå så kan jag förstå det men för en vanlig motionär så kommer de små förändringarna resultatmässigt inte på länga vägar vara värt mödan. Dessutom kommer du förr eller senare tröttna eller gå sönder och vad har du då att leva för?

Om man inte spelar på jävlart högsta nivån (om ens där!) så behöver man inte skala bort något av det du räknar upp. Personligen tror jag att man ger mycket bättre resultat om man har ett fungerande liv med alla de där vanliga färg-TV-komponenterna som sambo, snoriga ungar, bilar n villa.

Jorgen
2008-09-18, 15:58
Om man inte spelar på jävlart högsta nivån (om ens där!) så behöver man inte skala bort något av det du räknar upp. Personligen tror jag att man ger mycket bättre resultat om man har ett fungerande liv med alla de där vanliga färg-TV-komponenterna som sambo, snoriga ungar, bilar n villa.

Sanna ord. :thumbup:

mangs
2008-09-18, 16:06
Ja, var det inte det jag sade?

Jag tror vi är överens men det jag ville få fram är att vissa Hardcore trainers försakar precis allt för att nå dit de vill samt för att på något sätt visa hur hardcore de är. Man kan nå långt med en mer avslappnad attityd precis som du säger.

Men ta en handuppräckning på forumet ang. hur många som skippat en utgång för att de skall träna ben dagen efter eller hur många som skippat Pommes Frites på nyår för att inte sabba deffen mm. Många kör för hårt utan att det egentligen på sikt kommer göra någon skillnad.

Hyffsad koll på kosten samt ett bra träningsupplägg räcker.

jwzrd
2008-09-18, 16:08
Ja, var det inte det jag sade?

Jag tror vi är överens men det jag ville få fram är att vissa Hardcore trainers försakar precis allt för att nå dit de vill samt för att på något sätt visa hur hardcore de är. Man kan nå långt med en mer avslappnad attityd precis som du säger.

Men ta en handuppräckning på forumet ang. hur många som skippat en utgång för att de skall träna ben dagen efter eller hur många som skippat Pommes Frites på nyår för att inte sabba deffen mm. Många kör för hårt utan att det egentligen på sikt kommer göra någon skillnad.

Jo, jag höll med dig =)

martin86
2008-09-18, 20:27
Håller med.

Förstår inte varför man ska behöva göra avkall på alltid för att vara så "opti" som möjligt. Man kommer bra långt ändå.

Träningen är inte allt här i livet... :)

skaparn
2008-09-18, 20:35
Samtidigt kan jag tycka att det är väldigt irriterande när andra definierar "avkall" åt mig.

Chrillee
2008-09-18, 20:36
Riktigt bra ord helt klart!

Känner igen mig där då jag har försummat min familj och vänner, även flickvän pga träningen nu det senaste halvåret.
Men nu på senare tid fått lite mer perspektiv och tar träningen mer i 2'a hand och det mer väsentliga som man ska ha även när man är 50 i 1'a hand.

Och då går det mycket bättre, gör fler ökningar och man känner sig så mycket sundare i huvudet.

Nu sitter jag här förvisso med ryggvärk pga alldeles för tunga böj och mark på en och samma dag. Den här tråden skrämmer alltid livet ur en.

skaparn
2008-09-18, 20:39
Nu vill jag inte alls göra det här till en träningspenismätartävling, men hur lyckas man ens med att försumma någon eller något om man bara ägnar sig åt byggning? Då tror jag problemet står någon annanstans att finna och själva träningen är egentligen bara ett symptom.

Racso
2008-09-18, 21:14
Mycket bra skrivet. Finns mycket att hämta från ditt inlägg!

Hoppas ryggen repat sig väl!

obesogen
2008-09-18, 21:20
Masterchief; Vad har hänt sen sist? Hur är det med ryggen idag? Vore kul att höra!

MasterChief
2008-09-18, 21:33
Masterchief; Vad har hänt sen sist? Hur är det med ryggen idag? Vore kul att höra!

Tackar för dina omtanke. :kinky:

Jo tack bra. Ger jag tusan i att springa så funkar det. Cykling och styrketräning funkar utmärkt. Däremot kör jag inte några tunga böj eller mark. Men det är nog mest för att det inte känns kul och jag behöver inte de övningarna.

obesogen
2008-09-18, 22:05
Tackar för dina omtanke. :kinky:

Jo tack bra. Ger jag tusan i att springa så funkar det. Cykling och styrketräning funkar utmärkt. Däremot kör jag inte några tunga böj eller mark. Men det är nog mest för att det inte känns kul och jag behöver inte de övningarna.

Trevligt att höra! Men inte böj eller mark? Vafalls?*grr27* :banned Vadå "behöver" inte dom övningarna? ALLA behöver dom övningarna!!!! ;) *rolleyes*

Pompere
2008-09-18, 22:48
Riktigt bra skrivet!

MasterChief
2008-09-19, 08:44
Trevligt att höra! Men inte böj eller mark? Vafalls?*grr27* :banned Vadå "behöver" inte dom övningarna? ALLA behöver dom övningarna!!!! ;) *rolleyes*

Jag kör dem men inte tungt. Men jag håller med. Det är på gränsen ett skäl till att bli bannad. Fantastiska övningar och hade jag skött min bukträning ordentligt och inte ägnat så jävla mycket av tiden till träning med maskiner så kanske det inte hänt. Det tog tid att fatta detta, vilket förmodligen är ett vattentätt bevis på hur puckad jag är.

baldrick
2008-09-19, 18:37
Pratade diskbråck med en kompis som har diskbråck och han sade att det var till största delen genetisk betingat, dvs det spelar ingen roll vad och hur du körde eller om du tänkte träning 30 tim per dygn.

Förr eller senare skulle du ändå få ditt diskbråck.


Men jag vet inte själv. Har inte haft diskbråck och är inte läkare direkt.
Oavsett vad så är väl poängen i det du skriver sund och jag håller med dig.

MasterChief
2008-09-19, 18:51
Pratade diskbråck med en kompis som har diskbråck och han sade att det var till största delen genetisk betingat, dvs det spelar ingen roll vad och hur du körde eller om du tänkte träning 30 tim per dygn.

Förr eller senare skulle du ändå få ditt diskbråck.


Men jag vet inte själv. Har inte haft diskbråck och är inte läkare direkt.
Oavsett vad så är väl poängen i det du skriver sund och jag håller med dig.

Det var inte vad ortopedkirurgen sade till mig och jag tycker även det låter orimligt. Något som man hittar på för att...tja...du fattar.

Visst kan man vara konstruerad så att man har lättare att få diskbråck, men till slut är det ju faktiskt en fråga om enkel fysik. Överbelastar du systemet för mycket går det sönder oavsett hur stark du är.

nyrjoh
2008-09-19, 20:48
Det var inte vad ortopedkirurgen sade till mig och jag tycker även det låter orimligt. Något som man hittar på för att...tja...du fattar.

Visst kan man vara konstruerad så att man har lättare att få diskbråck, men till slut är det ju faktiskt en fråga om enkel fysik. Överbelastar du systemet för mycket går det sönder oavsett hur stark du är.

Nej jag har sett forskning som visar att diskbråck har en ganska kraftig ärftlig faktor tyvärr. Sen är ju inget skrivet i sten...

nyrjoh
2008-09-19, 21:51
Hittade lite forskning om saken:

In 1991, Varlotta et al [5] found that 32% of adolescent patients with disc herniation had a family history. Matsui et al [6] reported that there is familial clustering of lumbar disc herniation among the encumbrances of 18-year-old or younger patients with lumbar disc herniation. Subsequently, in 1995, Battie et al [7] assessed lumbar MRIs of 115 pairs of male monozygotic twins, to investigate the relative effects of environmental risk factors, age and familial aggregation on disc degeneration. Disc bulging, height narrowing, and disc desiccation as indicated through signal intensity were used as phenotypic clinical markers. In a multivariable analysis of the No.12 thoracic–No.4 lumbar vertebrae region, physical loading exposures explained 7% of the variance in disc degeneration scores among the 230 subjects, with the addition of age to 16% and with the addition of a variable representing familial aggregation to 77%. In the No.4–5 lumbar vertebrae and No. 5 lumbar-No.1 sacral vertebrae region, physical loading measures explained only 2% of the variance in disc degeneration summary scores in multivariable analysis. The variance score in lower lumbar rose to 9% with the addition of age and to 43% with the addition of familial aggregation. This study provided the first estimate of the relative importance of specific environmental agents and overall familial influences including genetic factors. In 1997, Matsui et al [8] analyzed responses from a questionnaire given by 3, 042 Japanese workers at a factory. They found that the average age of the first attack of low back pain in workers whose parents also suffered from the same condition, was significantly younger than that in workers with no similar history.



Sambrook et al [9] conducted a classic twin study to examine the hypothesis that disc degeneration has a major genetic component. Spine MRIs were obtained from 86 pairs of monozygotic twins and 154 dizygotic twins, 80% of whom were female, from Australian and British twin registries. A substantial genetic influence on disc degeneration was found. For a summary score of disc degeneration, comprised of disc height, signal intensity, bulging, and anterior osteophyte formation, heritability estimates were very high, 74% (95% confidence interval, 64%–81%) for the lumbar spine and 73% (95% confidence interval, 64%–80%) for the cervical spine, after adjusting for age, weight, smoking, occupation, and physical activity. The analysis on the individual MRI findings suggested that disc bulging and height were the primary contributors to genetic determination of the disc degeneration summary score. However, the genetic influence on signal intensity was not apparent.

In summary, the observations and studies in juveniles and adults of familial aggregation make a convincing case that intervertebral disc herniation is indeed influenced by familial factors. The studies do not, however, provide data on the relative contributions of genetic and shared environmental factors among family members. However, these findings indicate that stronger genetic effects are associated with an earlier onset of intervertebral disc degeneration.

MasterChief
2008-09-19, 22:06
Jo, men det är skillnad på att man ärft samma svaga ryggkonstruktion som sina föräldrar och att det skulle vara en genetisk sjukdom som denne person hävdade. Som jag nämnde har givetvis vissa lättare att få problem och troligtvis har närstående samma situation eftersom de genetiskt är lika. Men det är min övertygelse att om dessa personer som upplevt diskbråck hade använt sig av ett bra träningsschema och bytt jobb hade risken minskat och kanske även försvunnit helt. Här lyfts det fram som om diskbråck vore av samma typ som en genetisk defekt. Du får det oavsett.

Jag känner till flera som haft diskbråck och sedan blivit fullt återställda och problemfria. Något som låter orimligt om det vore en pågående genetisk "disc degeneration".

Men jag är bara en lekman som resonerar fritt nu.

nyrjoh
2008-09-19, 22:17
Jo, men det är skillnad på att man ärft samma svaga ryggkonstruktion som sina föräldrar och att det skulle vara en genetisk sjukdom som denne person hävdade. Som jag nämnde har givetvis vissa lättare att få problem och troligtvis har närstående samma situation eftersom de genetiskt är lika. Men det är min övertygelse att om dessa personer som upplevt diskbråck hade använt sig av ett bra träningsschema och bytt jobb hade risken minskat och kanske även försvunnit helt. Här lyfts det fram som om diskbråck vore av samma typ som en genetisk defekt. Du får det oavsett.

Jag känner till flera som haft diskbråck och sedan blivit fullt återställda och problemfria. Något som låter orimligt om det vore en pågående genetisk "disc degeneration".

Men jag är bara en lekman som resonerar fritt nu.

Jag skulle väl säga att svag ryggkonstruktion och "genetisk sjukdom" i det här fallet är samma sak. Jag håller med om att man kan göra saker för att minska risken att drabbas av t ex diskbråck. Tyvärr så kan man ju inte göra detsamma med sin arvsmassa. Alltså arvet ger en viss ökad risk att drabbas av besvär men det är ju inte samma sak som att du med 100% säkerhet får det. Det ökar bara risken. Jag vet inte riktigt vad du menar när när du säger att diskbråck vore samma sak?

Jepp helt klart kan man bli bra även om man haft diskbråck. Nej det är inte orimligt. Finns massor av undersökningar som visar att grava degenerativa förändringar kan vara icke symtomgivande.

MasterChief
2008-09-19, 22:18
Jag skulle väl säga att svag ryggkonstruktion och "genetisk sjukdom" i det här fallet är samma sak. Jag håller med om att man kan göra saker för att minska risken att drabbas av t ex diskbråck. Tyvärr så kan man ju inte göra detsamma med sin arvsmassa. Alltså arvet ger en viss ökad risk att drabbas av besvär men det är ju inte samma sak som att du med 100% säkerhet får det. Det ökar bara risken. Jag vet inte riktigt vad du menar när när du säger att diskbråck vore samma sak?

Jepp helt klart kan man bli bra även om man haft diskbråck. Nej det är inte orimligt. Finns massor av undersökningar som visar att grava degenerativa förändringar kan vara icke symtomgivande.

Det lät på honom som att de som får diskbråck hade det redan skrivit i stjärnorna. Spelar ingen roll vad du gör, du får det i alla fall. Ungefär som diabetes, typ.

Shajjn
2008-09-19, 22:46
"Lägg inte alla ägg i en korg" passar bra till allt man gör i livet, värt att påpeka. :)

Upptaget
2009-04-13, 15:02
Rejäl bump här nu men tycker det känns onödigt att starta en ny tråd då det diskuteras om marklyft och skador..

Är inte detta en väldig ostbåge formad rygg svend har speciellt i 370kgs lyftet? jag kan inte så mycket om marklyft men ryggen är ju väldigt böjd enligt mig? det kan väl omöjligt vara bra för ryggen och speciellt vid den sinnessjuka vikten han kör på?

u3qMKYYEpD4

EkarN
2009-04-13, 21:49
Diskbråck är det nog inte tal om. Ont i ryggen kommer kommer han nog få(har redan?), elitidrott tenderar att ge belastningsskador.

Rahf
2009-04-13, 22:00
Han har vad vi kan kalla för "SL-krökningen", alltså böjd bröstrygg men rak ländrygg. Det jag inte tycker om är att i 370kgs lyftet är att höften åker upp först och sen kommer stången. Han hänger i bottenläge en extra sekund på varje drag alltså. Det ska gå jämnt och fint.

Sen att det banne mig är asstarkt la jag åt sidan för stunden :D.

Cerberus
2009-04-13, 22:36
jag sträckte min ländrygg för ett par mån sen och det är idag 100% läkt, åkte på akuten o allt(gjorde svinont o böja mig ens ett par grader framåt) och grät lite också(farsan körde mig dit) för ja trodde ja hade fått diskbråck och att det var över för min del med träning.

Men inget gjorde ont förutom att böja mig framåt så jag hade tur! Detta var dock inte främst pga marklyft utan pga fel utförande i en kass smithmaskin där ja körde knäböj ett par dagar tidigare o typ ramlade ihop i botten o de gjorde ont i ländryggen. Så marklyftet var utlösande faktorn och inte det som la grunden.. det jag tror iaf, ja körde inte ens maxvikter(var förövrigt svagare än vanligt) och ryggen kändes rak.

Sen dess har jag varit livrädd att öka märkbart i marklyft igen, körde 130kg som tyngst förra passet. Kommer öka långsamt och jag vette fan om ja kommer köra lågreps igen, efter masterchiefs inlägg borde jag ju eliminera övning öht. Har börjat fokusera på andra övningar helt enkelt.


har efteråt fått ett helt annat fokus på säkert och träning, detta är något jag vill hålla på med livet ut.

z_bumbi
2009-04-14, 07:11
Inte för att övningen är direkt nödvändig men om man inte får ont av marklyft och inte satsar på att maxa så ser jag inte riktigt problemet med övningen? Låga reps (3-6), få set (3-5), moderata vikter och öka under kontrollerade former t ex att öka över 4-5 veckor och sen sänka och börja om på en något högre vikt. Inga microhöjningar dvs det är bättre att lägga på 5-15 kg per vecka än att höja med 2,5 kg eller mindre. Målvikten för perioden vet man ju redan så då är det bara att räkna bakåt, målvikten går däremot att höja i mindre steg.
Ex
Målvikt 3x3x100 kg
3x3x60
3x3x70
3x3x80
3x3x90
3x3x100
Ny målvikt 3x3x102,5
3x3x62,5
3x3x72,5
osv
Kör man på tyngre vikter så kan man köra större steg, kör man lättare så kan det räcka med mindre steg.

Se till att någon kollar formen med jämna mellanrum.

När man kommer upp så högt att det börjar ta stopp med ökningarna så kan man köra två veckor på samma vikt och sen öka.

Har man varit skadad så sätt en riktigt låg målvikt och jobba upp från den över tid.

Fearstrike
2009-04-14, 08:31
Då morsan har haft diskbrock och resten av familjen allvarliga ryggbesvär så passar jag på att fråga. Jag har själv redan haft en hel del ryggbesvär trots min ålder (22 i år) dock mest när jag har arbetat, inget hitills på gymmet förutom ett tillfälle.

Nu har jag inte vågat mig på markböj eller de där "stora" övningarna eftersom de har involverat ryggen.

Vad tror ni egentligen? Finns det fler övningar jag bör undvika, för att inte öka oddsen?

Tack.

Fearstrike
2009-04-14, 08:36
Nu hann tiden gå ut, men för att bidra med ett exempel; Sittande rodd (maskin) så klarar jag av att tömma magasinet, det blir 103kg. Matar ryggen totalt i denna övningen men har inte känt några obehag än. Hur blir det här till exempel?

Alternativt denna: :_/-_ <.---- där ligger man, böjd över. Jag klarar av denna övningen med en 20kg's platta hållandes med armarna. Även här tar det i ryggen, men inte på något obehagligt sätt.

Är någon av dessa två övningar onödigt dumma i mitt fall?

Tack igen

EnTe
2009-04-14, 23:50
Fearstrike: Kanske har dem ryggproblem för att dem tränat ryggen dåligt/inte alls? Gå och gör en undersökning av din rygg hos en Ortoped. Hittar dem inget konstigt så finns det väl ingen anledning för dig att vara rädd för marklyft? Kanske det som blir din räddning? =)

Misstolka mig inte, ryggen är allvarliga saker. Men det är en bra övning som stärker ryggen bra om man utför den rätt..

Fearstrike
2009-04-15, 08:26
Ja men jag har redan vart inne på akuten för ryggen, jag får problem med jämna mellanrum också.

Tolkia
2009-04-15, 09:28
Om hela familjen har svåra ryggbesvär är det väl inte omöjligt att ni har någon ärftlig komponent som ökar benägenheten att få det. Jag skulle vara noga med att hålla en bra bålstyrka/-stabilitet. Kanske vore det idé att kontakta någon som kan hjälpa dig med råd om rygghälsa och träning, t.ex. en sjukgymnast. En ortoped är nog inte rätt instans om du inte är dålig i dagsläget.

Fearstrike
2009-04-15, 14:02
Okej. Tack

Silencer
2013-02-08, 23:46
När jag började träna small det till på andra benpasset (knäböj och noll koll) och jag fick leva ett år med strålningar ner i benet och olika smärtor. Får känning ibland i ryggen av knäböj som att något är lite galet, dock aldrig i mark. Jag tycker en tung knäböj känns en miljard gånger farligare än mark.

fimpan
2013-02-09, 09:29
Oj, det var ett trådlyft av rang..
Dock en bra tråd, som jag missat helt.
Klister på den ett tag?
Med tanke på att ALLA här rekomenderas marklyft...

swaggedout
2013-02-09, 10:42
Hade du något ärftligt eller gjorde något tokigt under lyftet? Kan detta verkligen hända vem som helst eller fanns det någon förklaring?

ceejay
2013-02-09, 12:38
Oj, det var ett trådlyft av rang..
Dock en bra tråd, som jag missat helt.
Klister på den ett tag?
Med tanke på att ALLA här rekomenderas marklyft...

vart vill du komma?

fimpan
2013-02-09, 13:30
vart vill du komma?

Vart jag vill komma?
Det kan vell aldrig vara fel att få info om vad som kan hända om man gör allting rätt, men ändå kan det gå så fel.
Trots uppvärmning,rutin etc.

Rahf
2013-02-09, 20:53
Vart jag vill komma?
Det kan vell aldrig vara fel att få info om vad som kan hända om man gör allting rätt, men ändå kan det gå så fel.
Trots uppvärmning,rutin etc.

Läs första sidorna, då ser du spekulationer på vad som kan ha gått fel.

Ondskapelsen
2013-02-09, 21:14
Tack för bump på denna. Riktigt bra läsning. Sorgligt såklart, men det gjorde mig glad att någon vill nå ut med ett så vettigt budskap.

Hur mår MC idag?

RakaRör
2013-02-09, 21:45
Riktigt bra skrivet!
Bra att tänka på som nybörjare, även om det är svårt att inte leva i denna underbara värld!

freddan11
2013-02-09, 22:06
Bra skrivet, hoppas allting bättrar sig för dig!

/F

Rahf
2013-02-09, 22:20
Kom ihåg, gott folk, detta är en väldigt gammal tråd som blivit bumpad. Läs tidsstämplarna på varje inlägg.

swaggedout
2013-02-09, 22:43
Hade du något ärftligt eller gjorde något tokigt under lyftet? Kan detta verkligen hända vem som helst eller fanns det någon förklaring?

Söker svar på detta

Stefan J
2013-02-09, 23:08
Söker svar på detta

Ja det kan hända vem som helst. Risken är väldigt liten såklart och de flesta som skadar sig brukar komma lindrigare undan med ett ryggskott som varar någon dag/några veckor. Att ha en fulländad teknik minskar risken för skador, men det eliminerar inte risken helt. Ska du ha garantier för att aldrig skada dig så får du låta bli att träna överhuvudtaget. :)

gratefuldead
2013-02-09, 23:35
Just denna tråd är bidragande till min stora respekt för marklyft. Har även sett en snubbe klappa ihop på liknande sätt som MasterChief beskrev, då precis efter/under ett lyft marklyft. Jävligt läskigt.

Rahf
2014-11-16, 11:53
Jag bumpar denna tråd av påkommen anledning. Mest för att nyare, ivrigare medlemmar ska få sig en liten tankeställare-- satsa på att träna smart och säkert.

PureWhey
2014-11-16, 12:16
Jag bumpar denna tråd av påkommen anledning. Mest för att nyare, ivrigare medlemmar ska få sig en liten tankeställare-- satsa på att träna smart och säkert.

:thumbup:

Padde
2014-11-16, 13:28
Jag ska helt sluta med mark o knäböj...blir maskiner nu hädanefter.efter att ha läst detta så är det inte värt det.

Jockejr
2014-11-16, 15:15
Jag ska helt sluta med mark o knäböj...blir maskiner nu hädanefter.efter att ha läst detta så är det inte värt det.

Lovar att det inte är värt att skippa dessa övningar, att få det som TS beskrev ska vara väldigt svårt ifall du lyfter rätt. Det är att disken kollapsar och klämmer till ischiasnerven på ett riktigt oturligt sätt.

Jag blev frisk av att köra tunga basövningar med rätt teknik efter mina 2 diskbråck, aldrig så illa som ts men var sjukskriven i perioder med avdomnat högerben.

Linjedomarn
2014-11-16, 17:36
Jag ska helt sluta med mark o knäböj...blir maskiner nu hädanefter.efter att ha läst detta så är det inte värt det.

Du har helt missat TS poäng i inlägget. Han ville bara varna om att lägga alla ägg i en korg, alltså göra andra saker än att träna också. Inte att marklyft skulle vara farligt.

Ett Orm
2014-11-16, 18:54
Att träna medvetet, dvs veta att man tar en risk med tex en maxning, vad risken är och varför man tar risken tror jag kan hjälpa en mycket psykiskt om olyckan är framme.
Väldigt många, yngre killar framför allt, bara kör på ala YOLO.

F Ultra
2014-11-17, 19:18
Inte för att övningen är direkt nödvändig men om man inte får ont av marklyft och inte satsar på att maxa så ser jag inte riktigt problemet med övningen? Låga reps (3-6), få set (3-5), moderata vikter och öka under kontrollerade former t ex att öka över 4-5 veckor och sen sänka och börja om på en något högre vikt. Inga microhöjningar dvs det är bättre att lägga på 5-15 kg per vecka än att höja med 2,5 kg eller mindre. Målvikten för perioden vet man ju redan så då är det bara att räkna bakåt, målvikten går däremot att höja i mindre steg.
Ex
Målvikt 3x3x100 kg
3x3x60
3x3x70
3x3x80
3x3x90
3x3x100
Ny målvikt 3x3x102,5
3x3x62,5
3x3x72,5
osv
Kör man på tyngre vikter så kan man köra större steg, kör man lättare så kan det räcka med mindre steg.

Se till att någon kollar formen med jämna mellanrum.

När man kommer upp så högt att det börjar ta stopp med ökningarna så kan man köra två veckor på samma vikt och sen öka.

Har man varit skadad så sätt en riktigt låg målvikt och jobba upp från den över tid.

Grymt gammal post jag vet, men varför är det bättre att höja med 5-15kg än 2,5kg?

edit: äh, jag tolkade dig nog fel första gången som jag läste den posten. Du menar förståss ökningarna som man gör vecka för vecka för att komma upp i toppvikten i det schemat som du presenterade och inte att en ökning på 2,5kg i böj skulle vara dåligt...

ARMSTARK
2014-11-18, 08:55
Du har helt missat TS poäng i inlägget. Han ville bara varna om att lägga alla ägg i en korg, alltså göra andra saker än att träna också. Inte att marklyft skulle vara farligt.

Ja det är väldigt lätt att gå all-in och identifiera sig själv som den tränande personen, dvs man existerar knappt utanför gymet, tiden mellan träningspassen blir en transportsträcka.
Jag har själv råkat ut för några allvarliga insidenter och insett att när man sitter där i sin rullstol så är man ingenting, man har inte vårdat livet ett dugg, bara levt för nästa träningspass.
Det här ska man tänka på då och då för ingen är odödlig!

MikaelB
2016-04-09, 15:59
Liknande historia från en Världsmästare.
rSDCJ_NZ0fU

unsuspected
2016-04-10, 22:05
Hur är det nu 12år senare MasterChief?

Bärsärk
2016-04-10, 22:27
Du har helt missat TS poäng i inlägget. Han ville bara varna om att lägga alla ägg i en korg, alltså göra andra saker än att träna också. Inte att marklyft skulle vara farligt.

Faktum kvarstår ju att vissa övningar faktiskt går att hoppa över om man bara hobbytränar och inte har storslagna visioner om att bli nästa världsmästare i SL/OL. Jag har själv tränat i 6 år och aldrig kört marklyft, tycker inte min rygg släpar direkt.

Finns så vitt jag vet ingen övning som inte går att ersätta.

shut teh face
2016-04-11, 06:29
Bra tankar i denna tråd, hur är det idag? Master-Ford-Kia ?

Jag har personligen aldrig skadat ryggen i träningen, men en gång när jag vände mig konstigt i soffan (rädda bebis som höll på ramla) hög det till något djävulskt i ryggen nere vid svanken, jag fick så ont att det kom tårar, yrsel, jag hörde inte vad frugan sa, helt livrädd. Det gick över på några minuter och har aldrig kom tillbaka sen dess. All respekt åt ryggen.

Jag tänker mig att något väldigt konstigt hände, och det var ändå under minimal belastning, jag kan bara föreställa mig samma incident fast under hög belastning, då hade väl hela skitet åt åkt helvete.

Spelevink
2016-04-11, 06:34
Faktum kvarstår ju att vissa övningar faktiskt går att hoppa över om man bara hobbytränar och inte har storslagna visioner om att bli nästa världsmästare i SL/OL. Jag har själv tränat i 6 år och aldrig kört marklyft, tycker inte min rygg släpar direkt.

Finns så vitt jag vet ingen övning som inte går att ersätta.

Beror väl på om man tränar för att enbart bygga muskler eller rörelser som återkommer i vardagen. Eller skivstångsguden förbjude, för att det är kul.

Ska/måste man exempelvis lyfta tunga saker från marken i jobb/fritid så tror jag att marklyft (eller någon av dess varianter) är svår att ersätta.

Jobbar man i lager och tar ner tunga saker från höga hyllor är nog militärpress och/eller kanske till och med stöt förmodligen bättre än någon isolerande triceps-/axelövning om man söker förebygga skador.

Bärsärk
2016-04-11, 07:16
Tränar man för att se snygg ut naken är det ingen som kommer kunna ifrågasätta dig om 15 år huruvida du kört "tunga basövningar"™ eller inte, det kommer inte märkas och ingen kommer bry sig.

Rikard Jansson
2023-01-19, 18:34
Hur gick det med ryggen?

MasterChief
2023-01-19, 19:32
Hur gick det med ryggen?

Den blev bättre till slut och nu har jag varit helt symptomfri i många år. Det var också ett helvete att sluta med morfinbaserade läkemedel men jag lyckades även med det. Idag tränar jag hårt men kör väldigt försiktigt i vissa övningar, tex benpress.

Rikard Jansson
2023-01-19, 20:11
Den blev bättre till slut och nu har jag varit helt symptomfri i många år. Det var också ett helvete att sluta med morfinbaserade läkemedel men jag lyckades även med det. Idag tränar jag hårt men kör väldigt försiktigt i vissa övningar, tex benpress.

Gött! Jo, det kan man ju tänka sig, är väl en av de mest beroendeframkallande saker som finns, typ.

Du tränar ben då iallafall, en annan hade inte vågat (eller skyllt på det för att slippa) :D