handdator

Visa fullständig version : Hur mat bör kombineras

Klein
2004-06-21, 00:37
Hittade en mycket intressant artikel om hur man bör kombinera olika födoämnen måltidsmässigt. Kött, fett och kalcium ätes med fördel tillsammans. Bör ej kombineras med frukt och spannmål som i sin tur ej heller bör kombineras. Läs vidare:

http://www.becomehealthynow.com/article.php?catshort=dietcenter&id=1125

aliquis
2004-06-21, 08:34
enkelt, kombinera aldrig det du tänker äta med kött, fisk, fågel, mejeriprodukter eller ägg ;D

Dr.Stein
2004-06-21, 10:28
Kan du sammanfatta artikeln, var jävla lång...

Det jag tror mej förstå av den försa biten är att man ska äta proteiner för sig, kolhydrater för sig och fett för sig. Jävla skumma måltider det skulle bli;) Pasta med potatis och ris, Stekt ägg med fläskfilé, smör med olivolja etc.:D

Förstod inte riktigt varför man inte skulle kombinera dessa näringsämnen, och vad man skulle vinna på att göra de.:confused:

zonecapone
2004-06-21, 10:34
BULLSHIT!!!!!!!!!!!

King Grub
2004-06-21, 10:37
Originally posted by zonecapone
BULLSHIT!!!!!!!!!!!

:thumbup:

Att separara protein, kolhydrater och andra nutrienter på det sättet går tvärt emot alla regler för hälsosam kost.

Klein
2004-06-21, 11:09
Det skulle ju kunna tänkas att "alla regler" för hälsosam kost är av tvivelaktig tadel och vandel. Det är vår kultur som dikterar vår kost idag och kulturen har gått en lång väg från den naturliga kosthållningen. Som jägare och samlare kan man anta att människan åt distinkta måltider. Hittade man ett fågelbo så mumsade man i sig äggen. Hittade man bär så mumsade man i sig dom osv. Detta stöds av vår matsmältningsapparat. Fett och kolhydrater upptas på samma ställe men kräver olika enzymer och miljö för att brytas ned. Frukt passerar systemet väldigt snabbt och kött passerar systemet mycket långsammare. Kombinerar man dom så bromsar man frukten så att den börjar fermentera i magen. Fett och protein kan dock kombineras med fördel. Feta fiskar, ägg och sånt är perfekta måltider.

Det finns givetvis protein/fett och kolhydrater i allt vi äter men problemen uppstår om blandningen inte är rejält viktad åt nåt håll.

För folk som har problem med matsmältningen så kan denna diet vara intressant..

Klein
2004-06-21, 11:17
Kan tillägga att man INTE bör kombinera olika frukter, olika bär, olika nötter eller olika animaliska födoämnen. Varje frukt, bär, nöt eller köttstycke kräver sin egen miljö för optimalt näringsupptag.

Att maten skall vara rå är underförstått. Spannmål är därmed helt strukna från menyn. Jag började med rått kött för några dar sen. Tycker det smakar helt ok. Det är nyttigare och man sparar både tid och energi.

aliquis
2004-06-21, 11:59
Originally posted by Klein
Jag började med rått kött för några dar sen.
Jag hoppas verkligen det är nyfångad fisk som du själv har fångat och dylikt, fy fan för att stoppa i sig rått kött från charkdiskarna i butikerna.

Klein
2004-06-21, 12:06
Originally posted by aliquis

Jag hoppas verkligen det är nyfångad fisk som du själv har fångat och dylikt, fy fan för att stoppa i sig rått kött från charkdiskarna i butikerna.

Du tänkte på födan som slaktdjur ges eller bara på själva hygienen i kötthanteringen? Tillagning lär ju knappast inverka på det förra.

GhostFace
2004-06-21, 12:34
Nu ska vi se här....

Rått kött???

:confused:

stybb
2004-06-21, 12:37
Originally posted by aliquis

varför...

EN minut stekt bit oxfile, rostas eller något annat gott kött är rena drömmen ihop med lite ris eller potatis..

:eating: :eating:

emmzan
2004-06-21, 12:47
Att maten skall vara rå är underförstått. Spannmål är därmed helt strukna från menyn. Jag började med rått kött för några dar sen. Tycker det smakar helt ok. Det är nyttigare och man sparar både tid och energi.

Antar att du köper 100% svenskt kött då?

Nyttigare kan kraftigt diskuteras då man aldrig kan utesluta vissa patogener på köttet.

z_bumbi
2004-06-21, 12:48
Originally posted by GhostFace
Nu ska vi se här....

Rått kött???

:confused:

Gillar man inte fisk, fjäderfä, svin samt vilt så kanske det funkar. :D

Klein
2004-06-21, 14:01
Kan ni utveckla er kritik mot rått kött tack?

Sverker
2004-06-21, 14:03
Jag är synnerligen skeptisk till artikeln.

Bukspottskörteln utsöndrar alla matsmältningsenzymerna på en gång. Både för protein och kolhydrat.
Gallan arbetar lite separat brevid men det är mer beroende av att vi har ett kretslopp av gallsalter via levern och gallsalter är lite knepigt att hålla flyande så att det inte klumpar ihop sig och bildar gallstenar.

Magsaften är sur för att fungera som spärr mot bakterieinfektioner. Spärren fungerar för de flesta olika bakterier men inte alla.
Pepsin är det enda enzymet som trivs och arbetar i den sura magsaften men våran matsmältning fungerar utmärkt utan pepsin. Det finns andra enzymer som delar upp protein i peptider och aminosyror.

Att tolvfingertarmen är alkalisk är just för att neutralicera den sura magsaften som kommer ned från magsäcken. Miljön är alkalisk bara en kort stund och längre ned i tunntarmen där de flesta näringsämnena absorberas är miljön neutral eller möjligen svagt alkalisk.

Hela matsmältningen arbetar enligt principen :

Ta hand om allt som kommer, oavsett vad som kommer.

Yankeee
2004-06-21, 14:12

Skulle aldrig få för mig att äta rått kött pga sjukdomsrisken. Sen så verkar det inte sådär jätte gott heller ;)

bubbleman
2004-06-21, 14:13
Precis som om man skulle må bättre utav att separera olika livsmedel.... Ren Bullshit!

Personligen märker jag ingen skillnad om jag äter nästintill perfekt kost eller sk "dålig kost". Äter dock mest bra mat bara för att det "skall vara bra". Att krabba till det i önödan är onödigt.

Klein
2004-06-21, 14:14
Originally posted by Yankeee

Skulle aldrig få för mig att äta rått kött pga sjukdomsrisken. Sen så verkar det inte sådär jätte gott heller ;)

Vilken sjukdomsrisk? Kan du referera till nån undersökning?

Klein
2004-06-21, 14:16
Originally posted by bubbleman
Precis som om man skulle må bättre utav att separera olika livsmedel.... Ren Bullshit!

Personligen märker jag ingen skillnad om jag äter nästintill perfekt kost eller sk "dålig kost". Äter dock mest bra mat bara för att det "skall vara bra". Att krabba till det i önödan är onödigt.

Hur ser din "perfekta" kost ut då?

Yankeee
2004-06-21, 14:17

Nej, sunt förnuft tycker jag. Med tanke på att köttet handskas av en mängd olika personer på olika platser och säkert inte de mest hygieniska ställen heller.
Du tycker väl fortfarande att det är värt att äta råa ägg även fast man kan få salmonella?

bubbleman
2004-06-21, 14:26

Hur ser din "perfekta" kost ut då?

Ok, BRA kost då.

Mycket grönsaker, bra fett, 5-6 mål per dag, inget fett kött osv.

z_bumbi
2004-06-21, 16:04

Nej men till livsmedelshygien.

Vilket kött äter du rått?
Det enda jag personligen kan tänka mig är nötkött som är färskt samt möjligtvis ishavsfisk men då ska den vara väldigt färsk.

Av uppenbara skäl faller allt fjäderfä bort och svin är jag inte heller så pigg på, vilt är ingen höjdare det heller.

Ser man till att köttet är uppfött, slaktat samt styckat i Sverige så kan jag alltså tänka mig att äta rått nötkött men inget annat och det bara om det är färskt.

aliquis
2004-06-21, 17:01

Du tänkte på födan som slaktdjur ges eller bara på själva hygienen i kötthanteringen? Tillagning lär ju knappast inverka på det förra.
Hygienen, man låter väl djuren/köttet hänga ett tag för att bli mört? Sedan uppskuret o grejer i butik, sedan liggandes i kylar i butiken, eventuellt mer än ett dygn?, små butiker lär ju vara värst, sedan hem och ligga i kylen en stund till... visst är det kylt men ändå? Köttfärs blir väl brunaktigt efter ett tag? Vet av naturliga skäl inte hur kött i allmänhet påverkas men det låter äckligt i mina öron ändå :)
Flera av dem menar rått kött som i kött av råtta.. ignorera dem bara ;D

Förstår inte hur de tänker heller, är de så vana med särskrivning att deras hjärnor fungerar bakofram? råttkött skulle det ju stå isf, eller möjligtvis kött av råtta.

emmzan
2004-06-21, 20:30

Livsmedelshygieniskt inte någon bra idé att äta kött rått det är hela saken.

Du har ingen aning om vilka bakterier slaktaren har haft på händerna - eller om vederbörande tvättar händerna efter han varit på toaletten eller inte. Tillväxer då så har du en fin liten matförgiftning!

Sen ska vi inte tala om den naturliga bakteriefloran som alltid finns på köttet och som inte påverkas av slaktarens hygien.

GhostFace
2004-06-21, 21:27
Vad är grunden till artikeln?
Ett hälsosammare liv?

Klein
2004-06-21, 21:30
Originally posted by emmzan

Livsmedelshygieniskt inte någon bra idé att äta kött rått det är hela saken.

Du har ingen aning om vilka bakterier slaktaren har haft på händerna - eller om vederbörande tvättar händerna efter han varit på toaletten eller inte. Tillväxer då så har du en fin liten matförgiftning!

Sen ska vi inte tala om den naturliga bakteriefloran som alltid finns på köttet och som inte påverkas av slaktarens hygien.

Nåväl jag får väl agera försökskanin då. Detta med den 100% råa kosten är alldeles nytt för mig och jag är inte den som tvekar att experimentera. Lite magsjuka kan det vara värt för att slippa allehanda degenerativa sjukdomar. Kan tillägga att det är kravmärkt nötkött jag stoppat i mig. Ska försöka få tag i färsk ishavslax också. Råa ägg äter jag som bekant sen flera månader tillbaka.

z_bumbi
2004-06-22, 09:21
Kan tillägga att det är kravmärkt nötkött jag stoppat i mig.

Grattis. Det kött som antagligen är sämst för ditt syfte...

emmzan
2004-06-22, 09:56

Nåväl jag får väl agera försökskanin då. Detta med den 100% råa kosten är alldeles nytt för mig och jag är inte den som tvekar att experimentera. Lite magsjuka kan det vara värt för att slippa allehanda degenerativa sjukdomar. Kan tillägga att det är kravmärkt nötkött jag stoppat i mig. Ska försöka få tag i färsk ishavslax också. Råa ägg äter jag som bekant sen flera månader tillbaka.

Nu ska vi se här...
"Lite magsjuka" kan iofs innebära EHEC-infektion (e.coli) eller salmonella vilket båda kan ge svåra följdsjukdomar. Det är inte lite ont i magen, spyor och diarré man får bara, utan kan åka på artriter och andra "mysiga" saker som följd.

Kravmärkt? Jaha, och vad säger det i hygiensynpunkt?
Färsk ishavslax? Botulinumbaktier inte omöjligt

Grahn
2004-06-22, 09:59
Varför äta köttet rått? Människan har ju behärskat elden rätt länge och följdaktligen anpassat sig till att äta tillredd föda...

Blodigt ska det dock vara :D

Dr.Stein
2004-06-22, 10:25
tycker det verkar lite intressant, har faktiskt hört liknande om rått kött och inga spannmål etc. av en näringsproffesor som jag såg på tv.

Men varför kan man inte äta på det här sättet och steka köttet. Vi har ju som sagt behärskat elden ganska länge, och det är väl inget allvarligt som förstörs i köttet vid tillagning? Sen förstår jag inte heller varför man ska avstå från allt spannmål, innehåller väl utmärkta kolhydrater som vi ätit i åtminstone en 8000 år?

Vilka skulle vara nackdelen med att äta som vi gör idag? Cancer?

Sverker
2004-06-22, 10:52
Originally posted by Dr.Stein

Att vi blir överviktiga.

Att övervikten egentligen beror på att folk i allmänhet rör på sig för lite är för svårt att ta till sig.

Bättre att hitta någon hokus-pokus diet som lovar evigt liv och rutor på magen.

Krasst sett.

Sverker
2004-06-22, 10:55
Min egna övertygelse är att kroppen under årmiljonerna anpassat sig till de mest skiftande dieterna och klarar av att leva på det mesta. Från lavar med lågt energiinnehåll men rikligt i mängd till feta feta fiskar som stiger i floderna en kort tid varje år till magert villt kött eller rikliga mängder av gräskorn ( vildvete ).

aliquis
2004-06-22, 11:15

Lite magsjuka kan det vara värt för att slippa allehanda degenerativa sjukdomar.
Frukt o grönsaker lär ju påverka det mer än rått kött...

aliquis
2004-06-22, 11:17
Originally posted by Dr.Stein
Sen förstår jag inte heller varför man ska avstå från allt spannmål, innehåller väl utmärkta kolhydrater som vi ätit i åtminstone en 8000 år?
Livet har väl funnits i knappt 4miljarder år på vår planet, människan har funnits i drygt en miljon år (minst), primater vågar jag inte tänka på, än mindre däggdjur... 8000år är ingenting.

Men vi anpassar oss, vi äter ju väldigt olika kost på olika ställen jorden över.

skaparn
2004-06-22, 11:18
If you're having bacon or eggs for breakfast, don't eat cereal or bread

!!!

Nej, den artikeln väljer jag att inte tro på. Skulle inte riktigt kunna leva med en sån frukost iallafall.

Usama Bin Liftin
2004-06-22, 11:22
hahaha vilken skitartikel, herregud!!

Klein
2004-06-22, 12:02
Generellt rör folk sig mer idag än under jägare och samlar-tiden. Jämför med vilka urinvånare som helst. Skillnaden är att folk äter mer idag. Dock så är det primära syftet med den råa mono-måltidsdieten att motverka cancer och andra degenerativa sjukdomar. Det här med att "vi" skulle ha anpassat oss till att äta tillagad mat är ett ytterst förkastligt resonemang. Det finns inga "vi". Det finns bara individer med unika genetiska förutsättningar. Vad som funkar för en, kanske inte funkar för nån annan.

Jag har haft extrema problem med min mage i hela mitt liv. Började med kolik och laktosintolerans som liten, blindtarmen vid 12 års ålder, magkatarr från 17-20 års ålder. Väldiga problem med gaser och uppsvälld mage. Stundtals blodig avföring. Sömnproblem, depression och orkeslöshet har ökat mer och mer de sista 3 åren. Det är uppenbart att jag äter mig sjuk. Därför ska jag ge den här dieten en chans. Jag kan säga att de traditionella gaserna redan försvunnit efter en dag på dieten.

Sedan får vi se om jag är friskare än er andra när jag närmar mig 40.

Klein
2004-06-22, 12:08
Originally posted by Sverker
Min egna övertygelse är att kroppen under årmiljonerna anpassat sig till de mest skiftande dieterna och klarar av att leva på det mesta. Från lavar med lågt energiinnehåll men rikligt i mängd till feta feta fiskar som stiger i floderna en kort tid varje år till magert villt kött eller rikliga mängder av gräskorn ( vildvete ).

Det går att äta det mesta ja. Men frågan är vad som är sundast och där ligger inte uphettad mat bra till. Man har ju experimentellt bekräftat att mängden vita blodkroppar ökar i kroppen vid intag av upphettad mat. Någon sådan reaktion sker inte vid intag av rå kost.

Yankeee
2004-06-22, 12:15
Personligen är jag lite på klein spår. Dock inte så extremt. Paleokosten tror jag är perfekt för människan. Det är ganska mycket som pekar på att många av dagens folksjukdomar kommer just av kosten. Tycker jag :) Dock så fungerar inte paleo för mig pga av att man måste äta i princip varje minut hela tiden, och man är ändå inte mätt (har testat) och jag har aldrig varit så trött på grönsaker som då.

Grahn
2004-06-22, 12:20
klein, testat paelo? Du behöver ju inte äta kött rått för att testa andra kosthållningar än den gängse.

Klein
2004-06-22, 12:55
Personligen är jag lite på klein spår. Dock inte så extremt. Paleokosten tror jag är perfekt för människan. Det är ganska mycket som pekar på att många av dagens folksjukdomar kommer just av kosten. Tycker jag :) Dock så fungerar inte paleo för mig pga av att man måste äta i princip varje minut hela tiden, och man är ändå inte mätt (har testat) och jag har aldrig varit så trött på grönsaker som då.

Jag läste lite om paelo nu. Den dieten har sina brister, åtminstone i sitt teoretiska upplägg. Det där snacket om fett är helt åt skogen. Det som gäller för upphettat fett gäller inte för rått fett. Rått fett påverkar inte kolesterolet på samma sätt som upphettat fett. Du måste äta en massa fett om du ska käka mycket protein och lite kolhydrater. Tekniken är att inte upphetta maten. Att människan har upphettat maten under längre tid betyder inte man ska göra det själv. Den enda anledingen är smaken och allvarligt talat så smakar rått kött ljuvligt.

Jag käkar 20 råa ägg om dagen nu och tillsätter en massa kallpressad rapsolja till mitt kött. Borde väl egentligen äta mer fett från själva djuret men jag har hittills bara köpt oxfilé.

Yankeee
2004-06-22, 12:58

Jag läste lite om paelo nu. Den dieten har sina brister, åtminstone i sitt teoretiska upplägg. Det där snacket om fett är helt åt skogen. Det som gäller för upphettat fett gäller inte för rått fett. Rått fett påverkar inte kolesterolet på samma sätt som upphettat fett. Du måste äta en massa fett om du ska käka mycket protein och lite kolhydrater. Tekniken är att inte upphetta maten. Att människan har upphettat maten under längre tid betyder inte man ska göra det själv. Den enda anledingen är smaken och allvarligt talat så smakar rått kött ljuvligt.

Jag käkar 20 råa ägg om dagen nu och tillsätter en massa kallpressad rapsolja till mitt kött. Borde väl egentligen äta mer fett från själva djuret men jag har hittills bara köpt oxfilé.

Var läste du om den? Nötter, fisk, kött, blir mycket fett iom att man håller högt intag av dem. Om det inte räcker är det ju bara att lägga till valfri olja.

Grahn
2004-06-22, 13:01
fett från kött är inte lågt i alla paelo varianter, sen behöver man inte följa ett schema.
Man FÅR tänka ltie själv med.

Klein
2004-06-22, 13:27

Var läste du om den? Nötter, fisk, kött, blir mycket fett iom att man håller högt intag av dem. Om det inte räcker är det ju bara att lägga till valfri olja.

Du skrev att du måste äta varje minut med Paelo-dieten. Alltså kan du inte ha ätit nog med fett. Här läste jag om paelo:

http://media.wiley.com/product_data/excerpt/09/04714139/0471413909.pdf

Klein
2004-06-22, 13:51
Kan tillägga att det som slutligen inspirerat mig till den nuvarande kosthållningen är Aajonus Vonderplanitz levnadshistoria. En intervju med honom står att finna nedan:

http://www.angelfire.com/ny2/bass/aajonus.html

Sverker
2004-06-22, 14:24

Sedan får vi se om jag är friskare än er andra när jag närmar mig 40.

Jag har bara tre år kvar då.

Var och en salig på sin tro. Jag tror på mitt och jag hoppas att den råa kosten kommer att hjälpa dig.

Yankeee
2004-06-22, 14:53

Du skrev att du måste äta varje minut med Paelo-dieten. Alltså kan du inte ha ätit nog med fett. Här läste jag om paelo:

http://media.wiley.com/product_data/excerpt/09/04714139/0471413909.pdf

Jodå, konstant tuggande på nötter. Jag får ingen mättnadskänsla av saker med omättade fetter. Om jag äter nötter/rapsolja/annat nu, så är det samma effekt. Ingen som helst mättnadskänsla. Jag måste ha kolhydrater för att känna mig mätt.

Klein
2004-06-22, 15:12

Jodå, konstant tuggande på nötter. Jag får ingen mättnadskänsla av saker med omättade fetter. Om jag äter nötter/rapsolja/annat nu, så är det samma effekt. Ingen som helst mättnadskänsla. Jag måste ha kolhydrater för att känna mig mätt.

Pröva att käka fet fisk och kött istället så ska du få se på mättnad.

Bolio
2004-06-22, 15:49
Är det ingen som tänker på att det smakar URK att äta rått kött? :)

Yankeee
2004-06-22, 15:52

Sen så verkar det inte sådär jätte gott heller ;)

Klein
2004-06-22, 15:55
Originally posted by bolio

Har du prövat att äta blodigt kött nån gång? Det är absolut inget fel på smaken. Torkat kött däremot är inte så gott.

Yankeee
2004-06-22, 15:57

Har du prövat att äta blodigt kött nån gång? Det är absolut inget fel på smaken. Torkat kött däremot är inte så gott.

Jag skulle inte vilja bli strandsatt på en öde ö med dig iaf :)

Grahn
2004-06-22, 16:05
Originally posted by bolio

Aldrig smakat men kan tänka mig att konsistensen på det inte är spec trevlig.....Dessutom är ju fett och bindväv stenhårda.

En blodig köttbit med sjysst stekyta däremot :eating: