handdator

Visa fullständig version : Protein Pannkakor!


Hoffa
2004-06-20, 22:10
Har ett soja protein pulver hemma som jag kört med i en sådär 3-4 mån, och nu börjat tröttna på smaken...

För att slippa smaken och ta in det i en annan form så har jag börjat göra pannkakor med protein pulver i.

Jag ertsätter mjölet med protein pulver.

Receptet blir så här:

6 dl lättmjölk
170 gram protein pulver
4 ägg
2 tsk salt

Halva satsen äter jag till frukost och resten innan jag går och lägger mig.

Min fråga är?

Kan proteinets kvalité försämras av detta sätt ?

Det kanske oxideras och försvinner eller blir omöjligt för kroppen att ta upp?

Arwen
2004-06-21, 06:47
Originally posted by Hoffa
Har ett soja protein pulver hemma som jag kört med i en sådär 3-4 mån, och nu börjat tröttna på smaken...

För att slippa smaken och ta in det i en annan form så har jag börjat göra pannkakor med protein pulver i.

Jag ertsätter mjölet med protein pulver.

Receptet blir så här:

6 dl lättmjölk
170 gram protein pulver
4 ägg
2 tsk salt

Halva satsen äter jag till frukost och resten innan jag går och lägger mig.

Min fråga är?

Kan proteinets kvalité försämras av detta sätt ?

Det kanske oxideras och försvinner eller blir omöjligt för kroppen att ta upp?

Låter lite märkligt, då skulle samma kunna gälla för en pannbiff, eller ett stekt ägg,....

Sverker
2004-06-21, 07:14
Nej, näringsförlusterna är mycket små så länge du inte bränner pannkakorna.

Det är först när pannkakorna blir rejält mörka och brunbrända som de känsliga aminosyrorna tar stryk.

Att bara brungrädda dem är helt okay.

bubbleman
2004-06-21, 14:20
Blir inte koncistensen konstig? Man borde ju kunna byta ut mjölet i många andra recept också då...eller göra en 50/50 kanske... Tufft:=)

Snorkfröken
2004-06-21, 16:01
Och hur är det med smaken? Blev lite nyfiken på att pröva själv. Har iof sig bara smaksatt pulver hemma, men lite extra krydda för smaklökarna kanske inte gör något...

johan-cr
2004-06-21, 16:25
Jag provade precis att göra enligt receptet. De blev då extremt vattniga och det gick inte att steka dem så jag slängde in 85g vanligt mjöl i det hela också.. Då gick det alldeles utmärkt.

Körde med
170g Whey80 (choklad)
500g Mjölk
200g ägg
85g mjöl

Riktigt smarrigt...

Snorkfröken
2004-06-22, 09:48
Kul avatar johan-cr :D Tror jag skall ta och testa din version nån dag, får väl tro dig då du skrev det blev gott. Har nån förresten försökt grädda pannkakorna i ugn? Då kanske de tar ihop bättre, när man inte behöver vända och ha sig. En tanke bara...

PeterH
2004-06-22, 12:13
Valdigt bra ide med att byta ut mjol mot proteinpulver. Har just bestallt in ett par burkar protein och tankte avsluta det jag har och tankte visst, varfor inte prova ditt recept?

Som namnt innan blev de lite for vattniga med den lilla summan proteinpulver, sa jag fyllde ut med lite mjol. Far inte bli for mycket protein i mitt fall. Mjol ar val lite billigare ocksa.


Vidare recept, amerikanska pancakes:

1. Klack i namnda 4 agg men ha bara i 2 gulor.
2. Ta en banan och mosa den till en pure med en gaffel i en mugg eller i en liten skal. Hall det i smeten.
3. Hall i kanel i smeten, hur mycket ar en smaksak, och vispa om alltsammans en gang till.

Stek som vanligt, fast hall i mer smet per pankaka. De ska vara tjocka.

Inga garantier. Den forsta pannkakan blir alltid paj.

Hoffa
2004-06-24, 22:57
Tackar för hjälpen alla!

Jag äter pannkakor som fan nu, det är döa gött!!

Jag får i mig 220 gram protein på en sats...det är bra det..=)

Man får som sagt inte ha för lite mjölk i!
Då blir det väldigt väldigt konstigt...

Men det är några konstiga blå fläckar i stekpannan efter jag stekt...vet inte vad det är..men men..:thumbup:

aliquis
2004-06-25, 06:34
220gram!?
Låter lite överdrivet och dyrt, varför inte ersätta hälften med vanligt mjöl? 110gram lär ju vara bra mycket mer än nödvändigt och dina pannkakor kostar nästan hälften så mycket.

Vad gäller bra idé osv ... http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21596

John M
2004-06-25, 09:28
Är det gulorna som håler ihop pannkakan? Hade tänkt å testa med bara proteinpulver, äggvita, mjölk och lite fiberhavregryn.

aliquis
2004-06-25, 10:00
Proteinpulvret kommer hålla ihop pannkakan rätt bra bara det skall du se..
Undra hur det skulle bli med kasein.

Sverker
2004-06-25, 12:38
Originally posted by John M
Är det gulorna som håler ihop pannkakan? Hade tänkt å testa med bara proteinpulver, äggvita, mjölk och lite fiberhavregryn.

I det normala pankaksreceptet är det gulan som håller reda på ( emulgerar ) smöret i pakakorna. Du har ju inget matfett så gulan blir ju onödig här ( ger annars färg och smak på pannkakorna men tekniskt sett onödigt ).

Det är äggvitan som vispas ut som ett fint nätverk i smeten och som stelnar till en stark gel när pankakan steks. Alltså behövs äggvitan för att förhindra att pankakan faller isär på tallriken.


Kaseinet hjälper äggulan att hålla reda på matfettet men är världelöst till att hålla ihop pannkaksmeten. Kasein vill ju inte bilda nätverk utan tjocka klumpar istället !

John M
2004-06-25, 13:21
Originally posted by Sverker


I det normala pankaksreceptet är det gulan som håller reda på ( emulgerar ) smöret i pakakorna. Du har ju inget matfett så gulan blir ju onödig här ( ger annars färg och smak på pannkakorna men tekniskt sett onödigt ).

Det är äggvitan som vispas ut som ett fint nätverk i smeten och som stelnar till en stark gel när pankakan steks. Alltså behövs äggvitan för att förhindra att pankakan faller isär på tallriken.


Kaseinet hjälper äggulan att hålla reda på matfettet men är världelöst till att hålla ihop pannkaksmeten. Kasein vill ju inte bilda nätverk utan tjocka klumpar istället !

Kan nog inte få ett bättre svar än sådär :thumbup: kalas!

Hoffa
2004-06-25, 20:49
Originally posted by aliquis
220gram!?
Låter lite överdrivet och dyrt, varför inte ersätta hälften med vanligt mjöl? 110gram lär ju vara bra mycket mer än nödvändigt och dina pannkakor kostar nästan hälften så mycket.


Joa, men jag äter ju inte upp dom på en och samma dag, äter några och låter dom stå i kylskåpet sen och tar några till senare...

lyckegard
2004-06-26, 08:34
Känna sig gammaldags med fiberpannkakor:
1,5 dl fullkornsvete
1 dl vete
6 dl mjölk
1krm salt
2-3 ägg
1 tsk linfröolja (i degen)

aliquis
2004-06-26, 10:15
Originally posted by Sverker

I det normala pankaksreceptet är det gulan som håller reda på ( emulgerar ) smöret i pakakorna. Du har ju inget matfett så gulan blir ju onödig här ( ger annars färg och smak på pannkakorna men tekniskt sett onödigt ).

Det är äggvitan som vispas ut som ett fint nätverk i smeten och som stelnar till en stark gel när pankakan steks. Alltså behövs äggvitan för att förhindra att pankakan faller isär på tallriken.


Kaseinet hjälper äggulan att hålla reda på matfettet men är världelöst till att hålla ihop pannkaksmeten. Kasein vill ju inte bilda nätverk utan tjocka klumpar istället !
I veganska pannkakor har man ju bara i lite sojamjöl för att de skall hålla ihop, i mina med hälften sojaprotein och hälften vetemjöl höll de ihop som fasiken.

aliquis
2004-06-26, 10:33
Originally posted by Hoffa

Joa, men jag äter ju inte upp dom på en och samma dag, äter några och låter dom stå i kylskåpet sen och tar några till senare...
ah, dåså =P, när jag gjorde mina körde jag med 2-3 stycken i omklädningsrummet efter träningen :thumbup:

aliquis
2004-06-26, 10:34
Originally posted by lyckegard
1 tsk linfröolja (i degen)
Är det inte dumt med just linfröolja i en stekpanna? Känns som det finns bättre sätt att få i sig linfröolja på och bättre oljor att värma.