handdator

Visa fullständig version : Olika benlängd = farligt?


Chosen
2004-06-20, 15:42
Har så länge jag minns haft lite småproblem med min rygg.
Inga allvarliga saker men vissa mornar är den lite kinkig vilket känns i korsryggen. Svårt att förklara men har mest känts som en "dryg och irriterande" känsla, ingen konkret smärta.
Om man lyft nåt tungt eller på nåt knasigt sätt så har det huggit till men det går alltid över ganska snabbt.


Vid mönstringen kom det fram att mitt vänstra ben är lite längre än mitt högra vilket tydligen är orsaken till mina "ryggproblem".

Jag har aldrig brytt mig speciellt om detta då det inte direkt stör mig i vardagen utan vissa mornar känner man av det lite och det är ungefär allt.

För 2 år sen började jag träna och det har helt klart stärkt min rygg. Dock har marklyft och knäböj gått väldigt segt framåt men har inte hängt upp mig på det.

Häromdagen hade jag med mig en kille som tränat en hel del som kollade lite på min teknik (har tränat med många andra men detta är en kille jag litar på). Han noterade att mitt vänstra ben viks in litegrann precis i början va marklyftet och tyckte det såg lite "vingligt" ut.

Berättade det här med benskillnaden och han trodde helt klart det berodde på det. Jag har kört marklyft i åtminstone 1 år och har aldrigt fått ont av det eller liknande och min träningskollega verkade inte oroad även om han såg lite fundersam ut.

I veckan som gick körde jag ensam igen och det var ben-dag. Jag noterade då att samma fenomen inträffar på knäböjen. När jag kommer ner och nedersta läget och övergår till att resa mig igen så ser jag hur benet viker sig lite inåt det andra benet innan det rätar ut sig igen ..

Började fundera på detta. Är det farligt?
Jag kör inga monstervikter (120 i mark och 95 i knäböjen) men har väl för avsikt att bättre på detta. Tror ni jag riskerar att få nån skada om jag fortsätter uppåt?

emmzan
2004-06-20, 15:55
Jag har problem med att benen blir olika långa men då pga att några trilskande muskler drar bäckenet snett och då dras ju även benen med i det hela.

Jag skulle höra med någon kunnig inom området, t.ex en naprapat, en duktig sjukgymnast etc. Huvudsaken är att vederbörande förutom yrkesmässig kompetens även har kunskap inom styrketräningen så att du kan få tips om den biten också. Är benen olika långa men bäckenet rakt så är väl inte skoinlägg någon omöjlig tanke.

I långa loppet ger det ju en snedträning av kroppen om benen är olika långa.

Chosen
2004-06-20, 16:03
Tänk vad slut i skallen man blir av att jobba skiftande arbetstider. Fick tipset av en kollega just om det du sa med skoinlägg. Enkelt men genialt.

Och givetvis borde jag insett själv att kolla med en naprapat direkt :em:


Tackar för tipsen :)

emmzan
2004-06-20, 16:06
Originally posted by Chosen
Tänk vad slut i skallen man blir av att jobba skiftande arbetstider. Fick tipset av en kollega just om det du sa med skoinlägg. Enkelt men genialt.

Och givetvis borde jag insett själv att kolla med en naprapat direkt :em:


Tackar för tipsen :)

Skoinlägg fungera väl dock bara om du har olika benlängd och inte bara är sned i ryggen och därav får skenbart olika längd på benen...

Men gå till en nappis - lika bra att börja i rätt ända :)

Chosen
2004-06-20, 16:08
Originally posted by emmzan


Skoinlägg fungera väl dock bara om du har olika benlängd och inte bara är sned i ryggen och därav får skenbart olika längd på benen...

Men gå till en nappis - lika bra att börja i rätt ända :)


Aha är det så det funkar .. jo min rygg är ju sned som jag förstod läkaren (var iof några år sen men) .. asch .. får kolla upp d helt enkelt .. nån som har en fingervisning på vad en sådan undersökning kostar?, krävs röntgen etc?

emmzan
2004-06-20, 16:11
Originally posted by Chosen



Aha är det så det funkar .. jo min rygg är ju sned som jag förstod läkaren (var iof några år sen men) .. asch .. får kolla upp d helt enkelt .. nån som har en fingervisning på vad en sådan undersökning kostar?, krävs röntgen etc?

En naprapat kostar väl nånstans mellan 250 och 350:- ungefär. Varierar ju självklart mellan olika.
Jag har bara fått konstaterat att "bäckenet är snett" genom en ordentlig genomklämning följt av lite tryckande, masserande och knakande varav det låg rätt igen och mina ben var lika långa :D

Popeye
2004-06-20, 19:36
Mitt vänsterben är 25mm kortare än mitt högra. Har alltid haft strul med ryggen. :furious:
När jag fick mina skor justerade med 20mm så slutade min rygg strula...
Kontakta ortopedtekniska, de fixar skorna åt dig.
Hur stor skillnad rör det sig om?

Yankeee
2004-06-20, 19:39
Är det ortoped eller naprapat man ska gå till om benen är olika långa?

Arne Persson
2004-06-20, 19:44
Kolla med hjälp av tex röntgen så att skelettbenen i låren verkligen är olika långa. Det kan ju vara så att bäckenbenet står snett så att de bara VERKAR vara olika långa.

Yankeee
2004-06-20, 19:51
Originally posted by Arne Persson
Kolla med hjälp av tex röntgen så att skelettbenen i låren verkligen är olika långa. Det kan ju vara så att bäckenbenet står snett så att de bara VERKAR vara olika långa.

Var gör man lättast sådant då? :)

Arne Persson
2004-06-20, 19:57
På en välutrustad läkarmottagning.

Pudzianovski
2004-06-20, 20:04
Jag har samma problem. Efter operation när jag var 15 år så är numer längdskillnaden bara ca 1,5 cm.

Denna längdskillnad brukar de (läkare) säga att kroppen klarar av att kompensera själv.

Dock så känner jag av längsskillnden i speciellt knäböj och andra övningar där man pressar med båda benen samtidigt.

Jag hade väldiga problem med allt som detta medför ett tag, svårt o stretcha baksida, ena benet jobbar mer ibland, ryggont.

Mitt bäckenben är minst sagt snedare än snedast.

Idag har jag inte jättestora problem av det och jag hoppas jag inte får det heller.

Men jag antar att detta tyvärr kommer påverka mig i framtiden.

Att lägga till en extra tjock sula i ena skon är ngt som man bara inte gör sådär utan att disskuterat det med kunnigt folk.

Jag har bara 1,5 cm men detta påverkar ibland vissa övningar men man får bita ihop och göra ngt positivt av det.

Men börja inte fixa till massa egna lösningar utan att konsultera ngn som är insatt i dessa problem.

Krub
2004-06-20, 20:30
Jag hade olika långa ben ett tag men det växte till sig.
Dom uteslöt att det var något fel i ryggen genom att helt enkelt låta mig sitta på en stol och sen kontrollerade dom igen. Då var ryggen rak.

Grahn
2004-06-20, 20:32
Alla har väl mer eller mindre samma grej, fötterna är ju "aldrig" exakt lika stora etc etc.

Yankeee
2004-06-20, 20:36
Originally posted by Grahn
Alla har väl mer eller mindre samma grej, fötterna är ju "aldrig" exakt lika stora etc etc.

Allt är lite känsligare när ryggen kan komma till skada :)

jakke
2004-06-20, 22:32
Hade en tjej i min klass som det diffade 10cm mellan benen på.. Hon fick opera in lite skrot i benet och sedan "skruvade" dom ut benet lite eftersom.

Åse Columbus
2004-06-21, 12:57
det kan oxå vara så att dina inåtrotatorer är svaga i benen o inte kan ta emot i rörelsen....jobba lite med att stå lite bredare med fötterna o jobba upp styrkan på insida lår..

Chosen
2004-06-21, 13:46
Originally posted by Åse Columbus
det kan oxå vara så att dina inåtrotatorer är svaga i benen o inte kan ta emot i rörelsen....jobba lite med att stå lite bredare med fötterna o jobba upp styrkan på insida lår..


Vet inte om du syftade på mig nu men läkaren konstaterade ju att ryggraden var sned samt att mina ben var olika långa .. vilket av dem som är orsaken vet jag inte.

Så troligen ingen muskel som är för klen väl?

Ska kolla med företagshälsan om jag kan få röntgen därigenom sen prata med sjukgymnast/naprapat