handdator

Visa fullständig version : Så sant så sant!


Hoffa
2004-06-20, 14:30
Gå in och kolla på denna sidan jag hittade på aftonbladet...

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,492363,00.html

Jag säger bara som Ronnie Coleman!

Everyone Wants To Be A Bodybuilder But No One Wants To Lift Any Heavy Ass Weights!!!

Trytter
2004-06-20, 14:41
Är det de där plattorna som man står på som skakar?
Såg det i tv för ett ganska bra tag sen.. Det skulle tydligen svida ganska ordentligt.

Officer
2004-06-20, 14:41
Glöm inte att snart finns det piller du tar några gånger om dagen istället för att äta bra mat och träna.

supremo
2004-06-20, 14:49
Glöm styrketräning - nu satsar elitidrottarna på vibrationsträning

Yeah, right!:smash:

Jax
2004-06-20, 15:11
Klüft byter ut sin styrketräning mot någon elektrisk pryl. Yeh right.
Att ligga och slöa framför tven gör inte att man blir bäst i världen.

Zodd
2004-06-20, 16:09
Skräp...

TCOG
2004-06-20, 16:12
:laugh: :laugh:


ljungberg = grov? :laugh:

vibration? låter som en dildo

HenrY
2004-06-20, 16:25
Asså aldrig att nån sån där tv-shop´s grej skulle fungera för muskeltillväxt.
Tror mera att det skulle fungera som en skön massage eller nått!
Såg förut på tv-shop någon elektrisk mag maskin, som du satte på magen och lät den gå i en halvtimme. Efter en halvtimme så skulle resultatet bli lika bra som om du hade gjort 1500 - 2000 situps!
Vem i helvete orkar göra 1500 sittups??
Det är så mycket SKIT SNACK!

Jax
2004-06-20, 16:35
Det lär visserligen knappast vara samma utrustning som säljs på tv-shop.

andersw
2004-06-20, 17:04
Läste i nån byggartidning på gymmet om vibrationsplattor.

Dom rekomenderade folk som stagnerat i sin träning att utföra övningarna fast under vibration. Alltså som ex. göra armhävningar fast med armarna stående på en platta som skakar utav helvete..

Ja, det var lika konstigt som det låter..

Shadow Warrior
2004-06-20, 18:21
Originally posted by andersw
Läste i nån byggartidning på gymmet om vibrationsplattor.

Dom rekomenderade folk som stagnerat i sin träning att utföra övningarna fast under vibration. Alltså som ex. göra armhävningar fast med armarna stående på en platta som skakar utav helvete..

Ja, det var lika konstigt som det låter..

Jupp... säkert skitbra att stå på en vibrerande platta när man kör oh-press... borde ju bygga brosk som fan mellan kotorna.... :rolleyes:

Trytter
2004-06-20, 18:31
I teorin låter det ju inte idiotiskt.
Står du på något som vibrerar ganska ordentligt i 20min.
Borde det ju kräva en del av musklerna för att stabilisera osv..
I alla fall för aerob idrott..

bubbleman
2004-06-20, 18:44
Originally posted by AnabolicProtein
Glöm inte att snart finns det piller du tar några gånger om dagen istället för att äta bra mat och träna.

Sådana piller vill jag ha:D

z_bumbi
2004-06-20, 19:03
Vetenskapen är inte säker om vibrationsträning är bra eller inte, det finns ganska många som tycker att det är bra..
För rehab är det ibland utmärkt, särskilt för muskelsjukdomar.
För den elitidrottare som inte vill missa den där sista hundradelen kanske det är värt det, vem vill chansa och det tar ju inte så lång tid.
För 99% av alla byggare är det värdelöst då det finns så mycket annat att fixa först men är man helt säker på att man gör allt rätt så kanske..

Det är alltså ingen ersättning för vanlig styrketräning utan ett komplement men som sagt det finns väldigt mycket forskning kvar att göra om det.

Prankie
2004-06-20, 19:51
Fanns en sån i ett gym i i kina som jag var på. Tänk er en fet person stå där, fläsket skakar för kung och fosterland. :D

Numero1
2004-06-22, 15:52
Det är inte en "TV-shopsskakare" det pratas om här, som vissa påpekat.

Friidrottare har använt metoden när de kör knäböj bla. för att öka muskelstimuli. Vi vet ju att vibrationer aktiverar småmuskler för att vi skall hålla balansen och tanken är samma här.

Muskeln ska aktiveras mer pga av den vibrerande underlaget.
Jag har aldrig testat men tycker inte att idén verkar helt galen.

Chris
2004-06-22, 16:07
Man tappar nog balansen totalt om man skulle få för sig att köra knäböj på en vibrerande platta, sen lär det inte direkt vara bra för koncentrationen...

Vibrerande plattor... pff... Det var sånt Arnold höll på med va?

Svarten81
2004-06-22, 16:09
Originally posted by Prankie
Fanns en sån i ett gym i i kina som jag var på. Tänk er en fet person stå där, fläsket skakar för kung och fosterland. :D

Tänk om alla kineser skulle göra så, jordbä´vning:D

edit: jag har sett något om att fotbollspelare står o kör lätta knäböj på en vibrerande platta för att stärka knä o fotleder.

Jax
2004-06-22, 16:13
En löpare har berättat för mig att han använder en sådan där elektriskdoning som återhämtning efter långlopp. Alltså för att öka genomblödningen i musklen så att den återhämtas snabbare. Ska visst fungera riktigt bra.

Grahn
2004-06-22, 16:16
massa skakningar blir väl som ngn massage.
Fattar itne hur de ska bygga muskler dock, skakar det så jävligt så man står och spänner sig för att itne skallra sönder?!

Fatalist
2004-06-22, 16:54
Originally posted by Grahn
massa skakningar blir väl som ngn massage.
Fattar itne hur de ska bygga muskler dock, skakar det så jävligt så man står och spänner sig för att itne skallra sönder?!

Nej men kroppen kommer försöka kompensera för skakningarna med hjälp av muskler, för att få det att skaka mindre och stå upprätt.

Grahn
2004-06-22, 16:58
skakar dem mycekt så du riskerar att flyga av så kommer muskler avfyras för att sköta balans ja, men är det sånna vibrationer?!

z_bumbi
2004-06-22, 16:59
Originally posted by Grahn
massa skakningar blir väl som ngn massage.
Fattar itne hur de ska bygga muskler dock, skakar det så jävligt så man står och spänner sig för att itne skallra sönder?!

Det är ganska långt från massage, det funkar säkert som det också om man ändrar inställningarna men det jobbar genom att man hela tiden utsätts för små vibrationer och eftersom man står eller stödjer sig på plattan så måste kroppen hela tiden kompensera för denna rörelse.

Det kommer garanterat inte att bygga några mängder med muskler men eftersom det främst är ett rehabredskap eller för de som inte tränar något annat så får man viss effekt tydligen.
Det är ju som vanligt så att om man upptäcker något som ibland funkar så försöker man säga att det fixar allt, precis som swissball, aerobics osv osv.
Det finns en hel del idrottare som säger sig använda det och om det är sant så bör det finnas något litet som de tycker funkar bra.

Grahn
2004-06-22, 17:01
Jo som rehab borde det ju funka :)

Semiramis
2004-06-22, 17:05
En av mina kompisar som har MS (vidrig sjukdom) och knappt kan gå ska få prova på. Jag hoppas verkligen att det kan hjälpa henne att må bättre.

z_bumbi
2004-06-22, 17:14
Originally posted by Semiramis
En av mina kompisar som har MS (vidrig sjukdom) och knappt kan gå ska få prova på. Jag hoppas verkligen att det kan hjälpa henne att må bättre.

Det finns en del lyckosamma fall med den sjukdomen så hoppas allt går bra, en liten förbättring är ju även alltid något när det gäller just MS.

Trytter
2004-06-22, 17:18
Originally posted by Jax
En löpare har berättat för mig att han använder en sådan där elektriskdoning som återhämtning efter långlopp. Alltså för att öka genomblödningen i musklen så att den återhämtas snabbare. Ska visst fungera riktigt bra.

Men det är väl en sån muskelstimulator.
Många cyklister och löpare som använder dem till återhämtning.
Om jag inte har fel var det också ett rehab redskap från början.
Och för folk som var sängliggande under längre tid så att deras muskler inte helt skulle förtvina..

Jax
2004-06-22, 17:58
Japp, med andra ord inte en vibrationspryl.

Numero1
2004-06-23, 06:54
Det verkar finnas några missuppfattningar...

TNS används för rehab, återhämtning och muskelavslappning. Det är en liten batterilåda med några plast plattor som fästes på kroppen som ger elektroniska impulser. Det är inte den denna tråd diskuterar.

Skakplattan i sig ger inte ökad muskeltillväxt, men i kombination med t. ex knäböj så aktiverar den en större del av muskeln, som jag har förstått det.

Dvs skakningarna är inte så stora att du slungas av plattan, vilket känns som sunt förnuft. Det går utmärkt att träna knäböj på den utan risk att trilla och den anvbänds inte bara i rehab syfte utan av t. ex elitaktiva friidrottare med gott resultat.
Jag såg Jimisola Laursen tala varmt om den för flera år sedan på sporten.

ok?

Grahn
2004-06-23, 08:22
Ahhh No1 då klarnar det lite mer :)

Snubben
2004-06-23, 08:52
De vibrationer som ligger på 30-40 svängningar per sekund anses inte ge några skadliga effekter i så låg dos

30-40 svängningar per sekund! Jäklar, låter som de skakar en hel del, kanske man borde pröva på? :)

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,492959,00.html
Där ser ni själva plattan och övningar för den med.

Det här uppnår du på plattan:
Din muskelstyrka ökar 20-30 procent snabbare än med vanlig styrketräning.
Slaggprodukter forsla fortare genom kroppen.
Benvävnaden stärks.
Blodcirkulationen ökar och kapillärerna vidgas.
Produktionen av tillväxthormon ökar.
Smärta i muskler och leder minskas.
Rörelseförmågan ökar.
Du bränner fett och reducerar celluliter.
Halten av lyckohormonet serotonin ökar i kroppen.

Källa: "Medicine & Science in Sport and Excercise". Undersökningar utförda vid universitetssjukhusen i Leuven i Belgien.



"Produktionen av tillväxthormon ökar." för att du står på en platta som vibrerar? Hur fasen då? Sen hur fasen "Halten av lyckohormonet serotonin ökar i kroppen. " ökar undrar jag med.

Grahn
2004-06-23, 09:00
Oj så bra det låter, undrar om vi kommer att få se SL eliten knäböja på denna platta(förstärkt)?
:D

Numero1
2004-06-23, 09:24
Kanske det?!

supremo
2004-06-23, 09:39
Aha, jag uppfattade det som att man ersatte styrketräningen med nån platta man stod på. Men nu klarna det lite mer. Man kompletterar alltså styrketräningen med denna mackapär?

Numero1
2004-06-23, 09:41
Supermo: Snarare kombinerar.

supremo
2004-06-23, 10:03
Originally posted by Numero1
Supermo: Snarare kombinerar.
Okej, det var så jag menade. Lite fel ordval av mig :smash:

z_bumbi
2004-06-23, 10:23
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Det här uppnår du på plattan:
Din muskelstyrka ökar 20-30 procent snabbare än med vanlig styrketräning.
Slaggprodukter forsla fortare genom kroppen.
Benvävnaden stärks.
Blodcirkulationen ökar och kapillärerna vidgas.
Produktionen av tillväxthormon ökar.
Smärta i muskler och leder minskas.
Rörelseförmågan ökar.
Du bränner fett och reducerar celluliter.
Halten av lyckohormonet serotonin ökar i kroppen.

Källa: "Medicine & Science in Sport and Excercise". Undersökningar utförda vid universitetssjukhusen i Leuven i Belgien.

--------------------------------------------------------------------------------

Detta gäller alltså inte för någon som redan tränar styrketräning och är i själva verket totalt värdelöst som seriös marknadsföring. Vissa av sakerna som det skrivs om är ju ren humbug också men använder man "rätt" testpersoner kan ju få fram de mest mysko resultat. Som vanligt alltså när det dyker upp en metod som funkar för en del saker ska det kunna fixa allt...


Grahn: Utrustningen finns men jag vet inte om någon SL:are har provat ännu..

-AG-
2004-06-23, 10:39
Originally posted by Grahn
Oj så bra det låter, undrar om vi kommer att få se SL eliten knäböja på denna platta(förstärkt)?
:D

Det är redan gjort... i Öjebyn. Fast med en annan konstruktion.

Grahn
2004-06-23, 10:47
Originally posted by -AG-


Det är redan gjort... i Öjebyn. Fast med en annan konstruktion.

Coolt, vad tyckte de om den?

Tricklev
2004-06-23, 11:03
20-30% snabbare(bättre?) än styrketräning låter lovande:D

-AG-
2004-06-23, 11:10
Originally posted by Grahn


Coolt, vad tyckte de om den?

Jodå, de tyckte att det var ok och många kände sig explosivare efter träning med vibrerande underlag. Jag har dock inte sett någon sammanställning av resultaten från försöket.

Grahn
2004-06-23, 11:11
Originally posted by -AG-

Jodå, de tyckte att det var ok och många kände sig explosivare efter träning med vibrerande underlag. Jag har dock inte sett någon sammanställning av resultaten från försöket.

Häftigt :) men kan tänka mig att man ogärna vill köra riktigt tungt på ett vibrerande underlag.

Numero1
2004-06-23, 11:19
Det är nog en vane sak. I början är det klokt att köra på lättare kontrollerade vikter.

z_bumbi
2004-06-23, 11:43
Hittade av en slump den här.

THE INFLUENCE OF VIBRATION ON MUSCLE ACTIVATION AND RATE OF FORCE DEVELOPMENT DURING MAXIMAL ISOMETRIC CONTRACTIONS
http://www20.uludag.edu.tr/%7Ehakan/sbtd/vol3/n1/3/v3n1-3.htm

Hur stora växlar man ska dra av den vet jag inte däremot då jag inte har kunskaperna att skilja den från andra undersökningar som visar andra resultat.

framelake
2004-06-23, 14:32
Originally posted by Semiramis
En av mina kompisar som har MS (vidrig sjukdom) och knappt kan gå ska få prova på. Jag hoppas verkligen att det kan hjälpa henne att må bättre.

MS är en hemsk sjukdom. Jag önskar din kompis lycka till med träningen, om maskinen kan hjälpa henne vore ju det alldeles underbart.

Metal_boy_
2004-06-23, 19:02
när nån ändå tog upp piller i ämnet så kommer jag ihåg att jag läste att forskare i usa hade tagit fram något piller som skulle göra att muskelvolymen ökade utan nån fysisk aktivitet...syftet med pillren va till folk med muskelsjukdommar där musklerna tynar bort..

Grahn
2004-06-23, 19:04
Originally posted by Metal_boy_
när nån ändå tog upp piller i ämnet så kommer jag ihåg att jag läste att forskare i usa hade tagit fram något piller som skulle göra att muskelvolymen ökade utan nån fysisk aktivitet...syftet med pillren va till folk med muskelsjukdommar där musklerna tynar bort..

Uhhhhh ROFL...typ som AAS då eller?

Snubben
2004-06-23, 20:45
Originally posted by Grahn


Uhhhhh ROFL...typ som AAS då eller?

AAS men ändå inte AAS.. :confused: