handdator

Visa fullständig version : Justering


30cm
2004-06-20, 10:10
Det här är läget:

Har kört med denna split kanske 6-7 veckor:
M: Vila
T: Rygg/Bicep/Traps/Mage
O: Bröst/Axlar/Tricep
T: Ben/Mage
F: Vila
L: Överkropp
S: Ben/Mage

Nu i lördags hade jag en rejäl träningsverk i ryggen. Jag kom fram till att ryggen belastas även på bendagar pga marklyften. Jag börjar dessutom märka symton på allmän överträning, kanske för att jag kör 20 set/träning:smash: .
Hur som helst tänkte jag nu ta lite vila och inte träna föränn på lördag för att vila upp mig lite. När jag sedan börjar igen tänkte jag dra ner lite på volymen. Ett alternativ är:

Vila
Överkropp
Vila
Ben
Vila
Överkropp
Ben

Ett annat alternativ är att minska antal set och ett tredje alternativ är en blandning mellan dessa två. Det går väl även att göra ett nytt schema men jag har då ett kriterie. Jag vill stimulera varje muskelgrupp 2ggr/vecka, detta för att jag tror på "Doggycraps" metoder som tidigare diskuterats på forumet.

Men problemet med ryggen återstår; ryggen stimuleras alla eller nästan alla dagar. Hur löser jag det? ska jag skita i marklyften eller ska jag skita i att träna ryggen eller vad? Tack för alla förslag!

Jag undrar även om jag ska minska kolhydratintaget under den här korta vilan? Jag kommer antagligen bli rastlös och då tänkte jag att jag kan göra lite situps eller springa en runda. Sånt har det inte blivit så mycket av på sista tiden.

Det var nog allt...

supremo
2004-06-20, 11:16
Menar du vanliga marklyft, som borde höra hemma på ryggdagen eller syftar du på raka marklyft för baksida lår?

30cm
2004-06-20, 12:24
ehh, jag böjer på knäna och lyfter en tung j**** stång från marken, det borde väl va vanliga:em:

edit: dem belastar ju benen iaf

supremo
2004-06-20, 12:37
Originally posted by 30cm
ehh, jag böjer på knäna och lyfter en tung j**** stång från marken, det borde väl va vanliga:em:

edit: dem belastar ju benen iaf

Jo, men vanliga marklyft (http://www.protraineronline.com/past/nov15/images/deadlift.jpg) är ju snarare en ryggövning som sekundärt tar på benen än en benövning som sekundärt tar på ryggen, så den bör köras på ryggdagen..

z_bumbi
2004-06-20, 13:12
Originally posted by 30cm
Nu i lördags hade jag en rejäl träningsverk i ryggen. Jag kom fram till att ryggen belastas även på bendagar pga marklyften. Jag börjar dessutom märka symton på allmän överträning, kanske för att jag kör 20 set/träning:smash: .

--snip---

Det går väl även att göra ett nytt schema men jag har då ett kriterie. Jag vill stimulera varje muskelgrupp 2ggr/vecka, detta för att jag tror på "Doggycraps" metoder som tidigare diskuterats på forumet.

Och överträningen beror inte på att du tränar 5 pass i veckan samt kör igenom två gånger kroppen på den tiden?

Men problemet med ryggen återstår; ryggen stimuleras alla eller nästan alla dagar. Hur löser jag det? ska jag skita i marklyften eller ska jag skita i att träna ryggen eller vad? Tack för alla förslag!

Du får anpassa träningen så att ryggen inte får samma problem, det finns väl massor av lösningar på det. En är att inte köra böj och mark båda rygg respektive benpassen men den enklast är väl att minska träningsvolymen..

Jag undrar även om jag ska minska kolhydratintaget under den här korta vilan? Jag kommer antagligen bli rastlös och då tänkte jag att jag kan göra lite situps eller springa en runda. Sånt har det inte blivit så mycket av på sista tiden.

Du ska ju låta kroppen återhämta sig och då är det väl ingen mening med att strypa näringstillförseln?

30cm
2004-06-20, 13:52
Originally posted by z_bumbi
Och överträningen beror inte på att du tränar 5 pass i veckan samt kör igenom två gånger kroppen på den tiden?


Jo, det också, det är väl en blandning

Originally posted by z_bumbi
Du får anpassa träningen så att ryggen inte får samma problem, det finns väl massor av lösningar på det. En är att inte köra böj och mark båda rygg respektive benpassen men den enklast är väl att minska träningsvolymen..


Men var ska jag minska volymen? Ska jag köra bara 10 set/träning eller minska till 4 pass/veckan. Hur som helst har jag ju kvar väldigt många stimuleringar på ryggen om jag inte flyttar marklyften till ryggdagen (vilket jag antar att jag borde göra?)

Originally posted by z_bumbi
Du ska ju låta kroppen återhämta sig och då är det väl ingen mening med att strypa näringstillförseln?

Okej:thumbup: