handdator

Visa fullständig version : stelhet i benen


Moonbeam
2004-06-20, 10:02
Jag har så länge jag kan minnas varit väldigt stel i benen och för ungefär ett halvår sedan bestämde jag mig för att ändra på det. Jag har kört lite olika stretchövningar och märkt en del resultat. Nu är det dock så att jag på länge inte blivit ett dugg vigare. Kan det vara så att vissa personer inte kan träna upp någon bra vighet?

T.ex. om jag försöker böja mig framåt med raka ben stränar det som sjutton i vaderna. Förut kom jag ner nästan inget alls, nu når jag iaf nästan tårna. På denna position har det nu stått still och jag känner mig lika rörlig som ett kylskåp...

pelle
2004-06-20, 10:27
jag är ca 15 cm från att nå tårna om jag försöker nå dem med raka ben. Har aldrig kunnat nå dem... aldrig försökt att göra nått åt det heller iofs..

charmed
2004-06-20, 10:34
Hmm tog mig 1vecka från att gå ifrån att inte komma ner till knäna från att kunna ta i tårna...

Men då värmer jag upp och kör lite dynamisk stretching och tränar innan jag kör statiska stretchingar.

Ett tips om du vill komma ner snabbare är att hålla stretchen ett tag ... luta dig ner och låt gravitationen dra ner dig emot tårna. Andas lungt så kroppen slappnar av, sen ligger du kvar i axläget i 2-5min.... så ska det komma :)

Gunga inte ska tydligen vara dåligt!

Kalleh
2004-06-20, 11:54
Originally posted by Moonbeam
Jag har så länge jag kan minnas varit väldigt stel i benen och för ungefär ett halvår sedan bestämde jag mig för att ändra på det. Jag har kört lite olika stretchövningar och märkt en del resultat. Nu är det dock så att jag på länge inte blivit ett dugg vigare. Kan det vara så att vissa personer inte kan träna upp någon bra vighet?

T.ex. om jag försöker böja mig framåt med raka ben stränar det som sjutton i vaderna. Förut kom jag ner nästan inget alls, nu når jag iaf nästan tårna. På denna position har det nu stått still och jag känner mig lika rörlig som ett kylskåp...


Har för mig att det är på det viset att man ska stretcha på olika sätt beroende på om man vill bli vigare eller bara vill sträcka ut musklerna efter träningen. Finns en länk i länksamlingen om detta har jag för mig, vet ej vilken dock...

Langster
2004-06-20, 12:26
Ett bra sätt att träna sin vighet just när det gäller att komma ner till tårna tycker jag är att böja lite lätt på knäna, tills du når tårna. Böj knäna så lite så att det fortfarande känns rejält i baksidan av benen. Stå så ett tag, sen tar du tag med händerna bakom vaderna och rätar på benen fullt samtidigt som du försöker hålla överkroppen så tätt mot benen som möjligt. Se sen hur långt du når med händerna, om du inte når så börjar du om övningen genom att böja på knäna.

Grahn
2004-06-20, 12:37
räta på benen fullt är väl inte det bästa om man har överrörliga knän iofs.

Langster
2004-06-20, 13:28
När benen är fullt rätade är de raka. Alltså inte böjda vare sig framåt eller bakåt. Vad är problemet??

Om han vill kunna nudda fötterna på det sättet jag antar att han menar så vill han göra det med raka ben. Tycker du att han inte ska göra det utan ha lätt böjda ben hela tiden för att det finns risk att han är överrörlig i knäleden?

Grahn
2004-06-20, 13:44
Nope men DE som är överrörliga i knäleden bör inte sträcka benet fullt ut.

autowah
2004-06-20, 14:06
Jag har aldrig varit i närheten av att kunna nå tårna. Inte ens när jag var riktigt liten. Kommer halvvägs mellan knäna och tårna, sen gör det extremt ont. Har provat stretching, och jag kommer då lite närmre, men jag blir lika stel igen om jag slutar stretcha.
Så det hjälper inte i längden.

Svarten81
2004-06-20, 15:02
jag kan bara nå ett par cm neranför knäna:D

Grahn
2004-06-20, 15:45
De två bästa metoderna att stretcha för ökad rörlighet är ju dock att kontrahera i ytterläget samt att köra viktbelastade övningar i dess fulla längd.

HenrY
2004-06-20, 16:21
Originally posted by Svarten81
jag kan bara nå ett par cm neranför knäna:D

Herregud människa!
Du är ovigare än mej! O då är men INTE vid! :D
Nejmen ärligt, du borde börja stretcha, kan bli problem senare i livet annars!

Svarten81
2004-06-20, 16:23
Originally posted by HenrY


Herregud människa!
Du är ovigare än mej! O då är men INTE vid! :D
Nejmen ärligt, du borde börja stretcha, kan bli problem senare i livet annars!

hehe jo jag håller på med rehab träning för mitt diskbrock så snart ska jag nå tårna, hoppas jag.

Langster
2004-06-20, 17:52
Så länge man inte översträcker knät kan man ha raka ben när man stretchar.

Jag vet inte om de vigaste i världen typ gymnaster, cirkusfolk och kampsportare kör särskillt mycket viktbelastad stretching... Eller rättare sagt, jag vet att de inte gör det.

Grahn
2004-06-20, 18:05
Nej de kör oftast med kontraktion mot motstånd i ytterläget och sedan ytterligare stretch och repetera.

Grahn
2004-06-20, 18:32
Langster har du överrörliga knän?
Jag har det, och att hålla benet spikrakt är inte lätt med belastning eller sträck.
Knät kommer att slå antingen bakåt eller frammåt, därav det lilla påpekandet om att man inte bör sträcka fullt OM man har överrörliga knän.
Fattar inte varför du argumenterar mot detta som om det vore en personlig förolämpning mot dig att påpeka det.

z_bumbi
2004-06-20, 19:21
Originally posted by autowah
Har provat stretching, och jag kommer då lite närmre, men jag blir lika stel igen om jag slutar stretcha.
Så det hjälper inte i längden.

Varför sluta stretcha i så fall?

Langster
2004-06-20, 19:49
Originally posted by Grahn
Langster har du överrörliga knän?
Jag har det, och att hålla benet spikrakt är inte lätt med belastning eller sträck.
Knät kommer att slå antingen bakåt eller frammåt, därav det lilla påpekandet om att man inte bör sträcka fullt OM man har överrörliga knän.
Fattar inte varför du argumenterar mot detta som om det vore en personlig förolämpning mot dig att påpeka det. Nej det har jag inte. Kanske därför jag inte fattar varför du argumentar mot mig? :) Man kanske inte ska utföra en sån stretch där man stående med raka ben nuddar tårna alls om man är överrörlig i knäna. Man förlorar ju en hel del av poängen om man ska hålla benen böjda när man gör det. Finns ju bättre sätt att stretcha ändå. Just för att kunna nå tårna stående är det sättet jag beskrev bra, när nån sen kommer och säger att det är ett dåligt sätt, (även om du egentligen inte gjorde det, men det kan framstå så för t.ex nybörjare) så kanske folk avfärdar det.

Om ni inte är överrörliga i knäna, testa min metod, om ni är det, gör nåt annat. :D

Grahn
2004-06-20, 20:29
Oki fattar :) , nej jag menade inte alls att din metod är dålig, bara att folk med överrörliga knän får akta sig lite extra.

Sträcker jag mina ben fullt dvs förbi spikrakt så känns stretchen inte i hamstrings längre utan i knävecket. Med en lätt böj så känner jag det i hams.
Fast det som är en lätt böj för mig kan ju vara bottenläget för ngn annan iofs. ;)

Moonbeam
2004-06-21, 11:34
Hur vet man om man har överrörliga knän egentligen? Testade att stretcha lite nu, böjer jag lite på benen stränar det i hamstings. Med raka ben känns det bara i vaderna. Kan det vara så att mina knän är överrörliga då? Ska iaf köra lite mer stretching med lätt böjda ben.

Grahn
2004-06-21, 12:26
sett från sidan så viker sig knät förbi rakt om man har överrörliga knän

Ironbabe
2004-06-21, 12:36
Jag har märkt att när jag slarvat med stretchingen så blir jag MYCKET stelare. Känns som att stretching måste bli ett livslångt projekt annars så blir man ovig som ett kylskåp! Ge stretchingen 5-10 min efter varje pass så håller man sig på en hyfsad nivå ;) Det är det värt!!

Tricklev
2004-06-21, 12:40
Originally posted by autowah
Jag har aldrig varit i närheten av att kunna nå tårna. Inte ens när jag var riktigt liten. Kommer halvvägs mellan knäna och tårna, sen gör det extremt ont. Har provat stretching, och jag kommer då lite närmre, men jag blir lika stel igen om jag slutar stretcha.
Så det hjälper inte i längden.


Sluta styrketräna så försvinner dina muskler och styrka, är det inte värt det i längden?

Varför äta när du ändå måste skita ut det, inte värd det i längden?


Lustig kille den hära...

Fatalist
2004-06-21, 13:41
Hur kan alla vara så stela? Jag kan sätta handflatorna i golvet med rak rygg :confused:

Se till att stretcha mycket efter alla benävningar och rakbensmark ger vighet.

Edit. Självklart når jag ner till knäna med huvudet med rak nacke! Kan cokså! ;)

Tricklev
2004-06-21, 13:43
Originally posted by Fatalist
Hur kan alla vara så stela? Jag kan sätta handflatorna i golvet med rak rygg :confused:

Se till att stretcha mycket efter alla benävningar och rakbensmark ger vighet.

typ, jag kan skalla mig själv med raka ben;)


Finns kanske lite saningen i gym-stereotypen som inte kan röra sig tillräkligt för att tandborsta tänderna?

Langster
2004-06-21, 15:31
Jag tycker också att det är lite märkligt, bara genom att röra sig, t.ex styrketräning, så borde man vara vigare än en människa som inte tränar. Ändå ser man en del muskelklumpar som knappt är mobila.

Jag undrar hur det gå till.

Jag stretchar i princip aldrig, har dock lagt in lite benstretch efter benpassen för skojs skull nu, men missar jag det ett par veckor märker jag ingen större skillnad. Kan lätt sätta handflatorna i golvet med raka ben utan uppvärmning.

Grahn
2004-06-21, 16:05
Hur vig man är ju som allt annat till viss del genetiskt med