handdator

Visa fullständig version : Flytande äggvita?


GhostFace
2004-06-19, 14:53
Svaret vi alla väntat på;

Flytande äggprodukter
Livsmedelsindustrier av idag kräver en mera rationell råvara än ägg i skal paketerade i kartonger. Flytande äggprodukter sparar resurser, eftersom äggen redan är knäckta, samtidigt som produkterna genom pastörisering ger hög livsmedelssäkerhet och hållbarhet.

Våra flytande produkter omfattar flytande gula, vita och helägg, men också produkter där till exempel salt eller socker har blandats i för att förlänga hållbarheten. Blandningarna är i de allra flesta fall helt efter kundernas egna recept.

Svenska Lantäggs äggprodukter finns även som ekologiska, KRAV-godkända alternativ.

Produktion av flytande äggprodukter
Äggen knäcks och gulan och vitan separeras maskinellt eller blandas till heläggsmassa. Produkterna filtreras för att därefter pastöriseras, vilket betyder att äggprodukterna värmebehandlas så att bakterier dör. Därefter kyls produkten till +2-4ºC och förpackas i tankar eller i bag in box om 2-10 kg per förpackning. Mikrobiologisk provtagning och funktionstester görs på alla produktyper.

Bag in box - aseptisk förpackning
"Bag in box" är en ny förpackning som ger våra flytande äggprodukter längre hållbarhet - upp till
3 månader i oöppnad förpackning. "Bag in box" finns i 2 - 1 000 liters förpackningar. Den förpackas med största noggrannhet i sterila plastpåsar i aseptisk miljö.

http://www.svenskalantagg.se/bilder/produkt/box01.jpg

Svenska Lantägg´s sortiment hittar du bl a hos följande butikskedjor:
COOP Forum
ICA Supermarket
COOP Konsum
Vivo Stockholm
Obs Stormarknad
ICA Maxi
Sabis
ICA Nära
Konsum
ICA Kvantum
Tempo
Statoil

Vi finns inte på alla enheter i de olika kedjorna men frågar du efter ägg från Svenska Lantägg, kan butiken lätt via sin grossist beställa hem.


Källa (http://www.svenskalantagg.se)

HenrY
2004-06-19, 15:21
YEAH BUDDYYY!!!
Nu kan man köra Ronnie Coleman style!!:hbang:

Evensar
2004-06-19, 16:18
finns det nån prisinformation?

joonah
2004-06-19, 16:25
Originally posted by Evensar
finns det nån prisinformation?

Det lär ju vara lite olika beroende på vilken affär man kikar i, så du får nog kolla där du handlar... ;)

Skriver någon livsmedelstillverkare ens ut riktpriser på sina varor?
(då menar jag inte kosttillskott om det nu räknas som livsmedel)

Nalle_Björn
2004-06-19, 16:26
Såg precis Ronnie Colemans senaste rulle, och undrade lite efteråt ifall man kunde köpa äggvita på burk som han körde med även här i sverige.
Det finns alltså! :D

Och en sak till, vad är Grits som Ronnie äter på morgonen? Det enda jag såg på paketet var att det stod "real butter" på det.
Någon som vet vad grits är? :confused:

King Grub
2004-06-19, 16:27
Originally posted by Nalle_Björn
Någon som vet vad grits är? :confused:

http://www.grits.com/

http://www.quakergrits.com/

joonah
2004-06-19, 16:28
Originally posted by Nalle_Björn
Och en sak till, vad är Grits som Ronnie äter på morgonen? Det enda jag såg på paketet var att det stod "real butter" på det.
Någon som vet vad grits är? :confused:

Från sista posten på denna sida och en bit framåt finns det endel info.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=23539&perpage=15&highlight=cost%20of%20redemption&pagenumber=13

GhostFace
2004-06-19, 16:32
Nix, ingen prisinfo.

Själv ska jag ringa o kolla med butiken på måndag morgon!

Troligen är det inte speciellt billigt med tanke på produktionen av varan, men det skadar ju inte att kolla upp det.

Själv handlar jag 12pack Äggda på Lidl som kostar 12,90:-. Vilket torde bli ca 31 kr för ca 1000gr äggvita.

Nalle_Björn
2004-06-19, 16:55
Tackar, nu vet jag vad grits är :D

raZmus
2004-06-22, 04:58
Originally posted by GhostFace
Nix, ingen prisinfo.

Själv ska jag ringa o kolla med butiken på måndag morgon!

Troligen är det inte speciellt billigt med tanke på produktionen av varan, men det skadar ju inte att kolla upp det.

Själv handlar jag 12pack Äggda på Lidl som kostar 12,90:-. Vilket torde bli ca 31 kr för ca 1000gr äggvita.

Nu har det varit måndag! :D

GhostFace
2004-06-22, 06:25
Originally posted by raZmus


Nu har det varit måndag! :D

I know!
Med möda och stort besvär till råga!

På mina 2 första försök i samma kedja, ICA, blev det ena ett tvärnej.
Det andra försöket i en annan ICA-butik skulle de återkomma, inget svar ännu.

Idag blir det återuppringning och vidareforskning.

Munter
2004-06-22, 08:07
Det fanns inte här heller... (Ica MAXI)

nordland
2004-06-22, 09:50
försök köpa genom ett bageri istället.... Det brukar gå mycket lättare.... jag köpte häromveckan kilosförpacningar av kesella från det lokala bageriet...

GhostFace
2004-06-22, 10:19
Svenska Lantägg har förpackningar i 5kg !!!
:eek:

Jajaja, det lär vi väl göra över med. Just nu inväntar jag svar från min superlokala ICA-handlare om det går att beställa hem 1st 5kg eller om man måste beställa en hel låda/halvpall med denna LyxÄggvita. Kanske blir att man får en halvpall innehållande 50kg äggvita!

:laugh:

GhostFace
2004-06-22, 10:51
Fixat!
5kg Äggvita 139:- !

Fan vad mycket protein....!
:hbang:

Mac
2004-06-22, 12:42
handlade du det hos ditt lokala bageri eller?

Sverker
2004-06-22, 12:49
Originally posted by GhostFace
Fixat!
5kg Äggvita 139:- !

Fan vad mycket protein....!
:hbang:

Du vet om att äggvita " bara " innehåller 10 % protein ?

Kilopriset för äggproteinet blir alltså ca 250 kr

GhostFace
2004-06-22, 13:10
handlade du det hos ditt lokala bageri eller?
Nej, det gick via ICA Meny hos min superlokala ICA-handlare. Snabbt & Enkelt.

Du vet om att äggvita " bara " innehåller 10 % protein ?
Kilopriset för äggproteinet blir alltså ca 250 kr
Helt korrekt!
F.ö. kommer äggvitan att bli utfyllnadsproteinkälla, precis som mina proteindrinkar.

John M
2004-08-03, 19:40
Fixat!
5kg Äggvita 139:- !

Fan vad mycket protein....!
:hbang:

Var ju inte speciellt mycket billigare än om man köper äggen själv å rensar bort gulan. Källbergs säljer flytande äggvita. 540 kg för 8000-9000 :hbang: :D

GhostFace
2004-08-03, 20:11
Var ju inte speciellt mycket billigare än om man köper äggen själv å rensar bort gulan. Källbergs säljer flytande äggvita. 540 kg för 8000-9000 :hbang: :D

Kan ju meddela lelle herrn att smaken är desto sämre än priset !

Metal_boy_
2004-08-03, 20:45
åfan ...kanske skulle köpa och fixa ihop lite omelett till kvällsmålen..fisa lite efter så tjejen slår mig med kudden....å andra sidan kanske inte om de va äckligt

aliquis
2004-08-03, 20:45
Själv handlar jag 12pack Äggda på Lidl som kostar 12,90:-. Vilket torde bli ca 31 kr för ca 1000gr äggvita.
äggda suger, kommer inte ihåg var jag läste det tyvärr, men det var inga vidare ägg. Skulle även finnas på willys.

GhostFace
2004-08-04, 08:25
äggda suger, kommer inte ihåg var jag läste det tyvärr, men det var inga vidare ägg. Skulle även finnas på willys.

Och vilka ägg skulle då vara bra ägg?

aliquis
2004-08-04, 13:48
ekologiska lokalproducerade av någon bekant på landet är nog bättre ;D

(näringsmässigt är det väl bra med må bra/omega3-ägg)

GhostFace
2004-08-05, 05:12
....priset på de Omega3berikade brukar inte vara särskilt billigt?