handdator

Visa fullständig version : laktosinnehåll i messmör?


Big_Vik
2004-06-19, 11:30
Sett att många äter det här. Vet nån hur mycket laktos det ska innehålla om man jämför t.ex. med vanlig mjölk? Har hört att det ska vara riktigt mycket.

King Grub
2004-06-19, 11:34
Messmör är det som innehåller mest laktos, faktiskt. Brer man en normal mängd messmör på en macka blir det 7-8 gram laktos.

Big_Vik
2004-06-19, 11:46
Originally posted by King Grub
Messmör är det som innehåller mest laktos, faktiskt. Brer man en normal mängd messmör på en macka blir det 7-8 gram laktos.

:cryout: finns det laktosritt messmör???

GhostFace
2004-06-19, 11:53
Lite konstigt egentligen att då messmör inte ger mig det obehag som vanlig mjölk ger....

Big_Vik
2004-06-19, 12:04
Originally posted by GhostFace
Lite konstigt egentligen att då messmör inte ger mig det obehag som vanlig mjölk ger....

äter du en hel burk då? ;) seiöst så tror jag det är en vanesak. Drack mkt mjölk i vintras och visst kände jag av et, men toleransnivån ökade ändå markant.!

King Grub
2004-06-19, 12:29
Originally posted by Big_Vik


:cryout: finns det laktosritt messmör???

Nej. Då är det inte messmör längre.

Big_Vik
2004-06-19, 12:44
Originally posted by King Grub


Nej. Då är det inte messmör längre.
Varför inte? finns det inget annat bra och billigt pålägg då?
lättmjukost kör jag redan, men ett alternativ tänkte jag..

King Grub
2004-06-19, 13:35
Originally posted by Big_Vik

Varför inte? finns det inget annat bra och billigt pålägg då?
lättmjukost kör jag redan, men ett alternativ tänkte jag..

Vadå varför inte? Huvudingrediensen i messmör är vassle. ;) Det är svårt att komma undan laktosen då. Laktos är huvudkomponenten i vassle.

nottis
2004-06-19, 13:38
hur görs vassleisolat då? det är väll vassle i princip utan laktos eller?

Styx
2004-06-19, 13:49
Vassle består väl vanligen av flera olika proteiner, hur många olika beror på hur man renat fram det. Hur kan laktos vara huvudkomponent i vassle när laktos är en kolhydrat och vassle ett protein? Om det inte är bundet i proteinet förstås?
Eller menade King Grub att vassle och laktos normalt alltid finns tillsammans?...

King Grub
2004-06-19, 14:12
Originally posted by Styx
Vassle består väl vanligen av flera olika proteiner, hur många olika beror på hur man renat fram det. Hur kan laktos vara huvudkomponent i vassle när laktos är en kolhydrat och vassle ett protein? Om det inte är bundet i proteinet förstås?
Eller menade King Grub att vassle och laktos normalt alltid finns tillsammans?...

Vi pratar självklart inte om behandlat och ultrafiltrerat vassleprotein (som ingår i proteinpulver), utan om obehandlad vassle, den som ingår i messmör. I detta tillstånd innehåller vassle cirka 93% vatten, 6,5% laktos, 0,9% protein och 0,2% vitaminer och mineraler. Vassle innehåller mycket mer kolhydrater än protein.

Sverker
2004-06-19, 14:16
Titta på mjölk !

5 g laktos.
3.5 g protein.
0.1 - 4 G fett.
2 - 3 g mineraler som natrium, kalium, kalcium etc..
90 g vatten

Kaseinet går lätt att avskillja med syra eller löpe. Då har du:

5 g laktos.
0.8 - 1 g protein.
0.1 - 0.5 g fett.
2 -3 g mineraler.
90 g vatten.

Det är detta som är vassle !

Koka bort vattnet på spisen. Tillsätt lite vanligt socker och vaniljarom ( kolasmak också kanske )
Det som händer är att vattnet försvinner men allt annat är kvar. Mjölksockret karameliserar lite ( blir knäck ) och vassle tjocknar till messmör:eating:

Vassleprotein får du genom att filtrera vasslen igenom fina filter som släpper igenom laktosen och mineralerna men håller kvar vasslepproteinet som är minst 100 ggr större ( på molekylnivå;) )
Det som blir kvar i filterkakan är VPC dvs ett koncentrat med hög proteinhalt och endsast lite mjölksocker och fett.

Big_Vik
2004-06-19, 14:22
Originally posted by Sverker
Titta på mjölk !

5 g laktos.
3.5 g protein.
0.1 - 4 G fett.
2 - 3 g mineraler som natrium, kalium, kalcium etc..
90 g vatten

Kaseinet går lätt att avskillja med syra eller löpe. Då har du:

5 g laktos.
0.8 - 1 g protein.
0.1 - 0.5 g fett.
2 -3 g mineraler.
90 g vatten.

Det är detta som är vassle !

Koka bort vattnet på spisen. Tillsätt lite vanligt socker och vaniljarom ( kolasmak också kanske )
Det som händer är att vattnet försvinner men allt annat är kvar. Mjölksockret karameliserar lite ( blir knäck ) och vassle tjocknar till messmör:eating:

Vassleprotein får du genom att filtrera vasslen igenom fina filter som släpper igenom laktosen och mineralerna men håller kvar vasslepproteinet som är minst 100 ggr större ( på molekylnivå;) )
Det som blir kvar i filterkakan är VPC dvs ett koncentrat med hög proteinhalt och endsast lite mjölksocker och fett.

och det där betyder ju helt enkelt att jag aldrig kommer att kunna äta messmör :cryout:
Får väl trösta mig med kokta ägg eller att jag älskar burktonfisk oberoende märke, kvalitet och smak :love:

GhostFace
2004-06-19, 14:40
Originally posted by Big_Vik


äter du en hel burk då? ;) seiöst så tror jag det är en vanesak. Drack mkt mjölk i vintras och visst kände jag av et, men toleransnivån ökade ändå markant.!

Njaaa, så gott var det ju inte :angel:

Fru_Flisa
2009-07-27, 22:23
Messmör är det som innehåller mest laktos, faktiskt. Brer man en normal mängd messmör på en macka blir det 7-8 gram laktos.

Hur många gram skulle det vara?

Eddie Vedder
2009-07-28, 05:35
Hur många gram skulle det vara?

Kolla hur mycket laktos det här per 100 g och räkna ut.

Fru_Flisa
2009-07-28, 08:31
Kolla hur mycket laktos det här per 100 g och räkna ut.

6g laktos/100g.
Över 100g messmör på en macka det är inte en normal mängd, eller? Det är över 1/3 förpackning.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Laktos/Laktostabell/

mikaelj
2009-07-28, 08:34
6g laktos/100g.

>6g står det i listan, inte exakt 6g...

Kika på förpackningen eller på fjallbrynt.nu! 49g laktos/100g messmör är närmare sanningen.

Fru_Flisa
2009-07-28, 09:01
>6g står det i listan, inte exakt 6g...

Kika på förpackningen eller på fjallbrynt.nu! 49g laktos/100g messmör är närmare sanningen.

Jahaa, tack. Just de, står nåt om fallande ordning där ja...
Nu har jag ingen större koll på laktos eftersom jag aldrig behövt tänka på det, men är det mjölksocker? Förpackningen är lite sliten och första siffran är borta, men det ser ut att stå 42g mjölksocker.
Jag har trott laktos var ett mjölkprotein :)

mikaelj
2009-07-28, 09:03
Jahaa, tack. Just de, står nåt om fallande ordning där ja...
Nu har jag ingen större koll på laktos eftersom jag aldrig behövt tänka på det, men är det mjölksocker? Förpackningen är lite sliten och första siffran är borta, men det ser ut att stå 42g mjölksocker.
Jag har trott laktos var ett mjölkprotein :)

Korrekt, laktos är mjölksocker, och bryts ned av enzymet laktas. Är du laktosintolerant har du bristfällig produktion av det enzymet, och istället för att bryta ned mjölksockret till galaktos kommer det att jäsa i magen när diverse bakterier hoppar på det.

Komjölkprotein är 80% kasein och 20% vassle (inte att förväxla med "vassla", som är mest laktos!)

Fru_Flisa
2009-07-28, 09:29
Korrekt, laktos är mjölksocker, och bryts ned av enzymet laktas. Är du laktosintolerant har du bristfällig produktion av det enzymet, och istället för att bryta ned mjölksockret till galaktos kommer det att jäsa i magen när diverse bakterier hoppar på det.

Komjölkprotein är 80% kasein och 20% vassle (inte att förväxla med "vassla", som är mest laktos!)

Ja att det är kasein och vassle i mjölkprotein visste jag ju men hade väl fått för mej att det även var lakos ehm :) Tack för förklaringen.