handdator

Visa fullständig version : Va e de för mått???


Adrian
2004-06-18, 23:28
hejsan

Har köpt en motions cykel för ca 3-4 månader sen. det är en Cliffrunner "speedrider", den har puls mätar, kaloriräknare m,m, men det är just det jag undrar över det står ej vilket mått den använder, om de e Kcal, Kj eller Cal,,,,

jag gjorde iaf ett litet test jag körde i ca 25km/h i ca 1min 45 sek, då stog den att jag hade bränt runt 40????? va e de för mått som ska stå där, Antingen så e de komplicerat lr så står min hjärna still nu ,, I vilket fall skulle uppskatta lite hjälp

Trevlig helg/Adrian

illuminaughty
2004-06-18, 23:47
Jadu, jag skulle tippa på 40 kJ. Rätta mig ni andra om jag har fel.

WHITEFOLKS
2004-06-18, 23:48
har den "kaloriräknare" så är det väl ingen fråga om saken? :thumbup:

illuminaughty
2004-06-18, 23:58
Heh, ja, det är nog jag som är "ute och cyklar" :laugh:
kcal stämmer nog bättre (beror ju lite på vikten), vänligen ignorera min tidigare post.

Adrian
2004-06-19, 00:08
Njaa jag tror du har rätt med Kj,, testade igen och det blev 8.6??? på 20sek,, så Kcal kan det nog inte vara, eller e jag verkligen ute och cyklar?? ,, haha om det nu e kcal så borde jag vara smal som en pinne vid denna tidpunkt vilket jag inte är,, ,men e de någon som e säker

MVH Adrian

illuminaughty
2004-06-19, 00:18
Det enda jag egentligen kan tipsa om är att kolla nån sida på nätet, exempelvis den här (http://www.angelfire.com/on/getfit/kaloriforbrukning.html) där du kan räkna ut kaloriförbrukningen för ett antal aktiviteter och jämföra med vad din cykel visar.
Knappar jag in min vikt (runt 80) och två minuter så kommer "Cykla 22,5-25,5 km/h" visa 28 kcal.
Räknar jag om det till joule blir det 117 kJ vilket stämmer ännu sämre.

Adrian
2004-06-19, 00:29
OK hehe då vet jag inte på vad jag ska tro,, för att dom där 25km/h som jag cyklar e precis Ingen stor ansträngade grej,, utan de e typ som vanlig cyckel tur igenom terrängen,, men men, asså det finns nog inget annat man kan tro på än Kj,, kollade tex upp med "cal" och de e som sagt 1kcal=1000cal,, så de e det inte, medans 1kcal= 4.1868kj,, men ää ni har nog rätt det kanske e kcal ändå,, iaf här får ni en nyttig sida klicka här (http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv2_s.htm)

trevlig helg/Adrian

illuminaughty
2004-06-19, 00:44
Jag kan väl tänka mig att de flesta motionsapparater visar energiförbrukningen i kcal som standard eftersom den är den mest vedertagna enheten.

Kalleh
2004-06-19, 00:59
Originally posted by Adrian
hejsan

Har köpt en motions cykel för ca 3-4 månader sen. det är en Cliffrunner "speedrider", den har puls mätar, kaloriräknare m,m, men det är just det jag undrar över det står ej vilket mått den använder, om de e Kcal, Kj eller Cal,,,,

jag gjorde iaf ett litet test jag körde i ca 25km/h i ca 1min 45 sek, då stog den att jag hade bränt runt 40????? va e de för mått som ska stå där, Antingen så e de komplicerat lr så står min hjärna still nu ,, I vilket fall skulle uppskatta lite hjälp

Trevlig helg/Adrian

40 kcal på 1min 45 sek? Det skulle bli över 1600 kcal på en timma isåfall. 25km/h på en träningscykel är inte mycket. Springer du i 25km/h i en timma snackar vi 1600 kcal...

Alltså, det var nog kJ...