handdator

Visa fullständig version : Alkohol stoppar upp förbränningen?


Callister
2004-06-18, 23:26
Ja det vart ju lite skit idag.
Och idag har jag även ätit lite godis och så, massa cashewnötter, har alkoholen stoppar upp förbränningen satt allt det där lagras eller?
Alkoholen intogs cirka 6-7 timmar efter cashewnötterna och godiset.
Är hyffsat nykter nu, fan imorrn är det nya tag som gäller, först hade man inget kök så det blev strul. Jaja, sov gott.

kelk
2004-06-18, 23:49
Inte för att jag kan ge dig ett BRA svar på dina frågor men ibland måste man ha ROLIGT också. Om du tycker att det är skoj att dricka så tror jag inte att det påverkar så jättemycket om du unnar dig lite då och då :thumbup:

Vir
2004-06-18, 23:54
Man brukar väl säga att alkohol binder fett.

Olsson
2004-06-19, 01:37
Va fan drick o ha kul en kväll om du mår bra av det. Man blir lika lite fet av enstaka intag av godis och alkohol och dyl, som man blir fit av enstaka träningspass och intag av nyttig mat. Slappna av lite o bekymmra dig inte för sånt när du ska ha skoj. Lev ditt liv i nuet och njut av det du gör.

abjorn
2004-06-19, 04:10
börjar tro att vissa har lite små alvarliga problem att man inte kan ha lite kul ibland utan måste vara strikt som en... ja... kommer inte på något bra alternativ men nån kanske vet vad jag menar?

edit: just ja: :cheers:

Wilson
2004-06-19, 04:45
Ibland kan man väl unna sig lite.

Drack själv en öl i dag och hade nog druckit mer ifall jag inte hade glömt pengarna:D

Har inte druckit alkohol sen minst 1-2 månader sen. Tycker det är skönt att vara nykter faktiskt.


För att svara på din fråga: Så länge alkohol finns i kroppen så stannar fettförbränningen helt, men allt har ju med mängden att göra. Dricker man sig full och man samtidigt äter massa mat, så bör man väl räkna med att det inte är så bra för formen... men men.

Styx
2004-06-19, 08:25
Lite väl förenklat att säga att förbränning upphör när man har alkohol i kroppen. Vore det så skulle ju våran hjärna stanna och vi skulle inte kunna röra oss överhuvudtaget.
Levern kommer däremot att bryta ner alkoholen i första hand och detta leder till en "mättnad" av cellerna (pga förskjuten redox-potential) som gör att fett inte kan förbrännas utan istället kommer syntetiseras. Hos alkolister kan man därför se "fettlever" ofta. Men annars handlar ju det om det vanliga energiintag/energiförbrukning sambandet, alkohol innehåller en hel del energi, därför kan du bli fet av alkohol. Finns säkert andra faktorer som också spelar in.

Callister
2004-06-19, 10:03
Jag står för att jag unna mig något, förut fick jag dålig samvete men det blir bättre o bättre.
Idag är jag helst sämst i magen, vart lite mycket cashewnötter, hann aldrig käka riktig mat. :D

Styrkebyggare
2004-06-19, 15:36
Nån som vet hur mycket energi kroppen egentligen får ut av alkoholen?

Läste en artikel där författaren hänvisade till värmevärdet (den energi som avges vid förbränning) för etanol. Inte kan man jämföra kroppen med en oljebrännare - då skulle man ju kunna leva på skiten...energimässigt iaf.

Wilson
2004-06-19, 17:22
Villa bara säga en sak....
Jag tror vanan att dricka ofta, gör det svårare att ha skoj nykter. Vänjer man sig däremot vid att vara nykter ofta så blir det nog också lättare att vara social/ha skoj utan sprit.

Så har det iaf varit för mig... jag har varit en rätt stor alkoholkonsument i mina yngre dar ;) tills jag insåg att jag borde dra ner på det rejält...att bli stenfull minst 1 gång/helg är inte speciellt bra för hälsan. I början när jag drog på fester helt nykter, kändes det ganska tråkigt, men nuföritden är det inga som helst problem.

Callister
2004-06-19, 17:50
Det var en ta-det-lugnt-dag-idag. Så kass sen igår alltså.
Imorrn då jävlar. :D

Anki
2004-06-19, 22:30
Alkohol ger 29 kJ/g, dvs ca 6,9 kcal/g.

Man brukar räkna med att en frisk, vuxen lever förbränner 4 cl ren etanol per timme, så då är det bara att räkna på hur länge du hade alkohol kvar i kroppen.
Alkohol stimulerar frisättningen av insulin, delvis genom att stimulera frisättningen av betaendorfiner. Detta i kombination med att glukoneogenesen aktiveras av alkohol ligger troligtvis bakom den ofördelaktiga fettinlagring som så ofta utmärker människor som har för vana att dricka alkohol ofta och i relativt stora mängder.

Angående värmevärdet som nämndes ovan – den energi som tillskrivs livsmedel i allmänhet beräknas genom bombkalorimetri. Det betyder att man helt enkelt eldar upp en bestämd mängd livsmedel i en sluten behållare med vatten runt omkring, och sedan mäter hur mycket varmare vattnet blivit när livsmedlet i fråga förkolnats. Denna temperaturförändring är ett mått på energin i maten. (En kalori är den mängd energi som går åt för att värma ett gram vatten en grad vid normaltryck.) Således är det inte bara alkoholens energimängd som beräknas på detta sätt, utan alla livsmedels energimängd. Det är alltså inte den faktiska energin som kroppen kan använda som anges i kcal eller kJ på förpackningarna – det är hur mycket energi som avges vid bombkalorimetri.

Fotnot: Eftersom cellulosa och andra polysackarider som människans kropp inte kan bryta ned brinner hyfsat bra, ger det för handen att energiinnehållet som anges för fiberrika produkter egentligen är större än den energi vi faktiskt kan nyttja från dessa i metabolismen. Jämför för sakens skull t.ex. spånplattor med vitt bröd – båda brinner bra (dvs avger energi vid förbränning), men ingen människa skulle överleva på spånplattor.

Aeis
2004-06-20, 11:06
Originally posted by Wilson
Villa bara säga en sak....
Jag tror vanan att dricka ofta, gör det svårare att ha skoj nykter. Vänjer man sig däremot vid att vara nykter ofta så blir det nog också lättare att vara social/ha skoj utan sprit.

Så har det iaf varit för mig... jag har varit en rätt stor alkoholkonsument i mina yngre dar ;) tills jag insåg att jag borde dra ner på det rejält...att bli stenfull minst 1 gång/helg är inte speciellt bra för hälsan. I början när jag drog på fester helt nykter, kändes det ganska tråkigt, men nuföritden är det inga som helst problem.

Att dricka tror jag hjälpt mig lite. Man dricker och det går bra. Varför skulle det då gå sämre när du är lite mindre dum?=P
Gäller bara att inte vara så blyg. Blir då bättre å bättre för mig=)

Styrkebyggare
2004-06-20, 13:10
Originally posted by Anki
Alkohol ger 29 kJ/g, dvs ca 6,9 kcal/g.

Angående värmevärdet som nämndes ovan – den energi som tillskrivs livsmedel i allmänhet beräknas genom bombkalorimetri. Det betyder att man helt enkelt eldar upp en bestämd mängd livsmedel i en sluten behållare med vatten runt omkring, och sedan mäter hur mycket varmare vattnet blivit när livsmedlet i fråga förkolnats. Denna temperaturförändring är ett mått på energin i maten. (En kalori är den mängd energi som går åt för att värma ett gram vatten en grad vid normaltryck.) Således är det inte bara alkoholens energimängd som beräknas på detta sätt, utan alla livsmedels energimängd. Det är alltså inte den faktiska energin som kroppen kan använda som anges i kcal eller kJ på förpackningarna – det är hur mycket energi som avges vid bombkalorimetri.

Fotnot: Eftersom cellulosa och andra polysackarider som människans kropp inte kan bryta ned brinner hyfsat bra, ger det för handen att energiinnehållet som anges för fiberrika produkter egentligen är större än den energi vi faktiskt kan nyttja från dessa i metabolismen. Jämför för sakens skull t.ex. spånplattor med vitt bröd – båda brinner bra (dvs avger energi vid förbränning), men ingen människa skulle överleva på spånplattor.

Det förklarar ju saken... tycker att bombkalorimetri låter som ett alldeles för generaliserat sätt att mäta energiinnehållet på många livsmedel. Sen vet jag ju iof inte hur man skulle kunna mäta det på ett bättre sätt, då det förmodligen är ganska komplicerat att mäta kroppens exakta upptag av energin från olika ämnen. Detta är ju också med största sannolikhet tämligen individuellt.

Mina energitabeller säger 27,1 kJ/g för etanol, men det är ju mindre viktigt i sammanhanget.

En riktig "bantarsprit" i sammanhanget är metanol med endast 19,8 kJ/g. Eftersom metanol orsakar blindhet och död (snacka om fulsprit) så är det väl tyvärr inte nåt vidare vettigt att ersätta den vanliga kröken med det :D .