handdator

Visa fullständig version : Hur hårt kör DU?


Makk
2004-06-18, 19:45
Tjoo,

Nu i dessa FREAK tider så skulle det vara kul att veta hur hårt folket på här på kolo kör? Hur många av er kör så ni spyr och svimmar?

Själv ligger jag väl någonstans på gränsen, men känner ändå när jag går ifrån gymmet efter ~1½ timme att jag skulle orka någon övning till.. är trots det ganska nöjd med resultaten jag fått!

Så, hur hårt kör egentligen du?

bigmcgee
2004-06-18, 19:56
lagomt

King Grub
2004-06-18, 20:11
Hårt, men inte dumhårt. Jag tycker hård träning är roligt, men träningen får inte ta över livet utanför gymmet. Vad gäller själva träningen kör jag tills det tar stopp i varje set, men jag använder mig sällan av intensitetshöjande metoder som negatives eller forced reps.

Officer
2004-06-18, 20:19
Kör precis som Grub beskrev.
Tycker att alla de jag sett som kör "dumhårt" o skriker o ska va hardcore råkar va de minsta på gymet.
De som kör lugnt, kontrollerat o sansat, det är de som oftast har nåt att visa upp.




Notera: Allan är en sån, han kör som en kärring men han ser bra ut :love:



hehe

Diana
2004-06-18, 20:25
de stämmer verkligen, som porr moderatorn skriver, att de klenaste på gymmet e oftast de som har störst behov av att överkompensera sin klenhet me hårda ord, de hjälper väl antagligen deras motivation och självsyn(därmed inte sagt att detta gäller ALLA som "hävdar sej")

emmzan
2004-06-18, 20:32
Jag har en vision om vad jag vill göra på gymet, jag går dit och gör det jag kan för att genomföra det.

Tunga veckor så blir det hårdare träning, så blir det ju automatiskt. Men även på lätta vikter när koncentration samt teknik fokuseras så blir det ju ändå hård träning. Detta inte sagt att jag vinglar från gymet halvt komatös pga den hårda träningen - vimsig och yr blir jag bara när blodsockret är totalt i botten och jag glömt gainern hemma.

Jag vill gå ifrån gymet trött i kroppen, men inte helt slut. Trött i huvudet men inte totalt nollställd.

Att må illa och spy undviker jag effektivast genom att inte dricka gainer under passet, iallafall inte under tunga mark el. böjpass.
Vräker inte i mig vatten för att sen dra på ett bälte och tokköra. Jag ser inte illamående/spyor som bevis på att jag kör hårt.

Fors
2004-06-18, 20:35
Kör inte speciellt hårt alls.

HenrY
2004-06-18, 20:40
Jaha....O när ska TCOG, Medusa eller Ede svara o säga att dom jämt spyr, jämt svimmar, och inte kommer ihåg nånting av passen?
Bara att vänta...

JustinCredible
2004-06-18, 20:58
förr tränade jag jävligt hårt, men på senare tid drar jag mest omkring och glor på folk. Tre ggr har jag somnat t.o.m:hbang:

en gång när jag körde i smith snedbänk somnade jag i nästan en kvart och när jag vaknade hade jag dreglat över tröjan..

sen en annan gång somnade jag halvt stående i hacksquaten, fast det var mest att jag nickade till några sekunder.

tredje gången satt jag och sov i en axelmaskin..

men snart så jävlar ska....:sleep:

Zodd
2004-06-18, 21:17
Ibland kör jag hårt, ibland inte, beror på hur pigg jag är.

JustinCredible: just incredible. :laugh:

Lucas
2004-06-18, 21:39
jag kör så tungt jag orkar på mina 6reps =o)




hehe, somna på gymmet. lät som min praotid

"grabben, kolla på då jag mekar i båtmot0rn här. "okej" somnade och sov i 1,5timme! :hbang: sittandes på en stol! :thefinger

Jax
2004-06-18, 22:21
På gymmet:
Tillräckligt hårt. Kör så tungt jag klarar utan att ha ihjäl mig själv.

Under löpträning:
Korta rundor (~5-8 km) - ibland lungt för att återhämta kroppen och ibland max för att träna upp tempot. Efter max tempo brukar man inte må så bra varken under sista halvan av rundan eller en timme efteråt, men man återhämtar sig rätt snabbt efter en så kort sträcka.

Medel längd (~10-15 km) - Hälften medel hårt, ibland lungt och ibland hårt. Hårda passen kan bli rätt tunga och tar en dag eller två att återhämta sig ifrån.

Långa rundor (~>20 km) - Lungt tempo för att inte få så lång återhämtning. Tar ut mig ordentligt någon gång då och då om det är långt till nästa lopp. Finns ingen mening att springa ihjäl sig på varje långdistansträning, gör bara att man blir övertränad och skadar sig. (oj vad klok jag har blivit efter diverse skit)

Tävling - Ger givetvis allt. Inte tävlat så mycket men F.E.M. 50 krävde ca 10 dagar innan jag var återhämtad, Lidingöloppet en vecka och Stockholm marathon två veckor (har gått 13 dagar nu och kroppen svarar inte helt som den ska än, men nästan). Inte vila hela tiden, men lugnare träning och verkligen inga nya rekordtider.

TCOG
2004-06-18, 22:39
jag sover mellan mina set

vadå träna hårt? vem gör d?

Kalleh
2004-06-18, 22:55
Jag kör alltid så hårt att jag har träningsvärk dagen efter i de musklerna jag tränat. Vad gäller maten osv. gråter jag inte blod ifall något blir fel en dag eller två. Man måste väl för fan ha ett liv också...

joak1m
2004-06-19, 01:39
Originally posted by AnabolicProtein
Kör precis som Grub beskrev.
Tycker att alla de jag sett som kör "dumhårt" o skriker o ska va hardcore råkar va de minsta på gymet.
De som kör lugnt, kontrollerat o sansat, det är de som oftast har nåt att visa upp.




Notera: Allan är en sån, han kör som en kärring men han ser bra ut :love:



hehe

Varför är det fel med att vara engagerad i sin träning?

Och vad är det som säger att de minsta personerna tränat under en längre period, för det är väl det du antar att dom gör.

Jag tycker att man ska träna på det sätt som gynnar dig bäst, lyckas du lyfta 5kg extra genom att ge ifrån dig lite ljud under settet, why not? Bara man inte skriker ut i 100db och stör andra ska det inte vara något problem.

Jag uppfattar det annars tvärtom att de som sliter tills dom svettas floder är oftast de som kommer ut ur gymmet med bäst resultat.

JustinCredible
2004-06-19, 02:17
Tycker helt klart att nybörjarna tränar hårdast... så var det ju just när man börjat träna och när man fick pump första gången osv, tog man ju i som ett djur på cirkus.

alla nybörjare har ju all nybörjarenergi typ "nufaaaaaan ska det skitas knäck i benpressen" sen efter några år har man ju "vant" sig och då kör man typ på rutin som en maskin

finns ganska många tävlande på mitt gym och dom flesta tränar hårt men ingen sådär överdrivet som i animalpak annonserna.

abjorn
2004-06-19, 04:06
häng med på ett pass... och dö!

Kreout
2004-06-19, 06:20
Det är klart att man kör hårt, men jag ser ingen vits med att spy eller liknande, och har heller inte gjort det (kan ju bero på fysiska skillnader). Som nybörjare tycker jag dock att det som är hård träning för mig vad gäller t.ex biceps är lätt för en mer muskulös kille helt enkelt därför att han kan ta ut varje muskel mer. Tränar jag ben så kan träna tills jag nästan får ridå, och ändå kunna klämma ur mer ur benen efter lite vila. Tränar jag en liten muskel som biceps så tar muskel slut innan det känns som om den har presterat nog mycket, och det finns betydligt mer kvar i cns... De första månaderna gav man också "max", men ändå kändes det som om man varit på vilohem efter träningen eftersom man främst tränade upp cns i början.

Jorgen
2004-06-19, 08:23
Det går väl lite upp och ner. För tillfället så är många pass inte alls vidare hårda pga bristande motivation men normalt så kör jag "lagom" hårt. Hur mäter man hur hårt man tränar?

//Jörgen

pellepedal
2004-06-19, 08:44
Jag tränar så hårt jag kan. Kör ju rätt korta pass (40-45 min.), så jag överlever rätt bra resten av dagen även om jag tar ut mig helt under passet.

Allan
2004-06-19, 08:45
Vill bara påpeka att kontraktionen och kontakten i muskeln upplevs subjektivt. Och förnimmelsen förskjuts varefter man lär sig träna.
Exempel - jag kan få pump i biceps på ett set numer eftersom jag vet exakt hur det ska gå till. Samtidigt vet jag också exakt i vilket ögonblick jag behöver kraftsamla under repetitionen (ni vet man har en belastningskurva under rörelsen). Alltså behöver jag inte lägga all kraft på att vara vaksam om när det behövs.
Om det inte gäller absoluta toppvikter, men det kör jag inte på längre.
För mig finns det olika sorters "hårdhet" i träningen, beroende på var man ligger i sin träningscykel. Handlar det om toppvikter är det hårt på ett sätt, handlar det om maximal intensitet är det en annan känsla.
Men att gapa och skrika, örfila varandra, ramla omkull av smärta (fejk till nästan hundra procent) eller hulka över en papperskorg - det behöver inte betyda att man kör hårt.
Ett bra tecken på hårdkörning är folk som stänger av, som bara sitter tysta mellan seten och som - kanske - klämmer ur sig ett "Huh!!" när de går in under 300 i böjen.
Nu säger inte jag att tunga vikter måste vara hårdkörning men jag hoppas ni är överens om att man inte kommer till tunga vikter utan att träna hårt. Och då menar jag TUNGA vikter.

allan

Tompi
2004-06-19, 08:46
Kör hårt och har precis bytt upplägg, detta i kombination med hårt arbete gör att jag just nu har träningsvärk i hela kroppen :D

Jense
2004-06-19, 08:54
så hårt jag kan.