handdator

Visa fullständig version : Att försvara den djupa böjen


Björn S
2004-06-18, 18:32
Okej, nu är jag lite trött på min osäkerhet.
Jag gillar djupa knäböj. De bygger bra och det känns bra. Men jag blir tacklad på gymmet. Inte av de riktigt små fjantarna. Utan av de som är riktigt stora.
Under benpasset idag kom det igen. En stor kille (tränat väldigt länge) som jag snackat en hel del med. Har fått många BRA tips av honom och jag har stor respekt för honom.
Fick höra lite om skaderisken på djupa böj och det där till.
Jag svarade något i stil med att korrekt form så är det lugt. Jag refereade till instruktörskursen och Arne P.
Han refereade till någon läkare och någon styrkelyftare som smällt ett knä på något sätt under en djup böj.
Vi snackade vidare lite och det var lugnt.

Men nu känner jag att jag att jag vill sätta en punkt för detta.

Jag har sökt lite på forumet & pubmed för diverse ståndpunkter.

Det i fetstil är det jag lagt mina ögon lite extra på.

____________________________________________

Knee biomechanics of the dynamic squat exercise.

Escamilla RF.

Michael W. Krzyzewski Human Performance Laboratory, Division of Orthopaedic Surgery, Duke University Medical Center, Durham, NC 27710, USA. rescamil@duke.edu

PURPOSE: Because a strong and stable knee is paramount to an athlete's or patient's success, an understanding of knee biomechanics while performing the squat is helpful to therapists, trainers, sports medicine physicians, researchers, coaches, and athletes who are interested in closed kinetic chain exercises, knee rehabilitation, and training for sport. The purpose of this review was to examine knee biomechanics during the dynamic squat exercise. METHODS: Tibiofemoral shear and compressive forces, patellofemoral compressive force, knee muscle activity, and knee stability were reviewed and discussed relative to athletic performance, injury potential, and rehabilitation. RESULTS: Low to moderate posterior shear forces, restrained primarily by the posterior cruciate ligament (PCL), were generated throughout the squat for all knee flexion angles. Low anterior shear forces, restrained primarily by the anterior cruciate ligament (ACL), were generated between 0 and 60 degrees knee flexion. Patellofemoral compressive forces and tibiofemoral compressive and shear forces progressively increased as the knees flexed and decreased as the knees extended, reaching peak values near maximum knee flexion. Hence, training the squat in the functional range between 0 and 50 degrees knee flexion may be appropriate for many knee rehabilitation patients, because knee forces were minimum in the functional range. Quadriceps, hamstrings, and gastrocnemius activity generally increased as knee flexion increased, which supports athletes with healthy knees performing the parallel squat (thighs parallel to ground at maximum knee flexion) between 0 and 100 degrees knee flexion. Furthermore, it was demonstrated that the parallel squat was not injurious to the healthy knee. CONCLUSIONS: The squat was shown to be an effective exercise to employ during cruciate ligament or patellofemoral rehabilitation. For athletes with healthy knees, performing the parallel squat is recommended over the deep squat, because injury potential to the menisci and cruciate and collateral ligaments may increase with the deep squat. The squat does not compromise knee stability, and can enhance stability if performed correctly. Finally, the squat can be effective in developing hip, knee, and ankle musculature, because moderate to high quadriceps, hamstrings, and gastrocnemius activity were produced during the squat.


Av z_bumbi 30-10-2003 11:20
Det finns faktiskt minst en undersökning som visar att påfrestningarna på bakre korsbanden blir större om du går riktigt djupt och att skaderisken då teoretiskt ska kunna öka i dessa korsband. Problemet är att det tas ur sitt sammanhang.
Skaderisken vid böj överhuvudtaget är väldigt låg (Med vettiga vikter etc.) och ökar den med någon procent (inte procentenhet.) så är den fortfarande väldigt låg. Sen vet väl ingen om det är en ökad skaderisk med ökad belastning eller om det är nyttigt för friska korsbanden att bli lite mer belastade? Du som gått Arnes kurs har ju hört vad han säger i alla fall.

Det finns även flera undersökningar som visar att belastningen på de främre korsbanden ökar markant just runt 90 grader och stannar man till där så får man ännu större påverkan. Den här belastningsökningen vid inbromsning vid 90 grader är alltså större än den som sker om man går riktigt djupt men belastar olika korsband Detta har alla som förespråkar grunda böjar glömt bort eller inte tagit reda på.
Jag såg bara för någon dag sen någon rekommendera en med knäproblem att stanna vid 90 grader för att det var "säkrare" utan att denna pt hade en aning om vad som var fel, är det främre korsbanden som krånglar hoppas jag hon har en bra försäkring...

Tränar man med djup från början och fortsätter med det så hinner ju kroppen anpassa sig till träningen, har man knäskador som involverar korsbanden ska man dock kanske tänka efter var man vill ha den största belastningen vid knäböj och andra övningar som beror benen.

Förövrigt är risken för knäskador* i fotboll** och de flesta andra idrotter mycket högre än vid tyngdlyftning, styrkelyft eller vanlig styrketräning men det är ingen förvirrad naprapat eller pt som säger att man ska sluta spela fotboll eller någon annan idrott bara för att undvika riskerna. Förutsatt att knäna är hela vill säga.

*Gäller på det hela taget alla typer av skador.
**Damfotboll i synnerhet.


Från http://www.geocities.com/~slopitch/drsquat/fredsq.htm
Myth #1: Squats are bad for the knees.
Just as calluses build up on the hands with the application of stress, ligaments, tendons and other connective tissues thicken in response to the stress imposed upon the joints during weight training. Also, strengthening the muscles that move the knee joint improves its stability, and there’s some evidence that even the portion of the bone into which the tendons insert becomes stronger, further improving the joint’s integrity.

Relaxing the muscles while in a rock-bottom position is improper and hazardous. The relaxed muscles allow the knee joint to separate slightly, placing the ligaments and cartilage under stress that may exceed their tensile strength. While proper stress produces adaptation, overly stressful exercise can cause breakdown of bodily tissue.

Jag skulle gärna se att någon fyller på, rättar, kommenterar & säger sitt.
För mig är djupa böjar rätt, men jag kan inte tackla frågan.

(Om jag glömt eller utelämnat något, eller om något är helt fel så säg till)

Zakath
2004-06-18, 18:40
Jag skapade precis en liknande tråd efter att ha läst dr Fred Hatfields artikel i länksamlingen.

Han rekommenderade paralella "bodybuilder-squats" under off-season. Endast styrke-lyftsböjar veckorna innan tävling.. Om ens det. Jag har inte fattat allt han sa än.

Diana
2004-06-18, 20:49
under mina fotbollsår drog ja på mej skador i båda knäna, den ena en meniskskada och den andra kunde läkarn inte riktigt klura ut va de va de hade blivit nån svullnad som gick ner efter ett tag men ja kännede av smärta i båda knän om ja sprang längre rundor förrut, när ja precis började träna baserade ja träningen på benspark, 90graders böj och sånt och hade fortfarande ont i knät om ja sprang tex intervaller i backe eller nåt mer påfrestande men när ja började basera benträningen på djupa böjj har ja kunnat köra intervaller i backe 3-4ggr i veckan utan nårasomhelst värkar i knäet... de e precis som att djupa böj stärker benet i hela dess rörelse och ger bra muskler som stödjer knäet, de ja vet som fått problem me nedre ryggen av djupa böj har inte haft tillräcklig rörlighet i fotlederna så när de är i de djupaste läget är de mer bakom sina fötter och får en aningen krökt nedre rygg, de kan man ju själv känna att om man flyttar tyngden så man kommer mer bakom sina fötter så känns de ju obehagligt för nedre rygg..

Lucas
2004-06-18, 21:40
hmm, farsan hade nån kompis som drog av två knäsenor i djupa knäböj, så går inte ner djuparreän 90grader

Lillgrabben
2004-06-18, 22:51
Jahaja, Lucas.

Jag har träningskompisar som kört djupa böjar i 20+ år & fortfarande har hela knäsenor etc.
En del av dom har även varit ganska starka i böj - över 300 kg så att de tränat lätt beror det inte heller på i deras fall.


Självklart så kan man skada sig även i djupa böjar men saker är inte svart & vitt riktigt ( " kör inte djupt för då skadar du dig")


MVH

Karl_alfred
2004-06-19, 09:37
Förstår mig inte på det oerhört löjliga snacket om djupa knäböj? Det heter knäböj om man går ner så långt att röven tar i vaderna och det inte går att gå ner längre för att andra kroppsdelar hindrar. Allt annat e halvböj, tattarböj eller något annat lämpligt namn. Visst kan man träna detta men då säger man att man kör denna variant. För inte säger man: Idag körde jag djupa bicepscurls?

Jax
2004-06-19, 09:42
När jag kör så djup det går så brukar jag ofta gå upp på tå i det djupaste läget. Vet inte om någon muskel är för kort, men är det några problem med att göra så? Känns inte helt rätt i alla fall.

Karl_alfred
2004-06-19, 09:44
Originally posted by Jax
När jag kör så djup det går så brukar jag ofta gå upp på tå i det djupaste läget. Vet inte om någon muskel är för kort, men är det några problem med att göra så? Känns inte helt rätt i alla fall.

Det är inte så bra att gå upp på tå. Skulle tippa på att dina fotleder är för stela eller dålig balans. Prova att bredda stancen eller vinkla ut fötterna något. Samt stretching är rekomenderat.

Krub
2004-06-19, 11:01
Originally posted by Karl_alfred
Förstår mig inte på det oerhört löjliga snacket om djupa knäböj? Det heter knäböj om man går ner så långt att röven tar i vaderna och det inte går att gå ner längre för att andra kroppsdelar hindrar. Allt annat e halvböj, tattarböj eller något annat lämpligt namn. Visst kan man träna detta men då säger man att man kör denna variant. För inte säger man: Idag körde jag djupa bicepscurls?

Jag har boken "Styrketräning - En anatomisk guide". I den så finns då både Knäböj och Djup Knäböj. Under Djup Knäböj står det dessutom:

"För att lägga en större betoning på gluteus kan du fortsätta knäböjningen tills låren har en position under horisontalläget. Använd bara denna teknik om du har rörliga vrister eller korta lårben."

Karl_alfred
2004-06-19, 11:07
Sen står de mycket i den boken som inte är så jätte bra. Tycker det fortfarande är ytterst löjligt att säga djupa knäböjar.

Krub
2004-06-19, 11:13
Originally posted by Karl_alfred
Sen står de mycket i den boken som inte är så jätte bra. Tycker det fortfarande är ytterst löjligt att säga djupa knäböjar.

Ge gärna fler exempel om du orkar. Det kan vara bra att veta så man inte gör nått tokigt.

Zakath
2004-06-19, 11:13
Sen säger ju dr. Hatfield so minte direkt är oerfaren när det gäller knäböj att man borde köra "vanliga" (ej djupa) upprätta knäböj... Kan ingen som verkligen kan det här svara?

Karl_alfred
2004-06-19, 11:18
Originally posted by Krub


Ge gärna fler exempel om du orkar. Det kan vara bra att veta så man inte gör nått tokigt.

Ett exempel är att man kan träna innre bröst specifikt. Ett annat är att man kan träffa andra huvuden på triceps förutom det långa med speciella övningar. Kollar man igenom den finns det en hel del grejer. Men det finns även en del bra grejer.

Allan
2004-06-19, 11:38
Nu ska vi si här...om jag förstår saken rätt tycker Hatfield att man ska vänta med maxbelastningar i djupa knäböjar, för att inte riskera att skada sig. Vad han sedan anser är maxbelastningar får ju stå för honom; han har ju gjort 454 kg (!).
Och det kan man ju hålla med om. Att skynda långsamt är väl att rekommendera i de flesta styrketräningsmoment. Muskelstyrkan ökar ju fortare än senor och fästen stärks.

När det sedan gäller skadefrekvensen - enligt Jan Ekstrand, svensk expert på idrottsortopedi, är knäproblem rätt ovanliga bland styrketränande. Detta både när man jämför med icke-tränande och andra idrottsutövare. Nu är det ett par år sen jag hörde honom, men jag tror att det fortfarande gäller.
Det fanns en skadefrekvenstabell tillgänglig för ett par år sen, om de vanligaste skadorna inom olika idrotter, och SL och OL låg långt ner i botten.
Som överkurs kan sägas att innebandy och bordtennis låg högt upp, fast jag minns inte vilka skador som var vanligast. Nils vet säkert!
Nå, kontentan av det hela är att en fullständig rörelse är skonsammare för kroppen än ett förkortat moment. Det gäller för alla rörelser. Däremot finns det en koppling mellan maxbelastningar och uppkomna skador - det är ovedersägeligt.
Men i såna fall ska man nog mer titta på avslitna bröstmuskler och bänkpress, eller axelproblem och olika pressmoment över huvudet. Där kan man nog hitta större riskmoment.
Så kör på du - du ska upp på rätt avsevärda vikter för att riskera de skador som Hatfield avser.

allan

Herkulez
2004-06-19, 11:41
på tal om böjj. kan skvallra om att piranha gjorde en 4:a på 270 i böjjen igår :bow: :bow: :bow:

Zakath
2004-06-19, 11:54
Allan, tack för svaret även om det inte är min tråd :thumbup:
Men Hatfield säger något om att knäledens ligament eller leder trycks bort från varandra precis i bottenläget av djupa böj vilket kan vara farligt.. Några citat som förklarar bättre från http://www.geocities.com/~slopitch/drsquat/fredsq.htm

Litet citat,
"Powerlifters, for instance, use a technique during competition that in no way resembles the one bodybuilders or athletes should use in training. But non-powerlifters are often guilty of mimicking that contest technique because more weight can be hoisted. The feet are spread beyond shoulder width, and the thighs barely break parallel when the lift is completed. The bar is carried as far down the back as rules permit, just below the deltoid muscles, and a considerable amount of forward lean is used to allow the legs to share the load with the gluteus and hamstring muscles. The weight distribution and better leverage afforded by the bar position and wider stance allow the powerlifter to squat with as much as 20 percent more weight than the upright technique allows."

"To work best -- with the utmost safety and effectiveness -- your off-season squats must be done with an upright torso, with knees not extending beyond your feet in order to protect the integrity of the tissues comprising your knee joint. Despite what some of the purists among you may believe, I strongly advise you NOT to "bury" your off-season squats so deep that you inflict trauma to your knee joints rep after rep."

"You should go to a depth necessary to stimulate maximum quadriceps contraction, but not so deep that 1) your knees are traumatized, or 2) hyperflexion of your lumbar spine exposes you to serious back injury. Descend to a depth where your thighs are approximately parallel to the floor."

Detta är tycker jag talar ganska starkt EMOT djupa böj, Kan någon förklara bättre?

Allan
2004-06-19, 12:14
Jamen du gör väl inte SL-böjar?

allan

Zakath
2004-06-19, 12:18
Originally posted by Allan
Jamen du gör väl inte SL-böjar?

allan


Tror inte det...
Jag vet ju inte riktigt, kör djupa böjar, men där fäller man ju också fram ryggen och så..
jag är förvirrad, det är en sak som är säker!

Karl_alfred
2004-06-19, 12:20
Det verkar som om han refererar att styrkelyftare gör djupa böjar. Vilket jag tycker är högst märkligt, av det jag sett så finns det ju ingen av dessa som kör fulldjup (förutom något undantag) utan de kör efter tävlingsdjup. Visst de behöver inte göra mer, men jag anser inte att man ska se det som ett fulldjup. För mig ser en knäböj ut på det här sätet:http://www.bk-sportsmag.se/logos/squat.gif.

Shadow Warrior
2004-06-19, 14:44
Originally posted by Karl_alfred
Det verkar som om han refererar att styrkelyftare gör djupa böjar. Vilket jag tycker är högst märkligt, av det jag sett så finns det ju ingen av dessa som kör fulldjup (förutom något undantag) utan de kör efter tävlingsdjup. Visst de behöver inte göra mer, men jag anser inte att man ska se det som ett fulldjup. För mig ser en knäböj ut på det här sätet:http://www.bk-sportsmag.se/logos/squat.gif.

Jupp, sådär ser en full knäböj ut MEN så där ser inte min korsrygg ut när jag går så djupt, därför vänder jag när höften och korsryggen "säger stopp" och jag kallar fortfarande mina knäböj för fulla.

Pressarn
2004-06-19, 15:09
Originally posted by Shadow Warrior


Jupp, sådär ser en full knäböj ut MEN så där ser inte min korsrygg ut när jag går så djupt, därför vänder jag när höften och korsryggen "säger stopp" och jag kallar fortfarande mina knäböj för fulla.
Det ska ta stopp när vaden tar i baksida lår annars har du felaktig teknik.

Shadow Warrior
2004-06-19, 15:33
Originally posted by Pressarn

Det ska ta stopp när vaden tar i baksida lår annars har du felaktig teknik.

Dom sätter stopp eftersom jag inte accepterar att ryggen böjjs utåt eller att röven åker ut mellan benen.

Jag kan säga som så att jag har lite ont i ryggen just nu, troligvis pga att jag jobbat så förbannat mycket denna vecka men dom där "fulla" (läs så djupa som det går) front squatsen jag gjorde bidrog en del med. Därmed tänker jag aldrig mer göra knäböj med maximalt rörelse omfånt utan jag ska hålla mej till knäböj med FROM.

Zakath
2004-06-19, 15:58
Originally posted by Shadow Warrior


Dom sätter stopp eftersom jag inte accepterar att ryggen böjjs utåt eller att röven åker ut mellan benen.

Jag kan säga som så att jag har lite ont i ryggen just nu, troligvis pga att jag jobbat så förbannat mycket denna vecka men dom där "fulla" (läs så djupa som det går) front squatsen jag gjorde bidrog en del med. Därmed tänker jag aldrig mer göra knäböj med maximalt rörelse omfånt utan jag ska hålla mej till knäböj med FROM.


Kan du beskriva FROM?
Alltså hur djupt du går då, för jag behöver lite tips, jag vill inte riktigt gå så djupt som jag gör nu.
Vill absolut inte riskera några skador!

Allan
2004-06-19, 16:05
Originally posted by Zakath



Kan du beskriva FROM?
Alltså hur djupt du går då, för jag behöver lite tips, jag vill inte riktigt gå så djupt som jag gör nu.
Vill absolut inte riskera några skador!

Vad kör du på för vikter Zakath? Och vad kör du på i t ex bänk- och axelpressar? Skulle vara intressant att veta, eftersom du antagligen överdriver kopplingen skador och djupa böjar (då den absolut viktigaste komponenten där är tunga vikter).
Självklart är det viktigt med korrekt utförande men risken att skada sig är som sagt minimal. Till skillnad från löpturer, snowboard eller squash (föratt nämna några).

allan

Zakath
2004-06-19, 16:17
Originally posted by Allan


Vad kör du på för vikter Zakath? Och vad kör du på i t ex bänk- och axelpressar? Skulle vara intressant att veta, eftersom du antagligen överdriver kopplingen skador och djupa böjar (då den absolut viktigaste komponenten där är tunga vikter).
Självklart är det viktigt med korrekt utförande men risken att skada sig är som sagt minimal. Till skillnad från löpturer, snowboard eller squash (föratt nämna några).

allan


Självklart "överdriver" jag lite, men inte på det sättet. Jag vill helt enkelt förebygga skador om 10 år, jag vill kunna böja perfekt om 10 år, om 20år och om 30år. Då vill jag inte riskera något när jag som nu inte har någon som kan kolla min teknik i böjen... Jag är i princip ensam om att köra knäböj på mitt gym..

Sist gjorde jag en 3a på 130kg i böjen, på fjärde settet tror jag. Inga jättevikter direkt :em:
Gjort en 3a på 160kg i mark tredje settet.
En ganska enkel 1a på 105kg i bänk
och en 5a på 60kg i stående militärpress.
Varför undrar du?

EDIT: Du kan alltid kolla min journal för mer info

Allan
2004-06-19, 16:24
Därför att du inte på några vis ligger i riskzonen för skador på de vikterna. I varje fall inte med avseende på djupet i böjen - skada sig kan man göra i alla fall. Och jag skulle vilja säga att du antagligen löper åtminstone tio gånger så stor risk att få skador i axlar-bröstregionen som att få det i knäna.
Den där "store" på gymet kan vara hur trevlig som helst men det betyder inte att han nödvändigtvis vet vad han snackar om. Det finns det alltför många exempel på.

Exakt vad Hatfield menade vet jag inte, men det är naturligtvis allom bekant att ständiga toppningar med tävlingsstil inte är nyttigt. Men elitträning är inte nyttigt.

Edit// Haha, nu läste jag texten på hans sida. Det där är ju hans svar på myten om att knäböj är dåligt för knäna!

Jag översätter vad han faktiskt skriver...

"
På samma sätt som man får valkar i händerna av tung belastning kommer ligament, senor och andra
vävnader att bli kraftigare som resultat av den belastning som styrketräning ger på lederna. Dessutom, att
stärka musklerna som rör knäleden förbättrar dess stabilitet, och det finns också vissa bevis
för att även den bendel där senan fäster blir starkare, och därigenom ytterligare stärker leden.
Att slappna av i muskulaturen i det absoluta bottenläget är både illa utfört och farligt. Den avslappnade muskeln
kommer att tillåta leden att dela sig en aning, vilket ger en belastning på ligamenten och brosket som överstiger dess spännvidd.
När korrekt utförd balstning skapar anpassning kommer överlastning att orsaka nedbrytning av kroppsvävnaden."


Nå, det blev ju skillnad. Håll spänn i muskeln hela tiden under setet så kommer knäna nog att hålla din livstid ut! :thumbup:

allan

Zakath
2004-06-19, 16:32
Allan, tack för att du bryr dig :)
Men jag vet att det inte är så stor skaderisk NU, men jag vill begränsa den skaderisken till framtiden. Jag vill inte råka träna på ett felaktigt sätt på låga vikter, för att sedan skada mig när jag kommer upp i högre vikter..

För jag kommer bli starkare, ingen tvekan!
Varför har jag större risk för att skada mig i bröst/axlar regionen än benen då?
Tror ändå jag kommer försöka ändra min teknik i böjen, för den är garanterat inte 100% korrekt :em:
Och jag komemr försöka leta upp någon kunnig som kan visa mig en korrekt knäböj, för jag behöver hjälp med tekniken (för att förebygga skdor som sagt).

Tack!

Pudzianovski
2004-06-19, 16:33
Det här är djup böj. PUNKT. Allt annat är SL böjar.


:smokin:

Styrkebyggare
2004-06-19, 16:33
Att låren skall vara parallella med golvet innebär inte att böjen blir särskilt mycket grundare än en SL-böj, där punkten som låren möter höften i skall vara lägre än knänas ovansidor. Skulle inte tro att det gör mer än 5 cm för de flesta.

Problemet är att det är väldigt svårt att kontrollera sitt djup om man skall stanna i detta läge. Ju tyngre det blir, desto grundare brukar böjarna bli.

Om man kör hela böjar så får man ett mjukt vändläge då vaderna och magen trycker på låren från varsitt håll vilket troligen är betydligt skonsammare för knäna än att, utan något som helst annat stöd, försöka stanna i exakt parallellt läge.

Det här med "ass to the grass" skall tas med en nypa salt. Om man fäller ryggen lite (vilket de flesta gör naturligt) så får man också ett "naturligt" stopp strax under SL-läget.

Allan
2004-06-19, 16:39
Jag har precis editerat min tidigare post. Läs den!

allan

Zakath
2004-06-19, 16:45
Originally posted by Allan
Jag har precis editerat min tidigare post. Läs den!

allan


Läst!
Okej okej okej, men jag tycker han säger emot sig själv på vissa punkter ändå.
Sen har jag säkert missuppfattat mycket också..:em:

Men men, det är väl bara att köra på. Fast du kan väl inte neka till att det skulle vara bra för mig om någon erfaren tränande kunde rätt min teknik?
Jag vet inte vad jag ska tro längre, ska jag våga köra tungt även om min teknik antagligen inte är perfekt?
Kanske...

Tack för hjälpen, får hoppas på att leder och sådant stärks och inte bryts ned då..

emmzan
2004-06-19, 16:51
Originally posted by Karl_alfred
Det verkar som om han refererar att styrkelyftare gör djupa böjar. Vilket jag tycker är högst märkligt, av det jag sett så finns det ju ingen av dessa som kör fulldjup (förutom något undantag) utan de kör efter tävlingsdjup. Visst de behöver inte göra mer, men jag anser inte att man ska se det som ett fulldjup. För mig ser en knäböj ut på det här sätet:http://www.bk-sportsmag.se/logos/squat.gif.

Jag var senast nere idag på SL-träningen i eskilstuna och de som då körde böj var då knappast grunt nere. Sen att de inte gör i dina ögon "fulla" böjar på tävling har ju även sin orsak i att det inte direkt är så lätt att komma ner så djupt med den utrustning som används - inte så ovanligt att bomma böjen pga för dåligt djup.

Att gå ner så djupt det går resulterar i för mångafall i att ländryggen böjs eller att ryggen fälls framåt i goodmorning a´la extremsort. Jag tycker det är extremt svårt om inte säga omöjligt för mig att hålla spänningen i häck/mage/rygg när jag är nere i "vaderna tar i röven" - position.

Ett tävlingslyft i böj inom SL är btw inte speciellt grunt, att gå till paralellt räcker definitivt inte, du måste vara klart under om inte domarna för tillfället är snälla :)

Grahn
2004-06-19, 18:44
Vid SL lyften kör man väl som SL lyftare, annat vore ju fånigt. ;)
De är bäst på det de gör och följdaktligen de man bör lyssna på hur man ska göra.

Sen de extrema ass to the grass bilder som vissa visat kan vissa utföra andra inte, så är det bara. Har föga med stretching att göra.

Karl_alfred
2004-06-19, 21:46
Originally posted by emmzan


Jag var senast nere idag på SL-träningen i eskilstuna och de som då körde böj var då knappast grunt nere. Sen att de inte gör i dina ögon "fulla" böjar på tävling har ju även sin orsak i att det inte direkt är så lätt att komma ner så djupt med den utrustning som används - inte så ovanligt att bomma böjen pga för dåligt djup.

Att gå ner så djupt det går resulterar i för mångafall i att ländryggen böjs eller att ryggen fälls framåt i goodmorning a´la extremsort. Jag tycker det är extremt svårt om inte säga omöjligt för mig att hålla spänningen i häck/mage/rygg när jag är nere i "vaderna tar i röven" - position.

Ett tävlingslyft i böj inom SL är btw inte speciellt grunt, att gå till paralellt räcker definitivt inte, du måste vara klart under om inte domarna för tillfället är snälla :)

Jag är medveten om att de inte bara går paralellt, men de går absolut inte fulldjup i mina ögon. Om de beror på utrustningen eller ej det har jag ingen aning om. Sen behöver de ju som sagt ícke gå djupare. Om man fäller ryggen i värsta godmorning stil så är man nog för klen i magen eller för stel. Eller så använder man helt enkelt för mycket vikt. När jag fastnar i mina böjar brukar jag nämligen nästan trycka upp mig i godmorning(vikten bör härmed vara för tung för mig), inte så bra för ryggen kanske men jag fastnar aldrig.

Karl_alfred
2004-06-19, 21:53
Originally posted by Grahn
Vid SL lyften kör man väl som SL lyftare, annat vore ju fånigt. ;)
De är bäst på det de gör och följdaktligen de man bör lyssna på hur man ska göra.

Sen de extrema ass to the grass bilder som vissa visat kan vissa utföra andra inte, så är det bara. Har föga med stretching att göra.

Det har en del med att man inte har förkortade muskler att göra, en hel del balans oxå för den delen. Sen kanske en del med kropplängd och byggnad. Men jag tror alla skulle kunna göra dessa eller har kunnat. Sen har de förkortade muskler mm som satt stop för de nu.

Piranha
2004-06-19, 22:33
Men med underkänt djup :)

Shadow Warrior
2004-06-20, 08:27
Originally posted by Zakath



Kan du beskriva FROM?
Alltså hur djupt du går då, för jag behöver lite tips, jag vill inte riktigt gå så djupt som jag gör nu.
Vill absolut inte riskera några skador!

Precis som allans översättning antyder så bör man vända i ett läge där man forrfarande har tung belastning alltså inte i det absoluta bottenläget där du nöter på knä och rygg.

Man ska gå så djupt som man kan helt enkelt. Med MROM (maximum range of motion) så är min korsrygg varken rak eller lätt svankad utan böjd utåt... inte bra.

För övrigt så är min FROM böj nedanför parallelt och jag står säkerligen tätare än många av er andra och har knäna längre fram i förhåhållande till fötterna i botten läget. Inga "röv böj" (sl böj) här inte.

Grahn
2004-06-20, 08:31
Originally posted by Karl_alfred

Det har en del med att man inte har förkortade muskler att göra, en hel del balans oxå för den delen. Sen kanske en del med kropplängd och byggnad. Men jag tror alla skulle kunna göra dessa eller har kunnat. Sen har de förkortade muskler mm som satt stop för de nu.

I de flesta fall har det med kroppsbyggnad att göra, med "fel" längd på lite ben så faller du omkull om du försöker dig på att sätta dig sådär ens utan vikt.
Tom SL böjar måste man ju köra med lite olika teknik beroende på ens kroppsbyggnad.

Det traditionella "stretcha vaderna" ger jag inte en spänn för.

Godkända lyft är enligt SL regler i SL lyften :) ser sällan folk som kör så djupt. 90 grader i knäleden i en dragspelsböj inträffar bra mkt tidigare och det är väl den vanligaste metoden.

Kreout
2004-06-20, 09:06
Det är ju lätt för som kan utföra böjar med fullt djup att propagera för att det är det enda rätta. I likhet med många andra har jag dock inte chans att komma ner så långt. Om jag går ner utan vikt, eller med en skivstång på axlarna, så kan jag komma en 5 cm från att ta i vaderna. MEN då är den nedre delen av ryggen väldigt krökt utåt, och balansen är så usel att jag aldrig i livet skulle köra med mer vikt. I vanliga fall går jag några cm förbi parallellt läge, och det kommer jag att fortsätta med om inte kroppen helt plötsligt tillåter mig att gå längre. Resultat får jag ändå.
Orsaken till att just jag inte kan gå längre ned är en kombination av långa lårben, förkortade höftböjare och hamstrings. Hur jag än stretchar så kommer jag alltid att ha en nackdel i vissa rörelser jämfört med andra. Min syster har samma problem, och går hos sjukgymnast för att kunna sitta på en stol utan att få ont i ryggen.

Allan
2004-06-20, 10:22
Jag tänker inte ge folk dåligt samvete för att de inte kan utföra perfekta böjar. Vissa är skapta för just den rörelsen, med hänvisning till framförallt korta ben och långa överkroppar (allt är relativt). Men alla kan förbättra sina böjar. Jag har skrivit två långa drapor om det som ligger i Best of...
Och dt enda sättet att bli bättre på är att öva, öva, öva. Och det kommer att ge synliga resultat, även om det inte känns så.

allan

Kristian
2004-06-20, 10:40
Har faktiskt slutat med att köra djupa böjar, går bara till parallellt nu. Däremot så kör jag hacksquaten nästan till bottenläget.

/Kristian

emmzan
2004-06-20, 10:48
Originally posted by Allan
Jag tänker inte ge folk dåligt samvete för att de inte kan utföra perfekta böjar. Vissa är skapta för just den rörelsen, med hänvisning till framförallt korta ben och långa överkroppar (allt är relativt). Men alla kan förbättra sina böjar. Jag har skrivit två långa drapor om det som ligger i Best of...
Och dt enda sättet att bli bättre på är att öva, öva, öva. Och det kommer att ge synliga resultat, även om det inte känns så.

allan

Litet tillägg..
Övning är det enda som hjälper - men det ska då vara övning av en korrekt rörelse. Dvs hitta någon bra person som kan kolla att rörelsen är bra och att tekniken även kan hålla när man får på lite vikt...

Grahn
2004-06-20, 11:41
Allan bra sagt, man kan alltid bli bättre! :thumbup: