handdator

Visa fullständig version : Knäböj och Raka Mark


Zakath
2004-06-18, 13:28
Läste precis dr. Fred Hatfields artikel om knäböj i länksamlingen.

Han säger ju nåt om att djupa knäböj inte borde tränas förräns veckorna innan tävling eftersom det lägger en onödigt stor stress på "lumbar spine".
Tyvärr anpassar många nybörjare sin teknik efter styrke/tyngdlyftare och utför knäböjarna så.

Men Hatfield påstår att man borde träna "bodybuilding squat" alltså upprätta knäböj ner till paralellt läge under off-season. Alltså JÄMT för oss som inte tävlar...

Så borde man börja göra vanliga upprätta knäböj om man tidigare gjort djupa?

Sen sa han något om stela mark och tyckte att det var en "inte helt bra" övning. Istället rekommenderade han något som kallades för "Keystone *någonting*" där man använde hantlar och putade mycket med röven och tryckte fram magen för att koppla bort ryggen så mycket som möjligt. Där sa han att mna kunde köra med mer vikt och att det var bättre för baksida lår (skulle dock absolut inte köras explosivt).

Kan den formen av stela mark vara något att satsa på istället för vanliga stela mark (med rak eller böjd rygg)?

Vill gärna veta hur det ligger till!

Zakath
2004-06-18, 13:39
Jag kan säga att jag inte har läst artikel så jättenoggrant, men en till sak dr. Hatfield nämnde var ju placeringen av stången.
Dock lite luddigt, men det verkade som att man INTE skulle placera den för ångt ner, eftersom man då kan fälla ner ryggen ännu mer vilket han anser som dåligt (förutom i tävling).

Rätta mig!
Ska läsa artikeln igen och se om det klarnar upp nu..

Nils
2004-06-18, 17:02
Originally posted by Zakath

Sen sa han något om stela mark och tyckte att det var en "inte helt bra" övning. Istället rekommenderade han något som kallades för "Keystone *någonting*" där man använde hantlar och putade mycket med röven och tryckte fram magen för att koppla bort ryggen så mycket som möjligt. Där sa han att mna kunde köra med mer vikt och att det var bättre för baksida lår (skulle dock absolut inte köras explosivt).

Kan den formen av stela mark vara något att satsa på istället för vanliga stela mark (med rak eller böjd rygg)?

Vill gärna veta hur det ligger till!
Keystone deadlift är samma sak som raka mark om man har rak rygg på det viset som oftast rekommenderas.
Han gillar inte de raka mark när man försöker komma ner så långt som möjligt genom att även böja ryggen.

Zakath
2004-06-18, 18:36
Originally posted by Nils

Keystone deadlift är samma sak som raka mark om man har rak rygg på det viset som oftast rekommenderas.
Han gillar inte de raka mark när man försöker komma ner så långt som möjligt genom att även böja ryggen.


Okej, men då fortsätter jag köra på mina valiga raka mark med rak rygg..

Men hur är det där med knäböjen egentligen? Känns som att det ändrar på ganska mycket.