Visa fullständig version : Bulldeg till ätardagen
Imorgon (fredag) så är det en ätardag planerad..Och trots suget som jag hade idag när mamma bakade bullar så höll jag mig ifrån att äta upp all deg...Så jag frös in typ 500g..
Så min fråga är väl om det är någon som frysit in deg förut som kan berätta hur den vart ? Om det var nån skillnad i smak osv.
Fick jag pris för veckans onödigaste tråd nu eller ? :notme:
GhostFace
2004-06-17, 17:58
Varför ska du äta just deg på din ätardag??????
Har du tänkt att jäsa dig större??????
För att det är så sjukt gott...SKa göra sockerkakssmet också =) Sen så håller jag på att tina upp en långfranska som ska förtäras till frukost tillsammans med 2l oboy....kan fortsätta skriva hela kvällen om vad som ska ätas, men det orkar jag inte ;) :eating:
Edit : Jäsa mig större ? :laugh: :bow:
King Grub
2004-06-17, 18:11
Hoppas degen är jäst... så den inte sväller i magen på dig så du exploderar. ;)
Nej den är inte jäst, kylde ner den direkt.
Exploderar ? Mitt rekord ligger på 13st ogräddade bullar..Min mage pallar allting.
Ingen som har fryst deg förut ?
bara pepparkaksdeg och den vart lika god som färskingen:eating: :eating:
Metal_boy_
2004-06-17, 20:44
hmmm fan bulldeg kansek man skulle äta..alltså ihoprullt med smör och massor med kanel o socker o äta dom som bullar fast ogjorda e de så du gör? de e gott som fan ju!!
fast nu till helgen är jag äckligt sugen på dumle
hmm sockerkakssmetgrejjen känner jag till fan v gott det är..gjorde de det ofta när jag va mindre o käkade framför tvn...ska nog skaka ihop lite på lördag de är ju rena gainern ju:hbang: :cheers:
bubbleman
2004-06-17, 20:54
Fan vad jag blev sugen på kanelbullsdeg nu!
Tror ni det går att göra goda kanelbullar med annat än vetemjöl:confused: Blir sugen nu ju...
Metal_boy_
2004-06-17, 22:29
Originally posted by bubbleman
Fan vad jag blev sugen på kanelbullsdeg nu!
Tror ni det går att göra goda kanelbullar med annat än vetemjöl:confused: Blir sugen nu ju...
ät o håll munn istället för att hålla på me massa krimskrams så de ändå inte blir lika gott, och nån gång ibland gör fan inget;)
hörde om någon som fick salmonella pga hon åt sockerkakssmet = råa ägg... kan det stämma ?
Berätta gärna hur det gick.
Degens konsistens och luftighet beror ju på jästen och undrar hur den mår efter att frysas.
Hur skall du tina degen?
Köp Pågens kanelgifflar och ät i stället, de är lagom degiga och MUMMA!!! äter 2-3 påsar varje ätardag
/
bubbleman
2004-06-18, 12:57
Originally posted by Metal_boy_
ät o håll munn istället för att hålla på me massa krimskrams så de ändå inte blir lika gott, och nån gång ibland gör fan inget;)
Man kan ju göra goda plättar med grahamsmjöl istället för vetemjöl, gott bröd utan ohyggliga mängder vetemjöl, god ost som är 5% fetthalt på. Varför inte kunna göra bullar nyttigare???
Nalle_Björn
2004-06-18, 15:19
Men för sjutton då, det måste ju vara minst tio gånger godare att förtära färdig gräddade vetebullar, än deg?
Äta deg, låter knasigt ... :(
bubbleman
2004-06-18, 15:49
Originally posted by Nalle_Björn
Men för sjutton då, det måste ju vara minst tio gånger godare att förtära färdig gräddade vetebullar, än deg?
Äta deg, låter knasigt ... :(
Underskattat...
Mammas bullddeg av vaniljbullar är bland det godaste som finns!:kickass: Vad tycks för övrigt om gårdagens ätardag?
Frukost: 1ostkaka (500g) med hemlagad hjortronsylt och vaniljglass. 5skivor dagsfärsk skogaholmslimpa med messmör.
Mellanmål: 1tub risgrynsgröt med blåbärssylt. 40st plättar med blåbärssylt.
Lunch: Lasagne, 1L blåbärs-vaniljyoghurt 2%fett
Mellanmål: 250g Keso med färska bär. 1ostkaka (500g)
Middag: 300g grillad fläskfilé med klyftpotatis.
Kvällsmål: 4-5 vaniljbullar, 1l oboy, 3st Fairings recovery bar (smygreklam) ;)
Kvällsmål 2: 1tub risgrynsgröt, 250g Keso, blåbärssylt
:hbang:
Originally posted by adde
Degens konsistens och luftighet beror ju på jästen och undrar hur den mår efter att frysas.
Jäst är det inga problem att frysa. Kan dock tänka mig att det kan ta lite längre tid innan den "kickar igång" med själva jäsningen.
Jag har fryst vanlig vete-deg tidigare, som jag haft till pizzabotten. Det fungerade utan problem. Tinade den t o m i micron när jag skulle ha den :smokin:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.